Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

HÅKON L
Opprettet 25.01.2025 av HÅKON L, mann, 28 år, Østfold.
Menneskes lengsel/nød
(Mennesker lengter etter det gode som Gud har vist oss, når de har vandret vill, og ser at sine egne veier er tomme og Guds vei er hva som gangner.)

Jesus hadde ikke gitt den lamme noe løfte om guddommelig hjelp. Mannen kunne ha sagt:
“Herre, hvis du vil gjøre meg frisk, skal jeg gjøre alt du ber meg om.” Han kunne ha begynt å tvile,
og på den måten mistet denne ene sjansen til å bli helbredet. Men nei, han trodde Kristi ord,
trodde at han var blitt helbredet. Han forsøkte med en gang, og Gud gav ham kraft.
Han hadde vilje til å gå, og han gikk. Han tok Kristus på ordet, og han ble helbredet.

Gjennom synd er vi blitt skilt fra et liv sammen med Gud.
Sjelene våre er lamme l oss selv er vi ikke mer i stand til å leve et hellig liv enn denne syke mannen var til å gå.
Det er mange som innser at de er hjelpeløse. De lengter etter et åndelig liv i harmoni med Gud, og de strever for å oppnå det.
Men forgjeves. l fortvilelse roper de: Jeg elendige menneske! Hvem skal fri meg fra dette dødens legeme!”. Rom 7:24.
Hvis du er et slikt motløst og kjempende menneske, må du lære deg til å se opp.
Frelseren bøyer seg over dem han har løskjøpt med sitt eget blod, og sier med en usigelig ømhet og medynk: “Vil du bli frisk?”
Han ber deg om å stå opp med full helse og fred. Vent ikke til du føler at du er blitt frisk.
Tro Frelserens ord. Legg din vilje på Kristi side. Bestem deg for å tjene ham, og når du tar ham på ordet,
vil du motta kraft. Uansett hvilke onde vaner du har ligget under for, og hvilke sterke lidenskaper du gjennom lang tid har vært bundet av,
så er Kristus i stand til og lengter etter å sette deg fri. Han vil gi liv til mennesker som er “døde ved... overtredelser og synden.. Ef 2: 1.
Han vil sette fri dem som er fanger under svakhet og ulykke, og som er bundet av syndens lenker.(Helse og livsglede, 58.3-58.4, Ellen. g. White)

Job 29:1-4
1 Job fortsatte med sin visdomstale og sa:
2 Kunne jeg få det som i tidligere måneder,
de dagene da Gud våket over meg,
3 da hans lampe skinte over mitt hode
og jeg gikk gjennom mørket i hans lys,
4 slik jeg hadde det i mine velmaktsdager
da Gud var min fortrolige i mitt telt,

Salme 25:12+14
12 Hver den som frykter Herren,
lærer av ham den vei han skal velge.
14 Herren taler fortrolig med dem som frykter ham,
han gjør dem kjent med sin pakt.
del 1 av 3

Svar på innlegg

HÅKON L
#1. Postet 25.01.2025 av HÅKON L
del 2 av 3
romerne 3:21-25 (legg merke til ordet sonningslokk er knyttet til paktkisten i Helligdommen, ved helligdomstjenesten som ved ypperstepresten var i en gang i året.)
(der bar ypperstepresten frem Israels bekjent synder ved blod som han la ved soningslokket.)
(slik kan vi bekjenne syndene våre til Kristus som bærer dem frem til Gud og som godkjenner Kristi rettferdighet, og vi står som syndfri pågrunn av Kristus.)
21 Men nå er Guds rettferdighet, som loven og profetene vitner om, blitt åpenbart uavhengig av loven.
22 Dette er Guds rettferdighet som gis ved troen på Jesus Kristus til alle som tror. Her er det ingen forskjell,
23 for alle har syndet og mangler Guds herlighet. 24 Men ufortjent og av hans nåde blir de kjent rettferdige, frikjøpt i Kristus Jesus.
25 For dem som tror, har Gud stilt ham fram som soningslokk ved hans eget blod.
Slik viste Gud at han var rettferdig da han bar over med de syndene som tidligere var begått.

Disiplene sov
Menneskehjertet lengter etter medfølelse når det lider. Denne lengsel følte Kristus i sitt innerste.
Han kom til disiplene i den ytterste sjeleangst og med en brennende lengsel etter å høre noen trøstens ord fra dem som han så ofte hadde velsignet og trøstet og hadde skjermet i sorg og nød.
Han som alltid hadde hatt medfølende ord å si til dem, led nå under en overmenneskelig angst. Han lengtet etter å vite at de bad for ham og for seg selv.
Hvor mørk tok ikke syndens ondskap seg ut! Fryktelig var fristelsen til å la menneskene bære følgene av sin egen skyld, mens han stod uskyldig overfor Gud. Kunne han bare vite at disiplene forstod og satte pris på dette, ville det ha styrket ham.
Med smertefull anstrengelse reiste han seg opp. Så vaklet han bort til det stedet hvor han hadde etterlatt disiplene.
Men han fant dem sovende. Hadde han funnet dem i bønn, ville han følt det som en lindring. Hadde de søkt tilflukt i Gud for at ikke Satans krefter skulle få overhånd over dem, ville han ha blitt trøstet ved deres faste tro.
Men de hadde ikke gitt akt på den gjentatte advarselen: “Våk og be!” Til å begynne med hadde de vært bekymret over å se at deres Herre, som vanligvis var så rolig og verdig, kjempet med en sorg som for dem var helt ufattelig. (fortsetter neste innlegg)

HÅKON L
#2. Postet 25.01.2025 av HÅKON L
Del 3 av 3

De hadde bedt da de hørte de smertefulle ropene. De mente ikke å svikte ham, men de var som lammet av døsighet. Den kunne de ha ristet av seg hvis de hadde fortsatt med å trenge inn på Gud i bønn.
De innså ikke hvor nødvendig det var å våke og be inderlig til Gud for å kunne stå imot fristelsen. (slektenes håp, s.519:4-5, Ellen G White)

Løft en sang - Kommer du ei snart - Triangelos (3:07min)
https://www.youtube.com/watch?v=xIOZ2qGc1FI
AndersW
#3. Postet 01.02.2025 av AndersW
Hvorfor komplisere så mye? Angrer du dine synder og ber om tilgivelse kommer du inn i himmelriket.
compaq
#4. Postet i går kl 23:10 av compaq
håkon

De sørgelige følgene av ikke å kjenne Jehova, av ikke å anerkjenne ham og av å unnlate å ta ham i betraktning, blir påpekt av hans profet. Iløpet av de siste 40 årene før byen Jerusalem og dens tempel ble ødelagt og de jøder som overlevde ødeleggelsen ble bortført til Babylon, erklærte for eksempel Jehova gjennom sin profet Jeremias: Uklokt er mitt folk, meg kjenner de ikke, de er uvettige barn og uforstandige, er de, de er vise til å gjøre det onde men å gjøre det gode skjønner de ikke. ( Jer 4:22)

Den som vil rose seg, han rose seg av at han er forstandig og kjenner meg at jeg er Jehova som gjør miskunnhet, rett og rettferdighet på jorden for i det har jeg velbehag. ( Jer 9:24) 1.kor 1:21)

På lignende måte ble profeten Hoseas inspirert til å si følgende til israelittene før tistammeriket Israel ble styrtet av den assyriske verdensmakt i 740 f.kr: Hør Jehovas ord, I Israels barn. For Jehova har sak med dem som bor i landet fordi det ingen sannhet og ingen kjærlighet og ingen gudskunnskap finnes i landet. Hvilke følger hadde så det fått? De sverger og lyver, myrder og stjeler og driver hor. De farer fram med vold og mord følger på mord. Derfor skal landet visne og alt det som bor der, skal vansmekte både markens dyr og himmelens fugler, endog havets fisker skal utryddes. Mitt folk går til grunne fordi det ikke har kunnskap fordi du har forkastet kunnskapen, forkaster jeg deg, så du ikke skal tjene meg som prest, du glemte din Guds lov, derfor vil også jeg glemme dine barn. Derfor har jeg hogd løs på dem ved profetene, drept dem ved min munns ord og dommene over deg for ut som et lyn. For jeg har lyst til kjærlighet og ikke til slaktoffer og til gudskunnskap mer enn til brennoffer. ( Hoseas 4:1-3,6 og 6:5-6)

Det at tistammeriket Israel og Juda rike forkastet gudskunnskap, fikk alvorlige, skjebnesvangre følger for disse rikene. Når vi tenker på de alvorlige følger det fikk å forkaste denne høyst viktige kunnskap den gangen, kan vi bedre forstå hvorfor det ikke er noen som gjør noe ondt eller ødelegger noe blant dem som bor i det åndelige paradis, hvor levningen av det åndelige Israel befinner seg. Det er på grunn av at den gagnlige Jehovas kunnskap fyller deres velsignede, åndelige område, akkurat som vannet dekker havets bunn. Denne kunnskapen er like dyp som havet, som de sju hav på jorden.

Da Jesus Kristus ba til sin himmelske Far for sine trofaste apostler, sa han med rette: Dette betyr evig liv, at de tar til seg kunnskap om deg, den eneste sanne Gud og om ham du utsendte, Jesus Kristus. ( Joh 17:3) Innbyggerne i det åndelige paradis i vår tid tar fortsatt til seg kunnskap om Jehova og hans messianske Konge, Jesus kristus og det åndelige liv i det paradisiske område hvor de som kjenner Jehova, befinner seg, er følgelig preget av fred og trygghet.
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16