Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 28.08.2025 av Anonym.
"SANNHETEN VIL SETTE DEG FRI!"
I dag forkynnes det med en stadig voksende iver på youtube-kanaler...av bibel-lærere, influensere, til og med av pastorer, som ber folk om å "se opp" og "være rede"... for Jesus kan komme i et hvert øyeblikk nå og skal rykke menigheten, kirken, opp til himmelen fordi tidens tegn viser det!

Noen tror dette, noen tror det ikke. Noen har rett, noen har ikke rett. Dette er rettog slett et lære-spørsmål, og et psykologisk ett!

VEKOMMEN! "Sannheten skal sette deg fri!"...men først vil den kanskje fremkalle KOGNINITIV DSSIONANS hos deg!

Mange av oss har en "KJERNETRO" som er SVÆRT sterk! ("kjernetro" er det vi har lært i menigheten vår eller på andre måter). Når den står overfor nye bibelske fakta som arbeider mot den, så kan ikke de nye bibelske fakta aksepteres, det skaper en følelse av at det er ekstremt ubehagelig, dette ubehaget kalles KOGNITIV DISSONANS.

Og fordi det er så viktig å beskytte/forsvare "kjernetroen", vil vi rasjonalisere, ignorere, og til og med BENEKTE alt som ikke stemmer overens med kjernetroen vår, INKLUDERT SANNHETEN!

Vi mennesker er ikke alltid styrt av sannheten...men av følelser. Mange kristne i dag leter ikke etter "bibelske fakta". Det de egentlig søker etter er en følelse - en trøst - en form for flukt - en form for sikkerhet. Det er grunnen til at ideen om at menigheten/kirken skal rykkes opp før trengselen har oppstått. Ideen gir et følelsesmessig høydepunkt. En følelse av å være utvalgt, av å være spart for de trengsler som skal komme, en følelse av å "fly bort" før det begynner å bli virkelig tøft og hardt.

Men er denne doctrinen/læren støttet av Bibelen?

Forsøk i Kognitiv Terapi (sammenhengen mellom tanker, følelser og adferd) viser at vi mennesker er stort sett lærer med følelsene ("emotional learners").

Hjernen vår er koblet slik at at den prioriterer følelsene våre framfor nøyaktig virkelighet, eller fakta om du vil. Når hjernen vår får informasjon (fakta) som kan true vårt oppfatning av verden, spesielt det som er knytta til identitet som religion, fremkaller det ofte Kognitiv Dissonans (ubehag/ubalanse/disharmoni). Istedet for å ta utfordringen av facta på alvor og undersøke dem videre, løser de fleste dette ubehaget (dissonansen) ved å BENEKTE FAKTA og diskreditere/vekke mistro (mildt sagt) t) til den som kommer med faktaene. Dette kommer særlig til uttrykk i reliøse trossamfunn.

For mange kristne i dag, som kan føle seg "åndelig oppløftet" kan også føle seg forvirra over hva som er bibelsk sannhet.
Seremonier, undervisning og bibelstudier blir ofte bedømt...ikke ut fra om de er bibelsk rette, men ut fra hvordan en får lytteren/leseren til å føle seg.
(fortsetter)

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 28.08.2025 av Anonym
Bortrykkelsen (The Rapture) ble popularisert av John Nelson Darby rundt 1830.

"Bortrykkelsen" nevnes ALDRI i bibelen, og er derfor en løgn for å behage folkemassene.

Jesus har allerede kommet tilbake ifølge bibelen, som Han selv sier i Matteus 24:2, 16:17, Saccaria sier det også i Sak.13-14.

JEG TROR vi er nå i Satans lille sesong som er beskrevet før Guds Jerusalem stiger ned fra himmelen til denne jorden.

Det er viktig at DU selv undersøker, for jeg skal ikke fortelle deg hva du skal tro
Anonym
#2. Postet 28.08.2025 av Anonym
Bortrykkelsen (The Rapture) ble popularisert av John Nelson Darby rundt 1830.

"Bortrykkelsen" nevnes ALDRI i bibelen, og er derfor en løgn for å behage folkemassene.

Jesus har allerede kommet tilbake ifølge bibelen, som Han selv sier i Matteus 24:2, 16:17, Saccaria sier det også i Sak.13-14.

JEG TROR vi er nå i Satans lille sesong som er beskrevet før Guds Jerusalem stiger ned fra himmelen til denne jorden.

Det er viktig at DU selv undersøker, for jeg skal ikke fortelle deg hva du skal tro
Davidos...her en norsk artikkel om bortrykkelsen-før-trengselen-læra:

https:/www.sokelys.com/hvordan-oppstod-laeren-om-bortrykkelse-for-trengselen/

Ifølge denne artikkelen oppstod denne læren lenge, lenge før John Nelson Darby, men han også nevnes i artikkelen. Artikkelen er fra 2018.

Ellers var ikke jeg tenkt å ta opp hva som er bibelsk rett angående bortrykkelsen, selv om det ser slik ut i innlegget mitt. Alt jeg har skrevet der er direkte sitat fra en amerikansk video...det jeg vil ta opp er Kognitiv Dissoans og Kognitiv Terapi. Kommer mer om det i neste kommentar.

Hva du mener med at vi nå er i "Satans lille sesong" har jeg aldri hørt om, kan du eventuelt vise til bibelen her?
Anonym
#3. Postet 29.08.2025 av Anonym
Davidos...her en norsk artikkel om bortrykkelsen-før-trengselen-læra:

https:/www.sokelys.com/hvordan-oppstod-laeren-om-bortrykkelse-for-trengselen/

Ifølge denne artikkelen oppstod denne læren lenge, lenge før John Nelson Darby, men han også nevnes i artikkelen. Artikkelen er fra 2018.

Ellers var ikke jeg tenkt å ta opp hva som er bibelsk rett angående bortrykkelsen, selv om det ser slik ut i innlegget mitt. Alt jeg har skrevet der er direkte sitat fra en amerikansk video...det jeg vil ta opp er Kognitiv Dissoans og Kognitiv Terapi. Kommer mer om det i neste kommentar.

Hva du mener med at vi nå er i "Satans lille sesong" har jeg aldri hørt om, kan du eventuelt vise til bibelen her?
Det er et viktig tema du er inne på, dette med kognitiv dissonans. I disse dager er det et tema med mange fasetter....

Det er så mye vi ikke vet, som vi tror vi vet. Og som du sier; det er følelsesstyrt.

Jeg ser frem til fortsettelsen. Kom gjerne med konkrete eksempler til diskusjon.

Når det gjelder Satans lille sesong, så står det om den i Åp.20:3, men på Norsk står det "en liten stund"

Revelation 20:3
“And cast him into the bottomless pit, and shut him up, and set a seal upon him, that he should deceive the nations no more, till the thousand years should be fulfilled: and after that he must be loosed a little season.”

Artikkelen var spot on! Jesuittene skaper mye ugagn i verden, eller "The Society of Jesus" som de kaller seg. Khaasar-"jøder" er også et stort problem. Og det er forsåvidt Katolisme i sin helhet også, siden de bryter de 4 første budene som omhandler forholdet til Faderen i himmelen. Men der er det lov å være uenig, selvsagt.

Når vi er inne på kognitiv dissonans, så er pave Sylvester verdt å nevne. Han/hun sies å ha gått inn en pakt direkte med Satan, og det tyder jo på at pavedømmet allerede var korruptert om slikt kunne finne sted. Verdt å sjekke ut hvor det står i dag gjennom Kevin Anett. Shawn Attwood har en podcast hvor Kevin stadig er på besøk på vegne av en domstol de har tiltalt pavene for drap og tortur av mennesker i sataniske ritualer. Det er jo massiv kognitiv dissonans på gang når 2milliarder mennesker tilber en satanisk pave på dagsbasis, som om han var gud og sitter på tronen som gud. Pavedømmet i sin helhet vil jeg si er korrupt fra begynnelsen av ihht moralloven.
AndersW
#4. Postet 29.08.2025 av AndersW
...Når vi er inne på kognitiv dissonans, så er pave Sylvester verdt å nevne. Han/hun sies å ha gått inn en pakt direkte med Satan, og det tyder jo på at pavedømmet allerede var korruptert om slikt kunne finne sted. Verdt å sjekke ut hvor det står i dag gjennom Kevin Anett. Shawn Attwood har en podcast hvor Kevin stadig er på besøk på vegne av en domstol de har tiltalt pavene for drap og tortur av mennesker i sataniske ritualer. Det er jo massiv kognitiv dissonans på gang når 2milliarder mennesker tilber en satanisk pave på dagsbasis, som om han var gud og sitter på tronen som gud. Pavedømmet i sin helhet vil jeg si er korrupt fra begynnelsen av ihht moralloven.
Kanskje også du skulle lage en hjemmelaget domstol, med en hjemmelaget tiltale hvor du som dem kan leke både dommer og aktor, Davidos

Paven tilber Gud sammen med Jesus og alle de andre kristne. Det er du som er utenfor i mørket, hvor de gråter og skjærer tenner.
Anonym
#5. Postet 29.08.2025 av Anonym
Kanskje også du skulle lage en hjemmelaget domstol, med en hjemmelaget tiltale hvor du kan leke både dommer og aktor, Davidos

Paven tilber Gud sammen med Jesus og alle de andre kristne. Det er du som er utenfor.
Du er et klassisk eksempel på kognitiv dissonans, for du reagerer med følelser for doktrine som du har adoptert fra pavedømmet. Da kommer man ofte med anklager og forsøk på å latterliggjøre den som man føler "angriper" "sitt" paradigme.

Dessuten tar du feil om at paven tilber Gud SAMMEN med Jesus, for paven har tittel som "vicarius christi", som betyr "Kristi stedfortreder", altså sier paven at han ER Jesus mens Jesus er i himmelen med vår Fader. Det er jo et klart brudd på alle de 4 første budene gitt oss alle mennesker gjennom steintavlene som Gud SELV skrev med Sin finger. Jeg legger heller min lit til vår Far i himmelen fremfor en karakter som påstår at han er utvalgt av Gud for å stedfortrede for Jesus. Helt hinsides konsept, spør du meg.

Du/dere kan lese mer om hva som skjer utenfor kognitiv-dissonans-media HER: https://murderbydecree.com/2025/06/01/new-evidence-of-pope-leos-criminality-as-well-as-mormon-church-complicity/#page-content

Men du spør jo ikke, men anklager og forsøker å latterliggjøre. Hersketeknikk er jo et kjent "våpen" i arsenalet til de som er hjernevasket... Og jeg fordømmer deg ikke for det, men sympatiserer og føler med deg.
compaq
#6. Postet 29.08.2025 av compaq
salvationforfall2

Alle mennesker er etterkommere av Adam og har arvet synden fra ham, kan Kristi gjenløsningsoffer ble anvendt til gagn for alle mennesker. De som forkaster beretningen i 1.Mosebok, er kanskje ikke klar over at de ved å gjøre det forkaster kristendommen. Hvordan det? Jo, fordi Jesu kristi gjenløsningsoffer ble nødvendig som følge av det Adam gjorde. De som godtar Jesu Kristi gjenløsningsoffer, må derfor også tro at beretningen i Mosebok er sann. Å godta den delvis vil ikke være mulig.
Anonym
#7. Postet 29.08.2025 av Anonym
(fortsettelsen av innlegget SANNHETEN VIL SETTE DEG FRI. Du bør ha lest innlegget før du leser dette)

Psykologen Daniel Kahneman, forfatter av boken "Thinking, Fast and Slow", forklarer at folk hovedsaklig opererer i det han kaller System 1-tenking, fast (hurtig), emosjonelt og intuitivt...heller enn System 2-tenking, som er slow (sakte), rasjonelt, og fakta-basert.

System 1 vil ha det komfortable/behagelige framfor motsetninger. Så når en bibellærer legger fram fakta som forstyrrer/utfordrer tradisjonelle læresetninger/doktriner og feiltolkninger, slår System 1 tvert inn og sier oss: "Det føles ikke rett! (That doesn't feel right!")...SELV OM DET ER SANT!

Dette er grunnen til at bibellærere som legger fram bibelske fakta - spesielt slike som gir ubehag (discomfort) - ofte bare blir glemt eller avvist. Det folk husker er ikke hva som ble sagt, men hvordan det fikk dem til å føle seg.

Nevro-vitenskapen slår fast at minnet (memory) er koblet til det emosjonelle/følelser. Studenter husker ikke lærere for deres information (det de lærte), men for deres følelsesmessige påvirkning - om de følte seg trygge, inspirert, oppmuntra og sett.
Så i en menighets-/kirke-kultur som er drevet mer av følelser enn undersøkelse, er ofte ikke de mest ettertraktede lærere de som underviser i sannhet, men de som gir mest følelsesmessig resonans/gjenklang. De blir mest husket for sin karisma, ikke deres klarhet.

Dette burde være en vekker for de som søker å forstå Guds framtidige planer som er profetert i Bibelen. Skal en søke etter SANNHET, så MÅ vi være villig til å kjenne på discomfort/ubehag for å oppdage sannheten. Er vi ikke villige til det, så søker vi ikke etter sannheten, men følger etter/jakter på en følelse.

For å forstå den bibelske sannhet om "Guds kirke/menighet", er det helt nødvendig at vi setter til side våre følelser og søke i bibel-tekstene (in context). Uten det, er en student tapt/gått seg bort.

SLUTT
AndersW
#8. Postet 30.08.2025 av AndersW
Postet i går kl 07:16 av Davidos

Du er et klassisk eksempel på kognitiv dissonans, for du reagerer med følelser for doktrine som du har adoptert fra pavedømmet. Da kommer man ofte med anklager og forsøk på å latterliggjøre den som man føler "angriper" "sitt" paradigme.

Dessuten tar du feil om at paven tilber Gud SAMMEN med Jesus, for paven har tittel som "vicarius christi", som betyr "Kristi stedfortreder", altså sier paven at han ER Jesus mens Jesus er i himmelen med vår Fader.......
Så nå leker du psykolog?

Paven som alle andre ekte kristne er en gren på det sanne vintreet som tilber Faderen. Og dette vintreet er sammen med sin grener Jesus, Davidos

De kristne er også i himmelen sammen med Jesus

Ef 2:6 "I Kristus Jesus har han reist oss opp fra døden sammen med ham og satt oss i himmelen med ham."

Saken er den at du faktisk har null begrep om hva det vil si å være en kristne. Du bare trekker noen ideer ut fra alle disse YouTube videone du ser på og legger til Gud velsigne deg eller Ånden har talt.
Anonym
#9. Postet 30.08.2025 av Anonym
Så nå leker du psykolog?

Paven som alle andre ekte kristne er en gren på det sanne vintreet som tilber Faderen. Og dette vintreet er sammen med sin grener Jesus, Davidos
Neida, jeg leker ikke psykolog, jeg er psykolog. Eller som jeg liker å kalle det: Syk og logisk. De går litt hånd i hånd. ;-) Jeg omfavner min kognitive dissonans, og utfordrer den rett i øynene. Jeg eier ikke skam for andre enn Far i himmelen, og jeg lar meg ikke diktere av noen. Verken deg eller youtube. Samtidig så er både du og youtube nyttig for meg på jakten etter sannhet. Det er vanskelig å navigere ofte, og det er lett å fare på villspor dersom man ikke gjør egne undersøkelser. Akkurat nå undersøker jeg i felleskap med en trosbroder angående menneskets tapte historie. Det er mye vi tror vi vet som vi ikke har peiling på. Så dette innlegget treffer skikkelig spikeren på hodet.

Men til syvende og sist legger jeg lit til Jesus, Han viser meg det jeg trenger å se. Og man skal da være 100% blind dersom man ikke klarer å innse at pavedømmet representerer antikrist. Det er infisert av pedofile og barnemordere, men de pynter seg med sølv og gull og kaller seg for "Jesus stedfortreder" for å bedra folkemassene. Jeg vil ikke legge min lit til noe menneske, og aller minst mennesker som holder på med det motsatte av å elske sin neste som seg selv, og samtidig bryter alle de 4 første budene i moralloven. En skam for mennesket, intet annet!

Og du er jo enig, dersom man ser din siste kommentar på innlegget "sabbatskoleleksa", for der sier du jo selv at man holder budene dersom man elsker sin neste som seg selv og Gud av hele sin kraft. Og ikke minst så sier Johannes det også, i Joh 5:1-4
Anonym
#10. Postet 30.08.2025 av Anonym
Neida, jeg leker ikke psykolog, jeg er psykolog. Eller som jeg liker å kalle det: Syk og logisk. De går litt hånd i hånd. ;-) Jeg omfavner min kognitive dissonans, og utfordrer den rett i øynene. Jeg eier ikke skam for andre enn Far i himmelen, og jeg lar meg ikke diktere av noen. Verken deg eller youtube. Samtidig så er både du og youtube nyttig for meg på jakten etter sannhet. Det er vanskelig å navigere ofte, og det er lett å fare på villspor dersom man ikke gjør egne undersøkelser. Akkurat nå undersøker jeg i felleskap med en trosbroder angående menneskets tapte historie. Det er mye vi tror vi vet som vi ikke har peiling på. Så dette innlegget treffer skikkelig spikeren på hodet.

Men til syvende og sist legger jeg lit til Jesus, Han viser meg det jeg trenger å se. Og man skal da være 100% blind dersom man ikke klarer å innse at pavedømmet representerer antikrist. Det er infisert av pedofile og barnemordere, men de pynter seg med sølv og gull og kaller seg for "Jesus stedfortreder" for å bedra folkemassene. Jeg vil ikke legge min lit til noe menneske, og aller minst mennesker som holder på med det motsatte av å elske sin neste som seg selv, og samtidig bryter alle de 4 første budene i moralloven. En skam for mennesket, intet annet!

Og du er jo enig, dersom man ser din siste kommentar på innlegget "sabbatskoleleksa", for der sier du jo selv at man holder budene dersom man elsker sin neste som seg selv og Gud av hele sin kraft. Og ikke minst så sier Johannes det også, i Joh 5:1-4
Davidos...viser til uhevet skrift av din kommentar ovenfor. Det som er viktig å være klar over at det er utelukkende vikktige "bibelske fakta" som kan fremkalle Kognitiv Dissonans (ubehag), fordi disse faktaene vil være i konflikt med kristne "sannheter"/læresetninger/dogmer kristne allerede har og er opplært til å tro og som i mange tilfeller gir en "feel-good"-opplevelse. Disse bibelske faktaene finnes KUN i Bibelen. For kristne forkynnere, influensere, bilbellærere og pastorer er disse bibelske faktaene skjult, de vet ikke om dem (det har ikke noe med DHÅ å gjøre), derfor forkynner de feil. Men får en sett disse bibelske faktaene så vil det sannsynligvis endre hele vårt syn på Bibelen, for det er umulig å benekte dem. Benekter en dem, da er det "feel-good"-opplevelsen som betyr noe, ikke bibelske fakta. Å få sett disse bibelske faktaene som kan fremkalle Kognitiv Dissonans har ingen ting med DHÅ å gjøre.

Det er viktig å ha fullstendig klart for seg hva "System 1-Tenkingen" innebærer.

Jeg skrev også at det bare er viktige bibelspørsmål som kan fremkalle Kognitiv Dissonans. Dette fordi det ikke skal gå inflajson i begrepet og benyttes om den minste uenighet. Det er derfor også viktig at vi tenker grundig (slow) gjennom alt dette med kognitiv dissonans som jeg har presentert i innlegget pluss en kommentar til.
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseKristenDate Magasinet – Tro og håp, kjærlighet, historier