Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
Vandreren
Opprettet 04.11.2025 av Vandreren, mann, 50 år, Rogaland.
Hva sier Bibelen om å gifte seg med en som har vert skilt?
Jeg opplever at troende kristne damer utelukker menn som har vert skilt. Slik jeg har forstått det jeg har lest så er man fri til å gifte seg igjen hvis han er skilt på grunn av at ektefellen var utro. Er det noen her som har større kunnskap om emnet?

Svar på innlegg

flor tropical
#1. Postet 04.11.2025 av flor tropical
I Bibelen finnes det bare én grunn til skilsmisse: utroskap. Men det finnes også tilgivelse.
flor tropical
#2. Postet 04.11.2025 av flor tropical
Bibelen sier også at en fraskilt person ikke kan gifte seg på nytt. Men siden han er fri på grunn av utroskap, kan han kanskje gifte seg på nytt. Det er min mening; er den riktig?
flor tropical
#3. Postet 04.11.2025 av flor tropical
Det beste er å være fri, men ikke ha sex med noen. Bare med seg selv, for det er en nødvendighet, som å gå på do.
flor tropical
#4. Postet 04.11.2025 av flor tropical
Hvorfor sier jeg at det er bedre å være fri? Fordi før Eva og Adam sviktet, eksisterte ikke skilsmisse, og vet du hvorfor? Fordi det ikke fantes synd = krangler.
Salvationforall2
#5. Postet 04.11.2025 av Salvationforall2
Hvorfor sier jeg at det er bedre å være fri? Fordi før Eva og Adam sviktet, eksisterte ikke skilsmisse, og vet du hvorfor? Fordi det ikke fantes synd = krangler.
Da må jo det være synd å gifte seg!
Salvationforall2
#6. Postet 04.11.2025 av Salvationforall2
Jeg opplever at troende kristne damer utelukker menn som har vert skilt. Slik jeg har forstått det jeg har lest så er man fri til å gifte seg igjen hvis han er skilt på grunn av at ektefellen var utro. Er det noen her som har større kunnskap om emnet?
Kristus er VERDENS frelser:

" 16 For så har Gud elsket VERDEN at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv. 17 For Gud sendte ikke sin Sønn for å dømme verden, men for at VERDEN skulle bli frelst ved ham. "Joh. 3

"...den levende Gud, han som ER ALLE MENNESKERS FRELSER, mest de som tror." 1.Tim. 4:10

" Og han er en soning for våre (Israels) synder, og ikke bare våres, men også for HELE VERDENS." 1.Joh.2:2

"..., mest de som tror." gjelder jødene, det er de som har fått betrodd Guds ord:

: "Hva fortrinn har da jøden? Eller hva gagn er det i omskjærelsen? MYE PÅ ALLE VIS! Først og fremst at Guds ord ble betrodd dem." Rom. 3:1-2

og

"Han kunngjorde for Jakob sitt ord, for ISRAEL sine bud og sine lover. Slik har han IKKE GJORT MOT NOE HEDNINGEFOLK, HANS LOVER KJENNER DE IKKE. HALLELUJAH!" Same 147:19-20.

Dette har ikke endret seg gjennom hele Bibelen.

Når kristne damer da utelukker menn som har vært skilt så er det på grunn av kristendommens feilaktige og misfortåtte erstatningstelogi som har overtatt Israels bud og lover. vi hedninger er ikke Israel og har heller aldri fått budene og lovene. Heller ikke de lovene du Vandreren siterer i ditt innlegg. Hallelujah!
Vandreren
#7. Postet 04.11.2025 av Vandreren
De versene som gjør at jeg tror det er lov å gifte seg igjen er Matteus 19.9 og 1. Korinterbrev 7.12-19. Jeg leser disse versene slik at hvis ektefellen er utro eller er ikke-troende og er den som ønsker å skille seg så er det ektefellen som bryter ekteskapet og man er derfor fri til å gifte seg igjen. Jeg skjønner at mange er redde for å innlede et forhold med noen som har vert skilt, men man utelukker da også de fleste muligheter for et lykkelig liv, spesielt om man begynner å komme opp i alder.

Matteus 19.9: Men jeg sier dere: Den som skiller seg fra sin hustru av noen annen grunn enn hor, og gifter seg med en annen, han begår ekteskapsbrudd. Og den som gifter seg med en fraskilt kvinne, han begår ekteskapsbrudd.
dstr
#8. Postet 04.11.2025 av dstr

"..., mest de som tror." gjelder jødene, det er de som har fått betrodd Guds ord:

: "Hva fortrinn har da jøden? Eller hva gagn er det i omskjærelsen?
MYE PÅ ALLE VIS! Først og fremst at Guds ord ble betrodd dem." Rom. 3:1-2

og

"Han kunngjorde
for Jakob sitt ord, for ISRAEL sine bud og sine lover. Slik har han IKKE GJORT MOT NOE HEDNINGEFOLK, HANS LOVER KJENNER DE IKKE. HALLELUJAH!" Same 147:19-20.

Dette har ikke endret seg gjennom hele Bibelen.

Når kristne damer da utelukker menn som har vært skilt så er det på grunn av kristendommens feilaktige og misfortåtte erstatningstelogi som har overtatt Israels bud og lover. vi hedninger er ikke Israel og har heller aldri fått budene og lovene. Heller ikke de lovene du Vandreren siterer i ditt innlegg. Hallelujah!"

Hva har dette med erstatningslæren å gjøre? Det du skriver blir absurd på meg.
Hvis vi skulle følge Moseloven ville det være lov å skille seg når du gikk lei av din ektefelle. Men ikke hvis du følger 1 Mos 2:24 som var gitt fra skapelsen av og gjelder derfor alle mennesker som "kommer" fra Adam.

Salvationforall2
#9. Postet 04.11.2025 av Salvationforall2
......................................................

Når kristne damer da utelukker menn som har vært skilt så er det på grunn av kristendommens feilaktige og misfortåtte erstatningstelogi som har overtatt Israels bud og lover. vi hedninger er ikke Israel og har heller aldri fått budene og lovene. Heller ikke de lovene du Vandreren siterer i ditt innlegg. Hallelujah!"

Hva har dette med erstatningslæren å gjøre? Det du skriver blir absurd på meg.
Hvis vi skulle følge Moseloven ville det være lov å skille seg når du gikk lei av din ektefelle. Men ikke hvis du følger 1 Mos 2:24 som var gitt fra skapelsen av og gjelder derfor alle mennesker som "kommer" fra Adam.

[/quoe]

Ser du ikke hva min kommentar har med erstatningslæra å gjøre, så kan jeg ikke hjelpe deg med det bare i en kort kommentar. Guds ord er ikke betrodd til andre enn "Jakob" og "jøden", se min forrige kommentar. Det er ikke gjenstand for debatt en gang, selv om ikke du ser det.

5. Mos. 24 "1 Dersom en mann tar seg en hustru og gifter seg med henne, og han ikke bryr seg om henne lenger, fordi han har funnet noe ved henne som byr ham imot, da kan han skrive et skilsmissebrev og gi henne i hånden og sende henne bort fra sitt hus.
2 Om hu så, etter å ha flyttet fra ham, går bort og gifter seg med en annen mann, 3 og denne andre mannen også får uvilje mot henne og skriver et skilsmissebrev og sender henne bort fra sitt hus, eller desom han dør....4 da må ikke den første mannen ta henne til hustru igjen, etter hun har blitt uren. For det er en styggedom for Herrens åsyn. Og du skal ikke føre synd over det landet (Israel) Herren din Gud har gitt deg til arv."

1. Mos. 2:24 viser til Kristus og hans ektefelle, bruden...se Ef. 4 vers 31 som har nøyaktig samme ordlyd (med hensvisning til 1.Mos. 2:24) og fortsetter i vers 32: "Denne hemmeligheten er stor - jeg taler her om Kristus og menigheten". Menigheten er Guds utvalgte folk Israel. Ikke oss, det er erstatningsteologi.

Skapelsen med Adam og Eva er den andre skapelsesberetningen, den første er fra 1. Mos.1 til og med kap. 2:3.

Jødene har Abraham som sin stamfar, vi har den første Adam. ALLE MENNESKER skal bli frelst ved den siste Adam, han som er et bilde av Kristus...Rom. 5:13 og vers 18.
dstr
#10. Postet 04.11.2025 av dstr
"1. Mos. 2:24 viser til Kristus og hans ektefelle, bruden...se Ef. 4 vers 31 som har nøyaktig samme ordlyd (med hensvisning til 1.Mos. 2:24) og fortsetter i vers 32: "Denne hemmeligheten er stor - jeg taler her om Kristus og menigheten". Menigheten er Guds utvalgte folk Israel. Ikke oss, det er erstatningsteologi."

Skapelsen med Adam og Eva er den andre skapelsesberetningen, den første er fra 1. Mos.1 til og med kap. 2:3."

At Paulus henviser til 1 Mos 2:24 tar på ingen måte vekk denne generelle instruksjonen som er gitt for alle mennesker som "kommer" fra Adam. At skapelsesberetningen og dette "budet" forsvant eller at det ble glemt av andre mennesker som ikke stammet fra Abraham gir ingen grunn til at 1 Mos 2:24 ikke gjelder. Altså dette har ingenting med erstatningslæren å gjøre. Å følge det som var fra opprinnelsen erstatter ingenting hvis du ikke har forstått det.
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen