Idag er det flere som bekjenner seg til kristendommen enn til noen annen religion. De som hevder at de er kristne, har imidlertid motstridende trosoppfatninger, de mangler innbyrdes enighet og noen ganger dreper de hverandre. Det er innlysende at mange ikke er sanne kristne. Jesus sa at mange i vår tid ville si til ham: Herre, Herre og på den måten hevde at de er kristne. Likevel ville han si til dem: Jeg har aldri kjent dere. Bort fra meg, dere som gjør urett.( Matt 7:21,23)
Selvsagt ønsker ingen av oss å være blant dem. Spørsmålet blir derfor: Hvordan kan vi vite om vi er sanne kristne? Det er i virkeligheten mange ting som er nødvendige for at en skal kunne være en sann kristnen. En sann kristen må ha sterk tro, for uten tro er det unulig å behage Gud. ( Heb 11:6) Den sterke troen må bli ledsaget av rette handlinger. Disippelen Jakob advarte om at troen er død uten gjerninger. (Jak 2:26) En kristen må dessuten akseptere den tro og kloke tjeners myndighet. ( Matt 24:45-47)
Men selve nøkkelen til sann kristendom er noe annet enn dette. Hva er nøkkelen? Apostelen Paulus sa i sitt første brev til korinterne: Om jeg taler med menneskers og englers tunger, men ikke har kjærlighet, da er jeg bare drønnende malm eller en klingende bjelle. Om jeg har profetisk gave, kjenner alle hemmeligheter og eier all kunnskap, omjeg har all tro så jeg kan flytte fjell, men ikke har kjærlighet, da er jeg (ikke) intet. Om jeg gir alt jeg eier til brød for de fattige, ja, om jeg gir meg selv til å brennes, men ikke har kjærlighet, da gagner det meg (ikke) intet. ( 1.kor 13:1-3)
Derfor kjærlighet som er nøkkelen til sann kristendom. Det er meget viktig, ja, absolutt nødvendig å ha tro, gjerninger og god omgang. Men uten kjærlighet har slike faktorer ingen verdi. Hvordan kan vi si det? I bunn og grunn henger det sammen med egenskaper ved den Gud vi tilber. Apostelen Johannes beskrev Jehova, den sanne kristendoms Gud, med ordene: Gud er kjærlighet. ( 1.Joh 4:8) Jehova Gud har også mange andre egenskaper, for eksempel makt, rettferdighet og visdom, men siden han i særlig grad er en kjærlighetens Gud, hva slags mennesker ønsker han da at de som tilber ham, skal være? Jo, mennesker som etterligner ham og framelsker kjærlighet. ( Matt 5:44-45) 22:37-39)
Ja, kjærlighet får kristne til å være lik den Gud de tilber. Det betyr at deres motiver ligner Guds motiver. Hvilket motiv var det framfor alt som fikk Jehova til å sende Jesus til jorden for å gi oss muligheten til å oppnå evig liv? Det var kjærlighet. Så høyt har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.( Joh 3:16)