Vinterglad sier: Da Jesus hadde fått eddik å drikke, sa han: "Det er fullbrakt".
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
Anonym
Opprettet 13.12.2016 av Anonym.
Hvordan finne kjærligheten når man er kronisk syk?


Hvordan finner man kjærligheten når man er kronisk syk? Overskriften stiller et spørsmål som sikkert mange kronisk syke mennesker har tenkt i sitt indre mange ganger. Hvordan er det med deg, kunne du tenke deg å finne en kjæreste som sliter med sykdom?

Jeg er kronisk syk og jeg har tenkt mye på dette. Du kan ikke se at jeg er syk, men jeg er det. Sliter spesielt med en sykdom som heter Psoriasis Artritt. Det er en leddgiktsykdom kombinert med psoriasis. En sykdom som ofte gjør at man sliter med å bevege seg og som tapper deg for krefter. I tillegg har man mer eller mindre utslett på kroppen som ikke akkurat er spesielt "sexy".

Nå er jo det min sykdom, men det er sikkert mange andre der ute som har andre kroniske sykdommer og som også har hatt de samme tankene som det jeg har.

Siden jeg er syk søker jeg ikke etter en kjæreste som også er syk. Mulig det er egoistisk av meg, men jeg tenker at det er greit at en av oss er friske. Derimot hadde jeg selvsagt ikke avsluttet forholdet om hun jeg elsker også hadde blitt syk etter at vi ble et par.

Hvordan finner man da kjærligheten når man er kronisk syk? Er det helt unaturlig å tenke slike tanker eller er det helt normalt? Hva tenker dere?

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 05.07.2020 av Anonym
Ett gammelt innlegg, men jeg følte for å skrive noen ord.

Jeg har hele veien tenkt at ting kommer til å ordne seg. Jeg lever med ett par fysiske diagnoser og er vant med å bli avvist i virkeligheten. Jeg har opplevd at damer har kommentert at de kan ikke forstå hvorfor jeg er singel, helt fram til enn begynner å diskutere jobb. Enten så klarer jeg ikke å holde tempoet som kreves i ett forhold eller så er det økonomien.

Jeg kommer aldri til å gi opp håpet om å finne ei å bli gammel med. Håper å finne noen som har lyst til å gi meg en sjanse, jeg har mye kjærlighet å gi. Når det gjelder ei framtidig samboer eller kone så betyr det ikke noe for meg om hun er syk eller er i ett lavtlønnsyrke. Viktigste er personligheten, og at hun ikke er direkte avhengig av pleie. I fremtiden kommer det uansett ikke til å være nok jobber til alle som ønsker å jobbe.

Håper det ordnet seg for deg som hadde åpningsinnlegget.
Anonym
#2. Postet 06.07.2020 av Anonym
Forstår deg veldig godt og regner med at det er mange av de som lider av kroniske sykdommer som tenker slikt, til og med meg selv. Lider selv av revmatisme (fibromyalgi), men skulle gjerne ha ønsket likevel å finne en kvinne så jeg har ei jeg kan elske og forgude, samtidig som å ha en medhjelper i huset, hehe...

Psoriasis er jo litt sexy siden jeg har det selv, hehe..., men forstår godt hva du mener.

Jeg selv bryr meg ikke om hun lider av det samme eller samme hva det egentlig er. Alt er hennes personlighet, og som jeg selv mener, finner du den rette som er planlagt for deg, så vil alt gå i sus og dus. Aldri gi opp, men vit at hun er der ute et sted.

Forstår godt at det er mange som lider av kroniske sykdommer som sliter ekstra med denne biten, for hvorfor skal man utsette andre for hva man selv lider av, ligger veldig ofte der skulle jeg tro. Men som jeg sier, når tiden er inne, så er det en mening med alt, om hun skulle dukke opp foran dine øyne med et gisp ;)
Anonym
#3. Postet 06.07.2020 av Anonym
Litt oppmuntring

En plage eller at en blir begrensning kan ofte ta fokuset bort fra livet. Vi som er kristne er har en unik plass/verdi i Kristus. Det er mange som fienden har stjålet livskvaliten ifra.

Hva er ditt fokus og hva er din identitet. "Gleden i Herren er vår styrke". For noe kan det bli veldig flåsete og ord uten mening. Jeg kan kjenne Gleden i Herren etter et målrettet bønnemøte. Møter der det har blitt utøvd åutoritet i åndeverden, der det har vært kamp som gikk over til seier. I bibelen står at våre våpen er mektige, er dine våpen mektige?

Er glasset halvfullt eller er det halvtomt.
En diagnose er ikke noe du er, flytt fokuset på noe du kan. Skulle også det bli vanskelig så fest blikket på Jesus, og aldri slipp Han ut av synet.

Kol 3:1 Er dere da reist opp med Kristus, så søk det som er der oppe, der Kristus sitter ved Guds høyre hånd. 2 La deres sinn være vendt mot det som er der oppe, ikke mot det som er på jorden. 3 Dere er jo døde, og deres liv er skjult med Kristus i Gud. 4 Når Kristus, vårt liv, åpenbares, da skal også dere åpenbares med ham i herlighet. 5 Så død da deres jordiske lemmer: Utukt, urenhet, syndig lidenskap, ond lyst og pengegriskhet, som er avgudsdyrkelse. 6 På grunn av disse tingene kommer Guds vrede over vantroens barn. 7 Blant dem vandret også dere før, da dere levde i disse tingene. 8 Men nå skal dere legge av alt slikt: vrede, hissighet, ondskap, spott, skammelig snakk fra deres munn. 9 Lyv ikke på hverandre! Dere har jo avkledd dere det gamle mennesket med dets gjerninger, 10 og har ikledd dere det nye mennesket, det som blir fornyet til kunnskap etter sin Skapers bilde. 11 Her er ikke greker eller jøde, omskåret eller uomskåret, barbar, skyter, trell, fri - Kristus er alt og i alle. 12 Dere er Guds utvalgte, hellige og elskede! Ikle dere da inderlig barmhjertighet, godhet, ydmykhet, beskjedenhet og tålmodighet, 13 så dere tåler hverandre og tilgir hverandre dersom en skulle ha noe å anklage en annen for. Likesom Kristus har tilgitt dere, skal også dere tilgi hverandre. 14 Men over alt dette, ikle dere kjærligheten, som er fullkommenhetens sambånd. 15 La Kristi fred råde i hjertene deres! Til den ble dere jo kalt i det ene legeme. Og vær takknemlige!

Anonym
#4. Postet 07.07.2020 av Anonym
Onkel Blå...mener du da med å sitere Kol. 3, 1 ff da at en person som er kronisk syk eller har ymse handikapp, skal legge av seg sine ønsker og lyster og ikke skulle tenke på å få seg en ektefelle? Og heller satse på å gå på bønnemøte?
Anonym
#5. Postet 07.07.2020 av Anonym
Onkel Blå...mener du da med å sitere Kol. 3, 1 ff da at en person som er kronisk syk eller har ymse handikapp, skal legge av seg sine ønsker og lyster og ikke skulle tenke på å få seg en ektefelle? Og heller satse på å gå på bønnemøte?
Da blir mitt spørsmål:
Er det vits i å søke Gud om man har en sykdom?
Anonym
#6. Postet 07.07.2020 av Anonym
Da blir mitt spørsmål:
Er det vits i å søke Gud om man har en sykdom?
Skulle kanskje ikke ha svart her, men som jeg mener, JA!!! Sykdomen er allerede et tegn!
Anonym
#7. Postet 08.07.2020 av Anonym
Skulle kanskje ikke ha svart her, men som jeg mener, JA!!! Sykdomen er allerede et tegn!
Har selv gått igjennom en operasjon. Der utfallet for flere er at de har blitt uføre. Jeg takker Gud for at jeg fungerer i full jobb.

Jeg hadde aldri klart meg uten Gud, tror heller ikke jeg hadde klart meg uten motgang.
Anonym
#8. Postet 09.07.2020 av Anonym
Jeg tenkte at når man er på en kristen datingside, så skal man slippe mennesker som dømmer en for at en er syk/ufør. Der tok jeg grundig feil. En av de første jeg var i kontakt med, virket veldig interressert i kontakt, helt til jeg fortalte at jeg var ufør. Da svarer hun at hun er "skeptisk, og ønsker ikke videre kontakt. " Slik overfladiskhet og dømming byr meg midt imot. Selv om man er ufør, er ikke det ensbetydende med at man er et dårlig menneske, eller mindre verdt enn andre.
Anonym
#9. Postet 09.07.2020 av Anonym
Jeg er helt enig i at enn ikke er ett dårligere menneske bare fordi enn er ufør, men jeg forstår de damene som er skeptisk. En uføretrygd vil påvirke forholdet, men jeg synes jo det er synd at ikke flere damer spør hva det innebærer. Vi har alle våre preferanser, jeg kunne ikke ha vært sammen med ei som er høyt og lavt eller ei som ikke bryr seg om nyheter i det hele tatt. Men jeg ser ikke ned de på damene som er sånn, akkurat som jeg ikke regner med at damene som avviser uføre ser ned på oss.

Du får prøve å holde ut, jeg er helt sikker på at det finnes muligheter for oss også. Mange flotte damer der ute
Tangen
#10. Postet 10.07.2020 av Tangen
Jeg tenkte at når man er på en kristen datingside, så skal man slippe mennesker som dømmer en for at en er syk/ufør. Der tok jeg grundig feil. En av de første jeg var i kontakt med, virket veldig interressert i kontakt, helt til jeg fortalte at jeg var ufør. Da svarer hun at hun er "skeptisk, og ønsker ikke videre kontakt. " Slik overfladiskhet og dømming byr meg midt imot. Selv om man er ufør, er ikke det ensbetydende med at man er et dårlig menneske, eller mindre verdt enn andre.
Du bør lære deg forskjellen på å dømme og bedømme. Nå er det tvertom du som dømmer denne andre personen som mindre bra fordi du mener hun dømmer deg fordi du er syk. Men hun har bare gjort som absolutt alle gjør når de vil finne seg en kjæreste, man bedømmer det andre mennesket ut fra mange kriterier. Ett slikt kriterium er sosial status. Hvis man er ufør, og særlig ung ufør havner man et godt stykke ned på den sosiale rangstigen. Slik er det bare.

Videre kommer du med en påstand som ingen vil være uenig i dersom du er ufør på riktig grunnlag. Selvsagt er du ikke et dårlig menneske eller mindre verdt fordi du er ufør, men igjen så dømmer du det andre mennesket og ilegger henne en påstand om at hun tenker slik. Jeg tror ikke hun tenker at du ikke er noe verdt, men derimot at du ikke er den hun vil bygge reir med for å si det på den måten. Absolutt alle, mann og kvinne, har en rett til selv å bedømme hvem de anser som potensielt gode kjærester eller ikke.

Som ung og særlig mannlig ufør kan du ikke forvente å komme forrerst i køen over attraktive menn, igjen sånn er det bare. Både kvinner og menn har et sett med kriterier som bør oppfylles for at vi skal anse dem som attraktive. For kvinner er ikke utseendet så viktig f.eks, men mannens egenskaper til å kunne ta vare på og forsørge familien. Slik har det alltid vært og er det fortsatt selv i dag når mange kvinner er uavhengige jobbmessig sett. Undersøkelser har vist at kvinner helst vil flytte opp i status når de velger en kjæreste. De vil ha en som har minst den samme eller helst høyere status enn seg selv, og i hvert fall ikke lavere. Du bør ikke forvente at dette skal være noe anderledes med kristne kvinner enn andre. Vær realistisk. Det beste for de fleste er kanskje å finne seg en kjæreste med omtrent samme livssituasjon som en selv. Like barn leker best som ordtaket sier.
Vinterglad sier: Da Jesus hadde fått eddik å drikke, sa han: "Det er fullbrakt".
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16