Neida, jeg leker ikke psykolog, jeg er psykolog. Eller som jeg liker å kalle det: Syk og logisk. De går litt hånd i hånd. ;-) Jeg omfavner min kognitive dissonans, og utfordrer den rett i øynene. Jeg eier ikke skam for andre enn Far i himmelen, og jeg lar meg ikke diktere av noen. Verken deg eller youtube. Samtidig så er både du og youtube nyttig for meg på jakten etter sannhet. Det er vanskelig å navigere ofte, og det er lett å fare på villspor dersom man ikke gjør egne undersøkelser. Akkurat nå undersøker jeg i felleskap med en trosbroder angående menneskets tapte historie. Det er mye vi tror vi vet som vi ikke har peiling på. Så dette innlegget treffer skikkelig spikeren på hodet.
Men til syvende og sist legger jeg lit til Jesus, Han viser meg det jeg trenger å se. Og man skal da være 100% blind dersom man ikke klarer å innse at pavedømmet representerer antikrist. Det er infisert av pedofile og barnemordere, men de pynter seg med sølv og gull og kaller seg for "Jesus stedfortreder" for å bedra folkemassene. Jeg vil ikke legge min lit til noe menneske, og aller minst mennesker som holder på med det motsatte av å elske sin neste som seg selv, og samtidig bryter alle de 4 første budene i moralloven. En skam for mennesket, intet annet!
Og du er jo enig, dersom man ser din siste kommentar på innlegget "sabbatskoleleksa", for der sier du jo selv at man holder budene dersom man elsker sin neste som seg selv og Gud av hele sin kraft. Og ikke minst så sier Johannes det også, i Joh 5:1-4
Davidos...viser til uhevet skrift av din kommentar ovenfor. Det som er viktig å være klar over at det er utelukkende vikktige "bibelske fakta" som kan fremkalle Kognitiv Dissonans (ubehag), fordi disse faktaene vil være i konflikt med kristne "sannheter"/læresetninger/dogmer kristne allerede har og er opplært til å tro og som i mange tilfeller gir en "feel-good"-opplevelse. Disse bibelske faktaene finnes KUN i Bibelen. For kristne forkynnere, influensere, bilbellærere og pastorer er disse bibelske faktaene skjult, de vet ikke om dem (det har ikke noe med DHÅ å gjøre), derfor forkynner de feil. Men får en sett disse bibelske faktaene så vil det sannsynligvis endre hele vårt syn på Bibelen, for det er umulig å benekte dem. Benekter en dem, da er det "feel-good"-opplevelsen som betyr noe, ikke bibelske fakta. Å få sett disse bibelske faktaene som kan fremkalle Kognitiv Dissonans har ingen ting med DHÅ å gjøre.
Det er viktig å ha fullstendig klart for seg hva "System 1-Tenkingen" innebærer.
Jeg skrev også at det bare er viktige bibelspørsmål som kan fremkalle Kognitiv Dissonans. Dette fordi det ikke skal gå inflajson i begrepet og benyttes om den minste uenighet. Det er derfor også viktig at vi tenker grundig (slow) gjennom alt dette med kognitiv dissonans som jeg har presentert i innlegget pluss en kommentar til.