Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 18.05.2019 av Anonym.
Teorien om sjelens udødelighet.
"Teorien om sjelens udødelighet var en av de falske læresetninger som romerkirken lånte fra hedenskapet og innførte i kristendommen. Luther satte den i klasse med de «uhyrlige fabler som er en del av den romerske søppelhaug av pavebrev». I en kommentar til Salomos ord om at de døde slett ingen ting vet, sier han: «Her har vi igjen en tekst som viser at de døde ikke har noen... følelse. For i dødsriket er det hverken arbeid eller plan, hverken kunnskap eller visdom. Salomo mener at de døde sover og slett ikke merker noe. For de døde ligger der og teller hverken dager eller år. Men når de blir vekket opp, vil det være som om de bare hadde sovet et øyeblikk.»

I Den hellige skrift står det ikke noe om at de rettferdige får sin lønn når de dør, eller at de ugudelige da får sin straff. Patriarkene og profetene har aldri uttalt noe slikt. Heller ikke Kristus og apostlene har antydet noe i den retning. Bibelen sier klart at ingen går til himmelen i dødsøyeblikket. Den sier at de sover til oppstandelsen. På den dagen da «sølvsnoren slites og gullskålen brister», opphører menneskets tanker. De som går ned i graven, er tause. De har ikke lenger del i det som skjer under solen.

Salige ro for de rettferdige som er lagt til hvile! Enten tiden er kort eller lang, føles den bare som et øyeblikk. De døde sover. De blir vekket opp av Guds basun til en herlig udødelighet. «For basunen skal lyde, de døde skal stå opp i uforgjengelighet.... Og når det skjer, og dette forgjengelige og dødelige er blitt kledd i uforgjengelighet og udødelighet, da oppfylles det som står skrevet: Døden er oppslukt, seieren vunnet.»

Når de blir kalt ut av sin dype søvn, begynner de å tenke nettopp der hvor de sluttet. Det siste de merket, var dødens smerte. Deres siste tanke var at de nå skulle være i dødsrikets vold. Når de våkner, kommer deres første tanke til uttrykk i det triumferende ropet: «Død, hvor er din brodd? Død, hvor er din seier?" - Mot Historiens Klimaks

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 18.05.2019 av Anonym
"Teorien om sjelens udødelighet var en av de falske læresetninger som romerkirken lånte fra hedenskapet og innførte i kristendommen...
Ja, det er en av de falske lærer. Hvis den var sann kunne menneskeheten faktisk ikke reddes, frelses. Det er det kanskje mange som ikke tenker over. Da ville vi vært i de falne englenes tilstand, de som ikke lengre kan frelses fordi de allerede har evig liv i seg og har syndet i den tilstanden. Guds eneste løsning for dem er derfor å utslette dem i ildsjøen.

Det var derfor det var så viktig for Gud å få mennesket (Adam & Eva) ut av Edens hage. De spiste av treet som gav kunnskap om godt og ondt og gav forstand og hadde syndet mot Gud. Det fantes (finnes?) også et annet tre i hagen som kaltes "Livets tre". Gud og hans engler måtte nå fjerne Adam & Eva fra hagen så de ikke spiste av det også og levde evig i en syndig tilstand.

1. Mosebok 3
22 "Herren Gud sa: Nå er mennesket blitt som en av oss og kjenner godt og ondt. Bare det nå ikke strekker ut hånden og tar av livstreet også og spiser og lever evig! 23 Så viste Herren dem ut av hagen i Eden og satte dem til å dyrke jorden, som de var tatt av. 24 Han jaget menneskene ut; og øst for hagen satte han kjerubene og det flammende sverd som svinget fram og tilbake. De skulle vokte veien til livets tre."


Eden, hagen, var ett eller annet sted i Midtøsten. Denne bibelske fortellingen stemmer godt med sekulær historie som forteller at mennesker drog ned til slettene i Mesopotamia og begynte med landbruk og fedrift.

I motsatt ende av Bibelen, i Åpenbaringen møter vi Livets tre på nytt (i tillegg til Livets vann). Der står det om de menneskene som får endelig frelse.

Åpenbaringen 2,7 "Den som har ører, hør hva Ånden sier til menighetene! Den som seirer, ham vil jeg la spise av livets tre, som er i Guds paradis".

Åpenbaringen 22,2 "Midt mellom byens gate og elven står livets tre, fritt til begge sider. Det bærer frukt tolv ganger og gir sin frukt hver måned. Og bladene på treet er til legedom for folkene.

Åpenbaringen 22,12 "Se, jeg kommer snart og har min lønn med meg, for å gjengjelde enhver etter hans gjerning. 13 Jeg er Alfa og Omega, den første og den siste, begynnelsen og enden. 14 Salige er de som vasker sine klær, så de får rett til å spise av livets tre og gå gjennom portene inn i byen. 15 Men utenfor er hundene og trollmennene og de som driver hor, drapsmennene, avgudsdyrkerne og alle som elsker løgn og taler løgn.


Det er ganske åpenbart fra disse versene at mennesket i sin nåværende tilstand ikke har evig liv i seg. Uten Guds inngripen (gjerne kalt "frelsen") vil vi rett og slett bare dø og forsvinne for evig. Retten til å spise av Livets tre er noe som ligger i framtida selv om pantet ved Guds hellige ånd allerede er mottatt. Det er når pantet innløses at gaven, det evige liv, gis.
Anonym
#2. Postet 18.05.2019 av Anonym
Ja, det er en av de falske lærer. Hvis den var sann kunne menneskeheten faktisk ikke reddes, frelses. Det er det kanskje mange som ikke tenker over. Da ville vi vært i de falne englenes tilstand, de som ikke lengre kan frelses fordi de allerede har evig liv i seg og har syndet i den tilstanden. Guds eneste løsning for dem er derfor å utslette dem i ildsjøen.

Det var derfor det var så viktig for Gud å få mennesket (Adam & Eva) ut av Edens hage. De spiste av treet som gav kunnskap om godt og ondt og gav forstand og hadde syndet mot Gud. Det fantes (finnes?) også et annet tre i hagen som kaltes "Livets tre". Gud og hans engler måtte nå fjerne Adam & Eva fra hagen så de ikke spiste av det også og levde evig i en syndig tilstand.

1. Mosebok 3
22 "Herren Gud sa: Nå er mennesket blitt som en av oss og kjenner godt og ondt. Bare det nå ikke strekker ut hånden og tar av livstreet også og spiser og lever evig! 23 Så viste Herren dem ut av hagen i Eden og satte dem til å dyrke jorden, som de var tatt av. 24 Han jaget menneskene ut; og øst for hagen satte han kjerubene og det flammende sverd som svinget fram og tilbake. De skulle vokte veien til livets tre."


Eden, hagen, var ett eller annet sted i Midtøsten. Denne bibelske fortellingen stemmer godt med sekulær historie som forteller at mennesker drog ned til slettene i Mesopotamia og begynte med landbruk og fedrift.

I motsatt ende av Bibelen, i Åpenbaringen møter vi Livets tre på nytt (i tillegg til Livets vann). Der står det om de menneskene som får endelig frelse.

Åpenbaringen 2,7 "Den som har ører, hør hva Ånden sier til menighetene! Den som seirer, ham vil jeg la spise av livets tre, som er i Guds paradis".

Åpenbaringen 22,2 "Midt mellom byens gate og elven står livets tre, fritt til begge sider. Det bærer frukt tolv ganger og gir sin frukt hver måned. Og bladene på treet er til legedom for folkene.

Åpenbaringen 22,12 "Se, jeg kommer snart og har min lønn med meg, for å gjengjelde enhver etter hans gjerning. 13 Jeg er Alfa og Omega, den første og den siste, begynnelsen og enden. 14 Salige er de som vasker sine klær, så de får rett til å spise av livets tre og gå gjennom portene inn i byen. 15 Men utenfor er hundene og trollmennene og de som driver hor, drapsmennene, avgudsdyrkerne og alle som elsker løgn og taler løgn.


Det er ganske åpenbart fra disse versene at mennesket i sin nåværende tilstand ikke har evig liv i seg. Uten Guds inngripen (gjerne kalt "frelsen") vil vi rett og slett bare dø og forsvinne for evig. Retten til å spise av Livets tre er noe som ligger i framtida selv om pantet ved Guds hellige ånd allerede er mottatt. Det er når pantet innløses at gaven, det evige liv, gis.
Takk for informasjonen Tangen! :) Trump, som er omgitt av Katolikker i det hvite hus, tror de døde er allerede i Himmelen og ser ned på oss. Det er mange som har tatt til seg denne læren. 8 min video om dette her: https://youtu.be/4mLvN2Z9T-w
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16