Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Ester
Opprettet 02.01.2026 av Ester, dame, 46 år, Rogaland.
Opprykkelsen i skyene og Jesus som kommer på oljeberget, to ulike event.
Jesu komme i luften,med skyene er ikke ett hemmelig event som skal skje, men fullt synlig. Og etter min mening så skal ikke bruden være berørt av Guds vrede, og dom som kommer over jorden ved den store trengselen.Det kan man forstå ut fra skriftstedee under.I verden har dere trengsel sier han, trengsel er vanskeligheter. Men vrede,er noe annet, Guds vrede og dom er for de ugudelige og dem som gjør ondt.De hardnakka, som ikke har tatt imot frelsen, som ikke har fått bort synden...og vasket seg rene i Jesu blod.

1.Tess.5,3-6 og 8-9
3.Når de sier: «Fred og ingen fare», da kommer plutselig undergangen over dem, brått som veer over en kvinne som skal føde. Og de skal ikke slippe unna.
4.Men dere, brødre, er ikke i mørket, så dagen skulle overrumple dere som en tyv.
5.For dere er alle lysets barn og dagens barn; vi hører ikke natten eller mørket til.
6.Så la oss da ikke sove som de andre, men våke og være edrue.
8.Men vi som hører dagen til, la oss være våkne, ha tro og kjærlighet som brynje og håpet om frelse som hjelm.
9.For Gud har ikke bestemt oss til vrede, men til å vinne frelse ved vår Herre Jesus Kristus.

Romerne 5,9
9.Når vi nå er blitt rettferdige ved Kristi blod, hvor mye mer skal vi ikke da gjennom ham bli frelst fra vreden!

Svar på innlegg

Ester
#1. Postet 02.01.2026 av Ester
Videre kan vi lese og se at Jesus kommer i luften, ved opprykkelsen og ikke på oljeberget.Da kommer han for å høste inn.

1.Tess. 4. 14-18
14.For så sant vi tror at Jesus døde og stod opp, så skal Gud ved Jesus også føre dem som er sovnet inn, fram sammen med ham.
15.Dette sier vi dere med et ord fra Herren: Vi som nå lever og blir tilbake til Herren kommer, skal slett ikke komme før dem som er sovnet inn.
16.For når befalingen lyder, og det høres et rop fra overengelen og støt i Guds basun, da skal Herren selv stige ned fra himmelen. Og de som døde i troen på Kristus, skal først stå opp.
17.Deretter skal vi som er blitt tilbake og fremdeles lever, sammen med dem bli rykket opp i skyene, i luften, for å møte Herren. Og så skal vi være sammen med Herren for alltid.
18.Trøst da hverandre med disse ord!

8.Men vi som hører dagen til, la oss være våkne, ha tro og kjærlighet som brynje og håpet om frelse som hjelm.
9.For Gud har ikke bestemt oss til vrede, men til å vinne frelse ved vår Herre Jesus Kristus.

Joh. 14,2-3
2.I min Fars hus er det mange rom. Var det ikke slik, hadde jeg sagt dere det. For jeg går for å gjøre i stand et sted for dere.
3.Og når jeg er gått bort og har gjort i stand et sted for dere, vil jeg komme tilbake og ta dere til meg, så dere skal være der jeg er.

Ester
#2. Postet 02.01.2026 av Ester
Så har du da eventet hvor han kommer NED på oljeberget.Hvor han vil bli konge over hele jorden (og opprette 1000års riket.)

Sak. 14.3-5 og 9
3.Herren selv skal dra ut og stride mot disse folkene som på stridens dag, den dagen han gikk til kamp.
4.Den dagen skal han stå med føttene på Oljeberget, som ligger rett øst for Jerusalem. Og Oljeberget skal dele seg i to fra øst til vest, så det danner seg en bred dal. Den ene halvparten av fjellet trekker seg mot nord og den andre mot sør.
5.Dalen ved mitt fjell skal fylles, for dalen mellom fjellene skal nå like til Asal. Og dere skal flykte som dere flyktet for jordskjelvet i de dager Ussia var konge i Juda. Da skal Herren min Gud komme, og alle hellige være med ham.

9.Da skal Herren være konge over hele jorden. Den dagen skal Herren være én og hans navn det eneste.

Apg. 1,9-11
9.Da han hadde sagt dette, ble han løftet opp mens de så på, og en sky skjulte ham for øynene deres.
10.Da de stod og stirret opp mot himmelen og så etter ham idet han drog bort, stod med ett to menn i hvite klær foran dem
11.og sa: «Galileere, hvorfor står dere og ser opp mot himmelen? Denne Jesus som ble tatt opp til himmelen fra dere, han skal komme igjen på samme måte som dere har sett ham fare opp til himmelen.»
AndersW
#3. Postet 02.01.2026 av AndersW
Så har du da eventet hvor han kommer NED på oljeberget.Hvor han vil bli konge over hele jorden (og opprette 1000års riket.)
Jesus var på Oljeberget og opprettet sitt rike i det første århundre.

Sak 14:4 "Den dagen skal han stå med føttene på Oljeberget."

Sak 9:9 "Bryt ut i jubel, datter Sion! Rop av glede, datter Jerusalem! Se, din konge kommer til deg, rettferdig og rik på seier, fattig er han og rir på et esel, på en eselfole."

Årsaken til at Jesus oppholdt seg på Oljeberget og red inn i Jerusalem på et esel. Var for å vise at det Sakarja snakket om, var under oppseiling. Noe de forkastet, da de trodde Kristus og hans rike ville være noe helt annet.

Hvorfor ikke bare akseptere Kristus og hans fredfylte kjærlighets rike slik det til dags dato er?
Ester
#4. Postet 02.01.2026 av Ester
Jesus var på Oljeberget og opprettet sitt rike i det første århundre.

Sak 14:4 "Den dagen skal han stå med føttene på Oljeberget."

Sak 9:9 "Bryt ut i jubel, datter Sion! Rop av glede, datter Jerusalem! Se, din konge kommer til deg, rettferdig og rik på seier, fattig er han og rir på et esel, på en eselfole."

Årsaken til at Jesus oppholdt seg på Oljeberget og red inn i Jerusalem på et esel. Var for å vise at det Sakarja snakket om, var under oppseiling. Noe de forkastet, da de trodde Kristus og hans rike ville være noe helt annet.

Hvorfor ikke bare akseptere Kristus og hans fredfylte kjærlighets rike slik det til dags dato er?
*********************************************************************************
Du mener at vi allerede er i 1000års riket? Hvordan får du det til å stemme med at bruden enda er her på jorden, og Guds vrede er heller ikke øst ut over jorden. Jesus har jo enda ikke kastet antikrist i ildsjøen, sammens med alle dem som tok dyrets merke....så det du sier der stemmer ikke med skriftene.
Jesus skal dømme verden, og ta ett oppgør med ondskapen....så skal 1000 års riket bli opprettet.Les gjerne JÅP.20
Da skal jo også martyrene stå opp fra de døde (første oppstandelse), og regjere med Herren og være prester i 1000år står der i vers 6.
Når de 1000år er til ende står der i vers 7. så skal satan løses fra sitt fengsel.
Nå er ikke han blitt bundet enda....så du må se på hele skriften i sin helhet. Ikke bare dem to over her du henviser til.
AndersW
#5. Postet 02.01.2026 av AndersW
*********************************************************************************
Du mener at vi allerede er i 1000års riket? Hvordan får du det til å stemme med at bruden enda er her på jorden, og Guds vrede er heller ikke øst ut over jorden. Jesus har jo enda ikke kastet antikrist i ildsjøen, sammens med alle dem som tok dyrets merke....så det du sier der stemmer ikke med skriftene.
Jesus skal dømme verden, og ta ett oppgør med ondskapen....så skal 1000 års riket bli opprettet.Les gjerne JÅP.20
Da skal jo også martyrene stå opp fra de døde (første oppstandelse), og regjere med Herren og være prester i 1000år står der i vers 6.
Når de 1000år er til ende står der i vers 7. så skal satan løses fra sitt fengsel.
Nå er ikke han blitt bundet enda....så du må se på hele skriften i sin helhet. Ikke bare dem to over her du henviser til.
Ja, de kristne martyrene som ikke ville ta del i keiserdyrkelsen. Ble tatt opp til himmelen og hersker siden den gang med Kristus i Kristi rike i symbolske tusen år dvs. i en veldig lang tid.

Åp 20:4-6 "jeg så sjelene til dem som var blitt halshugget på grunn av Jesu vitnesbyrd og Guds ord, de som ikke hadde tilbedt dyret eller dyrets bilde, og ikke tatt imot merket på pannen eller hånden. De ble levende igjen og hersket som konger sammen med Kristus i tusen år. Men de andre døde ble ikke levende før de tusen år var gått. Dette er den første oppstandelsen. Salig og hellig er den som får ta del i den første oppstandelsen. Over dem har den annen død ingen makt. De skal være Guds og Kristi prester og herske som konger sammen med ham i tusen år."

Å som jødene gå rundt å vente på en annen Messias eller som enkelte kristne et annet messiansk rike er helt meningsløst. Og en krenkelse mot Jesus og de første kristne som ga sitt liv for at vi her og nå skulle kunne leve i Kristi fredfylte kjærlighets rike.
Bea1951
#6. Postet 03.01.2026 av Bea1951
Hvordan kan dere være så sikre på alt dette?
compaq
#7. Postet 03.01.2026 av compaq
andrew

allerede nå 1000 års riket???

Mange håper at vitenskapen skal gi de blinde evnen til å se og de døve hørsel men det finnes et langt mer pålitelig grunnlag for håp. Det er det løftet Jehova Gud har gitt, han som har skapt menneskenes sanser. Det er han som for lenge siden kom med denne inspirerte forutsigelsen. Da skal blindes øyne og døves ører lukkes opp. ( Jes 35:5)

Hvordan vil være sikre på at disse ordene vil bli oppfylt. Hvilken tid siktes det til når det sies at da skal dette løftet oppfylles. En bibelsk profeti forsikrer oss om at det snart vil bli slik at ingen innbygger skal si: jeg er syk. ( Jes 33:24)

AndersW
#8. Postet 03.01.2026 av AndersW
andrew

allerede nå 1000 års riket???

Mange håper at vitenskapen skal gi de blinde evnen til å se og de døve hørsel men det finnes et langt mer pålitelig grunnlag for håp. Det er det løftet Jehova Gud har gitt, han som har skapt menneskenes sanser. Det er han som for lenge siden kom med denne inspirerte forutsigelsen. Da skal blindes øyne og døves ører lukkes opp. ( Jes 35:5)

Hvordan vil være sikre på at disse ordene vil bli oppfylt. Hvilken tid siktes det til når det sies at da skal dette løftet oppfylles. En bibelsk profeti forsikrer oss om at det snart vil bli slik at ingen innbygger skal si: jeg er syk. ( Jes 33:24)

Ja også det skjedde i det første århundre

Matt 11:2 "I fengselet fikk Johannes høre om alt Kristus gjorde. Han sendte bud med disiplene sine og spurte: «Er du den som skal komme, eller skal vi vente en annen?» Jesus svarte dem: «Gå og fortell Johannes hva dere hører og ser: Blinde ser, og lamme går, spedalske renses, og døve hører, døde reises opp, og evangeliet forkynnes for fattige."

Å gå rundt å vente på et annet Messiansk rike er like meningsløst som å vente på en annen Messias.

Kristus og Kristi rike kom slik det kom og er den dag i dag iblant oss.

Åp 1:5 "Han elsker oss og har fridd oss fra våre synder med sitt blod og har gjort oss til et kongerike, til prester for Gud, sin Far"

Åp 20:6 "Salig og hellig er den som får ta del i den første oppstandelsen. Over dem har den annen død ingen makt. De skal være Guds og Kristi prester og herske som konger sammen med ham i tusen år."
compaq
#9. Postet 03.01.2026 av compaq
andrev????

Kristi apostler var sikre på at han ville komme tilbake, komme for annen gang. Det er grunnen til at de spurte ham: Hva skal være tegnet på ditt nærvær og på avslutningen på tingenes ordning?

For å kunne forstå sannheten angående hvordan Kristus kommer igjen, må vi først og fremst forstå hvordan han kom den første gangen og hvorfor han kom på den måten. Han kom på en måte som var uten sidestykke for han hadde en førmenneskelig tilværelse. Bibelens vitnesbyrd er utvetydelig i så henseende. Jesus uttalte: Dog er ingen steget opp til himmelen uten han som er steget ned fra himmelen. Før Abraham ble til, er jeg. Herliggjør du meg, (Jehova) Gud hos deg selv med den herlighet jeg hadde hos deg før verden var til. ( Joh 3:13, 8:58, 17:5)

Imens Jesus var på jorden, var han ikke delvis menneske og delvis ånd. Nei, var seg selv ga ( han) avkall på det og tok en tjeners skikkelse på seg i det han kom i menneskers lignelse. Han ikledde seg ikke kjød, men Ordet ble kjød, leser vi. Han ble født av en kvinne. Og hvorfor ble Ordet kjød. Først og fremst for han skulle kunne forkynne sannheten for menneskene. Han uttalte at han var kommet i den hensikten å forkynne og sa til Pilatus: Jeg er dertil født og dertil kommet til verden at jeg skal vitne for sannheten.

Kan vi vente at kristus kommer igjen i et menneske legeme? Nei og hvorfor ikke. Blant annet fordi han fullførte det som var hensikten med at han ble kjød, nemlig de tre tingene som vi nettopp har nevnt og derfor trenger man ikke lenger et menneskelegeme. Men det er også en annen grunn. Ettersom han har ofret sitt menneskeliv som en løsepenge, ville det å ta det tilbake bety det samme som å annullere gjenløsningen av menneskeslekten. Vi får dessuten grei bekjed om at han led døden i kjødet men ble levendegjort ånden og også at Kristus Jesus som den siste Adam er blitt til en jordisk. Jesus for opp til himmelen, noe som er umulig for et menneske, for kjød og blod kan ikke arve himmelske Guds rike. Han er nå avglansen av sin Fars herlighet og avbildet av sin Fars vesen. ( 1.Peter 3:18) (1.kor 15: 45, 47, 50) (Heb 1:3)
AndersW
#10. Postet 03.01.2026 av AndersW
Øverstepresten Kristus og hans prester er iblant oss og hersker som konger helt siden det første århundre.

Heb 9:11 "Kristus er kommet som øversteprest for alt det gode vi nå har"

Åp 1:5 "Han elsker oss og har fridd oss fra våre synder med sitt blod og har gjort oss til et kongerike, til prester for Gud, sin Far"

Heb 12:18-23 "Dere er ikke kommet til et fjell dere kan ta og føle på, ikke til flammende ild, skyer, mørke og storm, ikke til gjallende horn og en røst som talte slik at de som hørte den, ba om å bli spart for å høre mer. For de kunne ikke tåle den befalingen som ble gitt: Om så et dyr kommer nær fjellet, skal det steines. Ja, så gruvekkende var synet at Moses sa: «Jeg skjelver av skrekk.» Nei, dere er kommet til fjellet Sion, til den levende Guds by, det himmelske Jerusalem, til ti tusener av engler, til en høytidsfeiring, til forsamlingen av de førstefødte"

Slik har det vært helt siden det første århundre.
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen