Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 19.12.2018 av Anonym.
Julefeiring

Nå er det snart jul, og alle barn i vårt rike velferdsland gleder seg til en overflod av julegaver. I andre deler av verden får barna ingen ting. Vi ser fram til ribbe, torsk, pinnekjøtt og lutefisk. Andre må legge seg sultne fordi de ikke har penger til mat. Hos oss tindrer lykkelige barneøyne mot oss. I andre land er det barneøyne som slokner på grunn av underernæring og sykdom.

Etter jul er det tid for nyttårsforsetter. Kan det tenkes noe bedre nyttårsforsett enn å lindre nød? Det koster ikke mer enn de fleste har råd til. Ha en god og meningsfylt julehøytid!

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 19.12.2018 av Anonym
Det er ett veldig godt nyttårsforsett! Nå må vi ikke kjemme alle med samme kam, mange gir av sin overflod til fattige barn hele året,og julepakker når julen kommer. Man kan være fadder,og støtte ett eller flere barn,eller familie gjennom hele året. Da vet man at støtten i sin helhet kommer frem til barnet og at ikke halvparten går til administrasjonsarbeid...Misjon uten grenser er en slik organisasjon. Her er jeg fadder selv,så den kan annbefales! Og du kan allerede nå gi en julepakke om du ønsker det via SMS!

https://www.misjonutengrenser.no/
compaq
#2. Postet 20.12.2018 av compaq
Romerriket keiser, Cæsar Augustus har bestemt ved lov at alle må vende tilbake til sin fødeby for å la seg innskrive i manntall. Josef reiser derfor til den byen hvor han ble født, Betlehem. Det er kommet mange til Betlehem for å la seg innskrive i manntall og det eneste overnattingsstedet Josef og Maria kan finne, er en stall. Her, hvor det er esler og andre dyr, blir Jesus født. Maria svøper ham i noen tøystykker og legger ham i en krybbe, som dyrene vanligvis spiser av.

Det var uten tvil Gud som ledet keiser Augustus til å lage denne loven om at alle skulle innskrives i manntall. Det gjorde at Jesus kunne bli født i Betlehem, den byen som skriften lang tid i forveien hadde utpekt som den byen hvor den lovte hersker skulle bli født.

For en viktig natt dette er: Ute på marken skinner det et klart lys rundt noe gjetere. Det er Jehovas herlighet. Og Jehovas engel sier til dem: Frykt ikke. Jeg kommer til dere med bud om en stor glede, en glede for hele folket. I dag er det født dere en frelser i Davids by, han er kristus, Herren. Og dette skal dere ha til tegn: Dere skal finne et barn som er svøpt og ligger i en krybbe. Plutselig viser det seg mange flere engler og de synger: Ære være Gud i det høyeste og fred på jorden blant mennesker som har Guds velbehag. Da englene forlater dem sier gjeterne til hverandre: La oss gå inn til Betlehem for å se dette som har hendt og som Herren har kunngjort oss. De skynder seg av sted og finner Jesus akkurat der hvor engelen hadde sagt at de ville finne ham. Gjeterne forteller hva engelen hadde sagt til dem og alle som hører det, undrer seg. Maria gjemmer alt dette i sitt hjerte og grunner på det.

I dag er det mange som tror at Jesus ble født den 24. Desember. Men desember er en regnfull, kald måned i Betlehem. Gjeterne ville ikke være ute på markene med sauene sine om natten på den tiden av året. Det er heller ikke sannsynlig at den romerske keiseren ville ha krevd at en folk som allerede var tilbøyelig til å gjøre opprør mot ham, skulle foreta denne reisen midt på vinteren for å la seg innskrive i manntall. Jesus ble tydeligvis født tidlig på høsten.
Anonym
#3. Postet 20.12.2018 av Anonym
Jeg syns det er viktig å kunne markere at Gud ble menneske i Jesus Kristus. Om det skjedde den 24.desember er ikke så farlig for min del. Jeg har opplevd Betlehems marken på juleaften for noen år siden. Husker ikke at det regnet. Ikke veldig varmt. Spiller ingen rolle. Julets under og innhold er viktigst. Og jeg syns det er godt å kunne markere det med å feire. Ønsker alle på Kristendate en av Gud velsignet Julehøytid, om dere feirer den! Take care!
Anonym
#4. Postet 21.12.2018 av Anonym

Nå er det snart jul, og alle barn i vårt rike velferdsland gleder seg til en overflod av julegaver. I andre deler av verden får barna ingen ting. Vi ser fram til ribbe, torsk, pinnekjøtt og lutefisk. Andre må legge seg sultne fordi de ikke har penger til mat. Hos oss tindrer lykkelige barneøyne mot oss. I andre land er det barneøyne som slokner på grunn av underernæring og sykdom.

Etter jul er det tid for nyttårsforsetter. Kan det tenkes noe bedre nyttårsforsett enn å lindre nød? Det koster ikke mer enn de fleste har råd til. Ha en god og meningsfylt julehøytid!
Slettet inlegg
Anonym
#5. Postet 21.12.2018 av Anonym
Det må være riktig å markere at en frelser er oss født. Datoen betyr ingen ting.
Men, hvordan feirer jeg dette til Guds ære?
compaq
#6. Postet 21.12.2018 av compaq
Bibelen forteller ikke når Jesus ble født. Den gir oss imidlertid god grunn til å trekke den konklusjon at han ikke ble født i desember. Bibelen sier at det var noen gjetere ute på marken og passet på sauene sine den natten Jesus ble født. Bibelskribenten Lukas sier faktisk at noen gjetere holdt til utendørs og holdt nattevakter over hjordene sine i nærheten av Betlehem ( Lukas 2:8-12 )

Legg merke til at gjeterne holdt til utendørs, de var ikke bare ute og gjette i løpet av dagen. De hadde hjordene sine ute på marken om natten. Passer denne beskrivelsen til det kjølige og regnfulle været i Betlehem i desember? Nei, det gjør den ikke. Disse forholdene omkring Jesu fødsel tyder altså på at han ikke ble født i desember.

Guds ord gir oss det nøyaktige tidspunktet for når Jesus døde, men gir oss få detaljer som tydelig viser nøyaktig når han ble født. Dette kan få oss til å tenke på det kong Salomo sa: Et navn er bedre enn god olje og dødsdagen bedre enn den dagen en ble født. ( Forkynneren 7:1 ) Det er derfor ikke overraskende at Bibelen kommer med mange detaljerte opplysninger om Jesu tjeneste og død, men få detaljer om tidspunktet for hans fødsel.

Jehovas vitner feirer minnehøytid. Minnehøytiden henleder spesielt oppmerksomheten på betydningen av Jesus kristi død i forbindelse med med gjennomføringen av Jehovas hensikt. Den understreker betydningen av Jesus offerdød, særlig i forbindelse med den nye pakt og viser hvordan hans død berører hans medarvinger til det himmelske rike. ( Joh 14:2-3 ) Minnehøytiden minner oss også om at Jesu død og den måten den fant sted på- i samsvar med den hensikt Gud gav uttrykk for blant annet 1. Mosebok 3:15 tjente til å hellige Jehovas navn. Ved å bevare sin ulastelighet overfor Jehova helt til sin død bevisste Jesus at Adams synd ikke skyldes noen svakhet ved den måten Jehova hadde skapt menneskene på og at det er mulig for et menneske å bevare en fullkommen gudhengivenhet selv under hardt press. Jesus opphøyet og herliggjorde derved Jehova Gud som skaper og som universets overherre. Jehovas hensikt gikk ut på at Jesu død skulle tilveiebringe det fullkomme, menneskelige offer som var nødvendig for å gjenløse Adams etterkommere. Jesu død skulle gjøre det mulig for milliarder av mennesker å få leve evig på en paradisisk jord hvis de ville vise tro. På denne måten skulle Jehovas opprinnelige hensikt bli gjennomført og slik skulle hans store kjærlighet til menneskeheten komme til uttrykk. ( Joh 3:16) ( 1.Mos 1:28 )
Anonym
#7. Postet 22.12.2018 av Anonym

Nå er det snart jul, og alle barn i vårt rike velferdsland gleder seg til en overflod av julegaver. I andre deler av verden får barna ingen ting. Vi ser fram til ribbe, torsk, pinnekjøtt og lutefisk. Andre må legge seg sultne fordi de ikke har penger til mat. Hos oss tindrer lykkelige barneøyne mot oss. I andre land er det barneøyne som slokner på grunn av underernæring og sykdom.

Etter jul er det tid for nyttårsforsetter. Kan det tenkes noe bedre nyttårsforsett enn å lindre nød? Det koster ikke mer enn de fleste har råd til. Ha en god og meningsfylt julehøytid!
Jeg er så heldig at jeg vokste opp i en kristen familie hvor jeg fikk det kristne julebudskapet. Siden da har Jesus alltid vært sentral i julen. Selvsagt som barn, så er julegavene veldig viktig, men nå som voksen, handler julen mer om at familien er samlet. Noen er fortsatt kristne, andre ikke, men vi har alle den samme basen rundt julen.

For meg er julen til minne om at Gud sendte sin sønn til jorden for å frelse verden.

Familien min har alltid brydd oss om de blant oss som ikke har det så godt som oss, derfor er vi ikke kun barmhjertige og omsorgsfulle i julen, men hele året.

Hvis jeg skal være helt ærlig, så synes jeg det ofte kan bli litt vel mye tigging om penger i høytiden, særlig via TV. Intensjonen er bra, men TV-innsamlinger og reklamefilmer kan også virke motsatt.

Vi skal ikke skamme oss for at vi har det bra, og vi kan faktisk ikke hjelpe alle.

Jeg gir min støtte 12 mnd i året til Maritastiftelsen. De hjelper folk med rusproblemer, ungdommer, prostituerte, mennesker utsatt for menneskehandel osv. osv.

Vil du vite mer om hva Maritastiftelsen gjør, kan du gå inn på www.marita.no.
Ønsker du å gi dem en julegave? Send en SMS. Send "Marita" til 2160. Da gir du 100kr.
annonseRadio 3:16