dette ble sagt om Kristus i Joh 15:5
Jeg er vintreet, og dere er grenene.
tenk nå en person som vil være som Thomas og ikke tro før alle hindrer/tenkte motbevis er bort.
den personen ligner en frisk gren som er Klar til å bli podet in i vintreet, men den personen venter og venter.
Spørsmålet er da hva skjer med en gren over tid som ikke blir podet in?. Den visner og tørker.
Alle de egenskapene og talentene som Kunne være brukt vis koblet med Kristus til å bære mye frukt, blir nå i stedet til ingen nytte og duger ikke til annet enn å kastes på bålet.
Slik blir et menneske som nekter å la seg omvende på grunn av det sitter på ventebenken.
et annet eksempel en telefon er et apparat med mange funksjoner og tjenester. telefonen kan ha stor nytteverdi,
men tenk at telefonen ikke får strøm ved ladning, da går telefonen gradvis tom for energi og slokner.
Jesus nevner dette
Joh 4:13-14 (uten Kristus har vi ikke livet)
13 Jesus svarte: «Den som drikker av dette vannet, blir tørst igjen. 14 Men den som drikker av det vannet jeg vil gi, skal aldri mer tørste.
For det vannet jeg vil gi, blir i ham en kilde med vann som veller fram og gir evig liv.»
24 Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som hører mitt ord og tror på ham som har sendt meg, har evig liv og kommer ikke for dommen, men er gått over fra døden til livet.
25 Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den time kommer, ja, den er nå, da de døde skal høre Guds Sønns røst, og de som hører, skal leve.
26 For slik Far har liv i seg selv, har han også gitt Sønnen å ha liv i seg selv,
27 og han har gitt ham myndighet til å holde dom fordi han er Menneskesønnen.
28 Undre dere ikke over dette, for den tiden kommer da alle de som er i gravene, skal høre hans røst.
29 De skal komme fram, og de som har gjort det gode, skal stå opp til livet, men de som har gjort det onde, skal stå opp til dom.
30 Jeg kan ikke gjøre noe av meg selv. Jeg dømmer etter det jeg hører, og min dom er rettferdig. For jeg søker ikke det jeg selv vil, men det han vil, han som har sendt meg.
Rom 6:23
23 Syndens lønn er døden, men Guds nådegave er evig liv i Kristus Jesus, vår Herre.
1kor 15:26
26 Den siste fienden som blir tilintetgjort, er døden.
vil vi ha liv med våre liv eller vil vi ha død med våre liv?
valget er ditt