Greengrass sier: 17. mai i morgen! Da blir det handletur.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 05.05.2025 av Anonym.
Hvem er "hedningene" i Bibelen?
Den almenne oppfatning er at hedninger er alle som ikke tilhører Israel. Men er dette rett?

Nei, for det første kan ordet "hedning" aldri brukes om et enkelt individ.

"Hedning", eller "gentiles" på engelsk, er feil oversatt. Noen kaller dette for det "kristenhetens best bevarte hemmelighet" til alle tider, og denne feiloversettingen gjør at vi forstår Bibelen feil, og det er ikke noe vi gjør med vitende vilje. Så derfor vil du aldri høre om dette i kirken du går i, i meniheten du tilhører, heller ikke på noen bibelskole eller menighetsfakultet.

For å forstå ordet "hedning"/"gentiles" rett, må vi gå til det greske ordet "ethne" og det hebraiske ordet "goyim". Dette kommer jeg tilbake til senere.

Men at "hedning" er feil oversatt kan vi også finne ut av ved å undersøke om det stemmer med den tekstlige sammenhengen ordet er brukt i, noe en ville neppe klare uten å være klar over at ordet er feil oversatt. Jeg vil nå vise dette ut fra Efeserbrevet. Senere vil jeg ta for meg både faglige artikler og videoer som tar opp den hebraiske bruken av ordene. Det er ikke en ny "oppfinnelse".

Jeg nummerer mine kommentarer med "1 hedning i Ef.brevet ", "2 hedning i Ef. brevet" osv for at en lettere kan følge med i dette i rett rekkefølge i tilfelle det kommer kommentarer fra andre også, noe det alltid gjør. Jeg kommer ikke til å kommentere hva andre skriver, eller ikke svare på spørsmål, da glir det altfor lett ut og det kommer lett opp helt nye temaer, noe jeg ikke ønsker. Mitt håp er å kunne få fullføre dette uten andre kommentarer, så vil jeg gi tydelig beskjed når jeg er ferdig, da kan både andres meninger og kommentarer komme. Så jeg ser for meg dette mer som et læremessig innlegg, og ikke et debattinnlegg.

ADVARSEL: Dette innlegget inneholder "Kognitiv Dissonans"!

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 05.05.2025 av Anonym
"1 - hedning i Efeserbrevet"

Ikke noe annet brev har vært viktigere for meg i voksen alder, heller ikke i de ca 15 årene jeg har deltatt i kristen debatt i ulike sammenhenger, og de bibleversene jeg vil begynne med her, har jeg spekulert på i alle år uten å forstå dem fullt ut, selv om jeg har undersøkt og dikutert svært mye med andre hva de har ment. Ef. 2:12ff har jeg alltid vendt tilbake til og tror jeg har lest de minst hundre ganger. Jeg har også skrevet mye om dette brevet i debattsammenheng. Det store problemet mitt har likevel vært: Hvem er "de to" i Ef. 2:14-15 og "dem begge" i v. 16?

Den vanlige oppfatningen blant kristne, og som jeg selv alltid har hatt, er at "de to" ("han som gjorde de to til ett" v 14) må være troende jøder/israelitter og troende hedninger. For i kap. 3 står det jo:

"1 Derfor bøyer jeg mine knær, jeg, Paulus, som er blitt Jesu Kristi fange for deres skyld, dere hedninger - 2 så sant dere har hørt om husholdningen med den Guds nåde som er gitt meg for dere. 3 Ved åpenbaring har han kunnjort for meg hemmeligheten, slik jeg ovenfor (kap. 1 og 2) har skrevet med få ord. 4 Når dere leser det, vil dere kjenne min innsikt i Kristi hemmelighet. Den var i tidligere tidsaldre ("generasjoner" i KJV) gjort kjent for menneskenes barn slik som den NÅ er blitt åpenbaret for profer ved Ånden:6 At hedningene er medarvinger, de hører med til legemet og har del i løftet i Kristus Jesus ved evangeliet."

Slik det står her så kan det jo ikke være det minste tvil i at "dere" er oss hedninger, og at vi har del i løftet, m.a.o har vi hedninger fått del i paktene også, for se hva som står i kap. 2. vers 12 og 13:

" Kom i hu (husk) at dere (hedninger) på den tid var uten Kristus, utestengt fra Israels borgerrett og fremmede for paktene med deres løfte (jamfør kap. 3 v. 6 at hedningene har del i løfte!). Dere (hedninger) var uten håp og uten Gud i denne verden. 13 Men , i Kritsus Jesus, er dere som var langt borte, kommet NÆR TIL ved Kristi blod."<
Anonym
#2. Postet 05.05.2025 av Anonym
"2 - hedninger i Efeserbrevet"

Nei, det kan da ikke være det minste tvil i at vi hedninger også har fått del i paktene og løftene også, i troen på Kristus.

MEN...MEN..hvorfor sier da Paulus i Rom. 9:3-4 at paktene og løftene BARE tilhører ISRAELITTENE: "mine brødre etter kjødet" (etninske jøder og israelitter!)?

Sier Paulus i mot seg selv her i Ef.brevet da?

Eller er det noe som ikke stemmer her?

Nei, Paulus sier ikke mot seg selv, da kan vi ikke tro på ham mer. Men det er noe som ikke stemmer, nemlig at "hedningene" i Ef. brevet ikke er oss troende hedninger, ordet er feil oversatt, slik jeg innledet med. Det hadde jeg aldri klart å forstå uten jeg nå har blitt gjort oppmerksom på det og lært det av andre, og det er kanskje grunnen til at jeg før i alle år har hatt så store problemer med å forstå Ef. 2:12 ff.

Så mitt spørsmål blir da: Hvis ikke vi er hedningene, hvem er de da? DET vil jeg komme tilbake til senere.

FØRST vil jeg vise ut fra den tekslige sammenhengen at de IKKE kan være oss. Det kommer i de neste kommentarene.
Anonym
#3. Postet 05.05.2025 av Anonym
Til Compaq og AndersW

Nå må dere SLUTTE å blande dere inn i andres innlegg/tråder med ting som IKKE HAR NOE SOM HELST med teamet i tråden å gjøre! Det er jo slik dere driver med hvert eneste innlegg som kommer her på KD. Ikke rart det er så få som deltar her inne! SLUTT!!

Jeg ber dere SLETTE disse kommentarene deres! Dere er jo totalt respektløse for hva andre skriver! SLUTT med dette TØVET!!
Anonym
#4. Postet 05.05.2025 av Anonym
Til Compaq og AndersW

Nå må dere SLUTTE å blande dere inn i andres innlegg/tråder med ting som IKKE HAR NOE SOM HELST med teamet i tråden å gjøre! Det er jo slik dere driver med hvert eneste innlegg som kommer her på KD. Ikke rart det er så få som deltar her inne! SLUTT!!

Jeg ber dere SLETTE disse kommentarene deres! Dere er jo totalt respektløse for hva andre skriver! SLUTT med dette TØVET!!
På høy tid...
Anonym
#5. Postet 09.05.2025 av Anonym
Hvem er ( Jehova) Dette spørsmålet ble stilt for 3500 år siden av den stolte Farao i Egypts konge. Det var tydeligvis trass som fikk ham til å tilføye: Jeg kjenner ikke ( Jehova ). To menn som da stod framfor Farao visste hvem Jehova var. Det var de kjødelige israelittiske brødrene Moses og Aron av Levi stamme. Jehova hadde sendt dem for at de skulle kreve at Egypts hersker måtte la isralittene dra ut i ørkenen for å holde en religiøs høytid. ( 2.Mos 5:1-2)

Farao ønsket ikke å få noe svar på spørsmålet sitt. Under hans myndighet fremmet prester tilbedelsen av hundrevis av falske guddommer. Ja, farao selv ble betraktet som en gud. Ifølge egyptisk mytologi var han sønn av Solguden Ra og en inkarnasjon av den falkehodete guden Harus. Farao ble tiltalt med titler som den mektige gud og den evige. Det var derfor ikke overraskende at han håndlig spurte: Hvem er (Jehova) siden jeg skal lyde ham?

Moses og Aron trengte ikke svare på dette spørsmål. Farao visste at Jehova var den Gud som ble tilbedt av israelittene som da var i trelldom i Egypt. Men farao og hele egypt skulle snart få lære at Jehova er den sanne Gud. På samme måte vil Jehova idag gjøre sitt navn og sin guddommelighet kjent for alle på jorden. ( Es 36:23) Vi kan derfor ha gagn av å tenke over hvordan Jehova Gud herliggjorde sitt navn i fortiden Egypt.

Da farao trassig spurte hvem Jehova var, ventet han ikke at detfikk. Jehova svarte selv ved å føre ti plager over Egypt. Disse plaggene var ikke bare et slag mot nasjonen. Hver av dem var et slag mot Egypts guder.
Compaq

Se min kommentar#6.

Er det noe der du ikke forstår....eller er det noe i veien med kortidsminnet?
Greengrass sier: 17. mai i morgen! Da blir det handletur.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseKristenDate Magasinet – Tro og håp, kjærlighet, historier