Rune fra Rogaland sier: Der kan være falske profiler. Ingen vakre kvinner sender melding med ønske om kontakt til en som kunne vært deres far. Ha en fin søndag !
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
Anonym
Opprettet 24.07.2025 av Anonym.
Fortjener jeg en ny sjanse i livet?
Jeg en dømt drapsmann fortjener jeg en ny sjanse? Jeg har snart sonet min fengselsstraff, er snart en fri mann. Men er redd for at samfunnets borgere ikke vil akseptere og kanskje frykte meg.

Svar på innlegg

HÅKON L
#1. Postet 24.07.2025 av HÅKON L
fra samfunnets side ja for du har sonet det som lovverket tilsier(men med mennesker er det ofte komplisert)

i gammel Israels tid var det slik at blodhevn og befrielsesbyer hvor drapsmannen kunne flykte og få prøvd sin sak, omk det var tilfelle av vanvare, eller overlagt drap.
Alle/de fleste Budene i de 10 bud hadde underbud som beskrev konsekvensene av. De ti bud utaller ikke selv konskvensene men statuer en Grunnlov, som andre forskrifter forklarer.

De hadde tilgivelse på den tiden også ved at en ofret et lytefritt lam og på den måten fikk tilgivelse fra synden, ved at de bekjente sin skyld og trodde på det virkelig offerlam som lammet pekte mot.
øverstepresten hadde urim og tummim(sannhet og løgn til domsavgjørelse) hvor Gud kommunisert sin dom til øverstepresten om rett og galt. På den måten kunne kompliserte saker avgjøres på Jorden med døden,
eller frikjennelse ved dommsavgjørelser, (et tvistemål er nevnt om slekttilhørighet)

vi har ikke lenger en jordisk helligdom for Kristus det jordiske pekte på er nå i himmel og gjør tjeneste i den himmelske helligdom, først i den hellig deretter i den aller helligste som han nå tjenstegjør i,
så lenge han tjenstgjør der er det fortsatt mulighet for mennesker til å vende om. våre hjerter er også en helligdom som ånden kan ta bolig i, ved tro er Kristus boende i våre hjerter.

1. Korinter 3:16:
Vet dere ikke at dere er Guds tempel, og at Guds Ånd bor i dere?

Efeserne 3:16-17:
Jeg ber om at han etter sin herlighets rikdom må gi dere å bli sterke ved hans Ånd i deres indre menneske,
og at Kristus må bo ved troen i deres hjerter.

Romerne 8:9:
Men dere er ikke i kjødet, men i Ånden, så sant Guds Ånd bor i dere. Men har noen ikke Kristi Ånd, da hører han ikke Kristus til.
som den jordiske Helligdom hadde tavler gjemt under Guds nådestol. har den himmelske likedan, i våre hjerte er det likeledes med åndlige tavler, og at loven skrives i våre hjerter.
Like gyldig da som nå bare at vi har bedre løfter ved at vi ikke går frem i "jeg-et", men "i Kristus" for han har gjort så vi kan vandre.

når synderen annerkjenner sin synd til Gud ved å bekjenne den og avstår fra den ved anger og ved tro tar imot tilgivelsen og tror det. Da er en tilgitt og syndene er kastet på bunnen av havet og vi står syndfrie fremfor Gud, ved Kristus Jesus.
Men det er likevel rett at en soner den jordiske straffen, men i det kan en likevel ha en renset samvittighet i Kristus.

del 1 av 2
HÅKON L
#2. Postet 24.07.2025 av HÅKON L
Del 2 av 2
Ja jeg tror at du kan ha tilgivelse fra Gud ved Kristus ved at ånden virker på hjertet, men samfunnet ja etter loverket, men kanskje etter mennesker tankegang.
Hvis nei, er vi ikke avhengige som Kristne av at andre skal føle sin selvrettferdighet tilfredstilt. Paulus tidligere Saulus forfulgte menigheten med fengsel og død, og godkjente drap på Stefannus, før han vendte om, men likevel fortsatte de Kristne i troen.

Rom 6:17-18 (her er (hjerte/indre menneske) nøkkelord)
17 Men Gud være takk! Dere som før var syndens slaver, er nå av hjertet blitt lydige mot den lære som dere ble overgitt til.
18 Dere ble satt fri fra synden og er blitt slaver for rettferdigheten

Ser at du er fra Hordaland fylke,Jeg var nylig i sommer i Bergen syvendedags adventistkirke ved et arrangement, er selv fra mysen syvendedagsadventkirke. Der i Bergen er det en fin menighet som du kan søke tilhørighet i og lære mer om Gud
Mvh Håkon Lindahn
fri
#3. Postet 24.07.2025 av fri
Samfunnets borgere vil nok i mange tilfeller frykte deg om du er åpen om den biten ja, ting har konsekvenser :)

Men det store spørsmålet her er om du har tatt imot Jesus som frelser? Har du vendt om fra synd? Innser du at det er en grusom ting å gjøre å ta livet av en person, både mot den det gjelder og dems familie/venner? Om du angrer den synden å har vendt deg fra den så er det det som teller, for da har Gud tilgitt deg, og du kan legge det bak deg vel viten om at Jesus har betalt den synden for deg.
Jeg personlig var respektløs mot min Far flere ganger, det kan absolutt skjære i sjelen etter at han ikke er her lenger, men jeg skal ikke ha dårlig samvittighet for det å la den ødelegge meg, men jeg kan vite at Jesus har betalt for vår synd og gjort oss verdige for Gud!

men vi bør alle hver dag søke å vandre i Ånden å være full av god frukt slik at vi kan sinnets fornyelse fra disse tingene som hjorde at vi gjorde ting vi angrer på i dag.
Anonym
#4. Postet 24.07.2025 av Anonym
"Hver den som gjør synd, gjør også lovbrudd for synd er lovbrudd" 1Joh 3:6. Å overtre Guds lov er synd, så kan men jo studere videre hva loven innebærer..Den sier jo klart og tydelig at man ikke skal slå ihjel, men sier også at vi ikke må bære falsk vitnesbyrd, begjære sin nestes hus, ikke misbruke Guds navn og holde hviledagen hellig osv.

Alle mennesker er i behov av nåden Gud har vist oss ved å sende sin enbårne sønn Jesus, JA du fortjener en ny sjanse, det gjør vi alle sammen før vi bekjenner Kristus som Herre i våre liv;

«Dette er Guds rettferdighet som gis ved troen på Jesus Kristus til alle som tror. Her er det ingen forskjell, for alle har syndet og mangler Guds herlighet. Men ufortjent og av hans nåde blir de kjent rettferdige, frikjøpt i Kristus Jesus.» Rom 3:23-24

«Men hvis vi vandrer i lyset, slik Han selv er i lyset, da har vi fellesskap med hverandre, og Jesu Kristi, Hans Sønns blod renser oss fra all synd. Hvis vi sier at vi ikke har synd, bedrar vi oss selv, og sannheten er ikke i oss. Hvis vi bekjenner våre synder, er Han trofast og rettferdig, så Han tilgir oss syndene og renser oss fra all urett. Hvis vi sier at vi ikke har syndet, gjør vi Ham til en løgner, og Hans Ord er ikke i oss.»
1 Joh 1?:?7?-?10??

Du må tro på løftene i Guds Ord, de er sanne for "Gud kan ikke lyve"!
Gud velsigne deg:)
Inia
#5. Postet 25.07.2025 av Inia
Spørsmålet ditt får meg til å tenke på Evangelisenteret der mange med tung ballast i livet har fått en ny sjanse og hjelp til å vende om og i dag blitt respekterte, lovlydige og sterkt engasjert i å videreformidle Jesus kjærlighet til andre mennesker.

På denne måten viser disse menneskene mennesker og samfunnet rundt seg at de er blitt en ny Skapning i Kristus. Kristus lik i liv og vesen. Født på ny med tro, håp for det nye livet.

Paulus som nevnes her over er et godt eksempel på en mann som ble møtt av Gud på en sterk måte midt i sin syndige vei, vendte om og er i dag Det Nye Testamentes store forfatter. Til velsignelse for deg, meg og alle mennesker som leser hans brever.
Og vinne tillitt til mennesker viser seg nok for de fleste av oss gjennom våre motiv og handlinger.
Når mennesker ser at andre vil dem vel, skapes trygghet, og det er viktig.

Salme 1 er en fin salme som viser og sier så mye på så mange måter.

Ønsker deg en god fremtid videre, våre ydmyke bønner fra hjerte når frem.
Kenny
#6. Postet 25.07.2025 av Kenny
Jeg en dømt drapsmann fortjener jeg en ny sjanse? Jeg har snart sonet min fengselsstraff, er snart en fri mann. Men er redd for at samfunnets borgere ikke vil akseptere og kanskje frykte meg.

Så lenge du begynner å følge Jesus ord, ja. Hvis ikke, nei...

Gud elsker oss alle uansett hvordan vi har vært her under djevelens planet, så han vil alltid elske oss alle og ønske oss hjem igjen, men det er vi selv som avgjør om vi vil hjem igjen eller ikke. Djevelens hjernevasking og manipulering av de som styrer og kommer med sine ord ut på tv og alt idag må du vokte deg for, siden hele verden ønsker deg fast boende her. Følg din Hellige Ånd, og kun følg den og ingen andres ord.

Hvis du enda ikke har blitt født på nytt, så anbefaler jeg også at du døper deg under Kristus navn, så du kan føle en mer sikkerhet på at du følger ham, siden Bibelen nevner at man må døpe seg på nytt under fullt vann før du virkelig kan følge ham.
Simon
#7. Postet 25.07.2025 av Simon
1 Johannes 4:18
Future of forestry har en fin sang som heter "slow your breath down".
Rune fra Rogaland sier: Der kan være falske profiler. Ingen vakre kvinner sender melding med ønske om kontakt til en som kunne vært deres far. Ha en fin søndag !
Skriv Skriv her Skriv i megafonen