dagen sier: Ønsker alle her inne en fin påske.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
Anonym
Opprettet 19.10.2011 av Anonym.
Sex før ekteskapet
Jeg er bare nyskjerrig, siden jeg enda ikke har sett noen ta opp dette temaet enda;
Hva mener dere om sex før ekteskapet? Rett eller galt?

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 19.10.2011 av Anonym
Hva sier bibelen? ;)
Anonym
#2. Postet 19.10.2011 av Anonym
Hvor rett det er, vet jeg ikke sikkert egentlig. Jeg har et ganske klart inntrykk av at det bibelsk sett er galt, men jeg har sjelden hørt noen skikkelige argumentasjon basert på klare bibelvers.

For min egen del har jeg, etter mye gjennomtanke, kommet frem til at det mest gagnelige og givende må være å vente. Hovedargumentene for å ha det før ekteskap virker å være;

1. Man må teste skuta før man går på seilas.
2. Seriøst, hvilket årshundre lever vi i, egentlig?

Det å teste skuta synes jeg helt ærlig ikke er et godt argument, da man har fin anledning til å prate om preferanser i sengen o.l., med mindre man er ikke eiger seksuell selvinnsikt. Man har også mindre risiko for å få et uønsket barn tidlig i et forhold som sannsynligvis tar slutt, man slipper risikoen av å få kjønnsykdommer (ikke at den er så veldig stor i et seriøst forhold) og ikke minst slipper man risikoen av å ha en helt fantastisk sengepartner som ikke passer som livspartner. Når man da finner livspartneren, vil fort den fantastiske sengepartneren ligge og gnege i hukommelsen - noe som både er sårende for den man endelig gifter seg med, samt frustrerende for en selv.

Forøvrig er det greit å ha NOE som bare er mellom en og ens kone/ektemann. For meg, er sex noe langt mer verdifult å gi min kone når det er bare hun som noen gang vil få det.

Så fra et bibelsk ståsted vet jeg ikke, men etter å ha tenkt gjennom hva jeg selv synes, virker det langt mer spennende å vente. De største gleder er som regel de man må vente litt på.
Anonym
#3. Postet 19.10.2011 av Anonym

Bra sagt pakten! Du bør ha lagt inn en god del aksjer hos noen damer nå med disse uttalelsene.

Angående å "teste skuta" (hehe), så husker jeg godt en episode fra rekruttskolen på Værnes i 1988. Det var en av de første dagene etterat vi kom, og troppen stod oppstilt utenfor kaserna. Jeg var akkurat snaua nesten fullstendig på håret av en kvinnelig sersjant, og kjente knapt meg selv igjen. Hadde hatt mye hår før det, og siden jeg har nokså krøllete hår ser det ut som en høysåte når det blir langt nok. 19 år, vekke fra mamma, utilpass midt i troppen, og kvelende varmt siden det gikk en hetebølge over Trøndelag disse julidagene. Selvtilliten var ikke på topp.

Vi stod og venta på befalet, og et par rader foran meg begynte et par mann å diskutere. Han som prata mest var en motbydelig fyr fra Kongsberg, en liten plugg med så mange kviser i trynet at det hadde danna seg mange arr. Ansiktet hans har brent seg inn i hukommelsen. Antagelig ikke damenes drøm. Likevel prata han som om han hadde årevis med "erfaring" om damer. Plutselig kom han inn på kristne. Han la ut om hvordan han ikke kunne forstå hvordan kristne ikke kunne ha sex før ekteskapet osv. Han mente å vite at de "måtte jo prøve ut" osv. for å se om de "passa sammen", inkludert noen ord som antagelig ikke egner seg for gjengivelse her...

Jeg følte meg ekstremt pinlig berørt, og lurte på om de andre kunne merke at jeg var kristen og at min erfaring med damer var heller beskjeden, hehehe.

Anonym
#4. Postet 19.10.2011 av Anonym
Johannes 10:27 Mine sauer hører min røst; jeg kjenner dem, og de følger meg.

Dette utsagnet av Jesus Kristus avslører at noen av oss faktisk hører Jesus, og følger Ham.
Jeg hørte Jesu røst, og han sa til meg, sex før ekteskapet er seksuell umoral, og jeg avsto.
Jeg vet med meg selv hva som er rett og galt, men det er vanskelig å få forståelse for det blant folk. Folk som er fanget i løgnen, tv serier, politisk korrekthet og djevelens vold, dessverre.

Jeg er glad jeg fikk vite hva som er rett og galt fra Jesus selv, men det betyr ikke at jeg forventer forståelse for det. Bibelen sier noe om seksuell umoral, men hva som er seksuell umoral, det vil Den Hellige Ånd, Sannhetens Ånd, åpenbare til deg om du bestemmer deg for å ta Jesus på ordet og følge Han og mottar Den Hellige Ånd.

Mer vet jeg ikke.
Anonym
#5. Postet 26.10.2011 av Anonym
Sex er et vanskelig tema for mange. Det kan nesten virke som om det i enkelte sammenhenger blir litt tabuemne...

For meg personlig så er jeg ikke prinsipielt i mot sex før ekteskap, men det betyr ikke at jeg mener man skal fly rundt å ha mange "One night stands". Det er viktig at begge to er enige og har lyst til det samme :-)

Sex handler i utgangspunktet om to ting:

1. Reproduksjon
2. Nytelse

Punkt 1 er ganske greit. Det å få barn er for meg noe som bør skje innenfor ekteskapet. Jeg skal ikke påstå hva alle andre skal gjøre og ikke gjøre, men for min egen del ønsker jeg at mine barn skal vokse opp innenfor et trygt og godt ekteskap :-)

Punkt 2 handler om ren nytelse. Sex er i de aller fleste sammenhenger en veldig deilig opplevelse som man deler med noen man er glad i. Hvor grensene går synes jeg hver enkelt person skal gjøre seg opp en mening om. Jeg synes at mange kristne er litt dømmende på dette punktet. Dessverre kan jeg ikke komme med noen fantastiske bibelvers som kan si det ene eller det andre. (Det er selvfølgelig ikke vanskelig å finne bibelvers som peker i negativ retning...)

Det var min personlige holdning til temaet. Sex er en veldig personlig greie som jeg ikke synes andre skal legge seg opp i :-)
Anonym
#6. Postet 27.10.2011 av Anonym
Dessverre kan jeg ikke komme med noen fantastiske bibelvers som kan si det ene eller det andre.

Bibelen er krystallklar når det gjelder å ikke ha sex før ekteskapet. Håper de unge i dag er klar over det. For det er i den bekjennelsen ekte frihet finnes. Bibelen definerer kjærlighet med å holde budene, der et av budene sier du ikke skal drive hor (sex utenfor ekteskapet). Klart vi alle faller, men det er i denne bekjennelsen sann frihet og sann kristendom finnes.
Anonym
#7. Postet 27.10.2011 av Anonym
Er det så farlig...? hvisker djevelen.. eller dine egne lyster. Det er faktisk utrolig lett å finne unnskyldninger for å ha sex utenfor ekteskapet. Og så har du sex. Kanskje flere ganger. Og så forstår du hvorfor Gud sier man skal vente med sex til ekteskapet.

Ikke gå i den fellen. Spar deg til den ene, og opplev sex som en fin ting, innenfor gode rammer.

Ja, sex kan være godt utenfor ekteskapet også. Men jeg skal love deg at sjangsen er stor for at det ikke blir bra. Av mange grunner. Gud gir oss ikke budene for å være kip. Han elsker oss, og ønsker at vi skal erfare livet på best mulig måte.

Og en annen ting å tenke på; selv om sex utenfor ekteskapet funker fint for deg, så er du ikke garantert at den du har sex med opplever det på samme måte. Vi har ansvar for hverandre, og mange, både gutter og jenter, har fått mange vonde opplevelser rundt sex og seksualitet... Selv om du hadde det bra, er det ikke sikkert den andre følte det på samme måte.
Anonym
#8. Postet 27.10.2011 av Anonym
Hvis sex er riktig for en kristen og gjøre, hvorfor angret jeg på det når jeg ble frelst? Hva sier bibelen om dette, er på tide at vi som kristne tar vår tro på alvor og at vi faktisk kan "offre" noe for Gud! Sex er en ren og nydelig ting som har blir noe helt annet når det kommer utenfor de riktige rammene. Ta din tro på alvor!
Anonym
#9. Postet 27.10.2011 av Anonym
Jeg mener det kan være greit å vente til ekteskapet på grunn av et par punkt:

  • du stiller deg helt åpen og er veldig sårbar når du har sex, er det under omstendigheter du er usikker på om du er komfortabel med/ en person du er usikker på om du vil være så intim med, kan det gi en dårlig følelse etterpå.
  • det andre punktet går på bibelen og tro. som mange andre mener jeg at bibelen gir en en grei beskjed om å ikke drive hor: da antar jeg det som at man ikke skal sove rundt med folk når det høver seg.

Noe jeg reagerer på er når noen opphøyer det å avstå fra sex til ekteskapet til et punkt hvor det virker overordnet andre bud vi har fått, og virker fordømmende.

alle synder er: synder. vi har ikke noe rangeringssystem foran Gud, om du kaller en venn for en tosk, er misunnelig på en annens lykke, banner i et opphetet øyeblikk, eller har sex før ekteskapet, får du tilgivelse fra vår Far, like lett for alle de tingene.

Har du sex før ekteskapet er jo det å være åpen med den du blir gift med om dette. kanskje var det en grunn til at du hadde det, kanskje var det på grunn av dårlige valg/ alkohol o.l. Men jeg mener, at selv om man har sex før ekteskapet: ok, det var kanskje ikke det ultimate, men du bør ikke føle deg mindre enestående for det!



noe jeg og vil minne folk på: når en tenker på alle de som blir kristne i voksen alder/fra andre kulturer, er det ikke rart å skulle forvente at alle har vært avholdne inntil da? Fokuset går kanskje lett på dette med sex, fordi det er modernisert slik at det er overalt i dagens samfunn. men vi bør ikke la det styre hva vi ser på i andre.

Har du sex før: greit, du vet det er valg.

har du ikke: bra :) men vær forståelsesfull for andre som ikke deler din situasjon.

personlig mening, og mener det er viktig å gå i seg selv, og i andres sko. =)

Anonym
#10. Postet 28.10.2011 av Anonym

Petter gledet seg veldig til jul. Det var bare noen få dager igjen og julegavene lå allerede under juletreet. Blikket til Petter falt ofte på gavene.

En dag var han alene i huset en liten stund, og han stormet bort til treet og plukket opp en pakke som var til han. Han visste godt at han ikke fikk lov å pakke den opp før julaften, men det var så fristende. “Bare å løsne
litt på papiret, det gjør vel ikke så mye.”

Plutselig var hele papiret revet bort og en radiostyrt bil kom til syne. “Wow, akkurat det jeg ønsket meg.” Men etter litt gikk det opp for han hva han hadde gjort, og han fikk vondt i magen.

Selv om det var det han hadde ønsket seg, fikk han aldri noe stor glede av den radiostyrte bilen.


Sex er en gave fra Gud, som blir gitt deg den dagen du gifter deg.

Vil du åpne den før den er gitt til deg?

I alle fall vil du ikke føle den store gleden som gaven er ment å gi, sammen med den du gifter deg med.

En annen ting er at blod skaper sterke bånd. Om du har sex med en du ikke kommer til å tilbringe resten av livet sammen med, da vil den personen ubevisst eller bevisst prege samlivet med den du senere gifter deg
med. Du vil også lett få et skeivt bilde på/problemer med sex.

Om det allerede er gjort: Jesus gir tilgivelse og opprettelse der Han finner sann omvendelse.


Det er i alle fall mine tanker om sex. Take it ore leave it!

dagen sier: Ønsker alle her inne en fin påske.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16