Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
Anonym
Opprettet 15.04.2025 av Anonym.
HVORFOR FUNGERER IKKE FORHOLDET? HVA GJØR VI GALT? #2.

(Begynnelsen er i den 1-ste delen)

Det finnes en viss formel som folks skjebner dannes etter:

- Hvis du ikke er trygg på deg selv, vil du date en person som devaluerer deg, manipulerer og sammenligner deg med de andre.

– Hvis du har opplevd et oppmerksomhetssvikt, vil partneren ofte ignorere deg og dine behov. Det er vanskelig for deg å si "nei" til andre.

– Hvis du er en redningsmann/kvinne, mest sannsynlig vil du finne en problematisk person med avhengighet.

– Hvis du har frykt for ensomhet, vil du velge den første personen du møter, til og med en overgriper, det viktigste for deg er å ikke være alene.

– Hvis du er redd for nære/intime relasjoner, så vil du være omgitt enten av gifte mennesker, eller din kjæreste skal være boende i en annen by eller i et annet land.

– Hvis du har en engstelig tilknytning, vil partneren ofte være på avstand, men savne deg. (Han skal jobbe som en sjømann, lastebilsjåfør, eller en forretningsman/kvinne som har hyppige forretningsreiser).

– Hvis du har en frykt for å bli avvist, vil partneren din forsvinne og så dukke opp igjen uten forklaring. I denne tilfellen vil du også ha problemet å si "nei" til folk.

- Men hvis du lærer å takle hovedsmerten og frykten din, vil den riktige personen dukke opp i livet ditt for å skape en familie med deg.

Konklusjonen er - før vi bygger et nytt forhold, må hver av oss forstå hvorfor det forrige forholdet fungerte ikke, og hvor er den svake lenken som må jobbes med for å unngå å tråkke på samme rake igjen.

Jeg har taklet mine barndomstraumer når jeg studerte psykologi, art-terapi og sjelesorgtjeneste. Det var en lang helbredelsesprosess, og det tok noen år for å bli kvitt plagene mine. Jeg fortsetter å jobbe videre for å bli en bedre versjon av meg selv.

Ønsker dere alle å møte sjelevennen deres her og å bygge sunne og kjærlige forhold.

God påske alle sammen! =)

Svar på innlegg

Davidos
#1. Postet 09.05.2025 av Davidos
Takk for dette og det foregående innlegget ditt! Du har fått hva jeg tenker ned i ord, og det har blitt lettere for meg å forholde meg til meg selv etter å ha lest dette:)

Du vekket flammen min på ny etter en lang periode i slukket tilstand
Davidos
#2. Postet 09.05.2025 av Davidos
Er jo nettopp vett og forstand som presenteres i dette innlegget... Men man må nok ha kapasiteten til å gå inn i seg selv for å forstå. Og klart, det er lettere for den yngre skolen enn det er for den eldre skolen. Men alle handlinger har en konsekvens, selv gjerningene man skal bli dømt for i Livets bok når den åpnes, så det ligger selvsagt tanker og refleksjoner bak dette.

Jeg tenker det er en fordel å kjenne seg selv, spesielt dersom man skal være ett kjød med en livspartner. Og for å sette det litt i perspektiv så vil vi jo gjøre vårt beste for at vår partner skal trives i lag med oss, og det krever omtanke og noen ganger planlegging, og ikke minst kjærlighet.

Jeg vet at i mitt eget tilfelle så har jeg hatt alvorlige problemer i oppveksten, men alle som har vært en del av de problemene er tilgitt fra min side, og jeg kan omgås mange av dem i dag med få unntak. Men det betyr ikke at jeg må bearbeide hva jeg har vært igjennom, for om jeg ikke gjør det vil jeg overføre det til menneskene i mitt liv i dag.

Det er ingen skam i å erkjenne for seg selv at man kan være en byrde for andre, for ved erkjennelsen kommer forståelsen kort tid etter..
Davidos
#3. Postet 10.05.2025 av Davidos
Er jo nettopp vett og forstand som presenteres i dette innlegget... Men man må nok ha kapasiteten til å gå inn i seg selv for å forstå. Og klart, det er lettere for den yngre skolen enn det er for den eldre skolen. Men alle handlinger har en konsekvens, selv gjerningene man skal bli dømt for i Livets bok når den åpnes, så det ligger selvsagt tanker og refleksjoner bak dette.

Jeg tenker det er en fordel å kjenne seg selv, spesielt dersom man skal være ett kjød med en livspartner. Og for å sette det litt i perspektiv så vil vi jo gjøre vårt beste for at vår partner skal trives i lag med oss, og det krever omtanke og noen ganger planlegging, og ikke minst kjærlighet.

Jeg vet at i mitt eget tilfelle så har jeg hatt alvorlige problemer i oppveksten, men alle som har vært en del av de problemene er tilgitt fra min side, og jeg kan omgås mange av dem i dag med få unntak. Men det betyr ikke at jeg må bearbeide hva jeg har vært igjennom, for om jeg ikke gjør det vil jeg overføre det til menneskene i mitt liv i dag.

Det er ingen skam i å erkjenne for seg selv at man kan være en byrde for andre, for ved erkjennelsen kommer forståelsen kort tid etter..
Dette var et svar på en kommentar fra "salvationforall2", hvor han mente på at det var tull og tøys å gå i dybden på disse tingene nevnt i innlegget.. Han slettet kommentaren sin etter svaret mitt.
Salvationforall2
#4. Postet 10.05.2025 av Salvationforall2
Dette var et svar på en kommentar fra "salvationforall2", hvor han mente på at det var tull og tøys å gå i dybden på disse tingene nevnt i innlegget.. Han slettet kommentaren sin etter svaret mitt.
Stakkars mann! Nå fikk du endelig avslørt hvem du er.
Davidos
#5. Postet 12.05.2025 av Davidos
Sier vel mer om deg enn hva det gjør om meg, for jeg behøver ikke å slette mine kommentarer i frykt for at folk skal se hvem jeg er...
Salvationforall2
#6. Postet 12.05.2025 av Salvationforall2
Her er grunnen til jeg kommenterte deg! Jeg har aldri sagt at det er tull og tøys å gå i dybend på det som er nevnt i innlegget, men jeg skrev at psykologi ikke er en eksakt vitenskap, og at å kategorisere mennesker etter hvordan de oppfører seg ikke er noen kunst. Likevel, skrev jeg, er problemet hun tar opp høyst aktuelt. DU refererer meg kun med LØGN, og det er det vi på godt norsk kaller HERSKETEKNIKK...derfor skriver jeg at du avslører deg! Sånne folk som deg misser jeg totalt respekten for!
Jeg tror ikke jeg er særlig redd for å bli gjenkjent, har vært i adskillig hardere bataljer med kristne grupper her enn dette. Kunne ikke du tenke deg en annen grunn til at jeg sletta innlegga mine? Og hva jeg sletter skal du gi blanke blaffen i, hvis ikke du har så høye tanker om deg selv at du "plikter å opplyse alle om det!"...KristendDates onkel politi! Tror du har bare en tanke i hodet når folk ikke er enig med deg: Svert vedkommende!
Så får du da gjøre til et offer da for det hun skriver om...at du gjør det på et offentlig forum burde jo tale for seg selv. Sannsynligvis ingen som legger ut om privatlivet sitt her inne.
Grunnen til at jeg slettet var ikke verre enn at dette gjald en ung dame som hadde begynt på en flerårig studie, kanskje greit å ikke "ta motet" fra henne, i tillegg til at det faktisk er mange som går til psykolog, og mange mener vel de får hjelp også. Det er kanskje ikke alle som har nære venner de vil betro seg til. Å ikke lykkes i et forhold, uansett grunn, kan være et stort nederlag, og ikke alle vil innrømme "hvor hunden ligger begravet".

Og alt tøvet ditt om pavekirka har du IKKE ETT ENESTE BIBELSK BELEGG FOR...TØV FRA A TIL Å!...som mye annet du skriver her inne.
Og vær snill...ta ikke på deg prektigheta di og ønsk meg "god sabbat" og "Gud velsigne deg" (eller hva det nå er du bruker å skrive) mer! Jeg vil helst ikke se snurten av deg på mine innlegg mer. Driv hersketeknikk andre steder!
Davidos
#7. Postet 12.05.2025 av Davidos
Såpass ja... jammen det er jo fint, at du mener at det ikke bare er tull og tøys, eller "uvettig og uforstandig" som du skrev i din slettede kommentar. Og din slettede kommentar var myntet på personen som skrev innlegget, ikke meg.

Men det var nok heller ment sånn at folk skulle forstå at jeg ikke diskuterte med en luftspeiling, siden du fjernet kommentaren som mitt svar var bundet til.

Tror heller ikke "pavekirka" har noe med dette innlegget å gjøre, så jeg vet ikke helt om det prissettes at du "beriker" dette innlegget med diskusjoner om irrellevante temaer. Dette med tanke på din tilsynelatende omtanke for hun som har laget innlegget..
Davidos
#8. Postet 12.05.2025 av Davidos
Her er grunnen til jeg kommenterte deg! Jeg har aldri sagt at det er tull og tøys å gå i dybend på det som er nevnt i innlegget, men jeg skrev at psykologi ikke er en eksakt vitenskap, og at å kategorisere mennesker etter hvordan de oppfører seg ikke er noen kunst. Likevel, skrev jeg, er problemet hun tar opp høyst aktuelt. DU refererer meg kun med LØGN, og det er det vi på godt norsk kaller HERSKETEKNIKK...derfor skriver jeg at du avslører deg! Sånne folk som deg misser jeg totalt respekten for!
Jeg tror ikke jeg er særlig redd for å bli gjenkjent, har vært i adskillig hardere bataljer med kristne grupper her enn dette. Kunne ikke du tenke deg en annen grunn til at jeg sletta innlegga mine? Og hva jeg sletter skal du gi blanke blaffen i, hvis ikke du har så høye tanker om deg selv at du "plikter å opplyse alle om det!"...KristendDates onkel politi! Tror du har bare en tanke i hodet når folk ikke er enig med deg: Svert vedkommende!
Så får du da gjøre til et offer da for det hun skriver om...at du gjør det på et offentlig forum burde jo tale for seg selv. Sannsynligvis ingen som legger ut om privatlivet sitt her inne.
Grunnen til at jeg slettet var ikke verre enn at dette gjald en ung dame som hadde begynt på en flerårig studie, kanskje greit å ikke "ta motet" fra henne, i tillegg til at det faktisk er mange som går til psykolog, og mange mener vel de får hjelp også. Det er kanskje ikke alle som har nære venner de vil betro seg til. Å ikke lykkes i et forhold, uansett grunn, kan være et stort nederlag, og ikke alle vil innrømme "hvor hunden ligger begravet".

Og alt tøvet ditt om pavekirka har du IKKE ETT ENESTE BIBELSK BELEGG FOR...TØV FRA A TIL Å!...som mye annet du skriver her inne.
Og vær snill...ta ikke på deg prektigheta di og ønsk meg "god sabbat" og "Gud velsigne deg" (eller hva det nå er du bruker å skrive) mer! Jeg vil helst ikke se snurten av deg på mine innlegg mer. Driv hersketeknikk andre steder!
Sitert, bare for ordens skyld sånn at folk kan se hva jeg svarte på denne gang.
Salvationforall2
#9. Postet 12.05.2025 av Salvationforall2
Sitert, bare for ordens skyld sånn at folk kan se hva jeg svarte på denne gang.
LAVMÅL!

Folk gir vel blaffen i hva du svarte på, tror du har litt for høye tanker om deg selv...du oppfører deg som det vi før i tida kalte "en sladrekjerring"! Det hadde bare en hensikt, å skade den en sladret om! LAVMÅL!
Davidos
#10. Postet 12.05.2025 av Davidos
LAVMÅL!

Folk gir vel blaffen i hva du svarte på, tror du har litt for høye tanker om deg selv...du oppfører deg som det vi før i tida kalte "en sladrekjerring"! Det hadde bare en hensikt, å skade den en sladret om! LAVMÅL!
Jeg har hvertfall ikke så høye tanker om meg selv at jeg taler for andre.........

Som nevnt tidligere; Jeg påpekte at du hadde slettet din kommentar fordi at det ville sett veldig rart ut om jeg svarte på ingenting i min kommentar. Ingenting vondt ment, men bare for å vise folk hvordan du holder på, anonymt vel å merke.. Så du har jo ikke noe å tape da du bare kan opprette en virkelig profil og late som du er mindre sint enn hva du faktisk er.
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen