Marius T sier: Ha en god kveld, snart natta. Hva gjør folka?
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
Fabian
Opprettet 21.02.2026 av Fabian, mann, 50 år, Oslo.
Kristne akademikere
Mange studenter er negativ til kristen tro. Mitt inntrykk er at det heller ikke er mange kristne som har akademisk utdannelse eller høyere utdannelse. Stemmer det? Iallefall ikke på kristendate. Det er derimot mange kristne kvinner eller jenter som liker friluftsliv her inne.

Svar på innlegg

Fabian
#1. Postet 21.02.2026 av Fabian
Altså kristne som liker å tilegne seg kunnskap. Hvorfor er det slik?
dstr
#2. Postet 21.02.2026 av dstr
Jeg oppfatter at det er en del kristne som insisterer på ha en litterær tolkning av skapelses beretningen. Det finnes kanskje litt færre av slike innenfor akademiske miljøer, men det trenger kanskje ikke å være en betydningsfull faktor. Når det kommer til KD er det gjerne folk er som ikke har hatt helt suksess med tanke på å finne noen av forskjellige årsaker. Damer er som regel på jakt etter menn med høyere status enn de selv. Altså en mann med høyere akademisk utdannelse innenfor vitenskap har vel større sjanse til å finne en partner og derfor er det litt mindre sannsynlig at en slik mann er her på KD fordi han allerede har funnet noen.
Fabian
#3. Postet 22.02.2026 av Fabian
Hva mener du med en litterær tolkning av skapelses-beretningen? Bokstavelig?
Fabian
#4. Postet 22.02.2026 av Fabian
Mente at det få jenter eller kvinner med akademisk utdannelse her inne. Hvorfor? Ikke mitt inntrykk at det er lettere for gutter eller menn å finne en partner dersom man har høyere utdannelse.
dstr
#5. Postet 22.02.2026 av dstr
Ja, jeg rotet litt med det engelske ordet literally, altså bokstavelig.
Jeg vet ikke hvor ditt inntrykk kommer fra, at det ikke er lettere for menn med høyere utdannelse å finne noen.
Det er iallfall en vanlig oppfattning at damer er mer interessert i menn som har høyere status enn de selv.
Fabian
#6. Postet 22.02.2026 av Fabian
Jeg har selv høyere utdannelse og opplever ikke det som en fordel på kristendate. Ikke andre steder heller. Er det fordi det ikke står på profilen min? Er det uvanlig for kvinner eller jenter å ville ha en med samme utdannelse eller hvis begge har høyere utdannelse?
Fabian
#7. Postet 25.02.2026 av Fabian
Hvor har du det fra at kvinner eller jenter vil ha en med høyere status?
Kenny
#8. Postet 25.02.2026 av Kenny
Ja, jeg rotet litt med det engelske ordet literally, altså bokstavelig.
Jeg vet ikke hvor ditt inntrykk kommer fra, at det ikke er lettere for menn med høyere utdannelse å finne noen.
Det er iallfall en vanlig oppfattning at damer er mer interessert i menn som har høyere status enn de selv.
Det stemmer nok, men de reèle kristne vi jakter er ikke slik som de som følger verden ;)
Fabian
#9. Postet 06.03.2026 av Fabian
Er det ingen flere som har mer å bidra med i denne tråden?
Reflektert
#10. Postet 07.03.2026 av Reflektert
Vel, jeg har i alle fall akademisk utdanning, og er vant med å stille kritiske spørsmål til lettvinte svar.
Men det er nok mange ulike former for kristendomsforståelse. Jeg kjenner f.eks. ingen kristne i min omgangskrets som tar skapelsesberetningen (med 7 dager) bokstavelig, men tolker det som et bllde på en mange million-årig prosess. Jeg mener, man kan fint tro på Gud som skaper uten å tro på en 7-dagers skapelsesberetning.

Jeg tror de fleste akademiske kvinner foretrekker en livsspartner med noen lunde samme utdannelsesnivå som seg selv, rett og slett fordi like barn leker best, snakker mer samme språk osv. Når det er sagt, så kan man godt være både intelligent og reflektert uten å ha en doktorgrad! Og det finnes plenty av høyt utdannede mennesker som ikke har særlig høy emosjonell intelligens.. Så det er ikke noen fasit.
Marius T sier: Ha en god kveld, snart natta. Hva gjør folka?
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseKristenDate Magasinet – Tro og håp, kjærlighet, historier