Her kan du skrive en melding som vil vises for alle pÄ KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

flor tropical
Opprettet 20.05.2026 av flor tropical, dame, 51 Är, Buskerud.
Jehovas vitner og mormoner. Bibelene deres er falske👎.
Jehovas vitner og mormoner. Bibelene deres er falske, og det samme er religionen deres, det de gjĂžr og tror pĂ„. https://www.youtube.com/watch?v=7-RtcW57Kfo&t=6s. https://www.youtube.com/watch?v=RDg1nJGTGrg&t=3s. Amando Alducin. https://www.youtube.com/watch?v=bFxkk6yu_ZI. https://www.youtube.com/watch?v=_-pJ1RAvCMo&t=1156s. Armando Alducin. Det er trist at sĂ„ mange mennesker blir lurt. Jeg leste dronning Valera-bibelen min, selv om den ble oversatt av to katolikker; min bibel er ikke katolsk. Og min bibel er eldre enn Jehovas vitners og mormoners. Det betyr at bibelen min er pĂ„litelig, at den er universell – at det ikke er en privat oversettelse. Og du har den ogsĂ„ pĂ„ norsk, men studieversjonen er bedre👍📖🎓👹‍🎓 fordi den forklarer ting bedre. De av oss som tar imot Jesus er fri fra all synd; det er Ă„ bli fĂždt pĂ„ ny. Jehovas Ånd – Jesus – kommer inn i vĂ„re hjerter❀. Som Jesus sier, det er det levende vann; det er glede, det er lykke, det er Ă„ fĂžle seg lett. Han besĂžker vĂ„r Ă„nd, fyller oss med seg selv, gir oss styrke til Ă„ be🙏 mye, sĂžvnigheten forsvinner, og vi er veldig glade. Og nĂ„r det skjer, skjer det nĂ„r vi ber, er ordentlige og er klar over alt, fordi Gud Jesus er orden; det er den sanne Ånd. Og nĂ„r man blir fĂždt pĂ„ ny, handler det om Ă„ ikke synde hver dag, ikke med vĂ„re sinn, ikke med hva vi gjĂžr, ikke med hva vi sier.,Det er selvkontroll av personligheten = gjerninger = frukter. Jeg snakker ikke om perfeksjon, men Ă„ prĂžve sĂ„ mye som mulig, og det gleder Gud Jesus. Jesus fortalte dette til Peter da han ikke ville at han skulle vaske fĂžttene hans, fordi fĂžttene representerer synd – det jordiske – mens vi er i dette livet. Derfor, hvis dere Jehovas vitner og mormoner virkelig Ăžnsker Ă„ vĂŠre frie, sĂ„ fĂžlg ikke sekter. 👎 Det finnes ogsĂ„ andre sekter, hvor trist, hvor trist, for noen mennesker Ăžnsker virkelig Ă„ fĂžlge Jesus, men de er fengslet idet de fĂžlger menneskers lĂŠre. đŸŽ”đŸŽ¶đŸŽŒđŸŽ€đŸŽ§â™„ïžđŸ™đŸ‘ https://www.youtube.com/watch?v=-BVv97_WiN4&list=RD-BVv97_WiN4&start_radio=1. hellig gjenopprettelse. https://www.youtube.com/watch?v=sw6DIRvAkfc&list=RDsw6DIRvAkfc&start_radio=1. Marino - Trofast venn (musikk). https://www.youtube.com/watch?v=GAC8haw80w8&list=RDGAC8haw80w8&start_radio=1. Marino - Kristus er alt for meg (musikk).https://www.youtube.com/watch?v=QyOgmmkM0zs&list=RDQyOgmmkM0zs&start_radio=1. KjĂŠrligheten har kommet, Oscar Medina. https://www.youtube.com/watch?v=D26vz1Fgn8k&list=RDD26vz1Fgn8k&start_radio=1. Bare Kristi blod kan gjenopprette. https://www.youtube.com/watch?v=daJ0Ddg9z04&list=RDdaJ0Ddg9z04&start_radio=1. Marino - Holding Hands (musikk). https://www.youtube.com/watch?v=MzxBXv7Tpu4. Chuy Olivares – Jesus, den sanne Gud av den sanne Gud. Jehovas vitner tror ikke pĂ„ dette.

Svar pÄ innlegg

compaq
#1. Postet 20.05.2026 av compaq
New World Translation oversettelse av Bibelen som er foretatt direkte fra hebraisk, arameisk og gresk til et moderne engelsk av en komite som bestÄr av salvede vitner for Jehova. Medlemmene av denne komiteen sa fÞlgende om sitt arbeid: Vi som har laget denne oversettelsen og som frykter og elsker Bibelens guddommelige Forfatter, fÞler et spesielt ansvar overfor ham nÄr det gjelder Ä overbringe hans tanker og uttalelser sÄ nÞyaktig som mulig. Vi fÞler ogsÄ et spesielt ansvar overfor de sÞkende lesere som er avhengige av en oversettelse av den hÞyeste Guds inspirerte Ord for Ä oppnÄ evig frelse.

Det er verdt Ä merke seg at New World Translation ikke er den eneste bibeloversettelsen som gjÞr dette. Guds navn forekommer i oversettelser av de kristne greske skrifter til hebraiske i vers hvor det er sitert direkte fra de inspirerte hebraiske skrifter. Oversettelsen The Emphatic Diaglott (1864) inneholder navnet Jehova 18 ganger. Oversettelser av de kristne greske skrifter til minst 38 andre sprÄk enn engelsk bruker ogsÄ Guds navn i en eller annen form. Et eksempel er det norske bibelselskaps madagassiske oversettelse som flere steder bruker formen Jehovah.

Det at Jesus Kristus la sÄ stor vekt pÄ sin Fars navn, tyder pÄ at han selv brukte det hyppig. Slik skal dere da ber. (Matt 6:9-15)

VÄr Far i himlene, la ditt navn bli helliget. La ditt rike komme. La din vilje skje som i himmelen, sÄ ogsÄ pÄ jorden. Gi oss i dag vÄrt brÞd for denne dagen og tilgi oss vÄr skyld, som vi ogsÄ har tilgitt vÄre skyldnere og fÞr oss ikke inn i fristelse, men fri oss fra den onde.

Jeg har gjort ditt navn kjent for de mennesker du gav meg av verden. De var dine og du gav meg dem og de har holdt ditt ord.(Joh 17:6,26)
flor tropical
#2. Postet 20.05.2026 av flor tropical
Hvis du virkelig Ăžnsker Ă„ bli frelst, fĂžlg Jesus, ikke en mann som oppfant den sekten.
compaq
#3. Postet 20.05.2026 av compaq
Jehova gjorde det klart overfor Israel hvilket ansvar de hadde med hensyn til Ä avgjÞre stridsspÞrsmÄlet. Hvem er den sanne Gud. Han sa: Dere er mine vitner og min tjener som jeg har utvalgt for at dere skal kjenne meg og tro pÄ meg og innse at jeg er Gud. FÞr meg er ingen gud blitt til og etter meg skal ingen komme. Jeg, ja jeg alene, er (Jehova) foruten meg er det ingen frelser. Det er jeg som har forutsagt dette, har brakt frelse og gjorde det kjent, jeg og ingen fremmed gud hos dere. Dere er mine vitner..... Jeg er Gud (Jes 43:10:12)

Jehovas folk Israel utgjorde fÞlgelig et folk av vitner. De kunne pÄ en ettertrykkelig mÄte bekrefte Jehovas rettmessige overherredÞmme. PÄ grunnlag av tidligere erfaringer kunne de med overbevisning kunngjÞre at Jehova er sitt folks store Befrier og de sanne profetiers Gud.

I midten av det femte Ärhundre vÄr tidsregning var de hebraiske skrifter fullfÞrt og dermed var profetiene nedskrevet. NÄ mÄtte Messias komme og oppfylle dem. Guds stÞrste vitne. Jesus pÄtok seg ydmykt og med iver dette oppdraget, selv om det innebar at han mÄtte forlate det himmelske hjem hvor han hadde vÊrt sammen med sin Far lenger enn noen annen. (Joh 8:23,58) (Fil 2:5-8) Hva var hans motiv. En inderlig kjÊrlighet til Jehova og et oppriktig Þnske om at hans navn mÄtte bli renset for all vanÊre. (Ordsp 8:30-31) Det var den hellige Änd som gjorde det mulig at Jesus ble fÞdt pÄ jorden ved hjelp av den hellige Änd overfÞrte Jehova Jesu liv fra himmelen til jÞdiske jomfruen Marias morsliv. (Matt 1:18) (Luk 1:26-38) Jesus ble dermed fÞdt inn i Israels nasjon. (Gal 4:4)

Da Jesus ble forhÞrt av den romerske statholderen Pilatus sa han: Til dette er jeg fÞdt og til dette er jeg kommer til verden at jeg skulle vitne om sannheten. Det var Guds sannhet, Äpenbaringen av Jehovas evige hensikter. (Joh 18:33-36) Som det trofaste vitne var Jesus i hÞy grad en forkynner av Guds himmelske rike. Et vitne som var trofast til dÞden. En Herre, en tro.(Ef 4:5) Da apostelen Paulus skrev disse ordene under inspirasjon, fantes det bare en kristen tro.

Menigheten var imidlertid ikke uforberedt pÄ frafallet. Som menighetens Hode hadde Kristus sÞrget for Ä advare den. (kol 1:18) Hvor skulle disse falske lÊrerne komme fra.Omkring Är 56 sa apostelen Paulus til tilsynsmennene i Efesos. Blant dere selv skal menn stÄ fram og tale forrengte ting for Ä trekke disiplene bort, etter seg selv. (Apgj 20:29-30) Ja de skulle komme fra menigheten. Slike egoistiske frafalne ville ikke vÊre tilfreds med Ä vinne sine egne disipler, de ville prÞve Ä trekke disiplene, det vil si Kristi disipler, bort. Men etter at apostlene var dÞde og den organisasjonsmessige oppbygning var blitt svekket, ble slike klare lÊresetninger fordervet. Hedenske lÊresetninger som treenighetslÊren, helvete, sjelens udÞdelighet infiltrerte den kristne lÊre. Snikende pÄvirkningen fra gresk filosofi men de fikk dem fra eldre kulturer i gamle egyptiske og babylonske religioner. I dag finnes det imidlertid en mangfoldighet av trossamfunn, sekter og kultuser. (www.gudsnavnet.no)
Havregryn
#4. Postet 22.05.2026 av Havregryn
Hvor kommer siste del av 6. setning i 3. avsnitt rett ovenfor fra?

Fra Compaqs fÞrste innlegg: "Det at Jesus Kristus la sÄ stor vekt pÄ sin Fars navn," Hvorfor gjorde han det?
compaq
#5. Postet 22.05.2026 av compaq
havregryn

Moses var 80 Är. I 40 Är hadde han vÊrt i utlendighet, atskilt fra sitt folk, israelittene, som var slaver i Egypt. En dag da han gjettet smÄfeet til sin svigerfar, sÄ han et underlig fenomen. En tornebusk stod i lys lue, men den ble ikke fortÊrt av ilden. Den bare fortsatte Ä brenne, som en tent varde. Moses gikk nÊrmere for Ä se hva dette var. SÄ forskrekket han mÄ ha blitt da en stemme talte til ham midt inne i ilden. Gjennom en engel hadde sÄ Gud og Moses en lengre samtale. Og som du kanskje vet, gav Gud der og da en nÞlende Moses beskjed om Ä forlate sin fredelige tilvÊrelse og vende tilbake til Egypt for Ä utfri israelittene av slaveriet. (2.Mos 3:1-12)

Moses kunne ha spurt Gud om hva som helst. Legg merke til hvilket spÞrsmÄl han valgte Ä stille: Sett at jeg nÄ kommer til Israels sÞnner og jeg sier til dem: Deres fedres Gud har sendt meg til dere og de sier til meg: Hva er hans navn? Hva skal jeg da si til dem.(2.Mos 3:13) Dette spÞrsmÄlet viser for det fÞrste at Gud har et navn. Vi mÄ ikke ta en slik enkel sannhet som en selvfÞlge. Mange gjÞr nettopp det. Guds personlige navn er utelatt i utallige bibeloversettelser og erstattet med titler for eksempel Herren og Gud. dette er noe av det sÞrgeligste og mest kritikkverdige som er blitt gjort i religionens navn. For hva er det fÞrste du gjÞr nÄr du treffer noen. Er det ikke Ä fÄ rede pÄ hva vedkommende heter. Slik er det ogsÄ nÄr vi skal lÊre Gud Ä kjenne. Han er ikke et navnlÞst vesen som befinner seg sÄ langt borte at vi verken kan lÊre ham Ä kjenne eller forstÄ ham. Han er riktignok usynlig men han er en person og han har et navn-Jehova.

De som er forstandige, lytter med stor respekt nÄr Jehova taler og gir akt pÄ hans ord. Alt det Jehova sier, er til gagn for oss og han er sterkt interessert i vÄrt ve og vel. Hvor hjertevarmende er det ikke Ä se hvordan Jehova talte til sitt paktsfolk i gammel tid: Om de bare ville gi akt pÄ mine bud. (Jes 48:18) Det Jehova lÊrer sitt folk, har vist seg Ä ha stor verdi og det burde fÄ oss Ä lytte til ham og fÞlge hans veiledning. Alle de oppfylte profetiene jager bort enhver tvil med hensyn til hans vilje til Ä oppfyle sine lÞfter. Det volder ham sorg Ä se at hans utvalgte folk er hyklersk og at de egensindig nekter Ä tro pÄ hans lÞfter. Jehovas folk har virkelig veket langt bort fra den rene tilbedelse. (Jes 48:1-2) Noe sÄ hyklersk. Det at de sverger ved Jehovas navn, betyr ikke noe annet enn at de bruker Guds navn pÄ en formalistisk mÄte. (Sef 1:5) Jehovas ord minner oss om at vÄr tilbedelse ikke mÄ vÊre rutinemessig og mekanisk. Vi mÄ vÊre helhjertet i vÄr tilbedelse.
flor tropical
#6. Postet 22.05.2026 av flor tropical
Navnet Jesus = Jehova, hans far i fortiden, var fĂžr, og er nĂ„, nĂ„tid og fremtid, er JEG ER. Men vi kjenner ham alle bedre som Jesus. 👍 Det jeg prĂžver Ă„ si er at i fortiden, i Det gamle testamentet, var det «JEG ER». Og nĂ„tiden var da Jesus selv sa «JEG ER». Og fremtiden er fortsatt etter at han dĂžde og oppsto. Og senere i Johannes' Ă„penbaring stĂ„r det at han er Alfa og Omega.
compaq
#7. Postet 22.05.2026 av compaq
Samuel formante folket: Fjern de fremmede gudene og rett deres hjerte urokkelig mot Jehova og tjen ham alene. I en tid fulgte isralittene Samuels formaning og de fjernet Baal og Asjtoret-bildene og begynte Ă„ tjene Jehova alene. (1.Sam 7:3-4) (Dom 6:25-27)

Hvorfor sÄ forlokkende. Det kan vÊre at mange israelittene foretrakk Ä utÊve en religion som ikke krevde sÊrlig mye av dem. NÄr de tilbad Baal slapp de Ä overholde loven for eksempel sabbats budet og mange moralske restriksjoner (3.Mos 18:2-30)(5.Mos 5:2-3) Andre tok kanskje kanaaneernes materielle velstand som et bevis for at det var nÞdvendig Ä blidgjÞre Baal.

Elia sa til kong Akab at fordi han var sÄ ond, skulle det ikke regne pÄ langt tid i Israel. I mer enn tre Är var det veldig vanskelig Ä dyrke mat pÄ grunn av tÞrken og folket sultet. SÄ sendte Jehova Elia til kongen igjen. Kongen sa: Du lager bare problemer. Alt sammen er din feil. Elia svarte: Det er ikke min skyld at det er tÞrke. Det er din skyld fordi du tilber Baal.

La oss lage en prÞve som viser hvem som er den sanne Gud. Be folket og Baal profeten om Ä komme til toppen Karmel i fjellet. Folket samlet seg pÄ fjellet. Elia sa: NÄ mÄ dere bestemme dere. Hvis jeg er Jehova som er den sanne Gud, sÄ fÞlg ham. Hvis det er Baal, sÄ fÞlg ham. Jeg kommer med en ufordring. De 450 Baal profetene skal gjÞre klart et offer og rope pÄ sin gud og jeg skal gjÞre klart et offer og rope pÄ Jehova. Den som svarer med ild, er den sanne Gud. Folket syntes at det var en god ide.

Baal profetene gjorde klart et offer. Hele dagen ropte de pÄ guden sin. De sa Baal svar oss. Da Baal ikke svarte gjorde Elia narr av ham. Han sa til Baal profeten: Rop sÄ hÞyt dere kan. Kanskje han har sovnet og noen mÄ vekke ham. Det ble kveld og Baal profetene fortsatte Ä rope men det kom ikke noe svar. Elia la ofret sitt pÄ et alter og helte masse vann over det, sÄ ba han Jehova, vis folket at du er den sanne Gud. I samme Þyeblikk sendte Jehova ild fra himmelen som brente opp offeret. Folet ropte Jehova er den sann Gud. Elia: Ikke la Baal profetene slippe unna i den dagen ble de 450 Baal profetene drept.

La folk fÄ vite at du, som har navnet Jehova, du alene er den hÞyeste over hele jorden. (Salme 83:18)
Havregryn
#8. Postet 22.05.2026 av Havregryn

flor:
Er alfa og omega en linje eller en sirkel?

Å ja sĂ„nn, ja (det franske sprĂ„ket er en ganske ny konstrksjon.) NĂ„ sa vel heller ikke Jesus at han og Gud er en, men ett i forstĂ„elsen enhet, kanskje som far og sĂžnn):
compaq
#9. Postet 24.05.2026 av compaq
Alfa og omega er henholdsvis den fĂžrste og den siste bokstaven i det greske alfabetet

Es 44:6 og 48:12: SĂ„ sier Herren (Jehova)...Jeg er den fĂžrste og jeg er den siste og foruten meg, er det ingen Gud.

Apgj 1:8: Jeg er Alfa og Omega sier Gud Herren, han som er og som var og som kommer, den Allmektige

1.kor 11:3: Men jeg vil si at I skal vite at Kristus er enhver manns hode og mannen er kvinnens hode og Gud er kristi hode.
flor tropical
#10. Postet 28.05.2026 av flor tropical
tre i ett, far, sĂžnn og Ă„nd, = 1, = Gud er Ă„nd, Johannes 4:24. 14:26. ​​Ånden var i fortiden, 1. Mosebok 1:2. og ved andre anledninger. og det ble befalt til disiplene i det nye testamente, Filipperne 2:9-10.
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle pÄ KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseKristenDate Magasinet – Tro og hĂ„p, kjĂŠrlighet, historier
annonseRadio 3:16 – Last ned appen