Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

HÅKON L
Opprettet i går kl 15:12 av HÅKON L, mann, 29 år, Østfold.
uten i den Hellige ånd
Uten i den hellige ånd- har du tenkt på hvorfor?

1kor 12:2-3
2 Dere vet at da dere levde som folkeslagene gjør, ble dere viljeløst revet med til de stumme avgudene.
3 Derfor kunngjør jeg for dere at ingen som taler i Guds Ånd, sier: «Forbannet er Jesus!» Og ingen kan si: «Jesus er Herre!» uten i Den hellige ånd.

fil 2:7-11
Da han sto fram som menneske,
8 fornedret han seg selv
og ble lydig til døden, ja, døden på korset.
9 Derfor har også Gud
opphøyd ham til det høyeste
og gitt ham navnet over alle navn.

10 I Jesu navn skal derfor
hvert kne bøye seg,
i himmelen, på jorden og under jorden,
11 og hver tunge skal bekjenne
at Jesus Kristus er Herre,
til Gud Faders ære!

Rom 10:8-9(bekjenner man en som man ikke kjenner? vi må kjenne Herren og så bekjenne, hvem gjør så dette?)
8 Men hva sier den? Ordet er deg nær, i din munn og i ditt hjerte. Dette er troens ord, det som vi forkynner.
9 For hvis du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud har oppreist ham fra de døde, da skal du bli frelst.

1joh 5:1-4
1 Enhver som tror at Jesus er Kristus, er født av Gud. Og den som elsker Gud, som har født oss,
elsker også den som er født av ham. 2 Kjennetegnet på at vi elsker Guds barn, er at vi elsker Gud og holder hans bud.
3 Å elske Gud er å holde hans bud. Og hans bud er ikke tunge. 4 For alt som er født av Gud, seirer over verden.
Og det som har seiret over verden, er vår tro.

Joh 14:17,21("den som kjenner"),26 (lære dere "alt")
17 sannhetens Ånd, som verden ikke kan ta imot. For verden ser ham ikke og kjenner ham ikke. Men dere kjenner ham, for han blir hos dere og skal være i dere.
21 Den som kjenner mine bud og holder dem, han er det som elsker meg. Og den som elsker meg, skal min Far elske. Ja, også jeg skal elske ham og åpenbare meg for ham.»
26 Men Talsmannen, Den hellige ånd, som Far skal sende i mitt navn, skal lære dere alt og minne dere om alt det jeg har sagt dere.

Joh 1:11-13
11 Han kom til sitt eget,
og hans egne tok ikke imot ham.
12 Men alle som tok imot ham,
dem ga han rett til å bli Guds barn,
de som tror på hans navn.
13 De er ikke født av kjøtt og blod,
ikke av menneskers vilje
og ikke av manns vilje,
men av Gud.

Svar på innlegg

BEC
#1. Postet i går kl 18:29 av BEC
INTERESSANT TEMA!!

Har en fått DHÅ når en blir kristen?

Hva er Åndsdåp?
BEC
#2. Postet i går kl 19:22 av BEC
INTERESSANT TEMA!!

Hva er Åndsdåp?
HÅKON L
#3. Postet i går kl 20:47 av HÅKON L
Luk 4:14-19 (etter Jesus ble døpt av johannes ble han sendt/ledet i ødemarken for å bli prøvd og Jesus besto prøven ved å henvise til skriften, deretter tilskyndte ånden Jesus til å gå til hjemstedet og han leste fra Jesaja.)
14 I Åndens kraft vendte Jesus tilbake til Galilea, og ryktet om ham spredte seg over hele området. 15 Han underviste i synagogene og fikk lovord av alle.
16 Han kom også til Nasaret, hvor han var vokst opp, og på sabbaten gikk han inn i synagogen, slik han pleide. Da han reiste seg for å lese, 17 rakte de ham profeten Jesajas bok. Han åpnet bokrullen og fant stedet der det står skrevet:
18 Herrens Ånd er over meg,
for han har salvet meg
til å forkynne et godt budskap for fattige.
Han har sendt meg for å rope ut
at fanger skal få frihet
og blinde få synet igjen,
for å sette undertrykte fri
19 og rope ut et nådens år fra Herren.

å bli døpt med vann er et standpunkt på hvem du velger å følge,
men å bli døpt av ånden er å være villig til å møte prøvelser så karakteren kan renses(slaget av gullet).
Disse prøvene møter en ved Guds ord slik Kristus møtte dem med Guds ord.

Kristus lengtet etter at ilden skulle bli gitt(løfte om den hellige ånd),
men han måtte gjennom en prøve som endte med hans død og oppstandelse først.

før apostlene og de som var samlet fikk den hellige ånd, møtes de trofast sammen til bønn.
og når ånden kom utrustet ånden dem til forkynnertjenste og de fikk evnen til å tale på andre språk,
men det var et dobbelt mirakel ved at også de som hørte på som var fra mange forskjellige nasjonaliteter alle skjønte hva de forskynte på sitt eget språk.

Titus 3:5-7
5 Han frelste oss,
ikke på grunn av våre rettferdige gjerninger,
men fordi han er barmhjertig.
Han frelste oss
ved badet som gjenføder
og fornyer ved Den hellige ånd,
6 som han så rikelig har øst ut over oss
ved Jesus Kristus, vår frelser,

7 så vi skulle bli rettferdige ved hans nåde
og bli arvinger til det evige liv, som er vårt håp.

Les også gjerne Joh 14:16-18 23,26
Ester
#4. Postet i dag kl 00:50 av Ester
INTERESSANT TEMA!!

Hva er Åndsdåp?

Ja,om man tar imot frelsen av hele sitt hjerte og med troens overbevisning, så flytter den hellige ånd inn.

Åndsdåp er noe annet, åndsdåp er gjerne tunger som tegn....du blir fylt opp med den Hellige ånd,så det renner over, mange taler da i tunger for det står og i bibelen, fra ditt indre skal det strømme levende vann...det er tungetale. Andre vil kjenne det som en varm olje som varmer fra hode og nedover.

Du kan be om å bli døpt i den hellige ånd og om å få tungene. Men der må være en lengsel og ett sterkt ønske der. Han gir deg ikke det bare på gøy. :) Men alle frelste kan bli døpt i den hellige ånd.

Jeg ba en stund om å få tungene, for oppbyggelse. Så var den en hveld jeg ba om det og så om morgenen så kom tungene..var noe helt annet enn hva jeg trodde det var. Var som å få ei regle med ord på hjernene...som bare rulte og gikk dagen lang.
AndersW
#5. Postet i dag kl 01:30 av AndersW
INTERESSANT TEMA!!

Hva er Åndsdåp?
I evangeliet kan vi lese at det er Johannes som døper med vann og Jesus som døper med ånd.

Matt 3:11 Jeg døper dere med vann til omvendelse. Men han som kommer etter meg, er sterkere enn jeg, og jeg er ikke verdig til å ta av ham sandalene. Han skal døpe dere med Den hellige ånd og ild. Han har kasteskovlen i hånden og skal rense kornet på treskeplassen. Hveten sin skal han samle i låven, men agnene skal han brenne opp med en ild som aldri slukner.»

I åndsdåpen blir hjertet renset med hellig ånd og samtidig fylt med Guds kjærlighet. En fantastisk opplevelse, hvor du plutselig er i Kristi kjærlighets rike. Går over fra å være i mørket, til å være i lyset.

Rom 5:5 "
Guds kjærlighet er utøst i våre hjerter ved Den hellige ånd som han har gitt oss
"

BEC
#6. Postet i dag kl 09:18 av BEC
Hmm kunne bare søkt på DHÅ i Bibelen.

Syns det snakkes lite om dens "funksjon" i noen sammenhenger.
HÅKON L
#7. Postet i dag kl 10:57 av HÅKON L
Joh 16:12-15 (forteller mye om den Hellige ånds oppgave)
12 Ennå har jeg mye å si dere, men dere kan ikke bære det nå.
13 Men når sannhetens Ånd kommer, skal han veilede dere til hele sannheten. For han skal ikke tale ut fra seg selv, men si det han hører, og gjøre kjent for dere det som skal komme.
14 Han skal herliggjøre meg, for han skal ta av det som er mitt, og forkynne det for dere. 15 Alt det som min Far har, er mitt. Derfor sa jeg at han skal ta av det som er mitt, og forkynne det for dere.

(et menneske er ikke nødvendigvis klar til å ta imot all kunnskap med engang,
men det gis det som er nødvendig og mer. når vi vokser i troen får en også vokse i sannheten.)
AndersW
#8. Postet i dag kl 11:29 av AndersW
Postet i dag kl 00:50 av Ester

Åndsdåp er noe annet, åndsdåp er gjerne tunger som tegn....du blir fylt opp med den Hellige ånd,så det renner over, mange taler da i tunger for det står og i bibelen, fra ditt indre skal det strømme levende vann...det er tungetale. Andre vil kjenne det som en varm olje som varmer fra hode og nedover.
Nei, det levende vannet er Kristi ånd som gir de kristne evig liv. Og kalles derfor også livets vann

Joh 4:14 "den som drikker av det vannet jeg vil gi, skal aldri mer tørste. For det vannet jeg vil gi, blir i ham en kilde med vann som veller fram og gir evig liv."

Joh 7:37 "På den siste dagen i høytiden, den store festdagen, sto Jesus fram og ropte: «Den som tørster, skal komme til meg og drikke! Den som tror på meg, fra hans indre skal det, som skriftordet sier, renne elver av levende vann.» Dette sa han om Ånden de skulle få, de som trodde på ham."

Åp 22:17 "Den som tørster, skal komme, og den som vil, skal få livets vann som gave."
compaq
#9. Postet i dag kl 11:53 av compaq
Treenighetslæren : Faderen, Sønnen og Den hellige ånd og det er at alle tre er evige og allmektige. ikke bibelsk lære

Matt 12: 31-32: All synd og spott skal menneskene få tilgivelse for men spott mot Ånden skal ikke bli tilgitt. Den som taler et ord mot Menneskesønnen skal få tilgivelse. Men den som taler mot den hellige ånd skal ikke få tilgivelse, verken i denne verden eller i den kommende.
AndersW
#10. Postet i dag kl 14:20 av AndersW
Treenighetslæren : Faderen, Sønnen og Den hellige ånd og det er at alle tre er evige og allmektige. ikke bibelsk lære

Matt 12: 31-32: All synd og spott skal menneskene få tilgivelse for men spott mot Ånden skal ikke bli tilgitt. Den som taler et ord mot Menneskesønnen skal få tilgivelse. Men den som taler mot den hellige ånd skal ikke få tilgivelse, verken i denne verden eller i den kommende.
Jehovas vitner taler mot Faderen, Sønnen og Den hellige ånd, compaq
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen