Til Turco:
...
Dette var ikke egentlig hva jeg ville fram til med spørsmålet mitt. Jeg spør om det er optimalt for en tjener av Kristus å holde seg enslig, slik som Paulus gjorde, så man kan yte maksimalt for Kongeriket.
Jeg kan prøve å gi mine tanker om hva du har skrevet, men 'bear with me', jeg er en ung kristen.
Vår Herre avskaffet oss for den seremonielle moseloven. Den er ikke lenger rettferdiggjørende - den kan ikke lenger dekke over oss, det er det Kristi blod som gjør nå. Vi har ikke lenger 'skyldbrevet' over oss som en mørk sky, at alt vi har gjort, sagt og tenkt skal bli satt på regning, men vi har blitt vasket ren i lammets blod. Med Hans syndeoffer, i lydighet til Hans læreord og bud, er vi nå rettferdiggjort. Vi har nå fått Hans Hellige Ånd som forandrer oss på alle måter. Ikke bare er vi tilgitt, vi er gjort til nye mennesker, og moseloven er nå foreldet - og dette er til ingen ære for oss selv, men kun Guds ære.
Jeg kan ikke si at jeg forsto 1 Kor 6 slik. Hvilket vers sier at vi ikke er under et lands lov og kan bli dømt i retten der vi bor? Når har det noen gang vært slik?
Om kapittel 11: Hvorfor nevnte du ikke mer av dette kapittelet? [3]: "Hver manns hode er Kristus, kvinnens hode er mannen, og Kristi hode er Gud." [7] "For en mann skylder ikke å tildekke hodet sitt, ettersom han er Guds bilde og ære. Men kvinnen er mannens ære." [15] "Men om en kvinne har langt hår, er det en ære for henne."
Ja, hvorfor er dette skrevet til kristne? Jeg vet ikke hva du prøver å si, men dette er grekere, ikke jøder, som han skriver til. Det er mye uenighet om det, og jeg forstår ikke helt selv hvorfor kvinner skal være dekket når de ber eller profeterer, og ikke hele tiden når de er ute, spesielt blant hedninger, slik det var i jødedommen. Det var skikk i midt-østen og Asia at en kvinne gror langt hår og dekker det til, for å være underordnet mannen hennes, og ikke tiltrekke oppmerksomhet. Spør du meg er det veldig attraktivt når en kvinnes hår, hennes 'ære', ikke er tildekt. Er det passelig at hun utstråler sin skjønnhet, spesielt når hun ber i en forsamling? Dette er tydeligvis noe kvinner i Korint tok seg friheten til. Mange kristne følger denne skikken til den dag i dag, og kun fordi de fleste ikke gjør det lenger, betyr ikke at det ikke er passelig, om du spør meg. Mye av hva de fleste 'kristne' gjør nå er ikke forenlig med Bibelen i det hele tatt, men det er et helt annet tema.
"Derfor bør kvinnen ha et undergivenhetstegn på sitt hode for englenes skyld." For min del går dette på litt mindre vanlig tankegang i kristendommen, som jeg foreløpig ikke vil lufte ut for mye, ihvertfall ikke i denne tråden. Om du er nysgjerrig kan du sende meg en PM.
Helheten i NT er tolket på mange forskjellige måter, og jeg synes ikke det svarer spørsmålet jeg stilte i denne tråden. Alt du har gjort i innlegget ditt er å spørre (retoriske?) spørsmål. Hva mener du er helheten og bakgrunnen i dette brevet?