Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Myrsnipa
Opprettet 30.12.2025 av Myrsnipa, dame, 55 år, Sør-Trøndelag.
Chosen Before We Chose🥰
Tale av John Piper 🙏📖🥰

https://youtu.be/8gK_S32rUOA?si=oSs0qdPdWyJBviQ6

Svar på innlegg

AndersW
#1. Postet 05.01.2026 av AndersW
Tale av John Piper 🙏📖🥰

https://youtu.be/8gK_S32rUOA?si=oSs0qdPdWyJBviQ6
Her har du en video hvor John Piper forsøker å forstå (work it out) hvordan dette med Guds kjærlighet fungerer. Han er nær, men det virker ikke som han har opplevd Guds kjærlighet og derfor ikke helt klarer å forstå hvordan det henger sammen. Han har lest seg til at det er en "experience", men sier til slutt at forsamlingen selv må finne ut av det (work it out)

https://youtu.be/C1acO3rXGOE?t=1258
Myrsnipa
#2. Postet 08.01.2026 av Myrsnipa
Her har du en video hvor John Piper forsøker å forstå (work it out) hvordan dette med Guds kjærlighet fungerer. Han er nær, men det virker ikke som han har opplevd Guds kjærlighet og derfor ikke helt klarer å forstå hvordan det henger sammen. Han har lest seg til at det er en "experience", men sier til slutt at forsamlingen selv må finne ut av det (work it out)

Hei.

Ordene work it out brukes i engelsk på flere måter enn betydningen ifht det å forstå. Det kan også bety; finne ut av, løse, beregne bl.a. Altså feks gjøre det som trengs - jobbe med for å nå et mål - eller en forståelse. Altså det en gjør/foretar seg for å oppnå det man ønsker.
I Philippians 2.12 står det: "Therefore, my beloved, as you have always obeyed, so now, not only as in my presence but much more in my absence, work out your own salvation with fear and trembling." Her er det tydelig at det betyr mer enn det å forstå. I lydighet til/overfor Herren søker vi å være Hans ord og bud lydig, vi søker inn i Hans ord, og søker Ham i bønn - slik kan vi komme dypere inn i troen, og således få en dypere kjennskap og forståelse både ifht ordet og i vår relasjon (nærhet) til Ham.

I grunnteksten står det :

Work out: G2716

Thayer Definition:
1. to perform, accomplish, achieve
2. to work out, i.e (in essence) to do that from which something results
a) of things: bring about, result in
3. to fashion, i.e render one fit for a thing
Origin from G2596 and G2038

Strong's Definition:
From G2596 and G2038; to work fully, that is, accomplish; by implication to finish, fashion: -cause, do (deed), perform, work (out).

Og når vi da ønsker og søker - enten det er forståelse eller nærhet og tilhørighet - og ber Ham virke sitt verk i oss, så gjør Han det <❤️

Myrsnipa
#3. Postet 08.01.2026 av Myrsnipa

Det går kanskje an å google ifht grunntxt. Jeg har en app som jeg bruker (passer for android telefoner) Og siden jeg ikke vet åssen jeg deler slik tok jeg skjermbilder som jeg legger ut på profilen min. Så kan den som vil sjekke ut appen se åssen det ser ut, om så. 😊
AndersW
#4. Postet 08.01.2026 av AndersW
Ja nå var det ikke ordet "work it out" som var poenget. Men at John Piper som fremstiller seg som en som vet hvordan saker og ting henger sammen. Ikke helt greier å forklare "How to Experience the Outpouring of God’s Love" som videoen heter. Noe som får meg til å tro at han egentlig ikke har opplevd det (experienced it) Og bare forsøker å forklare det utifra hva han har lest i Paulus sine brev.

Ved 2:45 i videoen ber han til og med om at han og forsamlingen må få oppleve dette. For så til slutt si at den enkelte må endre sitt hjertes innstiling for å oppleve Guds kjærlighet.

I virkeligheten er det slik at hjertet må være rent før det kan bli fylt med Guds kjærlighet. Altså fri for synd, ikke innstilt på riktig frekvens.

NB: Det er Jesus som både renser hjertet og fyller det med sin ånd (kjærlighet) når du overgir deg til ham på korset. Det er slik det fungerer.
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen