StoneColdStan sier: https://www.youtube.com/watch?v=eWQ_Dsg1TmY
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Myrsnipa
Opprettet 02.03.2025 av Myrsnipa, dame, 54 år, Sør-Trøndelag.
God's high calling for Women
God's High Calling for Women, Part 1
https://www.gty.org/library/sermons-library/54-14/gods-high-calling-for-women-part-1

God's High Calling for Women, Part 2
https://www.gty.org/library/sermons-library/54-15/gods-high-calling-for-women-part-2

God's High Calling for Women, Part 3
https://www.gty.org/library/sermons-library/54-16/gods-high-calling-for-women-part-3

God's High Calling for Women, Part 4
https://www.gty.org/library/sermons-library/54-17/gods-high-calling-for-women-part-4

Svar på innlegg

salvationforall
#1. Postet 02.03.2025 av salvationforall
Nå skal ikke jeg mene noe om forfatterens syn på feminisme, men alt dette er skrevet til Israel, "den lille flokk", "the sheep" of Israel, de som skal få del i det jordiske 1000-årsrike ("Guds rike"/"The Kingdom of Israel") de har løfter om, og skal få styre med Kristus i 1000 år, "et kongerike av prester for meg og et hellig folk" (2. Mos. 19:6). Leser en nøye begge pastoralbrevene vil en se det. Det er messiansk jødedom og veiledning for de som skulle være prester for disse menighetene. Skulle dette være kravet til kvinner generelt i verden i dag, vil nok få bli frelst.
Myrsnipa
#2. Postet 03.03.2025 av Myrsnipa
Nå skal ikke jeg mene noe om forfatterens syn på feminisme, men alt dette er skrevet til Israel, "den lille flokk", "the sheep" of Israel, de som skal få del i det jordiske 1000-årsrike ("Guds rike"/"The Kingdom of Israel") de har løfter om, og skal få styre med Kristus i 1000 år, "et kongerike av prester for meg og et hellig folk" (2. Mos. 19:6). Leser en nøye begge pastoralbrevene vil en se det. Det er messiansk jødedom og veiledning for de som skulle være prester for disse menighetene. Skulle dette være kravet til kvinner generelt i verden i dag, vil nok få bli frelst.
Hei. Dette er prekener - holdt av MacArthur - med utleggelse ifht grunntekst, som er hold over Guds Ord. Mvh Myrsnipa
salvationforall
#3. Postet 03.03.2025 av salvationforall
Hei. Dette er prekener - holdt av MacArthur - med utleggelse ifht grunntekst, som er hold over Guds Ord. Mvh Myrsnipa
Jeg er klar over det. Jeg står likevel fast på at dette er messiansk jødedom, lære for de messiastroende jøder/israelitter som skal arve det jordiske Guds rike de er lovet.
Myrsnipa
#4. Postet 03.03.2025 av Myrsnipa
Jeg er klar over det. Jeg står likevel fast på at dette er messiansk jødedom, lære for de messiastroende jøder/israelitter som skal arve det jordiske Guds rike de er lovet.
Da har vi ulikt syn. Jeg tror hele Bibelen er skrevet for alle som kommer til tro - til/for lærdom, oppbyggelse og tro.
Mvh Myrsnipa
salvationforall
#5. Postet 03.03.2025 av salvationforall
Da har vi ulikt syn. Jeg tror hele Bibelen er skrevet for alle som kommer til tro - til/for lærdom, oppbyggelse og tro.
Mvh Myrsnipa
Hvorfor sa da Jesus: "Jeg er ikke utsendt til andre ENN DE FORTAPE FÅR AV ISRAELS HUS."? Han kunne vel like gjerne ha sagt "Jeg er KUN utsendt til...."? Løy Jesus?

Og hvorfor sa Paulus: "For det er FOR ISRAELS HÅP SKYLD jeg bærer denne lenke"? Han hadde kalt sammen de fremste menn blant jødene i Rom, som han kalte "mine brødre". De svarte ham: "Vi har ikke fått noe brev om deg FRA JUDEA. Heller er det ikke kommet brødre hit som har meldt fra eller sagt noe ondt om deg. Men vi vil gjerne høre hva du mener, for vi kjenner til denne SEKT overalt møter motsigelse. Etter at de hadde avtalt en dag med ham, kom flere til ham i herberget. Han la ut for dem om Guds rike (i alle engelsspråklige bibler står det "The Kindom of Heaven"), og søkte å overbevise dem om Jesus UT FRA MOSE LOV OG PROFETENE." (Apg. 20:20ff).
Løy Paulus?

Har vi fått Mose lov?
Myrsnipa
#6. Postet 03.03.2025 av Myrsnipa
Hvorfor sa da Jesus: "Jeg er ikke utsendt til andre ENN DE FORTAPE FÅR AV ISRAELS HUS."? Han kunne vel like gjerne ha sagt "Jeg er KUN utsendt til...."? Løy Jesus?

Og hvorfor sa Paulus: "For det er FOR ISRAELS HÅP SKYLD jeg bærer denne lenke"? Han hadde kalt sammen de fremste menn blant jødene i Rom, som han kalte "mine brødre". De svarte ham: "Vi har ikke fått noe brev om deg FRA JUDEA. Heller er det ikke kommet brødre hit som har meldt fra eller sagt noe ondt om deg. Men vi vil gjerne høre hva du mener, for vi kjenner til denne SEKT overalt møter motsigelse. Etter at de hadde avtalt en dag med ham, kom flere til ham i herberget. Han la ut for dem om Guds rike (i alle engelsspråklige bibler står det "The Kindom of Heaven"), og søkte å overbevise dem om Jesus UT FRA MOSE LOV OG PROFETENE." (Apg. 20:20ff).
Løy Paulus?

Har vi fått Mose lov?
Jeg kommer ikke til å være med på en diskusjon. Det er ikke derfor jeg deler. Jeg deler det som har gitt meg rike stunder i og under Herrens Ord og som har gitt næring til min tro. Det har jeg lyst til å dele, om noen skulle finne det like rikt som jeg gjør <3
Mvh Myrsnipa
salvationforall
#7. Postet 04.03.2025 av salvationforall
Mvh Myrsnipa
I ditt forrige innlegg "Anbefales<3" hvor du anbefalte noe av MacArthur, bemerket jeg at han stort sett bare hadde studert Den Nye Testamentet, noe han selv skrev.

Dersom MacArthur, på samme måte som deg, tror at Bibelen er skrevet til oss alle, burde både du og han lese Jesaja 49:6:

"And he said, It is a light thing that thou shouldest be my servant to raise up the tribes of Jacob, and restore the preserved og Israel: I will also give thee for a light of the Gentiles, that thou mayest be my salvation to the end of the earth."

"og han sa: Det er for lite at du er min tjener til å reise opp Jakobs stammer og føre den frelste rest av Israel tilbake (dette har ikke skjedd ennå). Jeg vil (da) gjøre deg til et lys for hedningene for at du skal være til frelse til jorden ender."

Det store deler av de kristne i dag lærer er at de er del i, eller har tatt over, Israels løfter, det vi kaller erstatningsteologi. Det er helt feil:

"The ministries of Jesus and the apostles (and the prophets) were to and about Israel because they have to have salvation first. That is the entire point of the kingdom ages (1000-årsriket) before the new heaven and new and earth.

The point of getting Israel saved (immottality) first before the nations is that they are to be the one nation that brings salvation to the other nations when they reign with him."
(fra en annen engelsk bibellærer).

Det er helt tydelig at MacArthur ikke kan ha lest særlig nøye i GT. Som forkynner er det hans plikt å gjøre det, for han vet at mange hører på ham. Han gjør derfor en stor feil når han underviser i "God's High Calling For Woman" som om det skulle gjelde for kvinner i dag. Han legger da et stort åk på dem som ikke er israelere og skaper et tungt kristenliv for dem. Var jeg deg ville jeg IKKE ha gjort det. Det er et ansvar som hviler på deg også.

Les Jesaja 49:6 minst en gang til!
compaq
#8. Postet 04.03.2025 av compaq
Hva innebærer det i lys av dette å hevde at Moseloven fremdeles gjelder? Det er ensbetydende med å forkaste troen på Jesus kristus. Hvorfor det? Fordi de som hevder at loven fortsatt står ved makt, avviser det faktum at Jesus oppfylte loven, slik at Jehova Gud kunne oppheve den.

De som hevder at visse deler av loven fortsatt står ved makt, forstår ikke fullt ut at det ikke er på grunnlag av lovgjerninger, men på grunnlag av tro på verdien av Jesu offer at vi blir rettferdige for Gud. ( Gal 3:11-12) De mener at vi må vise ved lovgjerninger at vi er rettferdige - noe som er umulig for syndige mennesker. Det er naturligvis viktig å gjøre gjerninger i lydighet mot de bud som Gud og kristus har gitt de kristne, ( Jak 2:15-17) ( Matt 28:19-20)

På den måten legger vi kjærlighet og tro for dagen og hvis vi ikke hadde slike gjerninger, ville det vise at vår tro var død. Men vi kan aldri gjøre oss fortjent til å bli frelst, uansett hvor hardt vi anstrenger oss. Det er ikke mulig å bli frelst fra synd og død uten ved Jesu kristi offer. Evig liv er en gave fra Jehova Gud gjennom Jesus kristus, et uttrykk for en enestående nåde eller ufortjent godhet. Det er ikke lønn for våre gjerninger. ( Ef 2:8-9) ( Rom 3:23-24) ( Rom 6:23)
salvationforall
#9. Postet 04.03.2025 av salvationforall
Rom. 11: "1 Jeg sier altså: Har da Gud forkastet sitt folk? Langt derifra! Også jeg er jo en israelitt, av Abrahams ætt, av Benjamins stamme. 2 Gud har ikke forkastet sitt folk, som han forut kjente. Eller vet dere ikke hva Skriften sier i avsnittet om Elias? - hvordan han står fram for Gud og anklager Israel: 3 Herre, dine profeter drepte de, og dine alter rev de ned alene. Jeg ble alene tilbake, og meg står de etter livet. 4 Men hva var Guds svar til ham? Jeg har latt det bli tilbake en rest for meg, sju tusen mann, som ikke har bøyd kne for Ba'al. 5. På SAMME VIS er det også I DEN TID SOM ER, blitt igjen en rest i kraft av Guds NÅDES utvelgelse.
6 Men er det AV NÅDE, da er det ikke mer av GJERNINGER. Ellers blir nåden ikke lenger av nåde."

Denne "rest" er "den lille flokk", de som omvendte seg av israelittene og trodde på ham som deres Messias som kongen som skulle opprette "The Kingdom of Israel" ("riket for Israel). Apg. 1:6.

Det er akkurat de samme Paulus forkynner til i Ef. 2:8: "Av NÅDE er dere frelst, ved tro. Det er IKKE av gjerninger, for at ingen skal kunne rose seg." (jamfør Rom. 11 vers 5 og 6 ovenfor).

Disse var frelst av nåde "ved troens lov", Rom. 3:26...v.31 "Opphever vi så loven ved troen? Langt derifra! Vi stadfester loven."

Disse var ikke under loven lenger, men under nåden.

De andre jødene og israelittene som ikke ville omvende seg og tro på Jesus som deres Messias, var fortsatt under loven.
AndersW
#10. Postet 04.03.2025 av AndersW
Hva innebærer det i lys av dette å hevde at Moseloven fremdeles gjelder? Det er ensbetydende med å forkaste troen på Jesus kristus. Hvorfor det? Fordi de som hevder at loven fortsatt står ved makt, avviser det faktum at Jesus oppfylte loven, slik at Jehova Gud kunne oppheve den.
Jesus oppfylte loven fordi han elsket oss og Gud, compaq

Matt 22:34 "Da fariseerne hørte at han hadde stoppet munnen på saddukeerne, kom de sammen. Og en av dem, spurte for å sette ham på prøve: «Mester, hvilket bud er det største i loven?» Han svarte: «‘Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand.’ Dette er det største og første budet. Men det andre er like stort: ‘Du skal elske din neste som deg selv.’ på disse to budene hviler hele loven og profetene."

Og, hadde du lest det nye testamentet, så hadde du sett, at det var Kristus Jesus som opphevet loven med dens bud og forskrifter

Ef 2:13
Men nå, i Kristus Jesus, er dere som var langt borte, kommet nær på grunn av Kristi blod. For han er vår fred, han som gjorde de to til ett og rev ned den muren som skilte, fiendskapet. Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter.

Jehovas vitners forsøk på å frata Jesus den æren. Avslører igjen at de ikke er kristne. Hos Jehovas vitner er det en kontinuerlig degradering av Jesus. Som i virkeligheten, nå står på linje med Gud og ikke er underordnet Gud. Gjennom å motarbeide Jesus, motarbeider de seg selv.
StoneColdStan sier: https://www.youtube.com/watch?v=eWQ_Dsg1TmY
Skriv Skriv her Skriv i megafonen