Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

compaq
Opprettet 08.01.2026 av compaq, mann, 70 år, Aust-Agder.
Enheten
Over hele jorden er det idag en bevegelse som arbeider for en forent tilbedelse. Dette fører til at mennesker av alle folkeslag, stammer og språkgrupper blir nær knyttet til hverandre. Deres enhet er ikke et resultat av at noen av dem går på akkord med sin tro. Den blir ikke oppnådd ved at de lar være å kritisere noen som ikke lever etter Guds Ord. Hva er det så som ligger til grunn for denne enheten.? Jo, det er at alle slags mennesker lærer Jehova å kjenne som den eneste sanne Gud og villig bringer sitt liv i harmoni med hans rettferdige veier. ( Åp 15:3-4)

Dette skjer som en oppfyllelse av en profeti Mika skrev for cirka 2700 år siden. Han skrev om noe som skulle skje i de siste dager: Mange folk drar av sted og sier: Kom, la oss gå opp til (Jehovas) fjell, til Jakobs Guds hus, så han kan lære oss sine veier og vi kan ferdes på hans stier. (Mika 4:1-2)

Hele folk kommer ikke til Jehovas åndelige hus for tilbedelse. Men enkeltpersoner fra mange folkeslag gjør det. Når de får lære om Jehova Guds kjærlige hensikt og tiltalende personlighet, appellerer det til deres hjerte. De bestreber seg ydmykt på å finne ut hva Gud krever av dem. De har samme innstilling som David, en troens mann som sa i bønn til Gud: Lær meg å gjøre din vilje for du er min Gud.(Sal 143:10)

Hvordan enheten blir oppnådd. Det er Jehovas hensikt at alle hans fornuftutstyrte skapninger skal være forent i sin tilbedelse. Han vil ikke at noen skal bli villedet av løgn og falskhet eller forgjeves søke å finne menningen med livet. Vi ser i sannhet fram til den tid da alle som lever, skal lovprise den eneste sanne Gud. ( Sal 103:19-22) (Joh 17:3) Men før det kan skje, må Jehova fjerne alle dem som foraktelig avviser hans kjærlige kongedømme og med overlegg ødelegger livet for andre. I sin barmhjertelighet gjør han på forhånd kjent hva han kommer til å gjøre. Folk overalt har mulighet til å forandre sin livsførsel. Denne inntrengende oppfordringen lyder idag over hele verden: Frykt Gud og gi ham æren. For nå er timen kommet da han skal holde dom. Tilbe ham som skapte himmel og jord, jord, hav og kilder. (Åp 14:6-7)

Bibelen viser at de som tjener Jehova, må utgjøre et forent folk. ( Ef 4:1-5 ) Denne enhet gjør seg gjeldende allerede nå, trass i at vi lever i en splittet verden og fremdeles har våre ufullkommenheter å stri med. Jesus bad en inntrengende bønn om at hans disipler måtte være ett, at det måtte være virkelig enhet blant dem. Først og fremst at de alle skulle stå i et godt forhold til Jehova og hans Sønn Jesus. (Joh 17:20-21)

Svar på innlegg

AndersW
#1. Postet 08.01.2026 av AndersW
Jehovas vitners tilbedelse av Gud er like feil som jødenes og muslimenes tilbedelse av Gud, compaq

Det er de kristne som tilber Gud på samme måte som Jesus, som tilber Gud riktig. All annen tilbedelse er feil.

Det er ingen vei utenom Jesus.
LS82
#2. Postet 08.01.2026 av LS82
Ja, jeg er igjen forundra over at en fra Jehovas vitner har fått lov å drive propaganda for sitt syn her på en kristen side i åresvis. JW er så definitivt UTENFOR kristenkategorien så denne personen burde vært eksludert for lengst.
BEC
#3. Postet 08.01.2026 av BEC
Skjønner heller ikke hva hab gjør her inne.
compaq
#4. Postet 08.01.2026 av compaq
Derfor sier Herren: Se, jeg skal sannelig føre det onde over dem og de skal ikke være i stand til å slippe unna. Selv om de roper til Meg, skal jeg ikke høre på dem. (Jer 11:11) Norsk bibeloversettelse.

Derfor sier jehova: jeg fører over dem en ulykke som de ikke vil kunne slippe unna. Når de roper til meg om hjelp, vil jeg ikke høre på dem. (Jer 11:11) Ny verdenoversettelsen.

Hva Jeremia 11:11 betyr. Gud snakket til jødene som levde på profeten Jeremias tid. De var ulydige mot jehovas rettferdige lover og ville ikke høre på den kjærlige veiledningen som profetene hans kom med. Derfor ville ikke Jehova beskytte dem mot de tragiske konsekvenene av oppførselen deres(Ordsp 1:24-32) Derfor sier Jehova. Ordet derfor knytter de forrige versene til dem som nå kommer. I Jeremia 11:11 sa Jehova til folket sitt at de hadde brutt den pakten eller bindende avtalen som forfedrene deres hadde inngått med ham. (2.Mos 24:7)

Istendfor å tilbe ham som hadde skapt dem, begynte de å tilbe andre guder. Dette frafallet førte til at jødene gjorde mye ondt og de ofret til og med barna sine. (Jer 7:31) Jeg fører over dem en ulykke. Det er ofte sånn at når Bibelen sier at Gud gjør noe så betyr det at han tilater at det skjer. Var det sånn det var i denne situasjon. Ved å være ulydige mot jehovas normer, som det hadde vært bra for dem å følge og ved å tilbe falske guder påførte folket seg selv store problemer. De mistet også Guds beskyttelse. Det førte til at den mektige kongen i Babylon erobret Jerusalem og sendte innbyggerne i Eksil. De falske gudene som folket hadde stolt på, kunne ikke redde dem. (Jer 11:12 og 25:8-9)

Det at Jehova tilot at folket hans ble rammet av disse tragediene, betyr ikke at han er urettferdig eller ond. I Jakob 1:13 står det. Gud kan ikke prøves med det som er ondt. Bibelen står at Gud skulle føre det onde over jødene, kan det hebraiske ordet som er gjengitt med onde i Jer 11:11 også oversettes med trengsel eller katastrofe. Dette er ord som mer nøyaktig beskriver det forferdige som skjedde med jødene.
AndersW
#5. Postet 08.01.2026 av AndersW
Derfor sier Herren: Se, jeg skal sannelig føre det onde over dem og de skal ikke være i stand til å slippe unna. Selv om de roper til Meg, skal jeg ikke høre på dem. (Jer 11:11) Norsk bibeloversettelse.

Derfor sier jehova: jeg fører over dem en ulykke som de ikke vil kunne slippe unna. Når de roper til meg om hjelp, vil jeg ikke høre på dem. (Jer 11:11) Ny verdenoversettelsen.

Hva Jeremia 11:11 betyr. Gud snakket til jødene som levde på profeten Jeremias tid. De var ulydige mot jehovas rettferdige lover og ville ikke høre på den kjærlige veiledningen som profetene hans kom med. Derfor ville ikke Jehova beskytte dem mot de tragiske konsekvenene av oppførselen deres(Ordsp 1:24-32) Derfor sier Jehova. Ordet derfor knytter de forrige versene til dem som nå kommer. I Jeremia 11:11 sa Jehova til folket sitt at de hadde brutt den pakten eller bindende avtalen som forfedrene deres hadde inngått med ham. (2.Mos 24:7)

Istendfor å tilbe ham som hadde skapt dem, begynte de å tilbe andre guder. Dette frafallet førte til at jødene gjorde mye ondt og de ofret til og med barna sine. (Jer 7:31) Jeg fører over dem en ulykke. Det er ofte sånn at når Bibelen sier at Gud gjør noe så betyr det at han tilater at det skjer. Var det sånn det var i denne situasjon. Ved å være ulydige mot jehovas normer, som det hadde vært bra for dem å følge og ved å tilbe falske guder påførte folket seg selv store problemer. De mistet også Guds beskyttelse. Det førte til at den mektige kongen i Babylon erobret Jerusalem og sendte innbyggerne i Eksil. De falske gudene som folket hadde stolt på, kunne ikke redde dem. (Jer 11:12 og 25:8-9)

Det at Jehova tilot at folket hans ble rammet av disse tragediene, betyr ikke at han er urettferdig eller ond. I Jakob 1:13 står det. Gud kan ikke prøves med det som er ondt. Bibelen står at Gud skulle føre det onde over jødene, kan det hebraiske ordet som er gjengitt med onde i Jer 11:11 også oversettes med trengsel eller katastrofe. Dette er ord som mer nøyaktig beskriver det forferdige som skjedde med jødene.
Hva skjedde her compaq? Vanligvis skriver du Kristus med liten "k" og alltid djevelen og satan med stor "D" og "S" Mens du her plutselig tre ganger skriver Jehova med liten "j" Det må jo være en dødssynd i sekten Jehovas vitner? Du er nok ferdig nå?

Ellers er disse gamletestamentlige bildene av Gud feil og bare en skygge av den eneste sanne Gud, som Jesus viste oss.
compaq
#6. Postet i går kl 13:11 av compaq
andrev

gamletestamente feil???

Ettersom Guds inspirerte Ord klart og tydelig sier: Mennesket ble til en levende sjel, er mennesket en sjel. Bibelen forteller sannheten. Den er autoriteten hva dette angår. Det var de hedenske filosofer i gammel tid, som ikke hadde Guds skrevne Ord, som sa at mennesket har en usynlig, åndelig sjel som går til åndeverdenen når menneskelegemet dør. Ordet for sjel i den hebraiske tekst er neph esh i den greske oversettelsen Septuaginta er det psykhe. Det går sjelen på samme måte som det går legemet. Det er ikke bare legemet som dør, men som Jehova Gud sier i Esekiel 18:4: Se, alle sjeler hører meg til...den sjel som synder, den skal dø.

Mennesket er ikke av ånd, åndelig. Mennesket er av jorden, jordisk. Som det sies: Gud (Jehova) dannet mennesket av jordens muld. (1.Mos 2:7) Det legemet Gud skapte mennesket besto av grunnstoffer fra jorden og atmosfæren. Det var ikke et åndelig legeme og det kan heller ikke gjøres åndelig, slik at det blir usynlig og tar bolig i åndeverdenen. Det var et fysisk eller naturlig legeme, et legeme som var forskjellige fra de åndelige legemer som de himmelske Guds sønner har. Det forholder seg slik som en bibelkommentator i det første århundre sa: Så vist som det gis et naturlig legeme, gis det og et åndelig legeeme. De to slags legemer må ikke forveksles med hverandre og det blir heller ikke gjort i Bibelen. ( 1.kor 15:44)
AndersW
#7. Postet i går kl 15:07 av AndersW
andrev

gamletestamente feil???

Ettersom Guds inspirerte Ord klart og tydelig sier: Mennesket ble til en levende sjel, er mennesket en sjel. Bibelen forteller sannheten. Den er autoriteten hva dette angår. Det var de hedenske filosofer i gammel tid, som ikke hadde Guds skrevne Ord, som sa at mennesket har en usynlig, åndelig sjel som går til åndeverdenen når menneskelegemet dør. Ordet for sjel i den hebraiske tekst er neph esh i den greske oversettelsen Septuaginta er det psykhe. Det går sjelen på samme måte som det går legemet. Det er ikke bare legemet som dør, men som Jehova Gud sier i Esekiel 18:4: Se, alle sjeler hører meg til...den sjel som synder, den skal dø.

Mennesket er ikke av ånd, åndelig. Mennesket er av jorden, jordisk. Som det sies: Gud (Jehova) dannet mennesket av jordens muld. (1.Mos 2:7) Det legemet Gud skapte mennesket besto av grunnstoffer fra jorden og atmosfæren. Det var ikke et åndelig legeme og det kan heller ikke gjøres åndelig, slik at det blir usynlig og tar bolig i åndeverdenen. Det var et fysisk eller naturlig legeme, et legeme som var forskjellige fra de åndelige legemer som de himmelske Guds sønner har. Det forholder seg slik som en bibelkommentator i det første århundre sa: Så vist som det gis et naturlig legeme, gis det og et åndelig legeeme. De to slags legemer må ikke forveksles med hverandre og det blir heller ikke gjort i Bibelen. ( 1.kor 15:44)
Du kaster bort tiden på GT skriftene, compaq

Joh 5:39 "Dere gransker skriftene, for dere mener at dere har evig liv i dem – men det er de som vitner om meg! Likevel vil dere ikke komme til meg så dere kan ha liv."

Det er ingen vei utenom Jesus.

Apg 4:10 "Jesus Kristus, nasareeren, han som dere korsfestet, men som Gud reiste opp fra de døde. Han er steinen som ble vraket av dere bygningsmenn, men som er blitt hjørnestein. Det finnes ikke frelse i noen annen, for under himmelen er det ikke gitt menneskene noe annet navn som vi kan bli frelst ved."
compaq
#8. Postet i går kl 16:00 av compaq
andrev

De miraklene Jesus utførte, var bare av midlertid verdi. De menneskene han helbredet, ble med tiden syke igjen og de som han oppreiste fra de døde, døde igjen. Men Jesus mirakler viste at han var sendt av Jehova Gud, at han virkelig var Guds Sønn. Og de viste at alle problemer menneskene har, kan løses ved Guds makt. Ja, de viste i liten målestokk hva som skal skje på jorden under himmelske Guds rikes styre. Da skal de som sulter, få mat nok. de syke skal bli helbredet og de døde skal bli oppreist. Sykdom, død og andre problemer vil aldri mer få skape ulykkelige forhold. For en velsignelse det vil bli. (Åp 21:3-4) (Matt 11:4-5)

Da Jesus utførte sin tjeneste her på jorden, talte han alltid om Guds rike. Han lærte sine etterfølgere å be: La ditt rike komme. La din vilje skje på jorden som i himmelen. Og han oppfordret dem til å søke Guds rike først. ( Matt 6:10,33) Fordi Jesus var trofast da han var på jorden, viste han at han var verdi til å bli konge i himmelske Guds rike. ( Nye Jerusalem)
AndersW
#9. Postet i går kl 16:42 av AndersW
andrev

De miraklene Jesus utførte, var bare av midlertid verdi. De menneskene han helbredet, ble med tiden syke igjen og de som han oppreiste fra de døde, døde igjen. Men Jesus mirakler viste at han var sendt av Jehova Gud, at han virkelig var Guds Sønn. Og de viste at alle problemer menneskene har, kan løses ved Guds makt. Ja, de viste i liten målestokk hva som skal skje på jorden under himmelske Guds rikes styre. Da skal de som sulter, få mat nok. de syke skal bli helbredet og de døde skal bli oppreist. Sykdom, død og andre problemer vil aldri mer få skape ulykkelige forhold. For en velsignelse det vil bli. (Åp 21:3-4) (Matt 11:4-5)

Da Jesus utførte sin tjeneste her på jorden, talte han alltid om Guds rike. Han lærte sine etterfølgere å be: La ditt rike komme. La din vilje skje på jorden som i himmelen. Og han oppfordret dem til å søke Guds rike først. ( Matt 6:10,33) Fordi Jesus var trofast da han var på jorden, viste han at han var verdi til å bli konge i himmelske Guds rike.
For oss kristne hadde ikke de miraklene Jesus utførte bare midlertidig verdi, compaq For oss kristne var det Jesus gjorde begynnelsen på det kjærlighets riket (paradiset) han opprettet. Hvor han og Gud sitter på tronen som livets elv strømmer ut ifra.

Åp 22:1 "Engelen viste meg nå en elv med livets vann, klar som krystall. Den springer ut fra Guds og Lammets trone. "

Joh 7:37 "
På den siste dagen i høytiden, den store festdagen, sto Jesus fram og ropte: «Den som tørster, skal komme til meg og drikke! Den som tror på meg, fra hans indre skal det, som skriftordet sier, renne elver av levende vann.» Dette sa han om Ånden de skulle få, de som trodde på ham.
"

Rom 5:5 "Guds kjærlighet er utøst i våre hjerter ved Den hellige ånd som han har gitt oss."

Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen