Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

HÅKON L
Opprettet 13.12.2025 av HÅKON L, mann, 29 år, Østfold.
Herren vår rettferdige Gud
Salme 82
1 En salme av Asaf.
Gud står fram i guders forsamling,
midt mellom guder holder han dom:

2 Hvor lenge vil dere dømme med urett
og holde med de skyldige?Sela
3 Hjelp svake og farløse til deres rett,
frikjenn hjelpeløse og fattigfolk,
4 berg fattige og svake,
fri dem fra de lovløses hånd!

5 De vet ingenting, skjønner ingenting,
de går omkring i mørke,
alle jordens grunnvoller rokkes.
6 Jeg har sagt: «Dere er guder,
sønner av Den høyeste er dere alle.
7 Men dere skal dø slik et menneske dør,
og falle slik en av fyrstene faller.»

8 Reis deg, Gud, hold dom over jorden,
for alle folkeslag er din eiendom.

Salm1 7:9-14
9 Herren dømmer folkene.
Gi meg min rett, Herre,
for jeg er rettferdig og hel i min ferd.
10 Gjør ende på ondskapen til dem som gjør urett,
men la den rettferdige bli stående,
du som prøver hjerter og nyrer,
du rettferdige Gud.

11 Gud er mitt skjold,
han frelser de oppriktige av hjertet.
12 Gud er en rettferdig dommer,
en Gud som alltid kan bli harm.
13 Om noen ikke vender om,
vil han slipe sverdet,
spenne buen og sikte,
14 gjøre sine dødelige våpen klare
og sette fyr på sine piler.

åp 2:14-16
14 Men noe har jeg imot deg: Du har hos deg noen som holder seg til Bileams lære,
han som lærte Balak å sette en felle for Israelsfolket, så de spiste avgudsoffer og drev hor.
15 Så har du også noen hos deg av samme slag, de som holder seg til nikolaittenes lære.
16 Vend om! Ellers kommer jeg snart til deg og vil kjempe mot dem med sverdet som går ut av min munn.

(kort tanke)
1. bileams lære: folk som lokker gudfryktig til ugudelighet
2. Nikolaittenes lære: folk som lærer mennesker lovløshet(tar vekk Guds Bud)
3. konskvense ved fornektelse av advarsel er at Guds ord blir vendt mot en og en står selv skyldig fremfor Gud.

Job 8:22
22 De som hater deg, må kle seg i skam,
de lovløses telt blir borte.

Svar på innlegg

HÅKON L
#1. Postet 24.01.2026 av HÅKON L
her er et fint sitat og tenke over
"De gjenløste vil møte og kjenne dem som de har ført hen til den opphøyde frelser. Hvor herlig vil ikke deres samtale med disse sjeler bli! «Jeg var en synder,» vil det bli sagt, «uten Gud og uten håp i verden; og du kom til meg og ledet mine tanker til den dyrebare frelser som mitt eneste håp. Og jeg trodde på ham. Jeg omvendte meg fra mine synder og fikk sitte sammen med hans hellige i det himmelske i Kristus Jesus.» Andre vil si: «Jeg var en hedning i hedenske land. Du forlot dine venner og ditt behagelige hjem og kom for å lære meg å finne Jesus og tro på ham som den eneste sanne Gud. Jeg ødela mine avguder og tilba Gud, og nå ser jeg ham ansikt til ansikt. Jeg er frelst, evig frelst, og skal alltid beskne ham som jeg elsker. Den gang så jeg ham bare med troens øyne, men nå ser jeg ham som han er. Nå kan jeg uttrykke min takknemlighet for hans gjenløsende nåde, han som elsket meg og fridde meg fra mine synder med sitt eget blod.»
Andre vil uttrykke sin takknemlighet til dem som mettet de hungrige og skaffet de nakne klær. «Da fortvilelse hadde bundet min sjel i vantro, sendte Herren deg til meg,» sier de; «og du talte håp og trøst. Du skaffet meg mat til mitt legemlige behov, og du opplot Guds Ord for meg og åpnet mine øyne for min åndelige trang. Du behandlet meg som en bror. Du hadde medfølelse for meg og mine sorger og hjalp min sønderknuste og sårede sjel, så jeg kunne gripe Kristi hånd som var utrakt for å frelse meg. I min vankundighet underviste du meg tålmodig om at jeg hadde en Far i himmelen som sørget for meg. Du leste de dyrebare løfter i Guds Ord. Du ga meg tro på at han ville frelse meg. Mitt hjerte ble bløtgjort og sønderknust når jeg tenkte på det offer som Kristus hadde brakt for meg. Jeg ble hungrig etter livets brød, og sannheten var dyrebar for min sjel. Nå er jeg her, frelst, evig frelse, og skal alltid leve for hans åsyn og prise ham som ga sitt liv for meg.»
Hvilken fryd vil det ikke bli når disse gjenløste møter og hilser på dem. som har følt en byrde for dem. Og de som ikke har levd for å behage seg selv, men for å være til velsignelse for de ulykkelige som nyter så få velsignelser — hvor vil ikke deres hjerter gjennomstrømmes av tilfredshet! De vil se det løfte. virkeliggjort: «Så er du salig; for de har ikke noe å gi deg igjen, men du skal fa det igjen i de rettferdiges oppstandelse.» Luk. 14, 14.
«Da skal du glede deg i Herren, og jeg vil la deg fare fram over landets høyder og la deg nyte Jakobs, din fars arv; for Herrens munn har talt.» Es. 58, 14." (hentet fra boken evangeliets tjenere av E.G.White fra s. 382 og 383)

til oppmuntring les gjerne salme 37:18
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen