Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 06.04.2020 av Anonym.
Siste tider!
Jeg skjønner ikke hvordan en kan trekke konklusjon om at nå eller nå er de siste tider. Enten om det er svineinfluensa,Coronavirus eller andre ting.

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 07.04.2020 av Anonym
Det er det ingen som vet og alle de som kommer ut med at de vet er allerede falsk. Kun Kristus vet og ingen andre, det burde de fleste vite .
Tangen
#2. Postet 07.04.2020 av Tangen
Jeg skjønner ikke hvordan en kan trekke konklusjon om at nå eller nå er de siste tider. Enten om det er svineinfluensa,Coronavirus eller andre ting.
Jeg antar at du med "de siste tider" egentlig mener "endetida". Disse to begrepene er lett å forveksle og mange tror de betyr det samme. I Hebreerne 1 sier forfatteren at "men nå, da de siste tider er kommet, har han talt til oss gjennom Sønnen. Ham har Gud innsatt som arving over alle ting, for ved ham skapte han verden".

Dette ble skrevet en gang i årtiene etter Jesu død, altså for mer enn 1900 år siden, men kalles likevel "de siste tider". Bibelen deler tydeligvis historien opp i tidsaldre, og fra Jesu fødsel regnes tydeligvis som "de siste tider". I Matteus 24 spør disiplene Jesus hva som skal være tegnet på denne tidsalderens ende som vi gjerne kaller "endetida" som altså er de siste tiders ende, men ikke enden på historien fordi den neste tidalderen da står rett rundt hjørnet (tusenårsriket). Komplisert?

Så hvis min antakelse er rett at du egentlig tenker på endetida mener jeg at den ennå ikke har kommet, til tross for koronaviruset og dets følger. Jesus forklarer oss nemlig hva som skal være tegnene på at endetida har kommet i Matt. 24:

3 Da han satt på Oljeberget, og disiplene var alene med ham, spurte de: Si oss: Når skal dette skje, og hva er tegnet på ditt komme og verdens ende? (aion - egentlig "tidsalderens ende"). 4 Jesus tok til orde og sa: Pass på at ingen fører dere vill. 5 For mange skal komme i mitt navn og si: Jeg er Messias". Og de skal villede mange. 6 Dere skal høre om kriger, og det skal gå rykter om krig. Se da til at dere ikke lar dere skremme! For dette må skje, men ennå er ikke enden kommet. 7 Folk skal reise seg mot folk og rike mot rike, og det skal være hungersnød og jordskjelv mange steder. 8 Men alt dette er bare begynnelsen på fødselsveene".

I parallelle vers i Lukas 21 får vi en viktig tilleggsopplysning: "Og det skal skje forferdelige ting og vise seg store tegn fra himmelen".

Mye blir for langt å forklare her, men kort så mener jeg at endetida består av 2 deler på 3,5 år hver. Den første delen kalles "fødselsveene" som i Matteus 24,8, mens de siste 3,5 år kalles "trengselen". Her er det paralleller til ei fødende kvinne som først får fødselsveer, deretter er hun i trengsler, og til sist fødes et barn, eller i denne sammenhengen en ny tidsalder, altså tusenårsriket. Jesus sier at fødselsveene begynner med en stor krig (folk mot folk osv.) og deretter hungersnød, jordskjelv og store tegn på himmelen. Dette er paralleller til seglene i Åpenbaringen.

Så det korte oppsummerte svaret er: Endetida begynner med en stor krig, vi kan godt kalle den 3. verdenskrig!



annonseRadio 3:16