Svar #9. Postet 27.10.2011 kl 20:22 av anonym.
Jeg mener det kan være greit å vente til ekteskapet på grunn av et par punkt:
- du stiller deg helt åpen og er veldig sårbar når du har sex, er det under omstendigheter du er usikker på om du er komfortabel med/ en person du er usikker på om du vil være så intim med, kan det gi en dårlig følelse etterpå.
- det andre punktet går på bibelen og tro. som mange andre mener jeg at bibelen gir en en grei beskjed om å ikke drive hor: da antar jeg det som at man ikke skal sove rundt med folk når det høver seg.
Noe jeg reagerer på er når noen opphøyer det å avstå fra sex til ekteskapet til et punkt hvor det virker overordnet andre bud vi har fått, og virker fordømmende.
alle synder er: synder. vi har ikke noe rangeringssystem foran Gud, om du kaller en venn for en tosk, er misunnelig på en annens lykke, banner i et opphetet øyeblikk, eller har sex før ekteskapet, får du tilgivelse fra vår Far, like lett for alle de tingene.
Har du sex før ekteskapet er jo det å være åpen med den du blir gift med om dette. kanskje var det en grunn til at du hadde det, kanskje var det på grunn av dårlige valg/ alkohol o.l. Men jeg mener, at selv om man har sex før ekteskapet: ok, det var kanskje ikke det ultimate, men du bør ikke føle deg mindre enestående for det!
noe jeg og vil minne folk på: når en tenker på alle de som blir kristne i voksen alder/fra andre kulturer, er det ikke rart å skulle forvente at alle har vært avholdne inntil da? Fokuset går kanskje lett på dette med sex, fordi det er modernisert slik at det er overalt i dagens samfunn. men vi bør ikke la det styre hva vi ser på i andre.
Har du sex før: greit, du vet det er valg.
har du ikke: bra :) men vær forståelsesfull for andre som ikke deler din situasjon.
personlig mening, og mener det er viktig å gå i seg selv, og i andres sko. =)