Jorden var skapt av Gud perfekt og menneskene valgte å synde så jorden ble forbannet for Adam skyld. Adam representant for menneskene. Det gikk en tid og jorden ble full med vold og ondskap.
Joh 3:16
16 For så høyt har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå tapt, men ha evig liv.
2pet 2:5-6
5 Heller ikke skånte han den gamle verden. Bare Noah, rettferdighetens talsmann, og sju andre ble beskyttet da Gud førte storflommen over de ugudeliges verden.
6 Byene Sodoma og Gomorra la han i aske og dømte dem til ødeleggelse; han gjorde dem til et avskrekkende eksempel for dem som senere ville leve et ugudelig liv.
Jeg tror Gud elsker menneskene, men hater syndene. Derfor tales det om at en ikke skal være av verden, for verdens vis er et liv som ikke leves i harmoni med Guds prinsipper.
Verden taler om stolthet,udødligjøring av jeg-et, karriere og prestisje jobber. Mens Jesus taler om uselviskhet, ydmykhet, lydighet ved tro, kjærlighet i lydighet ved Kristi eksempel,
søk først Guds rike og hans rettferdighet, deretter får en det som er nødvendig.
Det er felt en dom over verden som skal bli fullbyrdet i sin tid
1Joh 2:15-17
15 Elsk ikke verden, heller ikke det som er i verden! Den som elsker verden, har ikke kjærligheten til Far i seg.
16 For alt som er i verden – kjøttets begjær, øynenes begjær og skrytet av alt en eier – det er ikke av Far, men av verden.
17 For verden går til grunne med alt sitt begjær, men den som gjør Guds vilje, består til evig tid.
Matt 5:5 (jorden/verden)
Salige er de ydmyke,
for de skal arve jorden.
Jesaja 65:17
17 Se, jeg skaper en ny himmel og en ny jord.
Ingen skal minnes de første ting,
ingen skal tenke på dem.
2pet 3:12-13
12 mens dere venter på at Guds dag skal komme, og fremskynder den. Da skal himlene bli fortært av ild, og elementene skal brenne og smelte.
13 Men etter hans løfte venter vi på en ny himmel og en ny jord, hvor rettferdighet bor.
Åp 21:1-2
1 Og jeg så en ny himmel og en ny jord. For den første himmel og den første jord var borte, og havet fantes ikke mer.
2 Og jeg så den hellige byen, det nye Jerusalem, stige ned fra himmelen, fra Gud, gjort i stand og pyntet som en brud for sin brudgom.
Les gjerne Hebr 12:25-29-> Salme 102:27->Jesaja 51:6(les gjerne vers 4-8)
Guds evig lov er den målesnor vi blir veid/dømt ved, derfor trenger vi å gi vår synde byrde til Kristus som renser oss fra alt ondt, og deretter leve et liv som blir mer og mer lik Kristus, på den måten bli stående i dommen som frikjent.