Anonym
Opprettet 28.11.2011 av Anonym.
Hva er ditt kjærlighetsspråk?
Jeg kom over en bok som omtaler de fem kjærlighetsspråkene (av Gary Chapman)

Forfatteren hevder at det er viktig at man snakker samme språk for å kunne uttrykke den kjærligheten man føler. Enten det er til din kjæreste,ektefelle,barn,venner,arbeidskolegaer osv.

Mennesker gir uttrykk for, og mottar kjærlighet på forskjellige måter. I denne boken vil en av verdens fremste eksperter på parforhold, Gary Chapman, vise deg hvordan du kan kommunisere kjærlighet på genuine og omtenksomme måter.

Måten mennesker viser sin kjærlighet på varierer selvsagt fra person til person, men vi kan skille mellom 5 hovedtyper kjærlighetsspråk som sier noe om hvilke behov vi har og hva vi gir.
Som regel viser mennesker sin kjærlighet til andre med det kjærlighetsspråket som de selv har behov for å få tilbake.
Problemet er bare at, veldig ofte snakker vi forskjellig kjærlighetsspråk, og dersom vi da tenker at partneren vår har behov for det samme som det vi selv har behov for, kan det fort oppstå konflikter i forholdet.

De fem kjærlighetsspråkene:

1. Gode ord/komplimenter
2. Tid med hverandre
3. Gaver
4. Tjenester
5. Fysisk nærhet

Alle mennesker vil selvsagt sette pris på alle fem kjærlighetsspråkene, men man har ofte ett til to dominerende kjærlighetsspråk som er gjeldende for oss.

For å finne ut av hvilke kjærlighetsspråk du selv har, kan du tenke over hvordan du oftest viser kjærlighet til andre. Gjør du mest tjenester for andre for å vise at du du bryr deg om den personen, eller gir du mest av din tid til andre for å vise at du bryr deg?Så er kanskje tjenester og tid, de to kjærlighetsspråkene du bruker mest, og forventer at andre på den måten viser kjærlighet til deg.

Eller du kan tenke over,hva klager du mest over?Når du har gjordt slik og slik, og du fremdeles føler at du ikke får noe respons tilbake. (at personen er glad i deg og bryr seg om deg.)

Bruk gjerne elimenteringsmetoden, begynn med å ta bort ett "språk" du annser som mindre viktig,så ett til, til du står igjen med to språk. De vil da være de to kjærlighetsspråkene du bruker.

Hva er ditt kjærlighetsspråk?

Kjærlighetens fem språk av Gary Chapman:
http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=107118
http://www.norli.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=2907344 (Lydbok)
http://www.norli.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=5221911 (Andaktsbok)
http://www.norli.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=135399 ("Glade trygge barn")

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 28.11.2011 av Anonym
2 og 5 er mitt kjærlighetsspråk
Anonym
#2. Postet 28.11.2011 av Anonym

Jeg har hele sju kjærlighetsspråk, nemlig sex og fysisk nærhet, hehe.

Vel...

Anonym
#3. Postet 28.11.2011 av Anonym

Jeg har hele sju kjærlighetsspråk, nemlig sex og fysisk nærhet, hehe.

Vel...

Du har bare ett språk? For både sex og fysisk nærhet kommer under punkt 5.
Anonym
#4. Postet 28.11.2011 av Anonym
Du har rett, men jeg bare tøysær :)
Anonym
#5. Postet 29.11.2011 av Anonym
Hej
Jag tror kanske det är viktigt att få med sig att nummer 5/ Fysisk närhet.
inte handlar om sex. Visst är sex en del av den fysiska närheten men inte allt av den.
En man som inte läst denna boken skulle nog automatiskt gå før nummer 5 men
måste tänka sig om først.

Det man skall välga är nämligen det alternativ som man absolut inte klarar sig utan.
Ja det som till och med är viktigare en sex.

Jag tyckte om denna boken och den gav en del tips som man kanske inte är klar øver.
För det finns skillnader mellan männ och kvinnor här.

DEt är också så att man førsøker visa sin kärlek till den andra maken på det vis man skälv
vill bli älskad på.DEt är en eget språk.Men utfordringen är att finna fram till vad den andra ser
på och gør att hon känner sig älskad.

oj oj nu kanske jag upprepade lite av vad Ester redan skrivit men läs boken...
Den är bra.
Anonym
#6. Postet 29.11.2011 av Anonym
helt rett fra han som sier at fysisk nærhet omhandler mer enn sex. Det omhandler det å dulte borti hverandre, klemmer, holde hånd, sitte i armkroken osv. Dette er et veldig viktig punkt for at et forhold skal fungere, tror jeg. Det gir det lille løftet i hverdagen som er så viktig i tidsklemma.
Anonym
#7. Postet 29.11.2011 av Anonym
Bra bok fint tema for tråden:-)
Anonym
#8. Postet 04.12.2011 av Anonym
12&5 i tillegg til at man har en felles religion men det skal jo fillern meg ikke være lett å finne noen
Anonym
#9. Postet 06.12.2011 av Anonym
Det er en utrolig fin bok :-) Jeg har lest den to ganger! Mitt primærspråk er fysisk nærhet ( handler ikke om sex) og sekundær er tjenster. Viktig å kunne bli kjent med sitt eget og gjerne andres språk. Det føles godt når kjærlighetstanken er full ;-) Veldig gøy å se at andre også synes dennne boken er bra!! Takk :-)
Anonym
#10. Postet 12.12.2011 av Anonym
Mine er nok 3 og 2, til en kjæreste. når det gjelder nr 3 så er det ikke dyre ting, men små oppmerksomheter i hverdagen.
Når det gjelder 2 tid med hverandre går jo nr 1 og nr 5 under den synes jeg. Nr 4 bruker bruker jeg til mine venner Og setter nok pris på nr 4 og 1