Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 12.12.2025 av Anonym.
Kirken idag er full av folk, som ønsker å få sine ører kìlt.
En god venn av meg delte denne videoen med meg ( https://www.bitchute.com/video/TBZQUNoChppH )og jeg vet ikke om det faktisk er Clint Eastwood sin historie, men historien er god og det han sier er sannt.

Mange kjenner kanskje til Joel Osteen, en av de største pastorene fra megakirken i USA. Han er en av dem som driver en kirkebissniss, og er ikke en sann kristen, selv om han er pastor. Leder mange bort fra sannhet og sann kristen tro. Luller folk inn i søvn,gir dem en god følelse og ikke omvendelse. Falskt håp. o.l Gud er ikke en spillmaskin, der du putter på penger og ut kommer velsignelse i bøtter og spann. Vi har en del av det i Norge også, ikke like svært og synlig. Men fremgangs budskapet har vi også her, og på kristen tv. Mange av desse tilhører også NAR. (New apostolic reformation) Dem forkynner 90% riktig, og lurer inn 10% løgn. Bibelen sier at om bare litt av "deigen" er syrnet, så syrner det hele deigen.

1.Kor,5-6 "6..... Vet dere ikke at en liten surdeig syrer hele deigen? Rens derfor ut den gamle surdeigen, så dere kan være ny deig, siden dere jo er usyret."

Kirken/menigheten man går i må altså forkynne ett rent budskap, ikke gå på komprimi der. For da vil du bli forført og tro på en løgn når du er uoppmerksom. Rask lurer dem inn noe som ikke er bibelsk. Det er veldig enkelt å bli forført idag i dagens menigheter og kirker. Og for den saks skyld prekener på nett. Alt må prøves.Alt er ikke fra Herren, eller Guds ord selv om det virker som det. Og da er det urent som surdeigen, og det må vi ta avstand fra. For desse som har fokynt ett urent og falskt budskap skal en gang dømmes for det. Og de som tar del i det,spesielt pastoren,men og medlemmene som deltar vil komme under samme dommen.(Nå fannt jeg ikke hvor det stod i farten,men det står ett sted i bibelen, om noen husker så limer jeg det inn her) Så det er jo alvolig! Jeg husker når jeg leste akurat det, så gjorde det noe med meg, og jeg begynte å prøve det jeg tok inn. Dette kan jo være en OPS! OPS! for den som ønsker å leve rent og Hellig for Jesus....for uten Helliggjørelse skal ingen se Herren. (Heb. 12-14)

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 12.12.2025 av Anonym
En video i samme gata, noen er kanskje kjennt med Justin Peters ministeries, han lager mange gode videoer hvor han peker på hva som er en god menighet og ikke,falsk budskap, falsk lære.

I videoen sparker man faktisk bibelen av senen...En godt poeng har han, og han avslutter med en god seiershistorie fra sitt eget liv.
https://www.bitchute.com/video/IAurzQ8OBGPl
Myrsnipa
#2. Postet 12.12.2025 av Myrsnipa
En video i samme gata, noen er kanskje kjennt med Justin Peters ministeries, han lager mange gode videoer hvor han peker på hva som er en god menighet og ikke,falsk budskap, falsk lære.

I videoen sparker man faktisk bibelen av senen...En godt poeng har han, og han avslutter med en god seiershistorie fra sitt eget liv.
https://www.bitchute.com/video/IAurzQ8OBGPl

Takk for at du deler! Dette er viktige ting! Justin Peters har en dyp innsikt ifht det karismatiske og Ordet <3 Hørte mye på ham før. Nå følger jeg Grace to You (John MacArthur)bl.a.
Inia
#3. Postet 12.12.2025 av Inia
Hei. Ja enig med deg. Har sett noen av disse pastorene og han du refererer til og andre i samme gate. Det som slår meg er at de tror de har funnet den absolutte Sannhet, men syntes det ligner mere på å opphøye seg selv.
Det var noen av dem som som hadde sagt at det falt gullstøv og fjær ned i kirkelokale mener jeg og ha hørt. Om de mente det eller ikke vet jeg ikke. Men, da skjønner en at dette ikke er sunn lære som fører til omvendelse. Hvorfor fokusere på slike ting, vi er bare mennesker.

Den sunne lære tar oss med inn i bibeltekstene der der gis rom til og studere de på egenhånd og jeg må også nevne ro i menigheten.
Høres riktig ut det og prøve det en tar inn, noen ganger har jeg sett at det kan ta litt tid for å få den vissheten, slik at du lettere selv kan skille om frukten av budskapet er godt.
Vi må ikke være opptatt av det materielle slik at vi heller kan føres inn og se verdien i ha våres hjerter i den sunne lære.

Jeg husker dessverre heller ikke den teksten du etterlyser hvor i bibelen det står, men håper noen andre her som vet det kan vise til den.
Inia
#4. Postet 12.12.2025 av Inia
Enig med dere Justin Peters har jeg også hørt på.
Syntes det er en dybde og sunn forkynnelse i det han formidler.
LS82
#5. Postet 13.12.2025 av LS82
Angående Justin Peters så er en del av det han står for minst like alvorlig som en del av den outrerte prosperity forkynnelsen der ute. Peters har f.eks. selv sagt at den medfødte CP sykdommen hans var den beste gaven Gud noensinne har gitt ham. Det er vranglære i høyeste potens. Gud legger ikke sykdom på folk på den måten. Han kan tillate at ulykker og plager kommer p.g.a synd og opprør osv., men det er helt klart fra Bibelen at Hans fullkomne vilje er at vi skal være ved god helse slik som vår sjel har det godt. 3.Johannes 2.++
HÅKON L
#6. Postet 13.12.2025 av HÅKON L
(-Hvor ofte ser vi ikke likegyldighet og mennesker som er fornøyd med å varme Kirkebenken/kirkestolen, men ikke til å endre karakter og holdning ved å rette seg etter Guds ord)

"Herren sender ut sine tjenere for å framholde livets ord, ikke for å preke «verdslig visdom og tomt bedrag» og heller ikke «den kunnskap som falskelig kalles så», men evangeliet, «Guds kraft til frelse». Paulus skrev til Timoteus: «Jeg vitner for Gud og Kristus Jesus, som skal dømme levende og døde, og ved hans åpenbarelse og hans rike: Forkynn ordet, vær rede i tide og i utide, overbevis, irettesett, forman med all langmodighet og lære! For det skal komme en tid da de ikke skal tåle den sunne lære, men etter sine egne lyster ta seg selv lærere i hopetall fordi det klør dem i øret, og de skal vende øret bort fra sannheten og vende seg til eventyr. Men vær du edru i alle ting, lid ondt, gjør en evangelists gjerning, fullfør din tjeneste!» I denne befaling har enhver predikant et omriss av sin gjerning — en gjerning som han bare kan fullføre ved oppfyllelsen av det løfte som Jesus ga sine disipler: «Se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende!» Kol. 2, 8; 1 Tim. 6,20; Rom. 1, 16; 2 Tim. 4,1-5; Matt. 28, 20.
Evangeliets forkynnere, Guds utsendinger til deres medmennesker, bør aldri tape sin, misjon og sitt ansvar av syne. Dersom de mister sin forbindelse med himmelen, er de i en større fare enn andre og kan øve en sterkere innflytelse til det onde. Satan våker stadig over dem og venter på at det skal vise seg en eller annen svakhet hvori gjennom han kan rette et virkningsfullt angrep på dem. Og hvor han triumferer når dette lykkes ham! For en Kristi utsending som ikke er på vakt, gir den store motstander leilighet til å sikre seg mange sjeler.
En sann Guds tjener vil ikke gjøre noe som ville nedsette hans hellige embete. Han vil være forsiktig i sin ferd og klok i sin handlemåte. Han vil virke som Kristus virket; han vil handle som Kristus handlet. Han vil bruke alle sine krefter til å bringe frelsens budskap til dem som ikke kjenner det. En dyp hunger etter Kristi rettferdighet vil fylle hans hjerte. I erkjennelse av sin trang vil han med alvor søke den kraft som må komme til ham før han i enfold, sannferdighet og ydmykhet kan framholde sannheten, slik som den er i Jesus." (fra boken evangeliets tjenere, s.11-12, E.G. White)
del 1 av 3

HÅKON L
#7. Postet 13.12.2025 av HÅKON L
Del2 av 3
Tydelige vitnesbyrd til menigheten
Mange føler seg utålmodige og blir støtt fordi de ofte blir forstyrret med advarsler og irettesettelser som peker ut deres synder. Det sanndrue vitne sier: «Jeg vet om dine gjerninger,» Hensiktene, motivene, vantroen, mistanken og skinnsyken kan en nok skjule for mennesker, men ikke for Kristus. Det sanndrue vitne kommer som en rådgiver: «Så råder jeg deg at du kjøper av meg gull, glødet i ild, for at du kan bli rik, og hvite klær, for at du kan kle deg i dem og din nakenhets skam ikke skal bli åpenbart, og øyensalve til å salve dine øyne med, for at du kan se! Alle dem jeg elsker, dem refser og tukter jeg; vær derfor nidkjær og omvend deg! Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde nattverd med ham og han med meg. Den som seirer, ham vil jeg gi å sitte med meg på min trone, liksom jeg og har seiret og satt meg med min Fader på hans trone.» Ap. 3,18-21.
De som blir vist til rette av Guds Ånd, bør ikke sette seg opp mot det ringe redskapet. Det er Gud, og ikke et feilende dødelig menneske, som har talt for å frelse dem fra ødeleggelse. De som forakter advarselen, kommer til å bli overlatt i blindhet til selvbedrag. Men de som gir akt på den og nidkjært tar fatt på den oppgaven å skille seg fra sine synder for å kunne oppnå de nødvendige dyder, vil åpne sine hjerters dører, slik at den kjære Frelser kan komme inn og bo hos dem. Den klasse mennesker vil alltid vise seg å være i fullkommen harmoni med Guds Ånds vitnesbyrd.

HÅKON L
#8. Postet 13.12.2025 av HÅKON L
Del 3 av 3

Predikanter som forkynner den nærværende sannhet, bør ikke forsømme det høytidelige budskapet til menigheten i Laodikea. Det sanndrue vitnes vitnesbyrd er ikke et mildt budskap. Herren sier ikke til dem: Dere er omtrent gode nok. Dere har gått gjennom tukt og irettesettelser som dere aldri har fortjent. Dere er ved unødig strenghet gjort motløse. Dere har ikke skyld i de feil og synder som dere er blitt irettesatt for.
Det sanndrue vitne sier at når du mener at din tilstand i virkeligheten er god, så mangler du alt. Det er ikke nok at predikanter fremholder teoretiske emner. De bør også fremholde slike emner som er praktiske. De trenger til å studere de praktiske lærdommene Kristus ga sine disipler, og nøye gjøre bruk av disse lærdommer på sine egne sjeler og på folket. Skal vi mene at Kristus ikke har kjærlighet til sitt folk, fordi han kommer med et slikt refsende budskap? Å nei! Han som døde for å gjenløse menneskene fra døden, elsker med en guddommelig kjærlighet, og den han elsker, den refser han. «Alle dem jeg elsker, dem refser og tukter jeg.» Ap. 3, 19. Men mange vil ikke ta imot det budskapet himmelen i nåde sender til dem. De tåler ikke at det blir talt til dem om deres forsømmelse av plikt, om deres feil, deres egoisme, deres stolthet og deres kjærlighet til verden. (veiledning til menighetenbind 1 s. 285, E.G.White)
Anonym
#9. Postet 14.12.2025 av Anonym
Angående Justin Peters så er en del av det han står for minst like alvorlig som en del av den outrerte prosperity forkynnelsen der ute. Peters har f.eks. selv sagt at den medfødte CP sykdommen hans var den beste gaven Gud noensinne har gitt ham. Det er vranglære i høyeste potens. Gud legger ikke sykdom på folk på den måten. Han kan tillate at ulykker og plager kommer p.g.a synd og opprør osv., men det er helt klart fra Bibelen at Hans fullkomne vilje er at vi skal være ved god helse slik som vår sjel har det godt. 3.Johannes 2.++

Nå har ikke jeg hørt alle videoene til Justin Peters, men jeg har hørt litt på han, og det har vel bare vert en gang han har sagt noe som jeg ikke var helt enig i. Husker ikke hva det var. Men han kommer ikke under kategorien "ulver i fåreskinn" selv om en ikke har lys over alle ting. Vi selv har heller ikke lys over alt, vi kan ta feil. Han kan ha mente det i en litt sarkastisk mening og...for uten hans omstendigheter så er det ikke sikkert at livet hadde vert det samme for han. For sykdom skaper og krakter, selv om Herren ønsker at vi har god helse. Så blir vi friske etter som han ser det nødvendig. For hans planer er større en våres. Så det er ikke vranglære om han ser at Jesus har ført han gjennom en reise, for noen skal tjene Herren med sykdom også. Vi har ulike livsløp, og tjenester. Og det står faktisk i bibelen om mennesker som ble syk pga ulydighet og synd. Noen har til og med dødt pga det. Så Herren kan påføre sykdom/tilate det. Men dette er jo untakene. Men det stemmer også at han ønsker oss god helse.
Inia
#10. Postet 14.12.2025 av Inia
fortsettelse fra Esters svar her:

Min første tanke er at det er slik han selv føler det, og at han kanskje mener personlig det er hans egen styrke. Et personlig vitnesbyrd,

syntes ikke det er mye overfladisk i hans lære, og han påpeker det mange av oss ser som falskt med den karismatiske bevegelse som Ester viser til i innlegget.

Det er kommet til Norge i større grad, jeg klarer ikke se på dette, det som ofte skjer er en følelse av tomhet og når jeg ser disse møtene tenker en at livet ikke er slik for de fleste. Det er mange ting vi må lære. Noen av oss kan kanskje takke i ettertid for at man er blitt gjort oppmerksom på ting.

Men ellers ja -Herren er vår styrke- i livet. Og mange fine Bibelvers om dette.

Fortellingen om den rike mannen i møte med Jesus forteller at han skulle få en skatt i himmelen.

Han var rik, ble satt på valg og gi bort rikdommen, ble meget trist, og klarte ikke det. Det er en annen fortelling til velstandsforkynnelsen.
Det finnes nok en lov om å så og høste i alle områder i livet,

smil til verden og verden smiler tilbake.
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseKristenDate Magasinet – Tro og håp, kjærlighet, historier