Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 01.09.2019 av Anonym.
Bibelens abortsyn.
Merkelig nok kan jeg ikke finne noen gammel tråd om dette her på forum. Er det et ømtåelig tema som vi helst feier under teppet?

Når starter livet?
I salme 139, 16 står det: "Dine øyne så meg da jeg var et foster"
Så har vi jesemia 1,5: "Før jeg formet deg i mors liv, kjente jeg deg, før du ble født, helliget jeg deg"
Mulig det finnes flere tekster om dette, men dette holder rikelig. Det står ikke noe om at livet starter etter 6, 12 eller 18 uker. Når det ikke står noe klart om når livet starter kan vi vel ikke ikke komme til noen annen bibelsk konklusjon enn at livet starter ved unnfangelsen?

Unntak?
Hva i tilfeller der barnet har store skader og vil få et svært begrenset liv? Vel, Gud er Herre over liv og død, ikke vi.
Hva når det er fare for liv og helse til mor og barn? I slike tilfeller må legene ta en vurdering der og da om hva de skal gjøre. Gud benytter også leger.

Jeg kan ikke komme til noen annen konklusjon enn at all abort klart går mot Guds ord.
Nullgrense!

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 03.09.2019 av Anonym
Jeg er usikker på når bibelen sier at livet starter. Jeg vet at vev, celler, ikke vokser uten å være i live. Altså, rent naturlig sett, starter livet når sædcelle og egg har smeltet sammen.

Hvis en utgår fra at det er da liv starter så har vi da en begynnelse på liv. Da gjenstår det hva bibelen sier om det å ta liv, så får vi svar på hva bibelen sier om abort.
Anonym
#2. Postet 03.09.2019 av Anonym
Merkelig nok kan jeg ikke finne noen gammel tråd om dette her på forum. Er det et ømtåelig tema som vi helst feier under teppet?

Jeg kan ikke komme til noen annen konklusjon enn at all abort klart går mot Guds ord.
Nullgrense!
Enig med Joseph her, for ja, det er merkelig at på en kristen nettdatingsside med eget forum ikke finnes en gammel tråd om abort. Å ja, det er sikkert et ømtåelig tema som helst feies under teppet...men jo mer som feies der, jo større ble haugen og kan lett føre til at man snubler og faller....er vi i ferd med å gjøre det i dag som nasjon?

Jeg vil bare sitere den for mange brysomme og kristenkonservative Hanne N. Herland i sin tale på Oslo Symposium 2019:

"Vi har i Norge 600 000 aborter i norge siden loven ble innført, og folk klager over at muslimer overtar? Selvsagt overtar andre kulturer hegemoniet i en nasjon der norske kvinner ikke vil føde sine egne barn. Hvordan skal kulturen overleve uten avkom? Vi antar med andre ord at islam kommer til å vokse sterkt i årene fremover, en sterk og tydelig religion som ikke så lett lar seg kue..................................
Vi støtter barnets rett til å leve og motarbeider innføringen av barnedrapskulturen som USA også nå innfører, der Hillery Clinton aktivt støtter retten til abort frem til 9. måned, med mange i USA som diskuterer retten til å ta barnets liv også etter fødselen.
Og vi klager over at muslimer tar over Europa, det er jo vi selv om aborterer bort hele genearsjonen som muslimene nå får. Og her går hele Arbeiderparties kvinner i protesttog når statsminister Solberg ønsker å beskytte tvillinger og barn med Downs syndrom. Man går i tusentall for å demonstere for retten til å drepe et barn med Downs syndrom, eller en tvilling. Hva er det som feiler oss? Selvsagt dør den kulturen som ikke en gang vil ha sitt eget avkom!"

Anonym
#3. Postet 03.09.2019 av Anonym
(fortsettelse)

Hanne N Herland er ikke totalmostander av abort. Og jeg tror vi må være ytterst varsomme med å gjøre kristne kvinner som har tatt abort til syndebukker og nye offer ved å trekke frem hva Guds ord sier uten å forstå det som sies i sin rette sammenheng. Jeg er overbevist om at Vår Herre også tilgir slike synder, på linje med andre synder, Gud graderer ikke våre synder.

Jeg vil også advare mot å diskutere når tid livet begynner, når tid det er forsvarlig å ta abort m.m., da er vi kanskje i ferd med, uten å være klar over det, å godta generell abort.

Etter mitt syn er ikke problemet bare et moralsk spørsmål, men i aller høyeste grad et spørsmål om vår nasjonale identitet, slik Hanne Herland beskriver i sin tale som jeg har sitert fra, noe som er langt alvorligere. Denne identiteten er styrt fra den lille venstreliberale kulturelite som vil avkristne Norge og støtte globalistenes kamp etter makt og rikdom. Jeg anbefaler derfor alle å høre hele talen til Hanne Herland på YouTube, hvor hun gjør en glimrende ananylse av Norge (og Europa) som et totalitært diktatur under nevnte elite i globalismens navn. Og et ditatur hvor leger ut fra et medisinsk etisk (les: med fare for liv og helse) og moralsk vurdering nekter å utføre generell abort TRUES med å miste jobben og retten til å være lege! Hvilket diktatur!

Jeg takker derfor Joseph som har vært dristig nok til å skrive dette innlegget, all honnør til deg!

Det hele dreier seg om våre barns fremtid og hvilken nasjon de skal få vokse opp i, en avkristnet nasjon eller en nasjon bygd på de humansitiske kristne verdier.

La oss ikke feie dette under teppet!

Og jeg oppfordrer også kvinner til å delta i denne debatten,samme hvem du er...kanskje også for å støtte andre kvinner i en sak som kan oppleves vanskelig og som lite omtenksomme kristne kanskje kan ha påført unødvendige problemer. Husk vi har en barmhjertig Gud full av nåde.
August afternoon
#4. Postet 03.09.2019 av August afternoon

https://www.youtube.com/watch?v=9riRXPH0cIM

Tillot meg å legge ut link til Hannes Herlands tale...ca 30min..meget bra og opplysende.


Anonym
#5. Postet 03.09.2019 av Anonym
Takk for den linken!

Til opplysning finnes også hele talen hennes nedskrevet på internett, i forbindelse med hennes Herland Report et elle annet, hun har jo egen nettside og tv-intervju med fremstående amerikanske politikere og andre, UTEN fem øre pressestøtte fra den norske stat og deres krav!
Men linken til denne skriftlige talen har jeg dessverre ikke, skulle gjerne opplyst om hennes virksomhet på nett også...men det kan høres i talen eller leses i artikkelen....de som har oversikten må gjerne opplyse oss her i denne tråden.
Anonym
#6. Postet 03.09.2019 av Anonym
Eg er imot abort,det e drap,men man skal ikke dømme menneskene som har gjort det,de har nok sorg fra før,og tenk at det er mange som blir syke av det.Man må møte dem med kjærlighet istedet for fordømmelse,og vet du at de barna som blir drept i mors liv er i himmelen.Man hører om kvinner som blir voldtatt og tar abort,det er ikke babyens sin skyld at mora tar abort,babyen er yskyldig,men vi har ingen rett til og dømme.Og de som har tatt abort og ber til Jesus om tilgivelse de får tilgivelse.
Anonym
#7. Postet 03.09.2019 av Anonym
,og vet du at de barna som blir drept i mors liv er i himmelen..
Hvilken trøst og glede det må være!
Anonym
#9. Postet 04.09.2019 av Anonym
Eg er imot abort,det e drap,men man skal ikke dømme menneskene som har gjort det,de har nok sorg fra før,og tenk at det er mange som blir syke av det.Man må møte dem med kjærlighet istedet for fordømmelse,og vet du at de barna som blir drept i mors liv er i himmelen.Man hører om kvinner som blir voldtatt og tar abort,det er ikke babyens sin skyld at mora tar abort,babyen er yskyldig,men vi har ingen rett til og dømme.Og de som har tatt abort og ber til Jesus om tilgivelse de får tilgivelse.
Veldig enig med deg! Men samtidig, ikke meningen å pirke, men det står ikke at vi ikke skal, eller får, dømme. Det står at med det mål vi bruker overfor andre vil vi bli målt selv. Den som dømmer andre ut fra hvor flinke de er til å følge loven vil selv bli dømt ut fra hvor flinke de har vært til å følge loven. Den som dømmer andre ut fra det ene eller det andre vil selv bli dømt ut fra det samme.
Men det står at på frukten skal vi kjenne dem, det vil si, at vi skal dømme ut fra hva som er i hjertet. Jeg er på ingen måte perfekt der, jeg må be hver eneste dag både om tilgivelse, men ikke minst om styrke.
Men jeg kan heller ikke slippe inn på meg folk som er kalde, kjølige, folk som er tydelig ute etter å tråkke på for egen glede. Ei heller vil jeg late som om jeg synes slike er fantastiske mennesker jeg ikke har noe mot.

Beklager sidesporet. Men altså, veldig enig med deg, rent av nesten helt.
Anonym
#10. Postet 04.09.2019 av Anonym
Så vidt jeg vet står det ikke noe i bibelen om at små barn som dør går til Gud. Eller gjør det det indirekte?
Gud er i alle fall rettferdig med alle, det vet vi.
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16