Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 20.06.2025 av Anonym.
Kristen og lesbisk
Hei

Jeg er en kristen jente/dame som antageligvis er lesbisk. Har ikke utforsket det pga troen min. Kjenner jeg undertrykker disse følelsene, og det er vel ikke så sunt i lengden. Er en veldig ordentlig person. Har absolutt ikke noe ønske om å "surre rundt" men det hadde vært koselig med en kjæreste. Å bli sammen med en mann er helt uaktuelt for min del, og det hadde blitt feil for mannen også. Har en sjelden gang fått følelser for jenter/damer. Skjer det i fremtiden vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Må jeg leve uten kjæreste resten av livet, eller åpner bibelen for gjensidig forpliktende forhold mellom to av samme kjønn?

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 20.06.2025 av Anonym
Hei :). Seksuell legning er ikke noe man velger. Hvis du liker jenter, så syns jeg at du skal forelske deg og få deg kjæreste med god samvittighet. Gud elsker deg like høyt uansett.
Anonym
#2. Postet 20.06.2025 av Anonym
Takk for hyggelig svar, Remi. Jeg har tolket/forstått bibelen dit hen at jeg ikke kan ha kjæreste (men legger meg ikke opp i hva andre gjør). I det siste har jeg lurt på om min tolkning/forståelse er riktig. Litt synd å gå hele livet uten jente/dame kjæreste, også kunne jeg hatt det. Men redd for å gjøre feil, ønsker å leve mest mulig etter bibelen.
Anonym
#3. Postet 20.06.2025 av Anonym
Takk for hyggelig svar, Remi. Jeg har tolket/forstått bibelen dit hen at jeg ikke kan ha kjæreste (men legger meg ikke opp i hva andre gjør). I det siste har jeg lurt på om min tolkning/forståelse er riktig. Litt synd å gå hele livet uten jente/dame kjæreste, også kunne jeg hatt det. Men redd for å gjøre feil, ønsker å leve mest mulig etter bibelen.
Hei!

Alt Jesus sa om bryllup og ekteskap, er bare talt til jødene/Israel. Det jødiske ekteskapet er et bilde på det 1000-årige messianske riket Israel har løfte om her på jorden i landet sitt, det som i norske bibler er feil oversatt til "Guds rike", men som i alle engelsk-språklige bibler, også på gresk er oversatt til "The Kingdom of God", eller "The Kindom of Israel".

Israel har i 2. Mos. 19:5-6 løfte om å bli "et kongdømme av prester for meg, og en hellig nasjon framfor alle andre nasjoner."
Paulus forkynner det samme til jødene/israelittene og sammenligner også paktene med ekteskapet.
Gud har aldri inngått noen pakt med oss.

Etter kristendommens doktriner/dogmer/lære vil bare de som tror på Kristus bli frelst, gjør du ikke det har du tatt feil valg, for de påstår vi mennesker, også Adam, er født med en fri vilje til å velge rett. Velger du feil, vil du havne i helvete og tortureres levende der med ild og evige pine. ALT dette er feil og det er ikke grunnlag for noe av dette i Bibelen. Dette er gamle doktriner skapt av mennesker, ved de gamle kirkefedrene.

Vi finner flere steder i Bibelen at ALLE mennesker vil bli frelst, hele menneskeheten, også de som er døde, men det er bare Israel som skal inn i Guds rike. Men dette passer ikke sammen med Kristendommens lære, de mener dette også er talt til oss, og at vi også skal inn i Guds rike, men det er feil. Derfor vil kristne gi deg mange ulike svar på det du tar opp, og mange av dem er svært uenige, hvem skal du da tro på da?

Dette ble et rundt svar, du kan forstå det slik du vil.
Hadde min datter vært lesbisk, ville jeg ha vært like glad i henne, for jeg vet at Gud vil frelse oss alle en gang. Først da vil vi være skapt i Guds bilde, ikke nå.
Men vi skal ikke frelses inn i "Guds rike", det er løfte bare de etniske israelittene har, enten de er troende eller ikke.

Vil jeg tro på kristendommens dogmer, eller tro på Bibelen?...mitt valg er enkelt.
Anonym
#4. Postet 20.06.2025 av Anonym
Takk for svar, Fri!
Anonym
#5. Postet 20.06.2025 av Anonym
Takk for svar, Salvationforall2!

Regnet med å få ulike innspill og syn på temaet, ja.
Anonym
#6. Postet 20.06.2025 av Anonym
Hei du! Så tøff du er som spør. :)

Av og til tror jeg vi kristne stiller feil spørsmål - inkludert meg selv altså. Istedenfor å fokusere på hva vi ikke får lov til, kanskje det ville være bedre å spørre hva er vi frelst til? Hva er det vi har fått i Kristus? Hva er forskjellen i livet fra før vi ble kjent med Jesus? Bibelen sier den kaller oss til fellesskap med Ham, inn i en nær relasjon med Gud.

Som du vet så forklarer Bibelen at vi blir frelst når vi innrømmer at vi trenger en som redder oss fra vår egen tilkortkommenhet og våre bommerter, at trenger tilgivelse og tar imot Jesus som frelser og herre.

Bibelen er åpen på at det kan bli tøft - det er daglig tusenvis av kristne i andre deler av verden som er i fengsel eller plages av andre pga. sin tro. Mange blir også drept for sin tro! Det forbereder Bibelen oss på. Den er også tydelig at vi må omvende oss fra det bibelen kaller synd - snu tankene våre om til Gud og lære å tenke på hans måte. Verdsette det han verdsetter, han som har skapt alt.

Vi står alle likt fordi Bibelen sier at vi alle har syndet. Så enten vi vil være med en av samme kjønn eller vi har lyst å ha sex før ekteskapet med en av motsatt kjønn, så viser Bibelen oss at ekteskapet mellom mann og kvinne er et bilde på forholdet mellom Kristus og kirken (som er oss) og at sex er tegnet på den forpliktende pakten man har inngått.

Men så får vi som kristne muligheten til å ta imot en kjærlighet som overgår alt annet - kjærligheten Jesus viser oss gjennom å gi seg selv til oss, dø for vår skyld. Når vi får smake den kjærligheten er det naturlig å ønske å glede Ham som har gitt oss den. Derfor, hvis man ikke kjenner den kjærligheten og gleden, så søk den, for den er å finne i Kristus ved Den hellige ånd!

Jeg er ikke lesbisk, men jeg har heller ikke funnet den jeg vil gifte meg med. Det har vært tøft til tider, men når jeg har valgt å gi Gud rett og bli bedre kjent med Gud og leve i fellesskapet med Ham i bønn, bibellesning, lovsang, menighetsfellesskap, så har jeg fått en fred og en glede som gjør at jeg kjenner det har vært verdt det å følge Guds ord. Man får smake noe av Gud, noe av himlens atmosfære. :)

Håper du er i eller kan finne en menighet som er god for deg, som bygger deg opp i ånden og åpenbarer Guds ord for deg, og som har Jesus Kristus i sentrum. :)
Anonym
#7. Postet 20.06.2025 av Anonym
Hei Edlihal!

Takk for hyggelig svar. Ja håper å finne en menighet etterhvert.
Anonym
#8. Postet 21.06.2025 av Anonym
1) om du har sett nivået på hva folk får seg til å skrive (og hva slags kilder de lenker til) er jeg overrasket over at du bruker tid på å poste her

2) gun på med hva som føkes rett for deg og drit i hva andre mener om det.
Anonym
#9. Postet 21.06.2025 av Anonym
1) om du har sett nivået på hva folk får seg til å skrive (og hva slags kilder de lenker til) er jeg overrasket over at du bruker tid på å poste her

2) gun på med hva som føkes rett for deg og drit i hva andre mener om det.
Hei VandremedJesus

Er ikke hva andre mennesker tenker om meg som er problemet. Det jeg bryr meg om er å leve mest mulig i tråd med bibelen, og hva Gud tenker om meg. Men takk for støtten.
Anonym
#10. Postet 29.06.2025 av Anonym
Hvorfor er alle svar slettet?
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseKristenDate Magasinet – Tro og håp, kjærlighet, historier