Greengrass sier: 17. mai i morgen! Da blir det handletur.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

HÅKON L
Opprettet 02.05.2026 av HÅKON L, mann, 30 år, Østfold.
Har dere tenkt på dette
Har dere tenkt på dette?

er vi kristne kun i kirkebygningen? og når vi kommer ut er vi som hedningen/folk flest

Det står skrevet
Matt 10:32-33
32 Hver den som kjennes ved meg for menneskene, skal også jeg kjennes ved for min Far i himmelen.
33 Men den som fornekter meg for menneskene, skal også jeg fornekte for min Far i himmelen.

(når vi er på jobb, ute på byen, ferie, familietreff, går tur i skogen og i andre sosiale arenaer,
og møter på mennesker fornekter vi eller prøver å skjule at vi er troende. vis det er tilfelle at vi ikke velger å kjennes ved Kristus for menneskene,
blir også vi fornektet og frelsen er ikke vårt lodd/del.

Heller ikke skal vi elske et menneske om det så er far eller mor, datter eller sønn,
eller noe annet menneske mer enn Gud, for gjør vi det er vi heller ikke verdig til å bære navnet Kristne.
for mange bærer med seg den tanken at om jeg er snill og grei og lever slik kardemommeloven sier og forøvrige vandrer sine egne veier er en Kristne, men her vil jeg si at det er feil,
for vi er ikke kalt Kun til å være vann som flytter gjennom strømmen på livets reise,
Nei vi er kalt til å være salt som krydrer menneskenes tilværelse med Guds ord og våre livs vitnesbyrd at vi sette Kristus i første rekke av våre liv. for vi er et brev lest av alle

1joh 1:6-8
6 Sier vi at vi har fellesskap med ham, men vandrer i mørket, da lyver vi og følger ikke sannheten.
7 Dersom vi vandrer i lyset, slik han selv er i lyset, da har vi fellesskap med hverandre, og blodet fra Jesus, hans Sønn, renser oss for all synd.
8 Sier vi at vi ikke har synd, da bedrar vi oss selv, og sannheten er ikke i oss.

(Jesus valgt å være tro mot Guds ord, selv om skikkene/tradisjonene, familie, de som representert tro, men ikke var trofaste, andre mennesker tanker og forhold til virkeligheten/livet ikke var tro mot skriften.
velger vi å stå for sannheten på samme grunnlag?)

Svar på innlegg

HÅKON L
#1. Postet 02.05.2026 av HÅKON L
Dette burde være vårt banner, og den tanke som står i vårt hode når vi møter mennesker ("av tro til tro")
Rom 1:16-17
16 For jeg skammer meg ikke over evangeliet. Det er en Guds kraft til frelse for hver den som tror, jøde først og så greker.
17 For i det åpenbares Guds rettferdighet av tro til tro, slik det står skrevet: Den rettferdige skal leve ved tro.
AndersW
#2. Postet 02.05.2026 av AndersW
HÅKON

Hos deg er det hele tiden noe då må gjøre og noe du ikke må gjøre?

Kristus sa: "Bli i meg, så blir jeg i dere. Slik som greinen ikke kan bære frukt av seg selv, men bare hvis den blir på vintreet, slik kan heller ikke dere bære frukt hvis dere ikke blir i meg. Jeg er vintreet, dere er greinene. Den som blir i meg og jeg i ham, bærer mye frukt. For uten meg kan dere ingen ting gjøre." (Joh 15:4)

Vi skal altså la Kristus bære frukt gjennom oss. Fordi vi av oss selv ikke kan bære frukt som varer.

Joh 15:16
"en frukt som varer"
compaq
#3. Postet 02.05.2026 av compaq
Fordi kirkesamfunnene har fremhevet Jesus så sterkt og fordi navnet Jehova er blitt fjernet i mange bibeloversettelser, er det noen som bare tenker på Jesus når Gud blir nevnt.

Men hvordan viste Jesus ved sitt eksempel hvem vi skal tilbe? Lukas 4:8: Jesus svarte ved å si til ham (Satan) Det står skrevet: Det er Jehova din Gud du skal tilbe og det er bare ham du skal yte hellig tjeneste. (Luk 4:5-8)

Selv om Bibelen omtaler Jesus som en gud og til og med som veldig Gud, opphøyde Jesus sin Far og omtalte ham som min Gud og deres Gud. (Joh 1:1) ( Joh 20:17)(Jes 9:6) Han var enig med Moses, som hadde sagt: Jehova er Gud, han og ingen annen. (5.Mos 4:35) Jehova er høyt hevet over alle andre som blir tilbdt, det være seg menneskelige idoler eller Satan Djevelen. Jehova er, som Jesus sa, den eneste sanne Gud. (Joh 17:3)

Mange som i årevis har vært forvirret med hensyn til hvem Gud er, blir begeistret når de får se Guds eget navn, Jehova (Jahve) i sin bibel. (2.Mos 3:14-15) Men for at det skal være til varig velsignelse for dem å kjenne dette navnet, må de for evig og alltid vandre i Jehovas navn. (Mi 4:5) Dette innebærer mye mer enn bare å kjenne Jehova eller å si at de er Jehovas vitner. Salme 9:11 sier om den store betydning Guds navn har: De som kjenner ditt navn, har tillit til deg (Jehova) Det innebærer mer enn bare å kjenne navnet Jehova, noe som ikke automatisk betyr å ha tillit til Jehova. Å kjenne Guds navn betyr her å forstå hva slags Gud Jehova er, å respektere hans myndighet, å adlyde hans bud. Å vandre i Jehovas navn innebærer likeledes å være innviet til ham og representere ham som en av hans tilbedere, å bruke sitt liv i harmoni med Guds vilje. (Luk 10:27)

Hvis vi skal kunne tjene Jehova i all evighet, må det være noe mer enn pliktfølelse som driver oss. Apostelen Paulus kom med denne oppfordringen til Timoteus, som allerede hadde tjent Jehova i mange år: Øv deg med gudhengivenhet som mål. (Tim 4:7) Hengivenhet kommer fra hjertet: det er en følelse som blir fremkalt som følge av at en setter stor pris på den personen som hengivenhet er rettet mot. Gudhengivenhet er en dyp respekt for Jehova. Det er en egenskap som innebærer at en har kjærlighet til ham på grunn av at en verdsetter ham og hans veier. Det får oss til å ønske at alle måt sette hans navn høyt. Vi må ha gudhengivenhet som vårt mål i livet hvis vi skal vandre i Jehova, den sanne Guds, navn i all evighet. (Sal 37:4) (2.Pet 3:11)
AndersW
#4. Postet 02.05.2026 av AndersW
Postet i dag kl 15:13 av compaq

Fordi kirkesamfunnene har fremhevet Jesus så sterkt og fordi navnet Jehova er blitt fjernet i mange bibeloversettelser, er det noen som bare tenker på Jesus når Gud blir nevnt........
Nei, det er bare sekten Jehova som ikke tror Jesus har satt seg på Guds trone og fått all makt i himmelen og på jorden.

Åp 3:21 "Den som seirer, vil jeg la sitte sammen med meg på min trone, slik jeg selv har seiret og satt meg med min Far på hans trone."

Matt 28:18 "
Da trådte Jesus fram og talte til dem: «Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden.
"

Både Faderen og Sønnen er altså Gud

Det at Sønnen for en kort tid hadde en mindre rolle og derfor sa Faderen er større en meg osv. Endrer ikke på det som nå er et faktum etter hans fysiske død og fysiske oppstandelse.

Heb 2:9 "Jesus, som for en kort tid var stilt lavere enn englene, ham ser vi nå kronet med herlighet og ære fordi han led døden."

Fil 2:8 "Da han sto fram som menneske, fornedret han seg selv og ble lydig til døden, ja, døden på korset. Derfor har også Gud opphøyd ham til det høyeste og gitt ham navnet over alle navn."

Skulle ikke være så vanskelig å forstå dette compaq?
compaq
#5. Postet 03.05.2026 av compaq
Læren om en oppstandelse er, som det sies i Hebreerne 6:1-2, en grunnleggende lære. Den er en del av det grunnlaget for troen som vi må ha for å kunne bli modne kristne. Men den er fremmed for tankegangen i verden i sin alminnelighet. Stadig flere mennesker mangler åndelighet og er bare opptatt av nytelser. De betrakter bare dette liv som det virkelige liv. (1.kor 15:32)

De som tilhører de tradisjonelle religionssamfunn, både i og utenfor kristenheten., tror at vi har en udødelig sjel. Hvis vi hadde det, ville det være unødvendig med en oppstandelse.

Før slike mennesker kan forstå hvilken vidunderlig foranstaltning oppstandelsen er, må de bli klar over hva sjelen er og hvilken tilstand de døde er i. Ofte kan bare noen få skriftsteder være tilstrekkelig til å bringe klarhet i disse tingene for en som hungrer etter sannheten. (1.Mos 2:7) (1.kor 15:45) ( Esek 18:4) (Jak 5:20) (Sal 146:3-4) Men enkelte moderne bibeloversettelser og parafraser av Bibelen fordunkler disse sannhetene. Det kan derfor være nødvendig å undersøke hvilke uttrykk som ble brukt på de språkene Bibelen opprinnelig ble skrevet på.

Når en som oppriktig ønsker å få klarhet i dette spørsmålet, sammenligner det som står i disse biblene med det som står i enkelte eldre bibeloversettelser eller i New World Transalation, vil han bli hjulpet til å forstå at de uttrykkene på orginalspråkene som blir gjengitt med sjel, sikter til personer, dyr og det liv slike har. Men disse uttrykkene overbringer aldri den tanke at en sjel er noe usynlig, uhåndgripelig som forlater kroppen ved døden og som fortsetter en bevisst tilværelse et eller annet sted. New World er på lignende måte konsekvent når den bare translittererer det hebraiske ordet sheol og de greske ordene hades og geenna. Men enkelte moderne oversettelser og parafraser av Bibelen forvirrer leseren ved å gjengi BÅDE hades og geenna med helvete, samtidig som de bruker uttrykkene graven og dødsriket som en gjengivelse av sheol og hades. Den vanlige norske oversettelsen gjengir imidlertid geenna med helvete og sheol og hades med dødsriket.

Bibelen gjør det klart at sheol eller hades, menneskehetens felles grav, er knyttet til døden, ikke til livet. (Sal 89:49) (Åp 20:13 Den viser også at det er mulig å komme tilbakee derfra ved en oppstandelse. (Job 14:13) (Apgj 2:31) Som en kontrast til dette blir det ikke holdt fram noe håp om framtidig liv for dem som kommer til Gehenna og det står naturligvis ikke noe om at sjelen har en bevisst tilværelse der. (Matt 18: 9) (Matt 10:28)

Når en får klarhet i disse spørsmålene forstår en virkelig at Kristi død og oppstandelse har stor betydning. En person kan nå bli hjulpet til å forstå hva oppstandelsen kan bety for ham og han kan bli hjulpet til å verdsette hvor stor kjærlighet Jehova har vist ved å treffe en slik enestående foranstaltning. Den sorg de som har mistet noen av sine kjære, føler, kan bli erstattet av en gledebringende forventning om å bli gjenforent med dem i Guds nye ordning. De kristne i det første århundre var klar over at Jesu Kristi oppstandelse var en hjørnestein i den kristne tro.
AndersW
#6. Postet 03.05.2026 av AndersW
Postet i dag kl 02:57 av compaq

Læren om en oppstandelse er, som det sies i Hebreerne 6:1-2, en grunnleggende lære. Den er en del av det grunnlaget for troen som vi må ha for å kunne bli modne kristne.
Din sekt tror ikke Jesus fysisk stod opp fra graven. De er ikke kristne, de er antikristne, compaq

Både Jesu og de kristnes fysiske kropper blir reist opp fra de døde.

Rom 8:11 "Han reiste Jesus opp fra de døde, og dersom hans Ånd bor i dere, skal han som reiste Kristus opp fra de døde, også gi deres dødelige kropp liv ved sin Ånd, som bor i dere."

Joh 2:19 "Jesus svarte dem: «Riv ned dette tempelet, og jeg skal reise det opp igjen på tre dager.» «I førtiseks år har de bygd på dette tempelet, og du vil reise det opp igjen på tre dager?» sa de. Men det tempelet han talte om, var hans egen kropp. Da han var reist opp fra de døde, husket disiplene hans at han hadde sagt dette"

Luk 24: 36-42 "Mens de snakket om dette, sto Jesus selv midt iblant dem og sa: «Fred være med dere!» De ble forferdet og redde, for de trodde de så en ånd. Men han sa til dem: «Hvorfor er dere grepet av angst, og hvorfor våkner tvilen i hjertet deres? Se på hendene og føttene mine. Det er jeg. Ta på meg og se! En ånd har ikke kjøtt og bein, som dere ser at jeg har.» Dermed viste han dem hendene og føttene sine. Da de i sin glede ennå ikke kunne tro, men bare undret seg, spurte han dem: «Har dere noe å spise her?» De ga ham et stykke stekt fisk, og han tok det og spiste mens de så på."
compaq
#7. Postet 03.05.2026 av compaq
Fikk Jesus en fysisk eller en åndelig kropp etter sin oppstandelse?

Bibelens svar og sier at Jesus led døden i kjødet, men ble gjort levende (oppreist ) i ånden. ( 1.Peter 3:18) ( Apgj 13:34) (1.kor 15:45) (2.kor 5:16) Det Jesus selv sa, viste at han ikke kom til å bli oppreist i sin fysiske kropp av kjøtt og blod. Han sa: Jeg skal gi...mitt kjød for verdens liv. (Joh 6:51) (Matt 20:28) Han skulle altså gi livet sitt som en løsepenge for menneskene.

Hvis han hadde tatt tilbake kroppen sin da han ble oppreist ville løsepengen ha blitt ugyldig.

Men det kan ikke være det som skjedde, for Bibelen sier at han ofret sitt kjøtt og blod en gang for alle. (Heb 9:11-12)

Hvis Jesus ble oppreist som en åndeskapnig. Hvordan kunne disiplene da se ham? Åndeskapninger kan materialisere seg som mennesker. Engler som gjorde dette i fortiden, både spiste og drakk sammen med mennesker. (1.Mos 18:1-8)(1.Mos 19:1-3) Men de var fortsatt åndeskapninger og kunne forlate den fysiske verden. (Dom 13:15-21) Etter sin oppstandelse materialiserte Jesus seg midlertid som menneske, akkurat som engler hadde gjort tidligere. Som åndeskapning kunne han derfor vise seg og forsvinne plutselig. (Luk 14:31) (Joh 20:19,26) De fysiske kroppene han brukte, så ikke like ut hver gang selv Jesu nære venner kjente han bare igjen på grunn av det han sa eller gjorde.(Luk 24:30,31,35) (Joh 20:14-16)(Joh 21:6-7)

Da Jesus viste seg for Tomas brukte han en kropp med sår etter naglene. Dette gjorde han for å styrke Tomas tro, siden Tomas tvilte på at Jesus hadde blitt oppreist. (Joh 20:24-29)
AndersW
#8. Postet 03.05.2026 av AndersW
Postet i dag kl 16:28 av compaq

Fikk Jesus en fysisk eller en åndelig kropp etter sin oppstandelse?

Bibelens svar og sier at Jesus led døden i kjødet, men ble gjort levende (oppreist ) i ånden. ( 1.Peter 3:18)
Nei, her som mange andre steder, har din sekt en falsk oversettelse, tilpasset sektens falsk lære. Den riktige oversettelsen er:

1.Peter 3:18 "Med kroppen døde han, men ved Ånden ble han gjort levende"

Og det stemmer med:

Rom 8:11 "Han reiste Jesus opp fra de døde, og dersom hans Ånd bor i dere, skal han som reiste Kristus opp fra de døde, også gi deres dødelige kropp liv ved sin Ånd, som bor i dere."

Siden ingen i din sekt har denne Ånden er det heller ingen i sekten som skjønner at det er denne Ånden som vekker både Kristi og de kristnes kropper til livet etter deres fysiske død.
compaq
#9. Postet 04.05.2026 av compaq
Bibelen viser klart at de 144 000 er de eneste foruten Kristus Jesus dom får del i den himmelske oppstandelse, men beviser det at det ikke blir noen flere som skal komme fram fra gravene? Nei. Det skal også bli en jordisk oppstandelse. Størstedelen av menneskene kommer til å få liv her på jorden under paradisiske forhold. (Sal 72:6-8) Es 2:4) (Es 60:13) (Esek 36:35)

Jesu ord er sanne: Alle de som er i gravene, skal høre hans røst og de skal gå ut, de som har gjort godt, til livets oppstandelse, de som har gjort ondt, til dommens oppstandelse. ( Joh 5:27-29)

Slike menn som Abraham, David, Daniel og andre hører med til dem som har gjort godt. Det sies om dem at de stoppet gapet på løver, slokket ilds kraft slapp fra sverds egg og trofaste menn og kvinner også hører med til dem som har gjort godt som døde før Jesus. De som har gjort ondt, til dommens oppstandelse. De to mennene ved siden av Jesus er forbrytere. Men den andre forbryteren tror på Jesus. Han snur seg mot Jesus og sier: Husk på meg når du kommer i ditt (himmelske rike.) (Luk 23:39-43) Folk på grunnlag av deres tidligere synder, synder som i mange tilfelle er blitt begått i uvitenhet. De får kunnskap om Guds lover og få i oppgave å rydde opp på jorden og fjerne ruinene etter denne gamle ordning og gjøre den til paradisisk jord.

Dommens dag blir følgelig på 1000 år. Den faller sammen med den tusenårsperioden da Kristus og hans 144 000 trofaste, salvede etterfølgere skal herske som en ny hmmel over en ny jord. (Åp 20:4,6) (2.Peter 3:13)

Etter at Jesus Kristus har gjort alt det Jehova Gud har gitt ham i opprag å gjøre, overgir han riket til Jehova Gud og Faderen. Dette skjer når den tusenårige dommens dag er slutt. ( 1.kor 15:24:28) Menneskeheten kommer til å bli satt på en prøve. Kan Satan gjøre det samme med dem som han gjorde med de fullkomme menneske Adam og Eva? For å avgjøre disse spørsmålene slipper Jehova Satan og demonene løs fra avgrunnen, hvor de har vært i de 1000 år. Bibelen viser at Satan kommer til å klare å vende noen bort fra Jehova. De som som havets sand, noe som betyr at deres antall ikke er fastsatt og De som bestått prøve og har fått sitt navn skrevet i livets bok betyr at Jehova regner dem for å være fullstendig rettferdige både hva hjerte, sinn og kropp angår og dermed verdige til å få leve evig i paradiset her på jorden.
AndersW
#10. Postet 05.05.2026 av AndersW
Postet i går kl 18:10 av compaq

Bibelen viser klart at de 144 000 er de eneste foruten Kristus Jesus dom får del i den himmelske oppstandelse, men beviser det at det ikke blir noen flere som skal komme fram fra gravene? Nei. Det skal også bli en jordisk oppstandelse....
Igjen skjønner ikke din sekt noen ting. Her kan du se at Paulus som er på jorden sier de er reist opp fra døden og satt i himmelen.

Ef 2:6 "I Kristus Jesus har han reist oss opp fra døden sammen med ham og satt oss i himmelen med ham."

Kol 1:13 "For han har fridd oss ut av mørkets makt og ført oss over i sin elskede Sønns rike."

De har altså kommet inn i himmelriket som Kristus snakket om.

Matt 23:13
"Ve dere, skriftlærde og fariseere, dere hyklere! Dere stenger himmelriket for menneskene. Selv går dere ikke inn, og dem som vil gå inn, slipper dere ikke inn."

Dette er altså ikke noe som skjer etter deres fysiske død. Dette er noe som skjer før deres fysiske død. Fordi det er deres ånd som blir forvandlet og kommer inn i himmelriket.

Neste trinn etter dette er at også deres kropper forvandles. Noe som vil skje fordi de allerede har en forvandlet ånd.

Rom 8:23 "vi som har fått Ånden, den første frukt av høsten som kommer, sukker med oss selv og lengter etter å bli Guds barn fullt og helt når kroppen vår blir satt fri"

Fil 3:20 "
vi har vår borgerrett i himmelen, og derfra venter vi frelseren, Herren Jesus Kristus. Han skal forvandle vår skrøpelige kropp og gjøre den lik den kroppen han selv har"

Vi er altså på det åndelige planet borgere i himmelriket som venter på at også våre kropper blir forvandlet.

Siden ingen i din sekt har Kristi ånd er det heller ingen i sekten som skjønner noe av dette Jesus og Paulus snakker om. Akkurat som de fariseerne og de skriftlærde Jesus snakket med, om dette.

Dere kommer ingen vei, så lenge dere avviser Kristi ånd, kropp og blod. Dere blir værende i døden i mørket utenfor Kristi rike, himmelriket, paradiset.
Greengrass sier: 17. mai i morgen! Da blir det handletur.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseKristenDate Magasinet – Tro og håp, kjærlighet, historier