April 74 sier: Hei! Jeg fikk feedback fra en i dag om at menn trenger å få svar på meldingene de sender oss jenter. Be kind always:)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Salvationforall2
Opprettet 05.08.2025 av Salvationforall2, mann, 73 år, ikke angitt.
Johannes 3:16 ......men hvorfor sa da Jesus at han..........?
Joh. 3:16, kalt "den lille bibel" av mange:

"For så har Gud elsket verden at han ga sin enbårne Sønn, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv."

MEN

hvorfor sa da Jesus at han bare var utsendt til de fortapte får av Israels hus?

Var ikke Jesus og Gud enige...eller løy Jesus?

Eller skal man ikke spørre?

Svar på innlegg

Davidos
#1. Postet 05.08.2025 av Davidos
Synes jeg hører ekkoet av en slanges kløyvde tunge her.... "har Gud virkelig sagt"

Ingen overraskelse at det kommer fra den aktuelle forfatteren
AndersW
#2. Postet 05.08.2025 av AndersW
Joh. 3:16, kalt "den lille bibel" av mange:

"For så har Gud elsket verden at han ga sin enbårne Sønn, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv."

MEN

hvorfor sa da Jesus at han bare var utsendt til de fortapte får av Israels hus?

Var ikke Jesus og Gud enige...eller løy Jesus?

Eller skal man ikke spørre?

Matteus evangeliet er skrevet til Israels hus, mens Johannes evangeliet er skrevet til hele verden. Som Jesus selv, søker Kirken fra første stund å tilrettelegge veien for alle. Slik at det for alle blir letter å gå over til Jesus.

Planen er "å sammenfatte alt i Kristus, alt i himmel og på jord i ham." (Ef 1:10)
AndersW
#3. Postet 05.08.2025 av AndersW
Synes jeg hører ekkoet av en slanges kløyvde tunge her.... "har Gud virkelig sagt"

Ingen overraskelse at det kommer fra den aktuelle forfatteren
Du både ser og hører djevelen i alt og alle, men ikke i deg selv, Davidos
Davidos
#4. Postet 05.08.2025 av Davidos
Du både ser og hører djevelen i alt og alle, men ikke i deg selv, Davidos
Næmmen, er det deg igjen...

Litt av en påstand.

I deg, AndersW, hører jeg djevelen til stadighet. Du kommer bare med anklager og personangrep, irettelsettelser og vranglære. Du og SFA2 er de selverklærte "gudene" her inne... og jeg liker ikke det jeg ser fra noen av dere, især deg.
AndersW
#5. Postet 06.08.2025 av AndersW
Næmmen, er det deg igjen...

Litt av en påstand.

I deg, AndersW, hører jeg djevelen til stadighet. Du kommer bare med anklager og personangrep, irettelsettelser og vranglære. Du og SFA2 er de selverklærte "gudene" her inne... og jeg liker ikke det jeg ser fra noen av dere, især deg.
Så alle som motsier deg, er djevelen? Gjelder det også Jesus?
compaq
#6. Postet 06.08.2025 av compaq
Den største lærer som noen gang har vært på jorden. Jesus Kristus fortalte en en gang en lignelse som handlet om å vise nestekjærlighet. Han fortalte om en vennlig og medfølende mann som var villig til å hjelpe en fullstendig fremmed. Både en prest og en levitt ignorerte den fremmede som var blitt slått av røvere og etterlatt halvdød på veien mellom Jerusalem og Jeriko.

Men den medfølende mannen tok seg straks av den fremmede og betalte et beløp som svarer til 2 dagerslønn for hans pleie. Han lovte til og med å betale mer hvis det skulle bli nødvendig. ( Luk 10:30-35) Denne medfølende mannen i Jesu lignelse var en samaritan.

Andre uttalelser som Jesus kom med, viser at samaritanene var av delvis utenlandsk, ikke-jødisk avstamming. Han utelukket spesielt dem da han ga sine apostler befaling om å konsentrere seg om å forkynne for de fortapte får av Israels hus. ( Matt 10:5-6) Ved en annen anledning omtalte han en samaritan som denne som hører til et annet folk. ( Luk 17:16-18)
Davidos
#7. Postet 06.08.2025 av Davidos
Så alle som motsier deg, er djevelen? Gjelder det også Jesus?
Er du "alle"? "Legion"?

Dt forklarer jo mye ;-)
Salvationforall2
#8. Postet 06.08.2025 av Salvationforall2
Den største lærer som noen gang har vært på jorden. Jesus Kristus fortalte en en gang en lignelse som handlet om å vise nestekjærlighet. Han fortalte om en vennlig og medfølende mann som var villig til å hjelpe en fullstendig fremmed. Både en prest og en levitt ignorerte den fremmede som var blitt slått av røvere og etterlatt halvdød på veien mellom Jerusalem og Jeriko.

Men den medfølende mannen tok seg straks av den fremmede og betalte et beløp som svarer til 2 dagerslønn for hans pleie. Han lovte til og med å betale mer hvis det skulle bli nødvendig. ( Luk 10:30-35) Denne medfølende mannen i Jesu lignelse var en samaritan.

Andre uttalelser som Jesus kom med, viser at samaritanene var av delvis utenlandsk, ikke-jødisk avstamming. Han utelukket spesielt dem da han ga sine apostler befaling om å konsentrere seg om å forkynne for de fortapte får av Israels hus. ( Matt 10:5-6) Ved en annen anledning omtalte han en samaritan som denne som hører til et annet folk. ( Luk 17:16-18)
Compaq

At samaritanere var et "fremmed" folk og av ikke-jødisk avstamning er vel kanskje en vanlig oppfatning blant kristne.

Men World History Encyclopedia sier "SAMARITANERE ER EN RELIGIØS SEKT AV ETNISKE JØDER som bor i nærheten av Gazizim-fjellet, Nablus, Hebron og Vestbredden i Israel. Dette samfunnet skiller seg fra mainstream jødedom ved å hevde at tilhengere bare aksepterer de fem Mosebøkene (Torah), og ikke profetbøkene eller senere tekster. De refererer til seg selv som"voktere av Torahen" (shomrei ha-torah), og deres ritualer og praksiser hevdes å være de eldste og mest gyldige i jødisk tradisjon.....Når det gjelder slektsforskning, hevder samaritanerne at de nedtammer fra to sønner av Josef, Efraim ogen Menasse".

Mer om dette (helt tilbake til Moses) kan vi lese i artikkelen "Samaritanerne" i World History Encyclopedia, her er linken:

https://www.worldhistory.org/Samaritans/#....nei, huff, denne linken var så lang at jeg dropper den....og anbefaler å gjøre som meg, jeg søkte på internett med følgende tekst: "The Samaritans were isralites" og fikk da opp bl.a. denne linken "Samaritans - World History Encyclopedia" - trykk på den så kommer artikkelen opp og kan oversettes til norsk med et tastetrykk.
AndersW
#9. Postet 06.08.2025 av AndersW
Er du "alle"? "Legion"?

Dt forklarer jo mye ;-)
Er det noen som stadig bruker "vi" eller "oss" om seg selv her i forumet, så er det deg Davidos
compaq
#10. Postet 06.08.2025 av compaq
Det ser ut at disse fremmede folkenes lære at hvert ble forandret en del. Blandende ekteskap bidro uten tvil til dette, ettersom det fortsatt var igjen en isralittiske befolkning i det området som assyrerne hadde erobret selv som den er sterkt redusert. ( 2.krø 34:6-9) Rasemessig ser derfor samaritanene ut til å ha vært etterkommere av de israelitter som ble igjen i landet i landet og de fremmede folk som ble ført inn i det.

Det ser ut at i de etterfølgende århundrer hadde samaritanene ikke noen forbindelse med tilbedelsen av Jehova i Jerusalem og de fortsatte derfor å skille seg ut fra jødene i religiøs henseende. Samaritanene bygde til og med sitt eget tempel på Gerisim-fjellet som et motstykke til templet i Jerusalem. Da Jesus kristus utførte sin tjeneste på jorden, eksisterte dette templet ikke lenger, men samaritanene tilba fortsatt på Gerisim-fjellet. ( Joh 4:20-23) De godtok bare Pentatevken, de fem Mosebøkene, forkastet resten av de hebraiske skrifter, muligens med unntagelse av Josvas bok. Derfor har de bare en ufullstendig kunnskap om Jehova Gud og hans hensikt.

Det var derfor Jesus kristus sa til den samaritanske kvinne: I tilber det I ikke kjenner( Joh 4:22) Men fordi samaritanene godtok Pentatevken, praktiserte de ikke desto mindre omskjærelse og så fram til at den profet som var større enn Moses, Messias skulle komme. (5.Mos 18:18) ( Joh 4:25)

Det rasemessige og religiøse skillet mellom jødene og samaritanene skapte store fordommer. Jødene så vanligvis ned på samaritanene og nektet å ha noe med dem å gjøre. ( Joh 4:9) Ordet samaritan ble til og med brukt som skjellsord. Et eksempel på dette er det som noen vantro jøder sa til Jesus: Sier vi ikke med rette at du er en samaritan og er besatt. ( Joh 8:48)
April 74 sier: Hei! Jeg fikk feedback fra en i dag om at menn trenger å få svar på meldingene de sender oss jenter. Be kind always:)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen