NEDZED sier: bare raskt innom,ønsker alle en god helg :D
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 31.10.2018 av Anonym.
Halloween
Hvordan er det med dere som kaller seg kristne her inne, pynter du huset med Gufsete ting for å glede ungene dine.

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 31.10.2018 av Anonym

Johannes tredje brev 1 : 11 "Du elskede, ta ikke etter det som er ondt, men det som er godt"

Romerbrevet 12 : 9 "La kjærligheten være uten hykleri. Avsky det som er ondt. Hold dere til det som er godt"

Efeserbrevet 5 : 11 "Og ta ikke del i mørkets ufruktbare gjerninger, men avslør dem heller"

Så da tenkte jeg å avsløre...

Vi ser på bl.a Halloween som uskyldig morsomheter. Hadde vi lært sannheten bak denne hedenske / katolske tradisjonen, så hadde nok mange kristne og andre ikke markert denne dagen.

Selvom man ser på det som uskyldig moro, så er denne dagen seriøs i det okkulte, trolldom, satanisme og hedenskap. De tror at denne dagen så blir onde ånder satt fri. De utfører sine ritualer på denne dagen. Halloween lovpriser døden og tilbedelse av Baal og Satan.

Halloween stammer tilbake til Keltere og Druider (Orakelprester) føre Kristus tid.

Denne katolske skikken har altså sin opprinnelse i gamle hedenske feiringer. En av variantene er det kelterne som står for, Samhain. Da ble de døde feiret og man trodde de fortsatt hjalp til fra åndeverdenen. Det ble trodd at de døde kunne komme tilbake til sine kjære denne kvelden og være med på feiringen.

Linker til informasjon om dette :

- https://smakebiten.com/2011/10/27/samhain-halloween-allehelgensnatt-vetrnaetr/

- https://no.wikipedia.org/wiki/Samhain

- https://www.youtube.com/watch?v=J14fxMogEo0

- https://www.preparingforeternity.com/hallween.htm



Anonym
#2. Postet 31.10.2018 av Anonym

Så da tenkte jeg å avsløre...

Vi ser på bl.a Halloween som uskyldig morsomheter. Hadde vi lært sannheten bak denne hedenske / katolske tradisjonen, så hadde nok mange kristne og andre ikke markert denne dagen.

Takk!

Jeg er ikke noe spesielt glad i denne dagen selv, men barn synes det er gøy å kle seg ut og gå rundt for å få gratis godis. 99% av alle som "feirer" denne dagen, gjør det fordi de synes det er gøy.

Personlig skulle jeg ønske at vi hadde adoptert "Thankgiving" fra USA fremfor denne, men det skjer nok ikke.

Tror det er viktig at vi som kristne ikke blir for hysteriske og ser en djevel i alt. Halloween er like ufarlig i mine øyne som julenissen er i julen.

Til dere som elsker Halloween: KOS DERE! HA DET GØY OG NYT LIVET! :)

Anonym
#3. Postet 31.10.2018 av Anonym
Halloween er demonisk og veldig mange er involvert i dette i dag.

Jeg vil be mye for landet i kveld.
Anonym
#4. Postet 31.10.2018 av Anonym

Takk!

Jeg er ikke noe spesielt glad i denne dagen selv, men barn synes det er gøy å kle seg ut og gå rundt for å få gratis godis. 99% av alle som "feirer" denne dagen, gjør det fordi de synes det er gøy.

Personlig skulle jeg ønske at vi hadde adoptert "Thankgiving" fra USA fremfor denne, men det skjer nok ikke.

Tror det er viktig at vi som kristne ikke blir for hysteriske og ser en djevel i alt. Halloween er like ufarlig i mine øyne som julenissen er i julen.

Til dere som elsker Halloween: KOS DERE! HA DET GØY OG NYT LIVET! :)


Du mener det å ta avstand fra hedensk tradisjon hvor man tilkaller de onde ånder, som hysterisk

"La dem være! De er blinde veiledere for blinde. Og når en blind leder en blind, vil begge havne i grøften"

Man får alltids valg av Gud. Han tester oss. Her får vi valget om å følge verden / hedensk tradisjon, eller å ta avstand og vise at man følger Gud istede.

Til dere som skal ut og kose dere med ungene på denne hedenske tradisjonen, husk AT GUD IKKE VIL AT VI SKAL FØLGE HEDENSKE TRADISJONER!



Anonym
#5. Postet 31.10.2018 av Anonym
Du mener det å ta avstand fra hedensk tradisjon hvor man tilkaller de onde ånder, som hysterisk

Til dere som skal ut og kose dere med ungene på denne hedenske tradisjonen, husk AT GUD IKKE VIL AT VI SKAL FØLGE HEDENSKE TRADISJONER!

Jeg finner ingen okkulte elementer i dagens Halloween. Er faktisk mer skeptisk til kristne som praktiserer Yoga. Snakker man med f.eks. kristne pastorer fra hinduistiske land, så er beskjeden om Yoga klar: HOLD DEG UNNA!

Hvis vi sammenligner dagens Halloween med det den var opprinnelig, så vil man se at de ikke er spesielt like. Stort sett handler dagens Halloween om fest, utkledning, godis, mat, drikke og fellesskap.

Selv liker jeg ikke Halloween, men tror ikke det er skader at kristne barn kler seg ut for å gå en runde i nabolaget for å samle godis. Vi gikk julebukk, men det er liksom ikke moderne lenger.

Når jeg bruker ordet "hysterisk" så er det myntet på de her inne som ser "satan" i "alt" og "alle". Som for eksempel Halloween, jul, påske, Diablo-sko m.m. Vi glemmer liksom at Han som er i oss er større enn han som er i verden. Så hvis Halloween kun handler om kostymer og godis, så er det ikke noe okkult i det. Når vi feirer jul og påske, så feirer vi Jesus fødsel og Jesu død/oppstandelse. Selv om disse i utgangspunktet var hedenske feiringer, så feirer vi Jesus Kristus. Det er ikke noe okkult i det.

Jo mer fokus vi har på Satan, jo mindre fokus har vi på Jesus. Det er akkurat det Satan ønsker.

Jeg respekterer de kristne som ikke vil feire Halloween og jeg respekterer de som synes det er gøy. Her låses døra og alt utelys slukkes, for å signalisere at jeg ikke ønsker besøk.

Det går helt fint.


Anonym
#6. Postet 31.10.2018 av Anonym

Jeg finner ingen okkulte elementer i dagens Halloween. Er faktisk mer skeptisk til kristne som praktiserer Yoga. Snakker man med f.eks. kristne pastorer fra hinduistiske land, så er beskjeden om Yoga klar: HOLD DEG UNNA!

Hvis vi sammenligner dagens Halloween med det den var opprinnelig, så vil man se at de ikke er spesielt like. Stort sett handler dagens Halloween om fest, utkledning, godis, mat, drikke og fellesskap.

Selv liker jeg ikke Halloween, men tror ikke det er skader at kristne barn kler seg ut for å gå en runde i nabolaget for å samle godis. Vi gikk julebukk, men det er liksom ikke moderne lenger.

Når jeg bruker ordet "hysterisk" så er det myntet på de her inne som ser "satan" i "alt" og "alle". Som for eksempel Halloween, jul, påske, Diablo-sko m.m. Vi glemmer liksom at Han som er i oss er større enn han som er i verden. Så hvis Halloween kun handler om kostymer og godis, så er det ikke noe okkult i det. Når vi feirer jul og påske, så feirer vi Jesus fødsel og Jesu død/oppstandelse. Selv om disse i utgangspunktet var hedenske feiringer, så feirer vi Jesus Kristus. Det er ikke noe okkult i det.

Jo mer fokus vi har på Satan, jo mindre fokus har vi på Jesus. Det er akkurat det Satan ønsker.

Jeg respekterer de kristne som ikke vil feire Halloween og jeg respekterer de som synes det er gøy. Her låses døra og alt utelys slukkes, for å signalisere at jeg ikke ønsker besøk.

Det går helt fint.


Det er ikke snakk om å fokusere på den onde. Det er snakk om å advare andre kristne at de gjør noe som Gud ikke liker. Som Han har sagt at vi ikke skal gjøre.

Selvom du "ikke ser noe okkult" i det, så er alle som går ute nå utkledd, delaktig en gammel hedensk tradisjon. Noe som har blitt ført inn i kristendommen igjennom den romerske katolske kirke.

Så det er ikke greit å komme inn da og skrive at de kristne skal bare "kose" seg i dag, og bare følge denne tradisjonen. Det er det den onde ønsker at vi skal gjøre. Følge strømmen. Gå på den brede veien.

Jeg kommer inn her og advarer, og du kommer inn og bare dytter bort advarselen og argumenterer på at vi som advarer gjør noe som den onde liker. Hallo. Det er jo ingen logikk i at hvis man advarer mot en hedensk tradisjon som er basert på å kontakte onde ånder igjennom ritualer, er noe den onde liker! Det er jo det siste han vil at vi skal gjøre.

Anonym
#7. Postet 31.10.2018 av Anonym

Så da tenkte jeg å avsløre...

Vi ser på bl.a Halloween som uskyldig morsomheter. Hadde vi lært sannheten bak denne hedenske / katolske tradisjonen, så hadde nok mange kristne og andre ikke markert denne dagen.

Jeg er enig med deg i at opphavet og grunnlaget for Halloween er noe vi som kristne burde ta avstand ifra. Men det er ingen norske familier som markerer dagen med fokus på dette. Fokuset på denne dagen er fest for ungdom og voksne, og for barn handler det om å sanke inn gratis godis. Felles for alle er å kle seg ut.

Det blir det samme med jul og påske. Disse høytidene og tradisjonene feirer vi kristne med Jesus i fokus. Det er riktig at de kristne høytidene for mange år siden ble flyttet til samme tid som gamle hedenske høytider, men vi feirer ikke jul og påske på hedenske premisser av den grunn.

Så du er fri til å advare så mye du vil :). Jeg ville advart mot mye annet enn Halloween, som f.eks. yoga og andre ting. Når Hinduisme og New Age infiltrerer menighetene våre, er det riktig å advare.

Nå sier jeg ikke at du nødvendigvis er hysterisk, men det er mye rart som beveger seg i dette forumet, hvor det virker som om de "ser" djevelen både her og der.

Anonym
#8. Postet 31.10.2018 av Anonym
En liten halloween rapport fra rogaland, ingen som har ringt på døra i kveld.

Bor i et nabolag med pastorer og misjonærer, så her har sikkert ungene, de voksne og djevelen gitt opp
Anonym
#9. Postet 31.10.2018 av Anonym

En liten halloween rapport fra rogaland, ingen som har ringt på døra i kveld.

Bor i et nabolag med pastorer og misjonærer, så her har sikkert ungene, de voksne og djevelen gitt opp


Hehe. Så bra! Håper du hadde tenkt å svare med noen bibel vers istedenfor godteri hvis det hadde ringt på

Anonym
#10. Postet 31.10.2018 av Anonym
Bare lurer på en ting... Dere som ikkje likar halloween. tar dere inn eit juletre i jula?
NEDZED sier: bare raskt innom,ønsker alle en god helg :D
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16