Forum > Religion og tro > Debatt

HÅKON L
Opprettet i dag kl 14:10 av HÅKON L, mann, 30 år, Østfold.
tørkede kvister og ukoblede enheter
dette ble sagt om Kristus i Joh 15:5
Jeg er vintreet, og dere er grenene.

tenk nå en person som vil være som Thomas og ikke tro før alle hindrer/tenkte motbevis er bort.

den personen ligner en frisk gren som er Klar til å bli podet in i vintreet, men den personen venter og venter.
Spørsmålet er da hva skjer med en gren over tid som ikke blir podet in?. Den visner og tørker.
Alle de egenskapene og talentene som Kunne være brukt vis koblet med Kristus til å bære mye frukt, blir nå i stedet til ingen nytte og duger ikke til annet enn å kastes på bålet.
Slik blir et menneske som nekter å la seg omvende på grunn av det sitter på ventebenken.

et annet eksempel en telefon er et apparat med mange funksjoner og tjenester. telefonen kan ha stor nytteverdi,
men tenk at telefonen ikke får strøm ved ladning, da går telefonen gradvis tom for energi og slokner.

Jesus nevner dette
Joh 4:13-14 (uten Kristus har vi ikke livet)
13 Jesus svarte: «Den som drikker av dette vannet, blir tørst igjen. 14 Men den som drikker av det vannet jeg vil gi, skal aldri mer tørste.
For det vannet jeg vil gi, blir i ham en kilde med vann som veller fram og gir evig liv.»

24 Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som hører mitt ord og tror på ham som har sendt meg, har evig liv og kommer ikke for dommen, men er gått over fra døden til livet.
25 Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den time kommer, ja, den er nå, da de døde skal høre Guds Sønns røst, og de som hører, skal leve.
26 For slik Far har liv i seg selv, har han også gitt Sønnen å ha liv i seg selv,
27 og han har gitt ham myndighet til å holde dom fordi han er Menneskesønnen.
28 Undre dere ikke over dette, for den tiden kommer da alle de som er i gravene, skal høre hans røst.
29 De skal komme fram, og de som har gjort det gode, skal stå opp til livet, men de som har gjort det onde, skal stå opp til dom.
30 Jeg kan ikke gjøre noe av meg selv. Jeg dømmer etter det jeg hører, og min dom er rettferdig. For jeg søker ikke det jeg selv vil, men det han vil, han som har sendt meg.

Rom 6:23
23 Syndens lønn er døden, men Guds nådegave er evig liv i Kristus Jesus, vår Herre.
1kor 15:26
26 Den siste fienden som blir tilintetgjort, er døden.

vil vi ha liv med våre liv eller vil vi ha død med våre liv?
valget er ditt

Svar på innlegg

AndersW
#1. Postet i dag kl 16:27 av AndersW
Opprettet i dag kl 14:10 av HÅKON L,

dette ble sagt om Kristus i Joh 15:5
Jeg er vintreet, og dere er grenene.

tenk nå en person som vil være som Thomas og ikke tro før alle hindrer/tenkte motbevis er bort.

den personen ligner en frisk gren som er Klar til å bli podet in i vintreet, men den personen venter og venter.
Spørsmålet er da hva skjer med en gren over tid som ikke blir podet in?. Den visner og tørker.
Alle de egenskapene og talentene som Kunne være brukt vis koblet med Kristus til å bære mye frukt, blir nå i stedet til ingen nytte og duger ikke til annet enn å kastes på bålet.
Slik blir et menneske som nekter å la seg omvende på grunn av det sitter på ventebenken.
Nja, det er vel heller slik at det er enkelte som er grener på Jesus (det sanne vintreet) som ikke lar Jesus bære gode frukter gjennom dem. Og derfor blir fjernet fra det sanne vintreet (Jesus)

Joh 15:5 "Jeg er vintreet, dere er greinene. Den som blir i meg og jeg i ham, bærer mye frukt. For uten meg kan dere ingen ting gjøre. "

I din post virker det som du vil omgå dette at grener blir tatt bort fra Jesus?

Joh 15:1 "Jeg er det sanne vintre, og min Far er vinbonden. Hver grein på meg som ikke bærer frukt, tar han bort"

Du tenker som så, at hvis man engang har blitt forent med Jesus. Så kan det ikke endres?

Selvsagt kan du når som helst vende Jesus ryggen. Det hele er fortsatt fri vilje.
compaq
#2. Postet i dag kl 16:28 av compaq
I sin lignelse om vintreet la ikke Jesus vekt på at det skulle være mange og store grener og blader, men han la vekt på at vintreet måtte bære bort. Hver gren på meg som ikke bærer frukt, den tar min Fader (Jehova) bort og hver den som bærer frukt, den renser (beskjærer) han (Jehova) for at den skal bære mer frukt. ( Joh 15:2)
AndersW
#3. Postet i dag kl 16:54 av AndersW
Postet i dag kl 16:28 av compaq

I sin lignelse om vintreet la ikke Jesus vekt på at det skulle være mange og store grener og blader, men han la vekt på at vintreet måtte bære bort. Hver gren på meg som ikke bærer frukt, den tar min Fader (Jehova) bort og hver den som bærer frukt, den renser (beskjærer) han (Jehova) for at den skal bære mer frukt. ( Joh 15:2)
Og du putter som vanlig ting inn i teksten, for om mulig lure folk vekk fra Jesus og inn i din sekt.

Jesus sier renser.

Joh 15:2 "Hver grein på meg som ikke bærer frukt, tar han bort, og hver grein som bærer frukt, renser han så den skal bære mer. Dere er alt rene på grunn av det ordet jeg har talt til dere."

1 Pet 1,22
"Ved å lyde sannheten har dere renset sjelen"

Går utifra at du vil omgå det at de kristne stadig må renses?

1 Joh 3:3 "Enhver som har dette håp til ham, renser seg, slik Kristus er ren."
AndersW
#4. Postet i dag kl 17:05 av AndersW
Opprettet i dag kl 14:10 av HÅKON L,
Jesus nevner dette
Joh 4:13-14 (uten Kristus har vi ikke livet)
13 Jesus svarte: «Den som drikker av dette vannet, blir tørst igjen. 14 Men den som drikker av det vannet jeg vil gi, skal aldri mer tørste.
For det vannet jeg vil gi, blir i ham en kilde med vann som veller fram og gir evig liv.»
Her snakker Jesus om sin ånd, som disiplene fikk, da han herliggjort kom til dem etter oppstandelsen.

Joh 7:37-39 På den siste dagen i høytiden, den store festdagen, sto Jesus fram og ropte: «Den som tørster, skal komme til meg og drikke! Den som tror på meg, fra hans indre skal det, som skriftordet sier, renne elver av levende vann.» Dette sa han om Ånden de skulle få, de som trodde på ham. Ånden var ennå ikke kommet, for Jesus var ennå ikke blitt herliggjort.

1 Kor 12:13 "alle fikk vi én Ånd å drikke."

Jesu ånd, akkurat som hele han, er livgivende og kalles derfor også for livets vann.

Åp 22:1 "
Engelen viste meg nå en elv med livets vann, klar som krystall. Den springer ut fra Guds og Lammets trone."
annonseKristenDate Magasinet – Tro og håp, kjærlighet, historier
annonseRadio 3:16 – Last ned appen