Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
RemiS
Opprettet 29.11.2025 av RemiS, mann, 52 år, Akershus.
Hvorfor har dating blitt så vanskelig – også for kristne?

I dagens datingverden ser vi samme mønster overalt: Kvinner får mange likes og meldinger, mens menn får få. Menn sender meldinger, men får sjelden svar. Kvinner mottar masse oppmerksomhet, men responderer sjelden.

Det merkelige er at vi jo er på datingapper av samme grunn – enten vi er menn eller kvinner. Vi ønsker kontakt, en relasjon, en mulighet til kjærlighet. Likevel virker det som om mange ikke egentlig vil engasjere seg.

Og blant kristne er mønsteret nøyaktig det samme. Selv i kirken eller i kristne miljøer finner vi sjelden kjærligheten, og kristne datingapper endrer ikke på det. Kvinner får masse interesse uten å svare, menn får knapt noen interesse i det hele tatt.

Da må vi spørre: Hvorfor er vi der, hvis vi ikke viser interesse tilbake?

Hele poenget med en datingapp er jo å møte et menneske man ikke kjenner fra før – ta initiativ, svare, være åpen for muligheten til at noe kan vokse.

Hvis vi ikke våger å skrive, ikke svarer, og ikke gir noen en sjanse, så er det kanskje ikke appene som er problemet… men hvordan vi bruker dem.

Kjærligheten finner vi ikke ved å vente.
Den kommer når to mennesker faktisk våger å møte hverandre.

Svar på innlegg

Andor
#1. Postet 29.11.2025 av Andor
Ja det ser ut til at det er meget bra for helsen at en ikke er ensom. Jeg er dessverre i en situasjon der jeg må være meget forsiktig med og innvolvere meg med et nytt bekjenskap.

https://www.abcnyheter.no/livsstil/dette-er-like-ille-som-a-royke-15-sigaretter-om-dagen/922917
RemiS
#2. Postet 29.11.2025 av RemiS
Ja det ser ut til at det er meget bra for helsen at en ikke er ensom. Jeg er dessverre i en situasjon der jeg må være meget forsiktig med og innvolvere meg med et nytt bekjenskap.

https://www.abcnyheter.no/livsstil/dette-er-like-ille-som-a-royke-15-sigaretter-om-dagen/922917
Heldigvis er det ikke slik at det å være singel er synonymt med å være singel. Man kan fylle liv og hverdag med mye som gir livet innhold, mening og glede.
Andor
#3. Postet 29.11.2025 av Andor
Heldigvis er det ikke slik at det å være singel er synonymt med å være singel. Man kan fylle liv og hverdag med mye som gir livet innhold, mening og glede.
---------------------------------------------------------------------------
Helt klart blir man sittende og sture er det helt klart ikke bra,så det er viktig og ha et sosialt aktivt liv,da tar man også lettere på at man er singel.
BEC
#4. Postet 29.11.2025 av BEC
Så trist å høre Andor!!
Inia
#5. Postet 30.11.2025 av Inia
Det virker og være lettere ute i det virkelige liv da det er så mange situasjoner vi kommer borti som kan gi flere muligheter. Det er bare det at ikke alle relasjoner, bekjentskap er bra for oss.
Vi er ikke i stand til å se fremtiden, hvem vi har med og gjøre og der kommer det inn i bilde der mange kristne har sett verdien i heller vente og bruke tiden til å lære seg selv og kjenne, gjøre seg åndelig klar til og kunne være en god partner etter Guds premisser slik ekteskapet er ment være.

Og at vi kan være rustet til på et tidlig tidspunkt vite om denne personen er en person som vi kan leve lykkelig med gjennom livet.
Anonym
#6. Postet 30.11.2025 av Anonym
Leste noe for en tid tilbake at det generelt er vanskeligere å finne kjærligheten på datingapper enn ellers i livet. Grunnen skulle være at på datingapper er det så mange som søker kjærligheten at det å ta kontakt gjør en mer usikker og blir desto vankeligere. Derfor ser man også de samme personene kan bli værede i flere år på samme app, akkurat som her på KD. I det virkelige liv er det som regel tilfeldigheter i ulike sammenhenger som gjør at en finner kjærligheten. Vedkommende som skrev dette var psykolog.
Anonym
#7. Postet 30.11.2025 av Anonym
Så trist å høre Andor!!
Til BEC....skal du ikke spørre ham da Hva gjør du her på KD da?... slik du har gjort med meg? Eller tåler du bare ikke at jeg har et annet syn på Bibelen enn du og Salt har? Dobbeltmoral?
BEC
#8. Postet 30.11.2025 av BEC
Er ikke tråden til det
Anonym
#9. Postet 30.11.2025 av Anonym
Er ikke tråden til det
Det er jeg enig i, men du har jo skrevet en egen tråd om dette, du kan da svare der.
RemiS
#10. Postet 30.11.2025 av RemiS
Leste noe for en tid tilbake at det generelt er vanskeligere å finne kjærligheten på datingapper enn ellers i livet. Grunnen skulle være at på datingapper er det så mange som søker kjærligheten at det å ta kontakt gjør en mer usikker og blir desto vankeligere. Derfor ser man også de samme personene kan bli værede i flere år på samme app, akkurat som her på KD. I det virkelige liv er det som regel tilfeldigheter i ulike sammenhenger som gjør at en finner kjærligheten. Vedkommende som skrev dette var psykolog.
Det at dette med datingapper gjør dating vanskeligere handler nok også om at brukerne bruker appene feil. Hensikten er jo å se på bilder, lese profiltekster og ta kontakt med dem man er nysgjerrige på. Greit med noen meldinger frem og tiilbake, men så er neste skritt å møte hverandre. Det trenger ikke være middag, men det kan være at man møtes for å gå en tur eller en enkel kaffedate. Det er alltid lurt med mer enn 1 date, så videre kan man jo utforske andre ting sammen. Det kan være kino, bowling eller andre ting. Romantiske middagsdater kan man vente med.

Når det er sagt så skal det også nevnes at algoritmene hos noen apper er laget for at du skal være betalende medlem så lenge som mulig. De er med andre ord ikke så interessert i at folk skal finne hverandre og avslutte abonnementer sammen. Det er derimot fint med en app som KD fordi den er BILLIG og enkel. Den kunne vært fornyet et par hakk, og de burde gjøre noe med alle disse falske profilene som dukker opp her. 99% av de meldingene jeg har fått fra damer her, har vært fra falske profiler.

Så uansett så handler det vel om at vi som er her på KD, eller på andre apper, må gjøre en innsats selv om vi faktisk ønsker å finne kjærligheten. Det betyr at man ikke kan sitte å vente på at andre tar kontakt, man må faktisk gjøre noe selv. Får man en melding, så svar. Om svaret bare er et avslag, så er det faktisk bedre enn ikke å høre noe.

HUSK! INGEN AV OSS ER PERFEKTE - SÅ LET ETTER DEN PERFEKT UPERFEKTE - og våg å gi jakten på kjærligheten en sjanse :)
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseKristenDate Magasinet – Tro og håp, kjærlighet, historier