Nå tror jeg ikke at vi skal overanalysere dette. Det å tenne lys er en symbolsk menneskelig handling. I kirkelandskapet er det et symbol på at man f.eks. tenker på noen og/eller vil vise medfølelse med et medmenneske, som f.eks. ved et menneskes død. Trenger ingen bibelsk "godkjenning" for en slik handling. Det er ikke noe vi skal/må gjøre, men noe vi kan gjøre om vi har lyst.
Helt enig med deg!
Men nettopp det "å tenke på noen/eller vise medfølelse med et medmenneske" er jo ikke en spesifikk kristen handling, det gjør jo stort sett alle enten man er kristen eller ikke, heller ikke "å tenne et lys" er en spesikfikk kristen handling.
Poenget mitt er så om Bibelen sier noe om det "å tenne et lys" er en spesifik kristen handling, noe jeg ikke kan se den gjør. For meg er Bibelen den eneste autoritet jeg har å holde meg til, å jamstille "å tenne et lys" med hva Bibelen sier er ikke da for meg å "overanalysere"....vanskligere er det ikke for meg.
Dette er jo et kristent "diskusjonsforum"...da må jo det være fullt legitimt å diskutere det som tas opp i et innlegg som legges ut her...uten at man mener man "overanalyserer"..hvis ikke har det jo ingen hensikt å ha et "diskusjon"s-forum, spør du meg.
Men helt enig med deg, det" å tenne et lys "en symbolsk
mennesklig handling"...men er det også en spesifikk kristen handling? Mitt svar på det er: Nei. Kanskje heller en verdsliggjøring/sekularisering av krikelandskapet?? I så fall det lett for alle kristne å vere med på det, det er etter mitt syn noe av svakheten med det å være et menneske, vi har "to naturer"...det er sannelig ikke alltid så lett å se hvem som er hvem for noen av oss.
På den annen side er jo kanskje nettopp den tidsånd vi har i verden i dag å vise "medfølelse", det ser vi vel tydelig i gammelmedia i dag? Men å tro at det er spesifikt kristent i alle sammenhenger blir etter mitt syn feil, da kan man etter mitt syn bli "godhetsapostler", noe som lett kan forveksles med det å være kristen...men slik er vi mennesker, ikke desto mindre da viktig å se hva Bibelen sier, spør du meg.
Men kanskje det da er greit å bare
KUN se læremessig på dette, tenker jeg...og ikke som et angrep på noen som helst person som tenner et lys. Hva folk ønsker å gjøre bryr jeg meg svært lite om, vi er alle ufullkomne som mennesker, i så måte har jeg nok med mine egne handlinger og min kjødelige natur.
Derimot er jeg opptatt av hva Bibelen sier...det blir etter mitt syn noe helt annet. Kan vi skille følelser fra sak synes jeg det generelt sett er et godt utgangspunkt for å ha en kristen diskusjon/debatt.