Den største lærer som noen gang har vært på jorden. Jesus Kristus fortalte en en gang en lignelse som handlet om å vise nestekjærlighet. Han fortalte om en vennlig og medfølende mann som var villig til å hjelpe en fullstendig fremmed. Både en prest og en levitt ignorerte den fremmede som var blitt slått av røvere og etterlatt halvdød på veien mellom Jerusalem og Jeriko.
Men den medfølende mannen tok seg straks av den fremmede og betalte et beløp som svarer til 2 dagerslønn for hans pleie. Han lovte til og med å betale mer hvis det skulle bli nødvendig. ( Luk 10:30-35) Denne medfølende mannen i Jesu lignelse var en samaritan.
Andre uttalelser som Jesus kom med, viser at samaritanene var av delvis utenlandsk, ikke-jødisk avstamming. Han utelukket spesielt dem da han ga sine apostler befaling om å konsentrere seg om å forkynne for de fortapte får av Israels hus. ( Matt 10:5-6) Ved en annen anledning omtalte han en samaritan som denne som hører til et annet folk. ( Luk 17:16-18)
Compaq
At samaritanere var et "fremmed" folk og av ikke-jødisk avstamning er vel kanskje en vanlig oppfatning blant kristne.
Men World History Encyclopedia sier "SAMARITANERE ER EN RELIGIØS SEKT AV ETNISKE JØDER som bor i nærheten av Gazizim-fjellet, Nablus, Hebron og Vestbredden i Israel. Dette samfunnet skiller seg fra mainstream jødedom ved å hevde at tilhengere bare aksepterer de fem Mosebøkene (Torah), og ikke profetbøkene eller senere tekster. De refererer til seg selv som"voktere av Torahen" (shomrei ha-torah), og deres ritualer og praksiser hevdes å være de eldste og mest gyldige i jødisk tradisjon.....Når det gjelder slektsforskning, hevder samaritanerne at de nedtammer fra to sønner av Josef, Efraim ogen Menasse".
Mer om dette (helt tilbake til Moses) kan vi lese i artikkelen "Samaritanerne" i World History Encyclopedia, her er linken:
https://www.worldhistory.org/Samaritans/#....nei, huff, denne linken var så lang at jeg dropper den....og anbefaler å gjøre som meg, jeg søkte på internett med følgende tekst: "The Samaritans were isralites" og fikk da opp bl.a. denne linken "Samaritans - World History Encyclopedia" - trykk på den så kommer artikkelen opp og kan oversettes til norsk med et tastetrykk.