Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Diverse saker > Debatt

Inia
Opprettet 07.07.2026 av Inia, dame, 65 år, Oslo.
Til ettertanke
Vi bombaderes daglig av triste og negative nyheter.
Jeg er ikke så flink til å legge det bort det er altfor alvorlig til at jeg ønsker det. Det forteller oss alt om tiden vi lever i, prioriteringer vi gjør oss i livet og kanskje vi burde være mere beviste på dette. Pararellene mellom fotball VM og alle krigene kunne ikke gitt en mere kontrast. Selv om jeg skjønner at menneskene trenger samhold og glede, selv kortvarige.

Bare et bilde på en todelt verden, der det virker som løgn og sannhet vokser side om side. Var det ikke slik og Jesus nevnte om at hveten og ugresset ville vokse sammen inntill høsttiden og forteller oss når vi selv står ovenfor utfordringer at Gud er den som ser der ord ikke når frem.
For hvorfor er det og kommunisere, snakke og prøve forstå hverandre blitt så vanskelig.
Syntes jeg ser en del av det i tiden. Hva skjer med oss mennesker, har underholdning, AI osv. tatt oss med storm uten at vi merker det. Jeg vet egentlig ikke.

Svar på innlegg

HÅKON L
#1. Postet 07.07.2026 av HÅKON L
"Et ønske om forandring av den nåværende ordning
I stedet for å leve i forventning om en eller annen form for sinnsbevegelse, vil det være klokere å gjøre det beste ut av de muligheter som foreligger, og gjøre det som må gjøres for at mennesker kan bli frelst. I stedet for å utmatte sinnet med spekulasjoner angående tider og stunder som Herren har fastsatt av sin egen makt, og som ikke er blitt åpenbart for mennesker, bør vi overgi oss til Den Hellige Ånds kontroll. Vi bør utføre våre nåværende plikter når det gjelder å gi livets brød, uforfalsket av menneskelige meninger, til dem som går til grunne av mangel på sannheten....
Vi står i stadig fare for å skyte over målet ved å komme bort fra enkelheten i evangeliet. Mange har et brennende ønske om å vekke verdens oppmerksomhet med noe originalt som vil bringe folk inn i en tilstand av åndelig ekstase, og forandre den nåværende erfaringssituasjon. Uten tvil er det et stort behov for en forandring når det gjelder de erfaringer vi nå har, for den hellighet som er forbundet med sannheten for vår tid, er ikke forstått slik som den skulle være. Den forandring som vi trenger, er en hjertets forandring. Den kan vi bare oppnå ved enkeltvis å søke Gud om hans velsignelse, ved å bønnfalle ham om hans kraft, ved å be inderlig om at hans nåde må komme over oss og at vår karakter må bli forvandlet. Det er en slik forandring vi behøver i dag. For å oppnå en slik erfaring skulle vi være energiske og utholdende og vise et dyptfølt alvor. — «The Review and Herald», 22. mars 1892.
Ingen merkverdigheter"

del 1 av 2
HÅKON L
#2. Postet 07.07.2026 av HÅKON L
Del 2 av 2

"Det bør ikke være noen merkverdigheter eller overspenthet i den virksomhet som utføres av dem som taler sannhetens ord, for slike ting vil svekke det inntrykket som Ordet skulle gjøre. Vi må være på vakt, for det er Satans forsett om mulig å blande sin onde innflytelse med vår tjeneste for Gud. La det ikke være noen teatralsk fremvisning, for dette vil ikke hjelpe til med å styrke troen på Guds ord. Det vil heller avlede oppmerksomheten fra Gud og til det menneskelige redskap. — Brev 352, 1908.
Guds ord må ikke forurenses med villfarelser
Midt i de forvirrende rop: «Se, Kristus er her, eller han er der!» vil det bli fremholdt et spesielt vitnesbyrd, et særlig sannhetens budskap som er avpasset for denne tiden, og dette budskapet må vi ta imot, tro og etterleve. Det er sannheten som er virksom, ikke innbilte ideer. Ordets evige sannheter vil fremstå befridd for alle former for forførelser og åndeliggjorte fortolkninger, og fri for alle slags forlokkende og virkelighetsfjerne bilder. Usannheter vil trenge seg frem for at Guds folk skal bli oppmerksom på dem, men sannheten skal bli stående kledt i sin vakre, rene drakt. Guds ord er dyrebart i sin hellige, oppløftende innflytelse. Det må ikke nedverdiges til et nivå sammen med alminnelige, dagligdagse spørsmåL Det vil alltid forbli ubesmittet av de villfareiser som Satan benytter for å forføre selv de utvalgte, om det var mulig. — «The Review and Herald», 13. okt. 1904.
Guds folk bør handle på en slik måte at verden kan se at de er fornuftige, tenkende mennesker som har en tro bygget på en grunnvoll som er mer solid enn forrykt forvirring. Menneskene hungrer etter livets brød. Ikke tilby dem en sten. — Manuskript 101, 1901."(på fast grunn 2, White.E.G, s.21-23)

2pet 2:17-19 (dette er verdens tilstand, kommer det slik tomhet til kirken vet vi at kirken er under angrep av djevelen som vil forføre mennesker til undergang.)
17 Disse menneskene er kilder uten vann og tåkedotter som virvler i vinden. Det dypeste mørke har de i vente.
18 For de bruker store ord om tomme ting, og med utskeielser og lyster som kommer fra vårt kjøtt,
lokker de dem som virkelig har sluppet bort fra slike som går på ville veier. 19 Frihet lover de, men de er selv slaver av forfallet. Det en ligger under for, er en også slave av.
Andor
#3. Postet 07.07.2026 av Andor
Vi bombaderes daglig av triste og negative nyheter.
Jeg er ikke så flink til å legge det bort det er altfor alvorlig til at jeg ønsker det. Det forteller oss alt om tiden vi lever i, prioriteringer vi gjør oss i livet og kanskje vi burde være mere beviste på dette. Pararellene mellom fotball VM og alle krigene kunne ikke gitt en mere kontrast. Selv om jeg skjønner at menneskene trenger samhold og glede, selv kortvarige.

Bare et bilde på en todelt verden, der det virker som løgn og sannhet vokser side om side. Var det ikke slik og Jesus nevnte om at hveten og ugresset ville vokse sammen inntill høsttiden og forteller oss når vi selv står ovenfor utfordringer at Gud er den som ser der ord ikke når frem.
For hvorfor er det og kommunisere, snakke og prøve forstå hverandre blitt så vanskelig.
Syntes jeg ser en del av det i tiden. Hva skjer med oss mennesker, har underholdning, AI osv. tatt oss med storm uten at vi merker det. Jeg vet egentlig ikke.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Helt klart at du er inne på noe vesentlig her,du trenger ikke og se lengre en dette forumet der Vesten hatet har gått i hodet på enkelte. Der en urettferdig angrepskrig mot Ukraina der det er grove krigsforbrytelser mot sivile der russerne bomber sivil infrastruktur,blir det brukt russisk propaganda i høy stil at det er Vesten og Ukraina som er den stygge ulven.Alle som har fulgt denne saken siden starten vet at dette er fullstendig løygn.
Inia
#4. Postet 07.07.2026 av Inia
Hjertets forandring må til og ikke minst evne se at det vil være avgjørende i sin vandring her på denne jord, der vi formanes og oppfordres i kjærlighet til å kunne skille mellom rett og galt, godt og ondt.
Ordspråksboken kunne ikke være mere treffsikker selv for vår tid der jeg tror vi alle uansett ståsted og vandring i vår tro vil kunne gjenkjenne, lære og klargjøre sitt hjerte for og ta imot visdommen i denne boken.

Siden Ordspråksboken er så dyp og lett gjenkjennlig for oss er det som den taler med Ånd og kraft rett inn i våre hjerter. Som en god instruksjonbok for rett og galt.
Jesu liv og lære, bergprekenen og som det nevnes her over la den uselviske ånd bo i våre hjerter.
Et tålmodig sinn vil kunne høste når tiden er inne.

Galaterne 6. vers 9 forteller viktigheten av ikke gå trett av og gjøre det gode.
Når godt blir møtt med sinne og anklager må vi ikke miste forfeste slik at våre skatter også mistes fra våre hjerter.

Det gjøres masse fint for og nå og hjelpe mennesker syntes jeg.
Vi bare har så lett for og sette hverandre i bås, selv der troen er godt forankret hos et menneske.
Men det er godt at det bare er Gud som kan ransake hjerter og nyrer.
compaq
#5. Postet 08.07.2026 av compaq
Den nostalgiske lengselen etter et paradis- hva skyldes den?

Er det slik som mange mener, at en slik nostalgisk lengsel bare tjener til å gjøre det lettere for menneskene å bære sine problemer og sin forgjengelighet? Eller finnes det en annen forklaring? Hvorfor lengter menneskene etter en bedre verden? Bibelen gir en forklaring som er like tydelig som den er enkel: Menneskeheten kommer fra en bedre verden. Det har faktisk opprinnelig eksistert et paradis. Guds Ord omtaler det som en hage som lå i et bestemt område i Østen og var velsignet med alle slags trær..herlige å se på og gode å spise av. Gud betrodde stellet av denne hagen til det første menneskepar. I disse ideelle omgivelsene kunne menneskene ha vært virkelig lykkelige.

Hvorfor varte ikke disse paradisiske forholdene. Fordi først en åndeskapning og deretter menneskeparet gjorde opprør. Derved mistet menneskene ikke bare paradiset men også sin fullkommenhet, sin sunnhet og muligheten til evig liv. De forholdene som deretter oppstod, gjorde ikke deres liv noe bedre. Tvert imot siden har det gått stadig nedover med menneskene helt til de har nådd det lavmål vi ser i vår tid.

Nesten alle politiske ideolgier går ut på at menneskene må bygge på sine egne kunnskaper og sine egne oppfatninger av hva som er sant, når de legger planer med tanke på å innføre det paradiset de drømmer om, på jorden. Men paradoksalt nok har deres forsøk på å realisere slike planer ført til kriger og revolusjoner. Historien om menneskenes forhåpninger, planer og utopier og deres forsøk på å realisere dem handler om den ene skuffelsen etter den andre.

Jesus Kristus, Kristendommens grunnlegger, visste at den nåværende verden ikke er den beste av alle mulige verdener. Hans lære gikk ut på at de milde skal arve jorden og at Guds vilje skal skje der. (Matt 5:5 og 6:9-10) Da Jesus Kristus hang på torturpælen gjentok han løftet om en bedre verden overfor en ugjerningsmann som la for dagen et visst mål av tro på ham og han(Jesus) sa til ham: I sannhet sier jeg deg i dag: Du skal være med meg i Paradiset. At det skal bli et paradis på jorden, er noe apostelen Paulus bekrefter i sitt brev til hebreerne. Han oppfordrer sine trosfeller til å være opptatt av den store frelse som det først ble talt om gjennom Jesus Kristus og forsikrer at Jehova Gud har lagt den kommende jord under Jesus. (Heb 2:3,5)

Er alt dette en drøm, en utopi. Nei, det at vi lever i de mest kritiske av alle tider, viser at vi befinner oss i denne verdens siste dager og at den nye verden derfor er nær. (2.Tim 3:1-5)
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseKristenDate Magasinet – Tro og håp, kjærlighet, historier
annonseRadio 3:16 – Last ned appen