Mathilde sier: Ønsker alle en velsignet adventstid!
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Davidos
Opprettet 13.11.2024 av Davidos, mann, 42 år, Østfold.
Hva er "hedningenes vei"?

Hei folkens!

Jeremia 10:1-5 (english KJV)

1Hear ye the word which the LORD speaketh unto you, O house of Israel: 2Thus saith the LORD, Learn not the way of the heathen, and be not dismayed at the signs of heaven; for the heathen are dismayed at them. 3For the customs of the people are vain: for one cutteth a tree out of the forest, the work of the hands of the workman, with the axe. 4They deck it with silver and with gold; they fasten it with nails and with hammers, that it move not. 5They are upright as the palm tree, but speak not: they must needs be borne, because they cannot go. Be not afraid of them; for they cannot do evil, neither also is it in them to do good.

Her ser vi hvordan Jeremia legger skam på de som absurd tilber fysiske objekter som guder. Tenker det er viktig å lese hele kapitlet for å få tyngden av beskjeden.

Uansett, er det ikke interessant hvordan han er spesifikk angående det vi kalle for "juletreet" i dag? Det beskrives til og med hvordan hedningene pynter det med sølv og gull, slik som vi gjør tradisjonsbetynget i dag, mest sannsynlig uten å vite hvorfor!

Tilbedelse av grantreet, eller "evergreen", stammer helt tilbake til Babylon. For eksempel så kan vi se hieroglyfer i Egypt hvor de tilber grantreet. Faktisk så representerer evergreen-treet Nimrod's oppstandelse, som en falsk Messias. Så det er derfor vi feller grantrær og tar de inn i huset for pynt med sølv og gull-lignende gjenstander, legger gaver under det, og danser rundt det.

Man kan ikke kalle seg disippel av Jesus, mens man tilber avguder, kan man vel?

Nimrod hadde fødselsdag 25.desember.. En tilfeldighet er det neppe at treet som representerer hans oppstandelse reises i de fleste hjem, og tilbes med gaver pynt og dans.

Nimrod - Ba'al - Osiris - Odin - St.nicholas - Sinterklaas - Santa Claus - Julenissen = Nimrod!

Jeg kommer tilbake til Jeremia's advarsel og reprimamde: "Lær ikke hedningenes vei!"

Kilder:
https://www.bibletools.org/index.cfm/fuseaction/topical.show/RTD/cgg/ID/388/Nimrod.htm

http://www.annomundi.com/bible/christmas.htm

https://www.bibletools.org/index.cfm/fuseaction/topical.show/RTD/cgg/ID/504/Christmas-Tree.htm

https://www.artoflivingmonastery.com/post/nimrod-christmas-the-antichrist

Svar på innlegg

compaq
#1. Postet 13.11.2024 av compaq
Formen til ( korset med to bjelker) skriver seg fra det gamle Kaldea og ble brukt som et symbol på guden Tammus ( ettersom det hadde samme form som den mystiske Tau, forbokstaven i navnet hans ) i det landet og i flere naboland, blant annet Egypt.

Ved midten av det tredje århundre etter kristus hadde kirkesamfunnene enten avveket fra eller forvrengt visse læresetninger i den kristne religion. For at de frafalne kirkesystemer skulle oppnå større prestisje, ble hedninger opptatt i kirkesamfunnene uten at de måtte bli gjenfødt ved tro og de fikk lov til å beholde en stor del av sine hedenske tegn og symboler. På denne måten ble Tau eller T i sin vanligste form, med tverrstykket senket, antatt som noe som representerte Kristi kors.

Det er en merkelig men ubestridelig kjensgjerning at korset har vært brukt som et hellig symbol lenge før Kristus ble født og også siden i land som ikke har vært berørt av kirkens lære. Den greske Bacchus, den tyrkiske Tammus, den kaldeiske Bel og den norrøne Odin ble alle symbolsk fremstilt for sine tilbedere ved en gjenstand som var formet som et kors. ( The Cross in Ritual, Architecture, and Art )

I det gamle Israel gråt troløse jøder over denfalske guden Tammus død. Jehova kalte det de gjorde, en styggedom ( Es 8:13-14) Dette er lett å forstå når en er klar over at Tammus ifølge historien var et annet navn på Nimrod, som gjorde opprør mot Jehova etter vannflommen. ( The Worship of the dead) Korset var Tammus symbol. Ved å sette det høyt ærer en nimrod. ( 1.Mos 10:8-10)
Davidos
#2. Postet 13.11.2024 av Davidos
Tammuz er Nimrod re-inkarnert, derav juletreet som symbol. Semiramus var både moren og konen til Nimrod etter hva jeg kan huske på stående fot, altså incest. Mor og sønn-dyrkelse = jomfru Maria og "Jesusbarnet".
Kjært barn har mange navn visstnok...
Angela
#3. Postet 14.11.2024 av Angela
Hei. Ja, Jul og Nytt års feiring er djevelens greie, hedensk skikkelse, tilbedelse av onde ånder. En del kristne forstår dette og feirer ikke de, andre del trenger vekkelse og dyp forståelse for de driver med avgudsdyrkelse.
De mange trenger også forstå at Jehova Gud er Fader og at Jeshua er Guds Sønn den førstefødte av alle skapninger og at vi skal ikke tilbe skapninger men Skaperen Jehova.
Jehova sier "Du skal ikke ha andre guder foran meg" ikke Jeshua en gang, INGEN andre Guder foran Jehova.
Vi må ære Jesus Kristus ja, men ikke tilbe Han som den Høyeste Almektige Gud, for da bli det også avgudsdyrkelse.
Davidos
#4. Postet 14.11.2024 av Davidos
Gud vår Far i himmelen ER Jesus, og den hellige Ånd. De er ett.
Tre-enigheten er en vrangforestilling etter mitt skjønn, men det er jo mange som tror på det konseptet, og de klandrer jeg ikke.
contraapionem
#5. Postet 14.11.2024 av contraapionem
Hei. Ja, Jul og Nytt års feiring er djevelens greie, hedensk skikkelse, tilbedelse av onde ånder. En del kristne forstår dette og feirer ikke de, andre del trenger vekkelse og dyp forståelse for de driver med avgudsdyrkelse.
De mange trenger også forstå at Jehova Gud er Fader og at Jeshua er Guds Sønn den førstefødte av alle skapninger og at vi skal ikke tilbe skapninger men Skaperen Jehova.
Jehova sier "Du skal ikke ha andre guder foran meg" ikke Jeshua en gang, INGEN andre Guder foran Jehova.
Vi må ære Jesus Kristus ja, men ikke tilbe Han som den Høyeste Almektige Gud, for da bli det også avgudsdyrkelse.

Det hendte i de dager at muslimske tykere slo seg sammen med kristne fundamentalister i et korstog mot julefeiringen, i det man både forbød den kristne julefeiringen og nyttårsfeiringen:

The events preceding New Year’s Eve — events which were a first for Turkey — added to the gloom. It all started with posters depicting a devout-looking Muslim man punching Santa Claus, hung in various Istanbul neighborhoods. “No to New Year’s and Christmas celebrations,” read the posters. They were part of a campaign led by the Anatolian Youth Association, known to be the youth branch of the pro-Islamic Felicity Party.

The group distributed fliers reading, “We are crying out that the New Year’s and Christmas celebrations held in our country are wrong and constitute a blow dealt to our Muslim identity.” The flier also included the following paragraph: “The adoption and practice of Christmas by Muslims should be regarded as religious and cultural degeneration. One should bear in mind that such behavior is accelerating the process of alienation and estrangement from our own religious beliefs and values, and will breed a favorable ground for Christian missionary activities targeting our country and people.” (
https://horizonweekly.ca/en/29498-2/x)

Enkelte enfoldige sjeler lurer på om man endelig finner ut av at plasseringen av nyttår er fullstendig arbitrært; ut fra et luthersk perspektiv er det en adiaforon. Kirkeåret begynner i starten av advent og den bysantinske kalenderen først i september. Kanskje de sågar hadde oppdaget at selevkidiske kalender har vært brukt i mange kristne i Midtøsten inntil for ganske nylig, eller at de må boikotte kalenderen vi bruker - den gregorianske - siden den ble innført under pave Gregor XIII; det siste er hele grunnlaget for hvorfor de ortodokse har en egen dato for julefeiringen.

Intet svar til denne post kan ventes. Alt seriøsitet i denne post likeledes betviles. I stedet for å kjefte så mye på Jesu guddommelige natur, burde dere - hvis dere er helt seriøse - slutte å si G-ud, men bare Hashem (????????
Kenny
#6. Postet 14.11.2024 av Kenny

...................................

Er enig i en del av det du sier, men kanskje ikke alt, når du sier at vi skal ære Jesus Kristus, men ikke tilbe Han, selv om Han er vår Gud?

Så her falt jeg kraftig ut....
Kenny
#7. Postet 14.11.2024 av Kenny
Jeg jobber for alle hedninger i dag og ønsker at de alle skal våkne opp til Jesus Kristus, vår Herre, vår Messias, vår Gud (jordiske Gud), mens Abba er vår himmelske Gud, men er i ett med vår jordiske Gud, Jesus Kristus pluss Den Hellige Ånd som bringer budskapet til alle mennesker i dag.

Jeg har vært en som har sagt mye igjennom tiden her, men bare forsvant sånn plutselig og det er en grunn bak (død i familien), siden jeg alltid har jobbet med å få sannhet ut. Nå har jeg endelig muligheten til å si hvorfor og hva jeg kan gjøre nå, som var umulig før siden jeg ble blokkert fra alt av sosial media....

Nå som Trump endelig vant igjen, og jeg vil få muligheten til å snakke ut, så vil jeg nå starte for fullt ut på X, jeg har gått ut av Facebook og andre kanaler, men har endelig mulighet til å si mine ord uten å bli skjermet fra alle andre. Fri tale er her snart, må bare vente til den 20. Januar før jeg kan starte og jeg kan ikke si mye mer før den tiden kommer...

Jeg bare ber for at Donald Trump fortsatt lever da, siden Deep State må drepe ham for å kunne overleve... Men hvor mange I Norge forstår dette i dag, få, virker det som.....
AndersW
#8. Postet 18.11.2024 av AndersW
Her kom det vel egentlig frem, hvor totalt forvirret sektene er.

Matt 2:9 "stjernen som de hadde sett gå opp, gikk foran dem inntil den ble stående over stedet der barnet var. Da de så stjernen, ble de fylt av jublende glede. De gikk inn i huset og fikk se barnet hos moren, Maria, og de falt på kne og hyllet ham. Så åpnet de skrinene sine og bar fram gaver til barnet: gull, røkelse og myrra."
compaq
#9. Postet 18.11.2024 av compaq
Det kommer noen menn fra Østen. De er astrologer, mennesker som sier at de kan tyde stjernene. Da de var hjemme i Østen, så de en ny stjerne og de har fulgt den hundrevis av kilometer, helt til Jerusalem. Da astrologene kommer til Jerusalem, spør de: Hvor er jødenes konge som nå er født. Vi så hans stjerne da den gikk opp ved morgengry og er kommet for å hylle ham.

Da Kong Herodes i Jerusalem får høre om dette, blir han svært urolig. Han kaller sammen overprestene og spør dem hvor Messias skal bli født. De bygger sitt svar på Bibelen og sier: I Betlehem. Da sørger Herodes for at astrologene blir ført fram for ham og han sier til dem: Dra av sted og forhør dere nøye om dette barnet. Og når dere har funnet det, så meld fra til meg, for at også jeg kan komme og hylle det. Men Herodes ønsker i virkeligheten å drepe barnet.

Etter at astrologene har dratt, skjer det noe merkelig. Stjernen de hadde sett da de var i Østen, går foran dem. Det er tydelig at dette ikke er noen alminnelig stjerne. Den er blitt satt på himmelen for å lede de. Astrologene følger den helt til den stopper rett over huset hvor Josef og Maria holder til. Da astrologene går inn i huset, finner de Maria og det lille barnet hennes, Jesus. De bøyer seg ned for ham alle sammen. Og de tar gaver ut av skrinene sine-gull, røkelse og myrra.

Etterpå, da de skal til å dra tilbake for å fortelle Herodes hvor barnet er, varsler Gud dem i en drøm om at de ikke skal gjøre det. De tar derfor en annen vei hjem til landet de bor i.

Hvem tror du stod bak den stjernen som beveget seg på himmelen og ledet astrologene? Hus at stjernen ikke ledet dem rett til Jesus i Betlehem. Nei, de ble ledet til Jerusalem hvor de kom i kontakt med Kong Herodes som ville drepe Jesus. Og det hadde han kommet til å gjøre hvis Gud ikke hadde grepet inn og varslet astrologene om ikke å si noe til Herodes om hvor Jesus var. Det var Guds fiende Satan Djevelen som ønsket at Jesus skulle bli drept og han brukte denne stjernen for å forsøke å få gjennomført sin hensikt. (Matt 2:1-12) og (Mika 5:1)
AndersW
#10. Postet 18.11.2024 av AndersW
Formen til ( korset med to bjelker) skriver seg fra det gamle Kaldea og ble brukt som et symbol på guden Tammus ( ettersom det hadde samme form som den mystiske Tau, forbokstaven i navnet hans ) i det landet og i flere naboland, blant annet Egypt.

Ved midten av det tredje århundre etter kristus hadde kirkesamfunnene enten avveket fra eller forvrengt visse læresetninger i den kristne religion. For at de frafalne kirkesystemer skulle oppnå større prestisje, ble hedninger opptatt i kirkesamfunnene uten at de måtte bli gjenfødt ved tro og de fikk lov til å beholde en stor del av sine hedenske tegn og symboler. På denne måten ble Tau eller T i sin vanligste form, med tverrstykket senket, antatt som noe som representerte Kristi kors.............
Nei, denne blasfemiske tegningen fra år 200 bekrefter at det virkelig var en T Romerne brukte ved korsfestelsen av Jesus.

https://en.wikipedia.org/wiki/Alexamenos_graffito
Mathilde sier: Ønsker alle en velsignet adventstid!
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16