per arne sier: Et godt smil kommer sjelden alene.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
RemiS
Opprettet 06.12.2025 av RemiS, mann, 52 år, Akershus.
Nåde gjør rom for kjærlighet

Mange kristne har blitt lært at om man gifter seg med en som er skilt, lever man i synd. Men ser vi virkelig på dette med Jesu blikk – eller gamle regler fra en annen tid? Jesus møtte aldri mennesker med stigma. Han ga nye begynnelser. Han løftet, helbredet og ga håp.

En skilt mann eller kvinne er ikke “feil”. De er mennesker som har levd, lært og fortsatt ønsker å elske. Nåde gjør faktisk et nytt kapittel mulig.

I 2025 bør vi våge å slippe frykten og se hverandre slik Jesus gjør: med varme, med nåde – og med tro på at kjærlighet kan vokse også etter et brudd.

Svar på innlegg

Ester
#1. Postet 07.12.2025 av Ester
Så kan man vel og tenke at vi har nåde over nåde, (Herren tilgir alt,så da kan jeg ikke gjøre noe galt...om du synder med vilje for å bruke nådekortet så ser Herren dine hensikter,du lurer ikke han) men så har du og hva er Guds vilje? Følger du din vilje eller Herrens? Følger du kjøde eller ånden? Er jo mange frelste som følger kjøde...hva Herrens plan og vilje er, er ikke så viktig....man gjør som man vil...blander ikke Gud oppi det. Men man må altid ta Herren med på slike avgjørelser.Om man er døde med kristus for Jesus lever i en, så har man korsfestet kjødet og Herrens vilje må bety alt.Man lever ikke selv lenger. Slik vil Jesus vi skal leve.Vi er jo ett kar for den Hellige ånd der hans vilje skal gå forran vår vilje. Den må være satt til siden.

Jeg leste en gang en virkelig god redgjørelse for hva bibelen sier om det, og da var hovedbudskapet det at om man var den som ønsket å skille seg, av andre grunner enn utroskap, kanskje man hadde funnet en annen eller at ting ikke fungerte,eller lignende grunner. Så var man ikke fri til å finne en annen. Men den andre parten som ikke tok insjenativ til skilsmisse eller som ikke ønsket det, var fri til å finne seg en annen. Han var uskyldig i synden. Men misshandling og den slags grunn ikke kom under den ordningen. Da mener jeg at nåden kommer inn, for man kan ikke bli værende i ett voldelig ekteskap.Eller der den andre har brøte både tilit og pakt om å være trofast inntil døden. Pakten er jo instiftet av Herren, og han har jo en mening med den. Den er ikke gammeldags. Han har en tanke bak dem han har ført sammen. Men så har du og ekteskap som har blitt til pga egen vilje...også har det feilet...jah,har man nåde over nåde...? Jeg tror det er litt etter som..og angrer man virkelig på at man har handlet utenfor Guds vilje? Man må jo behandle Herren med respekt...han er jo ikke "bare snill og god." Han er rettferdig,men og nådig,langmodig men kan og være sint.Hater synd. Det å flyte på nåden fordi man ønsker seg inni ett nytt forhold er vel å leve etter kjøtte og egne lyster.Ikke så kristelig eller bibelsk det. Men du har fri vilje til å følge dine egne valg. Men det er ikke sikkert at Herren velsigner dem om det er utenfor hans vilje...
Vandreren
#2. Postet 07.12.2025 av Vandreren
Det står veldig klart i Matteus 19.9 og Korinterbrevet 7.12-15.
RemiS
#3. Postet 07.12.2025 av RemiS
Ester....

Når vi leser bergpreken så viser Jesus oss Guds standard på flere områder. For eksempel at "hvis man tenker på en annen med begjær så har man begått ekteskapsbrudd...". Her viser han oss at alle mennesker har begått ekteskapsbrudd rett og slett ved å være menneskelig. Hva er poenget til Jesus her? Skal ingen av oss gifte oss da, skal vi være single alle som en? Nei, dette er ett eksempel blant flere hvor Jesus peker på Guds standard, viser oss at vi aldri vil klare å leve opp til den og at det var derfor han kom til jorden for å betale prisen. Jesus viser oss at vi trenger ham. Vi trenger nåde, vi er faktisk avhengig av den.
Ester
#4. Postet 07.12.2025 av Ester
Ester....

Når vi leser bergpreken så viser Jesus oss Guds standard på flere områder. For eksempel at "hvis man tenker på en annen med begjær så har man begått ekteskapsbrudd...". Her viser han oss at alle mennesker har begått ekteskapsbrudd rett og slett ved å være menneskelig. Hva er poenget til Jesus her? Skal ingen av oss gifte oss da, skal vi være single alle som en? Nei, dette er ett eksempel blant flere hvor Jesus peker på Guds standard, viser oss at vi aldri vil klare å leve opp til den og at det var derfor han kom til jorden for å betale prisen. Jesus viser oss at vi trenger ham. Vi trenger nåde, vi er faktisk avhengig av den.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Loven er jo der for oss, for å vise oss hva som er rett og galt i Guds øyne. Vi lever ikke under loven som du og nevner, men nåden. Men det vil jo ikke si at man ta lett på det å si at vi kan gjør som vi vil og passer oss, for vi har jo nåden.. nåde får vi når vi oppriktig omvender oss fra feilsteget, ufortjent...ber man oppriktig om tilgivelse? noen gjør ikke det en gang...og tror nåden er en slags automatikk, men det er all omvent synd en får tilgivelse for. Om det er en oppriktig omvendelse,ser bare Herren som ser til hjertet. Slik er det og med frelsen....en frelsesbønn er ikke noe vert om den ikke gjøres med ett oppriktig hjerte... man kan tro man er frelst,men så er man det ikke for man mente det ikke, man gjorde bare som resten gjorde...fortsatte å leve videre som før...og fløt på nåden. Herren ser til hjertet, og det er nå der sakens kjerne ligger, og om man er i Guds vilje med det man gjør. Missbruk og en bruk av nådens automatikk er en fallgruve.
Ester
#5. Postet 07.12.2025 av Ester
Dette var det som stod om skilsmisse i bergpreken, og man kan ikke bare lese litt og ta det til seg,men hele bergpreken...for man skal få bort synden (ikke kutte den bort fysisk) omvende seg, så du ikke går me uomvent synd. Nåden e rikke noe automatikk...du må komme til Jesus med alt, så får du tilgivelse om hjerte er oppriktig. Og prinsippet for skilsmisse står nedenfor.

Utdag av bergpreken:

Ekteskap og skilsmisse

"27 Dere har hørt det er sagt: ‘Du skal ikke bryte ekteskapet.’
28 Men jeg sier dere: Den som ser på en kvinne for å begjære henne, har allerede begått ekteskapsbrudd med henne i sitt hjerte. 29 Om ditt høyre øye lokker deg til fall, så riv det ut og kast det fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen blir kastet i helvete. 30 Og om din høyre hånd lokker deg til fall, så hugg den av og kast den fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen kommer til helvete.31 Det er sagt: ‘Den som skiller seg fra sin kone, skal gi henne skilsmissebrev.’ 32 Men jeg sier dere: Den som skiller seg fra sin kone av noen annen grunn enn hor, han blir skyld i at det begås ekteskapsbrudd med henne. Og den som gifter seg med en fraskilt kvinne, bryter ekteskapet."
RemiS
#6. Postet 07.12.2025 av RemiS

Utdag av bergpreken:

Ekteskap og skilsmisse

"27 Dere har hørt det er sagt: ‘Du skal ikke bryte ekteskapet.’
28 Men jeg sier dere: Den som ser på en kvinne for å begjære henne, har allerede begått ekteskapsbrudd med henne i sitt hjerte. 29 Om ditt høyre øye lokker deg til fall, så riv det ut og kast det fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen blir kastet i helvete. 30 Og om din høyre hånd lokker deg til fall, så hugg den av og kast den fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen kommer til helvete.31 Det er sagt: ‘Den som skiller seg fra sin kone, skal gi henne skilsmissebrev.’ 32 Men jeg sier dere: Den som skiller seg fra sin kone av noen annen grunn enn hor, han blir skyld i at det begås ekteskapsbrudd med henne. Og den som gifter seg med en fraskilt kvinne, bryter ekteskapet."
ja Jesus viser oss idealet og standarden til Gud, men han viser oss også at vi ikke har sjans til å holde den standarden. Samtidig er det viktig å forstå at Loven var gitt til jødene. Vi har aldri vært underlagt den, fordi vi ikke er jøder. Jesus oppfylte loven. Han betalte prisen for alle mennesker, både jøde og "greker". Det å gifte seg igjen handler ikke om å synde på nåden, men det handler om nåde, muligheten til å starte på nytt
RemiS
#7. Postet 07.12.2025 av RemiS
Jeg ble separert i 2013, skilt i 2014. Fikk mange velmenende råd fra både kjente og ukjente. Flere sa at fordi min kone ikke var kristen og fordi det var hun som ønsket skilsmisse, var jeg fri til å gifte meg på nytt.

Alltid hatt et ønske om å gifte meg igjen, og ikke hatt noe trosproblemer med det.

Men i lys av debatten her, hvordan ser dere på dette?
Ester
#8. Postet 08.12.2025 av Ester
Jeg ble separert i 2013, skilt i 2014. Fikk mange velmenende råd fra både kjente og ukjente. Flere sa at fordi min kone ikke var kristen og fordi det var hun som ønsket skilsmisse, var jeg fri til å gifte meg på nytt.

Alltid hatt et ønske om å gifte meg igjen, og ikke hatt noe trosproblemer med det.

Men i lys av debatten her, hvordan ser dere på dette?

Jeg mener i lys av debatten her så mener jeg du ikke har noe skyld/synd i skilsmissen.Når det ikke var din vilje å bryte pakten. Og du kan gifte deg på nytt om du vil det.
HIM
#9. Postet 08.12.2025 av HIM
Lignende situasjon her. Giftet meg med ikke kristen kone, fikk tre barn. Kone rev sund bibelen, knakk lovsangs cd, lagde sjau om jeg ville i kirken og det var ikke katuelt at barna skulle dit. Nattasanger skulle være 50/50 kristne og sekulære. Jeg var en snill tøffel, gladkristen og konfliktsky. Jeg flyttet ut en stund på nettene bare for å ha tid til å tenke og be og puste. Problemene eskalerte og Familievernkontoret, beskyldninger.. separasjon, og ett år senere søkte hun om skilsmisse. Jeg var knust. Dette var ikke meg, å skille seg. Jeg hadde ikke mestret livet som en Guds mann i familien. Noen år gikk og jeg fikk kjæreste (ikke troende denne gangen heller) og vi fikk ett barn. Hun dro fra meg nokså kort tid etter og jeg har vært alene i 5 år nå. Gud har siden da ikke latt meg treffe noen jeg har kunnet lage noe forhold med. Han har sagt til meg på flere måter at Han må være først. Den første kjærligheten. Forelskelsen. Jeg har levd uten kvinne på alle måter i årevis og har jobbet med meg selv. Om Gud vil, så får jeg elske igjen, men jeg takker Ham for hver dag som går uavhengig :-) Jeg har 4 nydelige barn og mange venner, god jobb og er aktiv. Synes dog det blir ensomt til tider og vi har våre behov, både psykisk, emosjonelt og fysisk. Så får vi se da.. :-)
RemiS
#10. Postet 08.12.2025 av RemiS
Gud har siden da ikke latt meg treffe noen jeg har kunnet lage noe forhold med. Han har sagt til meg på flere måter at Han må være først. Den første kjærligheten. Forelskelsen. Jeg har levd uten kvinne på alle måter i årevis og har jobbet med meg selv. Om Gud vil, så får jeg elske igjen, men jeg takker Ham for hver dag som går uavhengig :-) Jeg har 4 nydelige barn og mange venner, god jobb og er aktiv. Synes dog det blir ensomt til tider og vi har våre behov, både psykisk, emosjonelt og fysisk. Så får vi se da.. :-)
Trist å lese om dine dårlige erfaringer. Jeg hadde en kone som ikke hindret meg. Hun kunne til og med lytte til kristen musikk, selv når jeg ikke var hjemme. Det var en vellykket slankeoperasjon som var medvirkende til at hun valgte å bryte. Mer oppmerksomhet fra andre menn og resultatet var forelskelse. Etter skilsmissen har hun vært i 2 forhold.

Du kjenner din situasjon best. Personlig tror jeg ikke at Gud hindrer oss i å finne kjærligheten igjen, men man må jo finne ei som faktisk ønsker å være kjæreste med akkurat deg. I moderne online dating virker det som at de fleste sitter på gjerdet å betrakter. Få våger å date, bli kjent med nye mennesker. Da forblir vi single. Mitt eneste forhold etter skilsmissen var med ei jeg møtte her inne, men forholdet varte bare i 4 mnd. Det er snart 5 år siden og jeg vet fremdeles ikke hvorfor hun gjorde det slutt. Kvelden før lå hun i fanget mitt og vi hadde en hyggelig kveld sammen før hun dro på jobb. Dagen etter var det slutt.

Så kristen eller ikke, det handler om å finne ei dame med riktige verdier og en raus, god og omsorgsfull personlighet. Ei som våger å satse på kjærligheten.❤️
per arne sier: Et godt smil kommer sjelden alene.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen