Så kan man vel og tenke at vi har nåde over nåde, (Herren tilgir alt,så da kan jeg ikke gjøre noe galt...om du synder med vilje for å bruke nådekortet så ser Herren dine hensikter,du lurer ikke han) men så har du og hva er Guds vilje? Følger du din vilje eller Herrens? Følger du kjøde eller ånden? Er jo mange frelste som følger kjøde...hva Herrens plan og vilje er, er ikke så viktig....man gjør som man vil...blander ikke Gud oppi det. Men man må altid ta Herren med på slike avgjørelser.Om man er døde med kristus for Jesus lever i en, så har man korsfestet kjødet og Herrens vilje må bety alt.Man lever ikke selv lenger. Slik vil Jesus vi skal leve.Vi er jo ett kar for den Hellige ånd der hans vilje skal gå forran vår vilje. Den må være satt til siden.
Jeg leste en gang en virkelig god redgjørelse for hva bibelen sier om det, og da var hovedbudskapet det at om man var den som ønsket å skille seg, av andre grunner enn utroskap, kanskje man hadde funnet en annen eller at ting ikke fungerte,eller lignende grunner. Så var man ikke fri til å finne en annen. Men den andre parten som ikke tok insjenativ til skilsmisse eller som ikke ønsket det, var fri til å finne seg en annen. Han var uskyldig i synden. Men misshandling og den slags grunn ikke kom under den ordningen. Da mener jeg at nåden kommer inn, for man kan ikke bli værende i ett voldelig ekteskap.Eller der den andre har brøte både tilit og pakt om å være trofast inntil døden. Pakten er jo instiftet av Herren, og han har jo en mening med den. Den er ikke gammeldags. Han har en tanke bak dem han har ført sammen. Men så har du og ekteskap som har blitt til pga egen vilje...også har det feilet...jah,har man nåde over nåde...? Jeg tror det er litt etter som..og angrer man virkelig på at man har handlet utenfor Guds vilje? Man må jo behandle Herren med respekt...han er jo ikke "bare snill og god." Han er rettferdig,men og nådig,langmodig men kan og være sint.Hater synd. Det å flyte på nåden fordi man ønsker seg inni ett nytt forhold er vel å leve etter kjøtte og egne lyster.Ikke så kristelig eller bibelsk det. Men du har fri vilje til å følge dine egne valg. Men det er ikke sikkert at Herren velsigner dem om det er utenfor hans vilje...