Hvem er ( Jehova) Dette spørsmålet ble stilt for 3500 år siden av den stolte Farao i Egypts konge. Det var tydeligvis trass som fikk ham til å tilføye: Jeg kjenner ikke ( Jehova ). To menn som da stod framfor Farao visste hvem Jehova var. Det var de kjødelige israelittiske brødrene Moses og Aron av Levi stamme. Jehova hadde sendt dem for at de skulle kreve at Egypts hersker måtte la isralittene dra ut i ørkenen for å holde en religiøs høytid. ( 2.Mos 5:1-2)
Farao ønsket ikke å få noe svar på spørsmålet sitt. Under hans myndighet fremmet prester tilbedelsen av hundrevis av falske guddommer. Ja, farao selv ble betraktet som en gud. Ifølge egyptisk mytologi var han sønn av Solguden Ra og en inkarnasjon av den falkehodete guden Harus. Farao ble tiltalt med titler som den mektige gud og den evige. Det var derfor ikke overraskende at han håndlig spurte: Hvem er (Jehova) siden jeg skal lyde ham?
Moses og Aron trengte ikke svare på dette spørsmål. Farao visste at Jehova var den Gud som ble tilbedt av israelittene som da var i trelldom i Egypt. Men farao og hele egypt skulle snart få lære at Jehova er den sanne Gud. På samme måte vil Jehova idag gjøre sitt navn og sin guddommelighet kjent for alle på jorden. ( Es 36:23) Vi kan derfor ha gagn av å tenke over hvordan Jehova Gud herliggjorde sitt navn i fortiden Egypt.
Da farao trassig spurte hvem Jehova var, ventet han ikke at detfikk. Jehova svarte selv ved å føre ti plager over Egypt. Disse plaggene var ikke bare et slag mot nasjonen. Hver av dem var et slag mot Egypts guder.
Compaq
Se min kommentar#6.
Er det noe der du ikke forstår....eller er det noe i veien med kortidsminnet?