camilla75 sier: Ha en fin søndag alle sammen 😊
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

hiuwehf
Opprettet 04.08.2026 av hiuwehf, mann, 23 år, ikke angitt.
"Første" bibel
heihei

Jeg prøver å se etter en fin "første" bibel, har en sånn ungdoms versjon fra når jeg ble konfirmert noen år siden, men nå som jeg er i tjueåra, er jeg på let etter en litt mer ordentlig en.. min far hadde anbefalt 1978 oversettelsen. Har folk noen andre innspill?
Takk på forhånd :)

Svar på innlegg

David-81
#1. Postet 04.08.2026 av David-81
"Bibelen guds ord" king james oversettelsen 1611 er ganske fin. Thoralf gilbrant sin "studie bibel" er ganske fin om den fortsatt er og oppdrive (mest lik 1930 oversettelsen som er mest lik grunntexten). Ellers er vel 78 oversettelsen noe og gå for, om det andre ikke lar seg oppdrive 👍
compaq
#2. Postet 04.08.2026 av compaq
Mange forskere foretrekker stavemåten Jahve men den er usikker og forskerne er ikke enige. Jehova er på den annen side den navneformen som er best kjent, for den har vært brukt i århundrer. (www.gudsnavnet.no)

Hvorfor er det så viktig å kjenne og bruke Guds personlige navn? Står du i et nært forhold til noen som du ikke kjenner navnet på? De som tror at Gud er navnløs, betrakter ham ofte bare som en upersonlig kraft, ikke som en virkelig person, ikke som en de kjenner og elsker og som de kan tale fritt til i bønn. Hvis de ber, kommer de bare med en formalistisk gjentagelse av uttrykk som de har lært utenat.

Jesus bad til sin Far: Jeg har kunngjort dem ditt navn og skal gjøre det igjen, for at den kjærlighet du har hatt til meg, kan være i dem og jeg selv kan være i dem. (Joh 17:26)

Jesus svarte (jødene) Hvis jeg ærer meg selv, er min ære ingen ting verd. Men det er min Far som ærer meg, han som dere kaller deres Gud. Joh 8;54)

De hebraiske skrifter viser klart at Jehova var den Gud som jødene hevdet at de tilbad. Jesus sa ikke at han var Jehova, men at Jehova var hans Far. Jesus gjorde det her helt klart at han og hans Far var to atskilte enkeltvesener.
AndersW
#3. Postet 04.08.2026 av AndersW
Postet i dag kl 13:01 av compaq

Jesus bad til sin Far: Jeg har kunngjort dem ditt navn og skal gjøre det igjen, for at den kjærlighet du har hatt til meg, kan være i dem og jeg selv kan være i dem. (Joh 17:26)
Når Jesus sier:

Joh 17:6 "Jeg har åpenbart ditt navn for de mennesker du ga meg fra verden."

og

Joh 17:25 "Rettferdige Far, verden kjenner deg ikke. Men jeg kjenner deg, og disse vet nå at du har sendt meg. Jeg har gjort ditt navn kjent for dem"

Så snakker ikke Jesus om noe egennavn. Det Jesus har åpenbart, er hvem Gud virkelig er, noe verden ikke visste før Jesus kom.

De som kjenner Jesus, kjenner Gud. Fordi Faderen og Sønnen er ett og har samme identitet.

Joh 17:11 "Hellige Far, bevar dem i ditt navn, det navnet du har gitt meg, så de kan være ett, slik som vi er ett."

Joh 10:30 "
Jeg og Far er ett.
"

Joh 14:9 "
Jesus svarer: «Kjenner du meg ikke, Filip, enda jeg har vært hos dere så lenge? Den som har sett meg, har sett Far."

Men alt dette vet du compaq. Du førsøker bare lure noen inn i din sekt, ved å forvrenge det Jesus sier. En sekt som ikke tror på Faderens, Sønnens og Den hellige ånds navn. Som er Guds virkelige navn. Som Jesus åpenbarte og gjorde kjent for hele verden. Gjennom alt det gode han gjorde i verden.
compaq
#4. Postet 04.08.2026 av compaq
Da Jesus blir døpt, lyder det dessuten en røst fra himmelen som kunngjør: Dette er min Sønn, den elskede som jeg har behag i. (Matt 3:16-17) Hvem er det som sier dette? Er det Jesus selv? Naturligvis ikke. Det er Jehova Gud. Det er innlysende at Jesus er Guds Sønn, ikke Gud selv som noen hevder. Jesus er imidlertid en menneskelig sønn av Gud, akkurat som det første mennesket Adam var. Disippelen Lukas har beskrevet Jesus dåp, skriver han: Jesus var omkring tretti år gammel da han begynte sin gjerning. Han ble holdt for å være sønn av Josef, som var sønn av Eli, sønn av David, sønn av Abraham, sønn av Noah, sønn av Adam, Guds sønn.

Vi kan lære noe av disse fristelsene som Jesus ble utsatt for. De viser for eksempel at Djevelen ikke bare er det onde i oss slik noen hevder, men at han er en virkelig, usynlig person. Disse fristelsene viser også at alle verdens riker tilhører Djevelen. For hvordan kunne det at Djevelen tilbød Jesus disse rikene, ha vært en virkelig fristelse for Jesus hvis de er i virkeligheten ikke tilhørte Djevelen? (Luk 4:6-7

Og tenk på dette: Djevelen sa at han ville belønne Jesus hvis han tilbad ham. Ja, at han ville gi ham alle verdens riker. Det kan godt være at Djevelen vil forsøke å friste oss på en lignende måte, kanskje ved å gi oss forlokkende tilbud om rikdom, makt eller posisjon i denne verden. Men er vi virkelig kloke, vil vi følge Jesu eksempel og fortsette å være trofaste mot Jehova Gud. Jesus svarte ved å si til ham. Det står skrevet: Det er Jehova Gud din Gud, du skal tilbe og det er bare ham du skal yte hellig tjeneste. (Luk 4:8)
Inia
#5. Postet 04.08.2026 av Inia
Takk for at du spør.
Jeg har lurt på det samme selv hvilken oversettelse som er mest lik KJB som selvfølgelig er den beste om du forstår godt engelsk.
Ser ut som et godt svar fra David, og om jeg forstår det rett er 1930 utgaven best av de andre alternativene.

Mulig Bok og Media i oslo kan hjelpe med og skaffe forskjellige utgaver om de ikke har foretrukket valg inne.

Det kom en tanke ned i meg i dag og imorgen vil jeg se om det er mulig og få kjøpt et bokstativ slik at jeg kan ha hendene fri og samtidig notere ved siden av. Alt som gjør lesing lettere skjerper konentrasjonen. Og det trenger vi virkelig i disse tider.

Lykke til. Jeg har også hørt i sin tid at den 1978 utgaven er en ok oversettelse. Sikkert ok og begynne med den evnt. senere kunne bruke også andre eldre oversettelser evnt. KJB.
JJL
#6. Postet 04.08.2026 av JJL
compaq:

Jesus Kristus åpenbarte seg for meg i en menighet 4. mars 2010. Bokstavelig talt.
Jeg ble fylt av Herrens Ånd og Jesus talte til meg høyt og tydelig:
"Jeg er Gud. Jeg betalte med mitt blod for dine synder. Jeg kjøpte deg fri i Ånden."
Lyden av stemmen hans var ikke som et menneskes stemme, men hørtes ut som
lyden av veldige vannmasser - slik det står i Johannes Åpenbaring.

Mange mennesker har en sperre knyttet til begrepet "Gud". Det er ikke et egennavn.
Det er en tittel som vi knytter til rollene "skaper", "moralsk lovgiver" og "dommer".
Bibelen lærer at Jesus både er medskaper (Heb 1:2, 1:10), dommer (Apg 10:42),
og bærer alle ting ved sin krafts ord (Heb 1:3).

I Johannes 1 står det tydelig to steder at Jesus (også) er Gud (1:1, 1:18).
Videre, omtales Jesus som "Veldig Gud" i Jesaja 9.

Er det ikke også slik at bare Gud kunne tilgi synder, før Jesus gav apostlene denne retten?

"Da steg de opp på taket, og mellom taksteinene firte de ham ned på båren,
midt foran Jesus.
20 Men da han så deres tro, sa han: Menneske, dine synder er
deg forlatt!
21 Da begynte de skriftlærde og fariseerne å tenke og si:
Hvem er denne som taler spottord? Hvem kan forlate synder uten Gud alene?"

(Lukas 5:19.20)

Disippelen Thomas sier til Jesus i Joh 20:28: "Min Herre og min Gud!"
Se det i sammenheng med hva Jesus lærer oss om å ta imot tilbedelse:

"Herren din Gud skal du tilbe, og ham alene skal du tjene." - Matt 4:10

Hvis Jesus ikke var Gud, ville han ha gjort synd ved å ta imot tilbedelse fra Thomas.
Hvis Jesus hadde syndet, da ville ingen av oss ha vært frelst.

Til slutt: føler du at du har noe å tape på å lese en annen Bibeloversettelse enn JV sin?
AndersW
#7. Postet 04.08.2026 av AndersW
Postet i dag kl 17:24 av compaq

Da Jesus blir døpt, lyder det dessuten en røst fra himmelen som kunngjør: Dette er min Sønn, den elskede som jeg har behag i. (Matt 3:16-17) Hvem er det som sier dette? Er det Jesus selv?.... (Luk 4:8)
Ingen tror at Faderen og Sønnen er samme person. Det er bare noe tull din sekt har funnet på. Alle skjønner at Sønnens personlighet er identisk med Faderens personlighet. Slik at når du kjenner Sønnen så kjenner du også Faderen.

Ellers har Sønnen satt seg på Guds trone og har fått all makt i himmelen og på jorden. Og er da med andre ord Gud, akkurat som Faderen.

Matt 28:18
"Da trådte Jesus fram og talte til dem: «Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden."

Åp 3:21 "
Den som seirer, vil jeg la sitte sammen med meg på min trone, slik jeg selv har seiret og satt meg med min Far på hans trone.
"

Det at mennesket Jesus Kristus før korsfestelsen ikke satt på Guds trone og ikke hadde all makt i himmelen og på jorden. Endrer ikke noe på det mennesket Jesus Kristus nå er.

Mennesket Jesus Kristus, går fra å ha en mindre rolle til å ha en større rolle. Det er derfor han sier han går til Far som er større en ham.

Ikke før dere aksepterer mennesket Jesu Kristi nye rolle, kommer dere inn i hans rike, paradiset.

Luk 23:42 "Så sa han: «Jesus, husk på meg når du kommer i ditt rike!» Jesus svarte: «Sannelig, jeg sier deg: I dag skal du være med meg i paradis."
AndersW
#8. Postet 04.08.2026 av AndersW
compaq:

Jesus Kristus åpenbarte seg for meg i en menighet 4. mars 2010. Bokstavelig talt.
Jeg ble fylt av Herrens Ånd og Jesus talte til meg høyt og tydelig:
"Jeg er Gud. Jeg betalte med mitt blod for dine synder. Jeg kjøpte deg fri i Ånden."
Lyden av stemmen hans var ikke som et menneskes stemme, men hørtes ut som
lyden av veldige vannmasser - slik det står i Johannes Åpenbaring.

Mange mennesker har en sperre knyttet til begrepet "Gud". Det er ikke et egennavn.
Det er en tittel som vi knytter til rollene "skaper", "moralsk lovgiver" og "dommer".
Bibelen lærer at Jesus både er medskaper (Heb 1:2, 1:10), dommer (Apg 10:42),
og bærer alle ting ved sin krafts ord (Heb 1:3).

I Johannes 1 står det tydelig to steder at Jesus (også) er Gud (1:1, 1:18).
Videre, omtales Jesus som "Veldig Gud" i Jesaja 9.

Er det ikke også slik at bare Gud kunne tilgi synder, før Jesus gav apostlene denne retten?

"Da steg de opp på taket, og mellom taksteinene firte de ham ned på båren,
midt foran Jesus. 20 Men da han så deres tro, sa han: Menneske, dine synder er
deg forlatt! 21 Da begynte de skriftlærde og fariseerne å tenke og si:
Hvem er denne som taler spottord? Hvem kan forlate synder uten Gud alene?"

(Lukas 5:19.20)

Disippelen Thomas sier til Jesus i Joh 20:28: "Min Herre og min Gud!"
Se det i sammenheng med hva Jesus lærer oss om å ta imot tilbedelse:

"Herren din Gud skal du tilbe, og ham alene skal du tjene." - Matt 4:10

Hvis Jesus ikke var Gud, ville han ha gjort synd ved å ta imot tilbedelse fra Thomas.
Hvis Jesus hadde syndet, da ville ingen av oss ha vært frelst.

Til slutt: føler du at du har noe å tape på å lese en annen Bibeloversettelse enn JV sin?
Her var det meste riktig. Jeg har bare kommet frem til at Thomas skjønner at han har både Faderen og Sønnen fremfor seg og derfor sier Min Herre og min Gud. For i samtlige av sine brev skriver Paulus, Gud vår Far og Jesus vår Herre.

Rom 1:7 "Nåde være med dere og fred fra Gud, vår Far, og Herren Jesus Kristus!"
1 Kor 1:3 "Nåde være med dere og fred fra Gud, vår Far, og Herren Jesus Kristus!"
2 Kor 1:2 "Nåde være med dere og fred fra Gud, vår Far, og Herren Jesus Kristus!"
Gal 1:3 "Nåde være med dere og fred fra Gud, vår Far, og Herren Jesus Kristus"
Ef 1:2 "Nåde være med dere og fred fra Gud, vår Far, og Herren Jesus Kristus!"
Fil 1:2 "Nåde være med dere og fred fra Gud, vår Far, og Herren Jesus Kristus!"
2 Tes 1:2 "Nåde være med dere og fred fra Gud, vår Far, og Herren Jesus Kristus!"
Filem 1:3 " Nåde være med dere og fred fra Gud, vår Far, og Herren Jesus Kristus!"
compaq
#9. Postet 04.08.2026 av compaq
Jesus vil imidlertid at folk selv skal trekke den slutning at han er Messias, ved å sammenligne de gjerninger han gjør, med det Bibelen forutsa at Messias skulle utrette. Det er grunnen til at han tidligere forbød sine disipler å fortelle noen at han var Messias. Det er også grunnen til at han nå sier til de fiendtlig innstilte jødene: De gjerninger jeg gjør i min Fars navn, de vitner om meg. Men dere tror meg ikke. Hvorfor tro de ikke. Mangler de beviser for at Jesus er Messias? Nei, Jesus forteller dem grunnen. Dere hører ikke til blant mine sauer. Mine sauer hører min røst, jeg kjenner dem og de følger meg og jeg gir dem evig liv, de skal aldri i evighet gå tapt og ingen skal rive dem ut av min hånd. Min Far som har gitt meg dem, er større enn alle og ingen kan rive noen ut av min Fars hånd.

Jesus beskriver så det nære forhold han står i til sin Far og sier: Jeg og Faderen er ett. Siden Jesus er på jorden og hans Far er i himmelen, er det klart at han ikke mener at han og hans Far er ett i bokstavelig eller fysisk forstand. Han mener isteden at de er ett når det gjelder hensikt, at de er forent. Jesu ord gjør jødene rasende og de tar opp steiner som de har tenkt å drepe ham med, akkurat som de tidligere hadde gjort under løvhyttefesten. Stilt ansikt til ansikt med sine kommende mordere sier Jesus modig: Mange gode gjerninger som er fra Faderen, har jeg vist dere. Hvilken av dem er det dere vil steine meg for. For noen god gjerning steiner vi deg ikke svarer de, men for gudsbespottelse. Du som er et menneske, gjør deg til Gud (gud) Hvorfor sier jødene dette, når Jesus aldri hevdet at han var en gud?

Det er tydeligvis fordi Jesus påberoper seg å ha makt og myndighet som de mener bare Gud kan ha. Han hadde for eksempel nettopp sagt om sauene at han gir dem evig liv og det kan ikke noe menneske gjøre. Jødene overse imidlertid det faktum at Jesus erkjente at han fikk myndighet fra sin Far (Jehova) Jesus hevder videre at han er mindre enn Gud, ved å spørre: Står det skrevet i deres egen lov(Salme 82:6) Jeg har sagt: Dere er guder? De som Guds ord kom til, blir altså i loven kalt guder. Hvorfor sier dere da til ham som Gud har helliget og sendt til verden: Du spotter Gud fordi jeg sa; Jeg er Guds Sønn.

Siden skriftene til og med kaller urettferdige menneskelige dommere for guder, hva galt kan da disse jødene finne ved Jesu uttalelse: Jeg er Guds Sønn? Jesus tilføyer: Hvis jeg ikke gjør min Fars gjerninger, så tro ikke på meg. Men hvis jeg gjør dem, så tro i det minste gjerningene om dere ikke tror på meg. Da skal dere skjønne og innse at jeg er i Faderen og Faderen i meg. Da Jesus sier dette, prøver jødene å gripe ham. Men han slipper unna...... (Joh 10: 22-42
camilla75 sier: Ha en fin søndag alle sammen 😊
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseKristenDate Magasinet – Tro og håp, kjærlighet, historier
annonseRadio 3:16 – Last ned appen