per arne sier: Suksess er ikke nøkkelen til å oppnå lykke. Lykke er nøkkelen til å oppnå suksess. Hvis du elsker det du driver med, vil du oppnå suksess."
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

HÅKON L
Opprettet 28.07.2025 av HÅKON L, mann, 29 år, Østfold.
Lovløshet
Job 36:15-21
15 Gud berger hjelpeløse i deres nød,
åpner deres ører i trengslene.
16 Så vil han også føre deg ut av trengslenes gap,
til åpent landskap uten farer
hvor ditt bord er fullt av fete retter.

17 Du fullfører dommen over de lovløse,
lov og rett skal ramme dem.

18 Pass på så ikke noen lokker deg med overflod,
la ikke bestikkelser føre deg på avveier!
19 Kan skriket ditt fri deg fra trengsel
om du så bruker all din kraft?

20 Du skal ikke lengte etter den natten
da folkeslag rykkes opp med rot.

21 Vokt deg, vend deg ikke mot ondskap,
for du velger heller ondskap enn lidelse.

Matt 15:13
13 Han svarte: «Enhver plante som ikke min himmelske Far har plantet, skal rykkes opp med rot.

Salme 37:20
20 Men de lovløse går til grunne.
Herrens fiender forsvinner som blomsterprakten på marken,
de blir borte som røyk.

Job 11:20-- hint til job 8:11-13
20 Men de lovløses øyne slukner.
De er ute av stand til å flykte,
deres eneste håp er å få ånde ut.

11 Vokser vel papyrus hvor det ikke er myrlendt,
blir sivet stort der det ikke er vann?
12 Mens det står grønt og uskåret,
visner det, før alt annet gress.
13 Slik går det med alle som glemmer Gud.
Håpet går under for den som er ugudelig.

(ugudelig = lovløs)
Job 8:22 Les gjerne salme 1
22 De som hater deg, må kle seg i skam,
de lovløses telt blir borte.

salme 9:17-18
17 Herren gir seg til kjenne, han kommer med rettferd.
Den lovløse fanges i sin egen ugjerning.Higgajon. Sela
18 Til dødsriket skal de lovløse fare,
alle folkeslag som glemmer Gud.
del 1 av 2

Svar på innlegg

HÅKON L
#1. Postet 28.07.2025 av HÅKON L
Del 2 av 2

Matt 24:12-13 (hva skal en holde ut?)
12 Og fordi lovløsheten tar overhånd, skal kjærligheten bli kald hos de fleste.
13 Men den som holder ut til enden, skal bli frelst.
åp 14:12 (ordet her referer til scenen som blir presentert vers 9-11, idet de hendelser skjer må de hellig ha utholdenhet)
12 Her må de hellige ha utholdenhet, de som holder seg til Guds bud og troen på Jesus.

Kan også referes til Matt 10:22(tema:forfølgelse)les Smyrna menigheten i åp 2:8-11 10 dager= 10 år (diakletiansk forfølgelse år 303-313)

2 tess 2:7-8 (referes til Romerike fra 313-478 var det en relativ religøsfrihet, men en lovløs ånd var i ferd med å bryte frem dyrets makt, men ble hindret ved at romerike fortsatt sto. (dette hinter forfattere på romerikes tidsalder på.)
dyret fikk dødlig sår(pause en tid deretter kom for en større arena hele jorden med lovløshet før Jesus kommer))
7 Lovløsheten virker allerede med sin kraft, men i hemmelighet. For han som ennå holder igjen, må først bli ryddet av veien.
8 Da skal den lovløse åpenbare seg, han som Herren [Jesus] skal utrydde med pusten fra sin munn og tilintetgjøre den dagen han kommer i herlighet.

(lovløshetenes funksjon er å forakte sannheten (ditt ord er sannhet, din lov er sannhet) de som ikke tror/elsker sannheten, blir overbevist om å tro lovløsheten ved villfarelse.

Den lovløse forklares ved vers 3-4. (da kan en studere bibelen og se hva som står om de ulike nøkelordene Gud, helligdom, selvopphøyelse)

noe å lese 1joh 2: 18-27-> vers 7 (Jesu ord)
AndersW
#2. Postet 28.07.2025 av AndersW
2 tess 2:7-8 (referes til Romerike fra 313-478 var det en relativ religøsfrihet, men en lovløs ånd var i ferd med å bryte frem dyrets makt, men ble hindret ved at romerike fortsatt sto. (dette hinter forfattere på romerikes tidsalder på.)
dyret fikk dødlig sår(pause en tid deretter kom for en større arena hele jorden med lovløshet før Jesus kommer))
7 Lovløsheten virker allerede med sin kraft, men i hemmelighet. For han som ennå holder igjen, må først bli ryddet av veien.
8 Da skal den lovløse åpenbare seg, han som Herren [Jesus] skal utrydde med pusten fra sin munn og tilintetgjøre den dagen han kommer i herlighet.

(lovløshetenes funksjon er å forakte sannheten (ditt ord er sannhet, din lov er sannhet) de som ikke tror/elsker sannheten, blir overbevist om å tro lovløsheten ved villfarelse.

Den lovløse forklares ved vers 3-4. (da kan en studere bibelen og se hva som står om de ulike nøkelordene Gud, helligdom, selvopphøyelse)

noe å lese 1joh 2: 18-27-> vers 7 (Jesu ord)
2 Tes 2:1-2 "Når det gjelder vår Herre Jesu Kristi komme og det at vi skal samles hos ham, ber vi dere, søsken: La dere ikke så lett bringe ut av fatning, og bli ikke skremt, verken av åndsbudskap, av påstander eller av brev som sies å være fra oss, om at Herrens dag alt er kommet."

Det som er interessant her. Er at det allerede da eksisterte falske Paulus brev. Ikke rart kirken var nødt til å lage en sammling ekte bøker og brev. Det vi i dag kaller bibelen.

At 2 Tes 2:7-8 handler om år 313-478 e.Kr er derimot sprøyt HÅKON L Faktisk like sprøyt som at noe i bibelen handler om 1844 e.Kr
Davidos
#3. Postet 29.07.2025 av Davidos
At 2 Tes 2:7-8 handler om år 313-478 e.Kr er derimot sprøyt HÅKON L Faktisk like sprøyt som at noe i bibelen handler om 1844 e.Kr
2 Tess 2:7-8
7 For lovløshetens hemmelighet er allerede nå i virksomhet. Det er bare det at den som nå holder igjen, skal bli tatt bort.
8 Da skal den lovløse bli åpenbart, han som Herren skal ødelegge med sin munns ånde og tilintetgjøre ved sin gjenkomst i herlighet.

Vers 8 beskriver Jesu gjenkomst, som ennå ikke har funnet sted.

Vers 7 beskriver årstallet du forsøker å vanære HÅKON L for, med sammenligning i feiltakelsen til SDA angående 1843-44 tolkningen, Selv om et menneske gjør feil, som vi alle gjør, så er ikke alt annet feil. HERREN jobber med oss på mystisk vis, og det er mye ugress blant hveten i disse tider og i de foregående århundrer. Klart sannheten skjuler seg i løgnene....

Det er opp til hver enkelt å se selv, eller forakte. Du later til å sitte fast i sistnevnte som frarøver deg muligheten til å se ihht tolkningen av profeti. Du har joogså rett til tider, og det anerkjenner jeg deg da for, siden jeg fordømer deg ikke på grunn av dine feil.
AndersW
#4. Postet 29.07.2025 av AndersW
2 Tess 2:7-8
7 For lovløshetens hemmelighet er allerede nå i virksomhet. Det er bare det at den som nå holder igjen, skal bli tatt bort.
8 Da skal den lovløse bli åpenbart, han som Herren skal ødelegge med sin munns ånde og tilintetgjøre ved sin gjenkomst i herlighet.

Vers 8 beskriver Jesu gjenkomst, som ennå ikke har funnet sted.

Vers 7 beskriver årstallet du forsøker å vanære HÅKON L for, med sammenligning i feiltakelsen til SDA angående 1843-44 tolkningen, Selv om et menneske gjør feil, som vi alle gjør, så er ikke alt annet feil. HERREN jobber med oss på mystisk vis, og det er mye ugress blant hveten i disse tider og i de foregående århundrer. Klart sannheten skjuler seg i løgnene....

Det er opp til hver enkelt å se selv, eller forakte. Du later til å sitte fast i sistnevnte som frarøver deg muligheten til å se ihht tolkningen av profeti. Du har joogså rett til tider, og det anerkjenner jeg deg da for, siden jeg fordømer deg ikke på grunn av dine feil.
Det var det med "nå" igjen. Paulus sier "er allerede nå i virksomhet"

Er det så inmari vanskelig å se og forstå at Jesus, Paulus og Johannes snakker om sin samtid og ikke om nå to tusen år senere?

Hvordan kan dere være så dumme at dere ikke forstår at alle disse som stadig starter ny sekter. Flytter alt dette fra det første århundre og to tusen år frem, for å lure dere til å tro at de er, det de første kristne var.
Davidos
#5. Postet 29.07.2025 av Davidos
Du liker å kalle folk dumme du AndersW, jeg ser det går igjen..

Ikke en god taktikk for å nå igjennom til folk, om det er målet ditt da?

Eller er målet utelukkende å legge skam på de som ikke er enige med din tolkning?

Dette er genuine spørsmål, som du egentlig allerede har svart på i din væremåte
AndersW
#6. Postet 29.07.2025 av AndersW
Du liker å kalle folk dumme du AndersW, jeg ser det går igjen..

Ikke en god taktikk for å nå igjennom til folk, om det er målet ditt da?

Eller er målet utelukkende å legge skam på de som ikke er enige med din tolkning?

Dette er genuine spørsmål, som du egentlig allerede har svart på i din væremåte
Vel, jeg kunne jo som Jesus og Paulus ha sagt: Hvordan kan dere være så uforstandige?

https://www.synonymordboka.no/no/?q=uforstandig
HÅKON L
#7. Postet 29.07.2025 av HÅKON L
2 Tes 2:1-2 "Når det gjelder vår Herre Jesu Kristi komme og det at vi skal samles hos ham, ber vi dere, søsken: La dere ikke så lett bringe ut av fatning, og bli ikke skremt, verken av åndsbudskap, av påstander eller av brev som sies å være fra oss, om at Herrens dag alt er kommet."

Det som er interessant her. Er at det allerede da eksisterte falske Paulus brev. Ikke rart kirken var nødt til å lage en sammling ekte bøker og brev. Det vi i dag kaller bibelen.

Det hadde vært mer korrekt av meg å nevne fra Jesus levde på jorden til romerikes fall i vest falt i 476) angående forfattere, ble vist det av en historiker så det tok jeg fra hukommelsen om at et frafall(han som holder igjen) måtte komme før jesus. Derfor kunne ikke Jesus komme så lenge romerike som helhet eksisterte. fra 476-538 var det stammer som holdt igjen for frafallet, etter det kom frafallet som skulle vare i 1260 dager/3,5år/42månder=1260år 1dag=1år i profetisk regning. Jesus kom heller ikke i 1260 årene fra 538-1798, men nøkkel ble åpnet ved at endetiden hadde kommet og da skulle det budskap som var forseglet i Daniel åpnes.

fra 1798 åt mange en stor insats til å granske profetiene og de ble etterhvert en stor gruppe som forskynte et budskap om at jesus skulle komme i 1843 senere oktober 1844(stor forsoningsdagen). Jesus kom heler ikke da, men boken ble spist med sitt budskap og den sved når Jesus ikke komme, skulle det da gis opp, nei fra den dagen fikk Helligdommen igjen sin rett, det betyr at yperstepresten går inn i det aller helligste og gjøre tjeneste. da skulle det igjen profeteres for konger, stammer og folkeslag. på den tiden hadde ikke adventbevegelsen helt forstått læren om Sabbaten, men ettersom et menneske får lys så er det også pliktig til å følge lyset.

Ellen G white holdt søndag tidlig i sitt liv, deretter etter den store skuffelsen så ble et nytt lys om sabbaten vist gradvis. og erkjennelse om Sabbaten er på Lørdag og grunnlaget for å holde den i hevd. Budskapet som nå skulle gis var de 3 englers budskap fra åp 14:5-12 om det evig evangelium som er verdens sist nådebudskap før plagene kommer over jorden og Kristus skal komme og da er det forsent å vende om. Her tilbake til tesalonikerne og da skal det komme en tid hvor menneskene ikke elsker sannheten, og når det skjer blir menneskene ledet i villfarelse og tror løgnen. Gud besegler de som kommer til å bli frelst i den tid rett før Jesu gjenkomst.
Les gjerne om Løgnens ly i gamletestamentet og se hva som skjer med det.
Davidos
#8. Postet i går kl 06:29 av Davidos
Vel, jeg kunne jo som Jesus og Paulus ha sagt: Hvordan kan dere være så uforstandige?

https://www.synonymordboka.no/no/?q=uforstandig
Jeg vil tro de uforstandige vil si det samme som deg.. For det er da uforstandig å kalle folk dumme. Og hvordan er resten av grøten da, ikke sant? Grøt..
Davidos
#9. Postet i går kl 06:54 av Davidos
Ellen G white holdt søndag tidlig i sitt liv, deretter etter den store skuffelsen så ble et nytt lys om sabbaten vist gradvis. og erkjennelse om Sabbaten er på Lørdag og grunnlaget for å holde den i hevd. Budskapet som nå skulle gis var de 3 englers budskap fra åp 14:5-12 om det evig evangelium som er verdens sist nådebudskap før plagene kommer over jorden og Kristus skal komme og da er det forsent å vende om. Her tilbake til tesalonikerne og da skal det komme en tid hvor menneskene ikke elsker sannheten, og når det skjer blir menneskene ledet i villfarelse og tror løgnen. Gud besegler de som kommer til å bli frelst i den tid rett før Jesu gjenkomst.
Les gjerne om Løgnens ly i gamletestamentet og se hva som skjer med det.
EGW snakker alltid om dette lyset, på lik linje med Lucerferianere. Faktisk er Adventistene de eneste jeg hører snakke om "lyset" i så stor grad som de gjør, og det er drypp fra pennen til EGW.

Dette med at Jesus skal ha "gått inn i helligdommen" i 1844 er jo svært beleilelig ihht Adventistenes overlevelse, og det passet jo "utmerket" at EGW fikk "syner" fra "gud" slik at skuffelsen ikke ble så stor likevel. Det er sånn det ser ut... Og det ER noe som skurrer. For hvorfor preger obelisker gravstedene til både EGW og hennes ektemann? Og hvorfor vil ikke Adventistene anerkjenne at EGW var svært høyt på strå i Eastern Star, og at alle hennes utvalgte pastorer også var frimurere fra begynnelsen av? Adventistene tok den "profetiske gave" til et annet nivå, men et nivå som var normalt på den tiden da det florerte av synske, automatskrivere, seanser osv. EGW sa jo selv at hun kommuniserte med en "engel" som bodde i et hjørne på rommet hennes. For ikke å snakke om praksisen med gulvligging og transe-tilstander hvor menighetens medlemmer påstod at de kommuniserte med Gud. EGW var den i menigheten som hadde best "kontakt" med det de oppfattet som Gud. Det er ikke bibelsk i det hele tatt, men heller stikk motsatt. Disse fruktene er ikke gode. De har rot i Luceferianisme, og alle frimurere og medlemmer i hemmelige organisasjoner om Eastern Star tilber Satan, det er ikke til å komme unna.

Med alt dette sagt så er fortsatt Adventistene de som har den beste forståelsen av bibelens profetier. Problemet er 1843-44 og EGW. De 3-englers budskap er jo også allerede skrevet i Åpenbaringen, men på en slik måte at de 3-englers budskap kan trekkes ut av det. Jeg trenger ikke EGW for å forstå disse tingene, og Ånden leder meg uansett til forkynnelse av det glade budskap, og det tenker jeg Ånden har gjort siden Jesu oppfart.

Jesus sa det jo selv;

Matteus 28:
18And Jesus came and spake unto them, saying, All power is given unto me in heaven and in earth.

19Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Ghost:

20Teaching them to observe all things whatsoever I have commanded you: and, lo, I am with you alway, even unto the end of the world. Amen.<
AndersW
#10. Postet i går kl 07:45 av AndersW
EGW snakker alltid om dette lyset, på lik linje med Lucerferianere. Faktisk er Adventistene de eneste jeg hører snakke om "lyset" i så stor grad som de gjør, og det er drypp fra pennen til EGW.

Dette med at Jesus skal ha "gått inn i helligdommen" i 1844 er jo svært beleilelig ihht Adventistenes overlevelse, og det passet jo "utmerket" at EGW fikk "syner" fra "gud" slik at skuffelsen ikke ble så stor likevel.....
1844 e.Kr vanvittig. I Hebreerne kan vi lese at Kristus gikk inn i helligdommen i det første århundre.

Heb 9:11 "Men Kristus er kommet som øversteprest for alt det gode vi nå har. Han har gått igjennom det teltet som er større og mer fullkomment, og som ikke er laget av menneskehånd, det vil si: som ikke tilhører denne skapte verden. Ikke med blod av bukker og kalver, men med sitt eget blod gikk han inn i helligdommen én gang for alle og kjøpte oss fri for evig. "

I stedet for å som sektene flytte alt to tusen år frem i tiden og hevde at det er nå det skjer. Gjør vi i kirken noe helt annet. Vi går tilbake til det første århundre og deltar i alt som skjer sammen med de første kristne.

Kol 2:5 "For selv om jeg ikke er hos dere med kroppen, er jeg hos dere i ånden"

1 Kor 5:3 "
For jeg, som er fysisk fraværende, men nærværende i ånden
"
per arne sier: Suksess er ikke nøkkelen til å oppnå lykke. Lykke er nøkkelen til å oppnå suksess. Hvis du elsker det du driver med, vil du oppnå suksess."
Skriv Skriv her Skriv i megafonen