per arne sier: Suksess er ikke nøkkelen til å oppnå lykke. Lykke er nøkkelen til å oppnå suksess. Hvis du elsker det du driver med, vil du oppnå suksess."
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Salvationforall2
Opprettet 25.07.2025 av Salvationforall2, mann, 73 år, ikke angitt.
Hvorfor "helvete" og "evig pine i ildsjøen" ikke fins i Bibelen
"Hvorfor er "helvete" i de moderne oversettelsene av Bibelen? Det var ikke noe konsept, diskusjon og prakis om "et evig helvete før omtrent 500 år etter Jesus død. Det er FEM HUNDRE ÅR. Dette ble rett og slett ikke undervist eller trodd av noen etterfølgere av Jesus på den tiden."

"10 grunner til at helvete kanskje ikke eksisterer: I dag tror mange kristne på et sted med evig pine hvor syndere blir sendt etter døden, ofte referert til som "Helvete". Denne troen er ekstremt mainstream og utgjør en del av den grunnleggende oppfatningen av religionen i populærkulturen. Noe som er rart, fordi noen sier beviser for evig straff som en integrert del av den kristen religionen er praktis talt ikke-eksisterende."

"Et studium av helvete: Dette studiet av helvete vil på en måte være veldig vanskelig, og på den annen måte veldig enkelt. Vanskelig, fordi de fleste kristne har et begrep om helvete som i mange tilfeller kommer fa det som ble lært dem i tidlig barndom. Konsepter som danne i tidlig barndom er ofte svært avnskelige å gi slipp på. På den annen side er dette studiet enkelt, fordi å forstå helvete ganske enkelt er et spørsmål om å forstå hvordan Bibelen bruker visse ord. Disse ordene er de hebraiske og greske som er oversatt til "helvete" og de hebraiske og greske ordene som er oversatt til "sjel".

"Tenk på helvete på nytt: Et bibelstudium om Sheol, Hades og Gehenna: Jeg husker fortsatt første gang jeg hørte en ild-svovel-preken. Jeg var et barn, satt i en trebenk, storøyd og livredd da predikanten beskrev syndere som brenner for alltid i helvete. Den natten sov jeg knapt, og forestilte meg flammer og høygafler under sengen min. Hvis du noen gang har følt den frykten eller forvirringen, er du ikke alene. Men da jeg vokste i tro og begynte å studere Bibelen min selv, oppdaget jeg noe overraskende: KJV bruker det ene ordet "helvete" for å oversette flere forskjellige bibelske konsepter - og ikke alle stemmer overens med den tradisjonelle ideen om den brennende underverdenen."

Dette er fire korte innledninger til fire ulike artikler/studium av "helvete" som jeg anbefaler. Artiklene og linker til disse kommer i samme rekkefølge som her i min neste kommentar, de er på engelsk med kan oversettes til norsk med et tastetrykk.
En finner også flere videoer på youtube.

Svar på innlegg

Salvationforall2
#1. Postet 25.07.2025 av Salvationforall2
1. "Hvorfor er "helvete" i de moderne oversettelsene i Bibelen?"

www.paulmclellian.com/blog/2019/4/9/hell-as-a-lake-of-fire-for-eternal-punishment-does-not-exist-in-the-bible

2. "10 bibelske grunner til at helvete kanskje ikke eksisterer"

https://listverse.com/2015/10/03/10-biblical-reasons-why-hell-might-not exist

3. "Et studium av helvete"

https://rightwordtruth.com/a-study-of-hell

4. "Tenk på helvete på nytt: Et bibelstudium av "sheol", "hades" og "gehenna".

https://scripturalthinking.com/rethinking-hell-bible-study
Davidos
#2. Postet 26.07.2025 av Davidos
Og hva med "evig pine", og "ildsjøen"?
LS82
#3. Postet 26.07.2025 av LS82
Et passende spørsmål til "Salvationforall" må være: HVOR I HELVETE HAR DU FÅTT DISSE IDEENE FRA? eller rettere sagt: HVEM I HELVETE HAR GITT DEG DISSE TANKENE? (Og da mener jeg bokstavelig talt)

Fortsatt fin dag i tropevarmen.
Salvationforall2
#4. Postet 26.07.2025 av Salvationforall2
Et passende spørsmål til "Salvationforall" må være: HVOR I HELVETE HAR DU FÅTT DISSE IDEENE FRA? eller rettere sagt: HVEM I HELVETE HAR GITT DEG DISSE TANKENE? (Og da mener jeg bokstavelig talt)

Fortsatt fin dag i tropevarmen.
Vil du ha sjokolade?
Salvationforall2
#5. Postet 26.07.2025 av Salvationforall2
Og hva med "evig pine", og "ildsjøen"?
Har du sett ildsjøen?
Og hvor ligger den?

Åp. 20: "1O Og djevelen som forførte dem (se i vers hvem "dem" er), ble kastet i ildsjøen med ild og svovel...10...Og de skal pines natt og dag i all evighet."

Hvis helvete og ildsjøen varer i all evighet, så skulle den vel være synlig nå i vår tid også da...for det vil være et kraftig lys fra "ild", og "svovel" brenner med en kraftig intens blå flamme, i tilegg avgir svovel en kraftig lukt som råtne egg...må regne med det stiger opp mye røyk også...har noen sett den og kjent lukta?....meg bekjent ingen til dags dato!

Du har kanskje ikke lest hva som skrives om "ildsjøen" i noen av disse artiklene jeg har gitt opp siden du spør? Har du ikke det, er du kanskje ikke interessert, tror jeg.
compaq
#6. Postet 26.07.2025 av compaq
Man sier en ikke at Satan Djvelen og hans demoner er i helvete og holder ilden ved like og piner dem som er der? Jo, det er dette de religiøse lederne lærer men du vil bli forbauset når du får vite at Djevelen aldri har vært på et slikt sted.

Djevelens tjener Babels konge kom til helvete, Bibelens helvete. Profeten Esaias som taler til den troløse Lusifer eller Satan Djevelen under den billedlige betegnelse Babels konge, sier til ham: Dødsriket ( helvete) der nede kommer i uro for din skyld vekker det dødninger, alle jordens fyrster, det får alle folkenes konger til å stå opp fra sine troner. (Es 14:9) Hvis Djevelen alltid hadde vært der, hvordan kunne da helvete eller dødsriket komme i uro for hans skyld når det i sin tid skal ta imot ham? Og videre i vers 15 blir det profetisk sagt til ham: Nei, til dødsriket ( helvete) skal du støtes ned, til hulens dypeste bunn. Det er derfor klart at Satan kommer dit for første gang i slaget ved Harmageddon for å bli forent med de døde der og dødsriket eller helvete svarer til avgrunnen. hvor han da skal være bundet i tusen år. ( Åp 20:1-3,7)

Mange religøse sekter tror at det i det hele tatt ikke er noe håp om de som har hatt den vanskjebne å komme til helvete, noen gang kan komme ut derfra igjen. Bibelen lærer imidlertid noe helt annet. Vi leser i Åp 20:13-14: Og døden og dødsriket ( helvete) ga tilbake de døde som var i dem og de ble dømt enhver etter sine gjerninger. Her blir det slått fast at dødsriket eller helvete ga tilbake de døde som var i det og at disse døde ble dømt etter sine gjerninger.

På slutten av den tusenårige dommens dag kommer den endelige prøve og dom for alle dem som bor på jorden. Så blir det avgjort hvem som skal bli skrevet i boken over dem som får rett til evig liv på jorden. Denne avgjørende prøven kommer når Satan Djevelen blir løst av sitt fengsel. Alle som da gir etter for Satans fristelser og bedrag blir dømt uverdige og de kommer til å bli overgitt til den annen død som billedlig omtales som ildsjøen. Det står skrevet: Og hvis noen ikke fantes oppskrevet i livsens bok, da ble han kastet i ildsjøen.(tilintetgjort) ( Åp 20:14-15) Alle de som står Satan imot og bevarer sin ustraffelighet og troskap mot Jehova Gud vil bli godkjent av hans dommer. Gjennom ham skal de så få den gave som består i retten til evig liv som fullkomme mennesker på en jord som er forvandlet til et paradis. ( Luk 20:35-36)
Salvationforall2
#7. Postet 26.07.2025 av Salvationforall2
Bare gjøre oppmerksom på en feil i norske bibler:

Åp. 20:14 norsk oversettelse: "Og døden og dødsriket ble kastet i ildsjøen." Ordet "dødsriket" eksisterer ikke i Bibelen.

Noen engelsk-språklige utgaver bruker ordet "hell", andre "Hades".

På gresk står det "Hades", som betyr "grav", det samme som det hebraiske ordet for grav, "sheol".
compaq
#8. Postet 26.07.2025 av compaq
Hvordan oppstandelsen blir til gagn for alle dem som er i dødsriket. Å om du ville gjemme meg i dødriket og skjule meg der til din vrede var over. ( Job 14:13)

Bare på den måten kan vi bli klar over hva Bibelen lærer om dødsriket. Det vi må rette oss etter, er hva disse skribentene selv sa og ikke etter hva andre hevder at de sa. Vi kan bedra oss selv hvis vi forvrenger det de som nedskrev Bibelen har sagt.

Vi vet vår patriarken Jakob som var en mann Jehova Gud elsket kom til dødsriket eller sheol. Det skjedde da han døde og josef og hans brødre tok hans balsamerte legeme og gravla det i Makpela-hulen. Denn hulen lå ved byen Hebron, i det nåværende Israel. I den samme hulen var Jakobs far Isak og hans farfar, Abraham blitt gravlagt. Jakob sluttet seg altså til Abraham og Isak i dødsriket ( 1.Mos 49:33 til 50:13)

En slik tanke er uhyggelig og skremmende særlig for dem som forbinder dødsriket med helvete. Ordet helvete har alltid hatt tilknytning til falsk religion.
Davidos
#9. Postet 27.07.2025 av Davidos
Har du sett ildsjøen?
Og hvor ligger den?

Hvis helvete og ildsjøen varer i all evighet, så skulle den vel være synlig nå i vår tid også da...for det vil være et kraftig lys fra "ild", og "svovel" brenner med en kraftig intens blå flamme, i tilegg avgir svovel en kraftig lukt som råtne egg...må regne med det stiger opp mye røyk også...har noen sett den og kjent lukta?....meg bekjent ingen til dags dato!
.
Så bare for at du ikke har sett den, så eksisterer den ikke? Blir ikke det litt som når Jesus stod opp fra de døde og disiplene tvilte inntil de kunne se Ham igjen? Finnes faktisk rester av svovelhagl som Faderen sendte over Sodom, som ikke finnes noe annet sted på jorden enn akkurat der. Disse haglene brenner renere enn noe annet svovel, og er 99,9% rene. Vi finner ikke disse haglene noe annet sted enn hvor bibelse Sodom lå. Så hvordan forklarer vi kilden vi ikke kan se med det blotte øye?

Det er da mange plasser her i verden hvor det pipler opp gasser fra utspring under jordskorpen for den saks skyld, noe som indikerer kilder som avgir disse gassene. Og når de 7 seglene er brutt, så skal det ikke være fjell eller daler igjen på jorda etter så kraftige skjelv som verden aldri har opplevd tidligere. Skal ikke mye forståelse til å anerkjenne makten bak hendelsene, og hvor små sinn vi har i forhold. Jeg tror vår Far i himmelen kan gjøre hva Han måtte ønske til enhver tid, inkludert å frembringe en ildsjø til formålet beskrevet i Åpenbaringsboken

Vi har forresten forskjellig oppfating av "evig", ser det ut som. Jeg mener at alt som kastes i ildsjøen er tilintetgjort for evig etter profetien er fullendt. For hva skal man med disse stedene og lidelsene etter alt er fullendt? Da er det jo en ny jord, ingen tårer og heller ingen sorger.. så da skal ikke jeg tenke på at noen jeg elsker er fanget i et evig smertehelvete. På lik linje med at bestemor ikke skuer "ned" på meg når jeg går igjennom fæle ting her nede, og hun da skal føle smerte i himmelen. Hele det konseptet skurrer...
Salvationforall2
#10. Postet 27.07.2025 av Salvationforall2
Davidos...

"Hele konseptet skurrer..." skriver du.

Nå har ikke jeg lest om noe "konsept" i Bibelen. Heller ikke om hagl som brant renere enn svovel. Men det er ikke noe poeng i seg selv.

Artiklene jeg har oppgitt i innlegget mitt tar først og fremst for den språklige betydingen av det hebraiske ordet "sheol" og det tilsvarenede ordet "hades" på gammelgresk og forkaringene på hvorfor "helvete" og "ildsjøen" må være feil. Overser en noe så viktig som det så må du bare gjøre det, men hvordan du da skal komme frem til en rett betydning begriper ikke jeg.

En annen ting er at det er så mange ord i Bibelen som sier at alle skal bli frelst, at bare det i seg selv tilsier at det ikke er noe "helvete" med evig pine i en ildsjø.

F.eks. 1. Kor. 15:22 ff: "For likesom ALLE dør i Adam, slik skal OGSÅ ALLE BLI GJORT LEVENDE I KRISTUS. 23 Men hver i sin egen avdeling: Kristus er førstegrøden. DERETTER skal de som hører Kristus til, bli gjort levende VED HANS KOMME.24 DERETTER kommer ENDEN, når han overgir riket til Gud og Faderen, ETTER at han har tilintetgjort all makt og all myndighet og velde. 25 For han skal herske som konge til han får lagt alle sine fiender under sine føtter (så han skal altå ikke herske i all evighet, ser det ut for her). 26 Den siste fiende som blir tilintetgjort er DØDEN. 27 For ALT har han lagt under hans føtter. Men når han sier alt er underlagt ham, da skal også Sønnen selv underlegge seg ham som la alt under ham, for at GUD SKAL VÆRE ALT I ALLE."

Hvis Gud selv har bestemt at "Gud skal være alt I ALLE", så er det jo helt meningsløst at det skal være noe helvete og ildsjø med evig pine. Vi må nesten tro det som står i Bibelen. Vil du ikke det, så er jo det ditt valg, men Gud gjør uansett det han selv har bestemt, ikke noe kan hindre ham i det, og ikke noe kan hjelpe ham å gjøre det. Så det kommer på ingen måte an på oss selv, enten en er troende eller ikke.
per arne sier: Suksess er ikke nøkkelen til å oppnå lykke. Lykke er nøkkelen til å oppnå suksess. Hvis du elsker det du driver med, vil du oppnå suksess."
Skriv Skriv her Skriv i megafonen