Mort1 sier: "Tell me what you did to become your parents' child, and I'll tell you what you did to become a child of God." A.W. Pink
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Bønnegruppe > Debatt

Beggining87
Opprettet i dag kl 12:44 av Beggining87, mann, 38 år, Telemark.
Troen 🙏
Lever i dag med en tro om at jeg får hjulpet til og mestre hverdagen med bønn hver kveld, Og takker for dagen når jeg våkner opp daglig. For meg har dette vokst større i meg en jeg trudde ville bli en sak for meg. Noen som kan rådføre meg med tilsvarende tro og ritualer på det og ta til seg Jesus? :-) På forhånd hjertelig tusen takk for svar 🙏

Svar på innlegg

JJL
#1. Postet i dag kl 15:15 av JJL
Hei.

Så fint at du ber og søker Jesus.

Jesus sier i Johannesevangeliet i Bibelen:
"Ingen kan komme til meg uten at Faderen som har sendt meg, drar ham."
Poeten Rumi skrev en gang: "When you look for God, God is in the look of your eyes".

Du er elsket og ønsket av Gud. Måten Gud tar oss til seg på, er å frelse oss.

Paulus skriver i Romerbrevet i Bibelen:
"For dersom du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at
Gud reiste ham opp fra de døde, da skal du bli frelst."

Når vi blir frelst, legger Gud vårt gamle liv bak oss - vi blir renset for all synd,
og Guds Ånd blir lagt ned i hjertene våre. Guds Ånd er ifølge Bibelen en Ånd som gir
kjærlighet, visdom og kraft. Og hans kjærlighet overgår all kunnskap.

Min favorittforkynner, Bill Stenberg, hadde for vane å gå lange turer hver dag og snakke
til Gud. Han bad Gud om å få lære ham å kjenne, fremfor å bare be Gud om mange ulike ting.
Stenberg fortalte forøvrig om en gang han forkynte i en menighet, hvor Jesu nærvær kom
over ham veldig sterkt. Opplevelsen preget ham så mye, at han i fem uker etterpå begynte
å gråte hver gang han hørte navnet Jesus.

I Bibelen sier Gud at vi skal finne ham, dersom vi søker ham av hele vårt hjerte.

Et annet sted i Bibelen, sier Jesus:
"Den som har mine bud og holder fast på dem, han er den som elsker meg.
Og den som elsker meg, skal bli elsket av min Far. Og jeg skal elske ham og
åpenbare meg for ham.
"

Jesus er ganske enkelt vidunderlig, og det å oppleve hans nærvær rører dypt i hjertet.

(fortsettelse følger)
JJL
#2. Postet i dag kl 15:16 av JJL
I Bibelen sier Jesus at vi ikke har valgt ham, men at han har utvalgt oss, og satt oss til å
bære frukt for Gud. Akkurat hva det vil si å bære frukt, er man kanskje ikke enige om.
Jeg tenker det handler om gode gjerninger som man gjør i kjærlighet. Slik jeg ser det,
er det å fortelle andre mennesker om Jesus vår hovedoppgave som kristne.
Det legges forøvrig også sterkt vekt på å huske på de fattige.

Videre, gir Jesus oss en lignelse i Bibelen - lignelsen om såmannen.
Jeg tenker den er verdt å merke seg. Den forteller om tendenser hos mennesker,
som gjør at når de hører Guds Ord, ikke bærer frukt, og ikke holder ut i troen.
Vi bør passe på at slike ting ikke får styre vår vandring med Gud.

Jesus har ikke lovet oss et enkelt liv etter at vi blir frelst. Men vi får kraft fra det høye
når vi blir frelst. Belønningen for å holde ut i troen er overveldende stor:

"Mine kjære, nå er vi Guds barn, og det er ennå ikke åpenbart hva vi skal bli!
Vi vet at når han åpenbares, da skal vi bli ham like, for vi skal se ham som han er."

"For vår trengsel er kortvarig og lett, og virker for oss en evig fylde av herlighet
i overmål på overmål. Vi har ikke det synlige for øye, men det usynlige.
For det synlige varer en kort stund, men det usynlige er evig."

"Det som intet øye har sett og intet øre hørt, og det som ikke kom opp i noe
menneskes hjerte, det har Gud beredt for dem som elsker ham."
Beggining87
#3. Postet i dag kl 15:42 av Beggining87
Tusen hjertelig takk for et fantastisk godt og detaljert svar 🙏 Stas og få lese ☺️🙏
Må du få en god dag Mr 🙏🙋‍♂️
compaq
#4. Postet i dag kl 16:04 av compaq
Salme 65:3 og Apgj 10:34-35: Du som hører bønner. Alle mennesker kommer til deg. Gud gjør ikke forskjell på folk. Men han tar imot enhver som frykterr ham og gjør rett, hva folkeslag han enn tilhører.

Nasjonalitet, hudfarge eller økomiske forhold har ingen betydning. Det som teller, er ens hjertetilstand og livsførsel.

Lukas 11:2: Når dere ber, skal dere si: Far. La ditt navn holdes hellig. Retter du dine bønner til Faderen, som Bibelen sier har navnet Jehova.?

Joh 14: 6,14: Jesus sier: Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved meg. Hvis dere ber om noe i mitt navn, vil jeg gjøre det. Ber du i Jesu Kristi navn fordi du erkjenner at du som et syndig menneske har behov for at han går i forbønn for deg?
JJL
#5. Postet i dag kl 16:55 av JJL
Tusen hjertelig takk for et fantastisk godt og detaljert svar 🙏 Stas og få lese ☺️🙏
Må du få en god dag Mr 🙏🙋‍♂️
Hei.

Bare hyggelig!

Ønsker deg en flott dag, også!
JJL
#6. Postet i dag kl 17:22 av JJL
Salme 65:3 og Apgj 10:34-35: Du som hører bønner. Alle mennesker kommer til deg. Gud gjør ikke forskjell på folk. Men han tar imot enhver som frykterr ham og gjør rett, hva folkeslag han enn tilhører.

Nasjonalitet, hudfarge eller økomiske forhold har ingen betydning. Det som teller, er ens hjertetilstand og livsførsel.

Lukas 11:2: Når dere ber, skal dere si: Far. La ditt navn holdes hellig. Retter du dine bønner til Faderen, som Bibelen sier har navnet Jehova.?

Joh 14: 6,14: Jesus sier: Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved meg. Hvis dere ber om noe i mitt navn, vil jeg gjøre det. Ber du i Jesu Kristi navn fordi du erkjenner at du som et syndig menneske har behov for at han går i forbønn for deg?
Hei.

Jesus sier selv i Johannes 14:12-14 at vi kan be til ham, og at han vil gjøre det vi ber ham om,
dersom vi gjør hans gjerninger.

"Sannelig, sannelig sier jeg dere: Den som tror på meg, han skal også gjøre de gjerningene jeg gjør.
Og han skal gjøre større gjerninger enn disse, for jeg går til min Far.
13 Og hva som helst dere ber om
i mitt navn, det skal jeg gjøre, for at Faderen skal bli herliggjort i Sønnen.
14 Om dere ber meg om noe
i mitt navn, så skal jeg gjøre det!"

Jeg selv ber både til Jesus, Faderen og Den Hellige Ånd. Ikke at jeg er kroneksemplet på en troende,
men jeg opplever positiv respons fra hver enkelt når jeg kommer med lovprisning til dem.

Ellers syns jeg det er lite passende det du spør om han ber, fordi han erkjenner at han er et syndig menneske.

Paulus skriver riktignok at alle mennesker har syndet og mangler Guds ære. Paulus (Saul) selv vendte seg til troen,
etter å ha forfulgt kristne på voldelig vis. Han ble møtt med disse ordene av en annen kristen: "Saul, min bror."
Selv om mannen visste om disse onde tingene Paulus hadde gjort.

Videre, sier Jesus at det er større glede i himmelen over én synder som omvender seg, enn over 99 rettferdige.
Ikke for å kalle forfatteren av innlegget for "synder" - det er vi alle. Husk også på at Jesus selv sier at det finnes
"gode trær" og "dårlige trær". Han snakker også om ulikt hjertelag hos mennesker.

(fortsettelse følger)
JJL
#7. Postet i dag kl 17:22 av JJL
Jeg har en venn som etterhvert har blitt kristen. Han er en gullklump av et menneske. Han sier han aldri
har ønsket noe menneske noe vondt. For noen år siden hadde jeg kristent fellesskap hjemme hos meg.
Det var flere dedikerte kristne tilstede. Vennen min, som jeg nevnte over, improviserte rap om Jesus.
Det glapp et lite ord ut av munnen hans, som han ikke mente å si. Han ble kritisert for dette.
Samme kveld, tror jeg det var, fikk jeg et kunnskapsord fra Jesus: "[Vennen min] er spesiell for Jesus."
Uken etter, var det en annen kristen mann som fikk dette budskapet fra Jesus til vennen min:
"Du er spesiell for Jesus." Poenget med historien er at vi må vokte oss vel for å tenke nedsettende om andre,
og dømme dem. Du kjenner sikkert til historien om "den barmhjertige Samaritan". Selv om han ikke hadde
"den riktige troen på Gud", trakk Jesus ham frem som et eksempel til etterfølgelse for de religiøse jødene.
compaq
#8. Postet i dag kl 18:45 av compaq
Hva vil det være riktig å be om? Hva sier Jesus?

Matt 6:6: Men du, når du ber, gå da inn i ditt private rom og når du har lukket døren, be da til din Far, som er i det skjulte, så skal din Far, som ser på i det skjulte, lønne deg.

Matt 6:9-13: Slik skal dere da be: Fader vår, du som er i himmelen. La ditt navn holdes hellig. La ditt rike komme. La din vilje skje på jorden som i himmelen.......Legg merke til at Guds navn ( Jehova) og hensikter bør komme på førsteplassen.

Hva er grunnen være til at Gud ikke vil høre et menneskes bønner?

Matt 6:5: Og når dere ber, skal dere ikke være som hyklerne for de liker å stå og be i synagoggen og på hjørnene av de brede gatene for å bli sett av mennesker. Jeg sier dere i sannhet. De får nå fullt ut sin lønn.
Andor
#9. Postet i dag kl 18:58 av Andor
Takk til oppmuntrende ord og veiledning,det står faktisk at en kan be rett til Jesus ja,men det står også at en kan be til Gud i Jesus sitt navn. Når det gjelder predikanter så har jeg hørt mye på Ludvik Karlsen og Jimmy Swaggart som begge var fantastiske til og fortelle om alt hva de hadde opplevd av mirakler,tegn og undere,Ludvik var i tillegg utrolig morsom,savner de begge.
Andor
#10. Postet i dag kl 22:42 av Andor
Glemte og nevne det viktigste,og det er at det trengs kristene med sterk tro for at det ikke skal komme ut av kontroll med verdens kriger. Husk Norge kan lett bli rammet nå,og det Nevner Nostadamus i en profeti der 79 Norge, Britannia, Dacien skal av neven hos de forente brødrene lide nok: Romas overhode til og med har gallisk blod - hærene slås tilbake til sin skog. Husk russerne har Norge på listen over atombombemål.Så be for stor forandring i russland. Men USA under trump begynner også og bli farlig da han vil ta Grønland innen 2029 da blir det krig Europa mot USA husk profetien til den 90 årige damen der en het uventet krig brøt ut og ente med bruk av atomvåpen. Videre er det stor fare for at kina tar Taiwan med makt snart. Så med andre ord be for fred,Gud har forandret menig før.
Mort1 sier: "Tell me what you did to become your parents' child, and I'll tell you what you did to become a child of God." A.W. Pink
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseKristenDate Magasinet – Tro og håp, kjærlighet, historier
annonseRadio 3:16 – Last ned appen