Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 25.01.2024 av Anonym.
I fyr og flamme for Jesus?
"JESUS DØPTE IKKE KRISTNE MED ILD"

Dette er overskriften til en artikkel av Torgeir Tønnesen i Vårt Land 29/10/2020.
Han er journalist og har vært kristen i mange år, også ivrig i kristen debatt og forkynt i en årrekke.

Artikkelen er bak betalingsmur (imidlertid svært billig for noen uker) hvis du ønsker å lese den i sin helhet, men begynnelsen av den er publisert, hvor han skriver:

"Myten om at Jesus døper med ild, er en myte og lære som pinsevenner har innarbeidet som en verdensomspennede selvfølgelighet. Bibelen sier ingenting om at dåpen med ild setter kristne i fyr og flamme for Jesus. Hele læren bygger på to bibelvers. La oss se på de to versene."

For 10 kr kan du komme deg bak betalingsmuren.

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 25.01.2024 av Anonym
Goggigogg.

Det var jo rette mannen å henvise til må jeg si.
Alle kan finne han på YouTube.
Har sett han der inne før, og tenkte bare "ærk".
Han hører til blant dem som kalles for "brannslukkerne" i levende kristne miljøer.

Han tror at han er en bedreviter, sur og "knusktørr" "kristen" mann, som kritiserer det meste innen kristenheten der det er liv og skjer ting.
Han virker som en bitter mann, som ikke har opplevd noe som helst med Gud, og pga. det angriper han alle andre som har det.
Akkurat det sammme gjelder deg.
Antagelig har det med noe privat å gjøre.

Forstår hverken du eller denne mannen uttrykket andre kristne bruker som "brann/ild/fyr" for Jesus, for å beskrive det Åndelige livet DHÅ gir, så er dere rett og slett "Åndelige Døde".

Det var døperen Johannes som først satte ordet " ILD " på dette, for å beskrive "brannen" som DHÅ ville skape i menneskers hjerter, som ble født på ny/frelst.

Så det er IKKE pinsevennene dette kommer i fra, men har hermet etter Johannes. Synes vel det var et helt riktig ord å bruke på det, som beskriver det godt.

Ingen som opplever dette, behøver å lese i Bibelen for å vite at dette skjer, fordi det føler og kjenner man best selv innvendig.

En veldig glede bla., og en trang til å vitne for andre mennesker om Jesus, om at han er like levende i dag som han var da han gikk her på jorden.

En som mennesker kan få kontakt med og som taler inn i menneskers personlige liv i ulike situasjoner mennesker befinner seg i.

Men når de leser i ettertid hva Johannes beskriver det som, så blir det bare en bekreftelse, og da først forstår man hva han mente med å bruke ordet "Ild."

Har hverken du eller denne Tønnesen ikke opplevd noe av det her, så i værste fall har dere ikke fått DHÅ, og er dermed ikke frelst heller.

Enten det, eller så har dere "utslukket" Ånden som Paulus advarte i mot. 1.Tess.5:19.

Men da har dere også blitt "lunkne kristne" som Jesus sier i Joh.Åp.3:16.
Det handler om å ha kommet bort fra den første kjærligheten til Jesus man hadde hatt i begynnelsen da man ble frelst. Joh.Åp.2:4.:

"Men jeg har i mot deg at du har forlatt din første kjærlighet."

Dere er da ikke de rette til å uttale dere rett og slett ang. dette her.
AndersW
#2. Postet 13.02.2024 av AndersW
"JESUS DØPTE IKKE KRISTNE MED ILD"

Dette er overskriften til en artikkel av Torgeir Tønnesen i Vårt Land 29/10/2020.
Han er journalist og har vært kristen i mange år, også ivrig i kristen debatt og forkynt i en årrekke.

Artikkelen er bak betalingsmur (imidlertid svært billig for noen uker) hvis du ønsker å lese den i sin helhet, men begynnelsen av den er publisert, hvor han skriver:

"Myten om at Jesus døper med ild, er en myte og lære som pinsevenner har innarbeidet som en verdensomspennede selvfølgelighet. Bibelen sier ingenting om at dåpen med ild setter kristne i fyr og flamme for Jesus. Hele læren bygger på to bibelvers. La oss se på de to versene."

For 10 kr kan du komme deg bak betalingsmuren.
Også jeg er av den oppfattning at vi må la oss døpe med vann, ånd og ild. Men ikke for å komme inn i en ekstase slik pinsevenene gjør. Men for å bli rennset med vann, ånd og ild.

Heb 12:29 "For vår Gud er en fortærende ild"
Anonym
#3. Postet 13.02.2024 av Anonym
Også jeg er av den oppfattning at vi må la oss døpe med vann, ånd og ild. Men ikke for å komme inn i en ekstase slik pinsevenene gjør. Men for å bli rennset med vann, ånd og ild.

Heb 12:29 "For vår Gud er en fortærende ild"
AndersW.

Den dagen du får et "møte" selv med denne Jesus som vi leser om, så blir du automatisk i "fyr og flamme".
Da vil ikke du tenke på om du kaller deg for hverken pinsevenn, lutheraner, katolikk eller hva som helst.

Det står at Jesus er den samme i dag, som han var den gangen og vil være det til evig tid.
Så hvem har forandret seg i tilfellet??

De første "pinsevennene" som levde for 2000 år siden, er vel de som var i den største "ekstasen" av alle??
De var så fulle "ild" og kraft, at til og med de syke ble helbredet av skyggen til Peter når han gikk forbi.

Hvis du ser hvordan mange kirker og menigheter er hen sånn sett i dag, i forhold til den første menighet som var, så kan vi jo begynne å lure på hvor er det blitt av "fyren og flammen"??
Uten den så er det heller ingen "ild".
Da er den sluknet helt, noe som Jesus advarte mot i Joh.Åp.
AndersW
#4. Postet 14.02.2024 av AndersW
AndersW.

Den dagen du får et "møte" selv med denne Jesus som vi leser om, så blir du automatisk i "fyr og flamme".
Da vil ikke du tenke på om du kaller deg for hverken pinsevenn, lutheraner, katolikk eller hva som helst.

Det står at Jesus er den samme i dag, som han var den gangen og vil være det til evig tid.
Så hvem har forandret seg i tilfellet??

De første "pinsevennene" som levde for 2000 år siden, var vel de som levde i den største ekstasen noen gang.
De var så fulle "ild" og kraft, at til og med de syke ble helbredet av skyggen til Peter når han gikk forbi.

Hvis du ser hvordan mange kirker og menigheter er hen sånn sett i dag, i forhold til den første menighet som var, så kan vi jo begynne å lure på hvor blitt av "fyren og flammen"??
Uten det så er det heller ingen "ild".
Da er den sluknet helt, noe som Jesus advarte mot i Joh.Åp.
Du Synnøve, jeg hadde et møte med Gud selv, og det var akkurat slik som Heb 12:29 sier "Gud er en fortærende ild" All urenhet bare forsvant. Og jeg er ikke det spor forundret over Paulus sine ord: "Herrens dag skal gjøre det klart, for den åpenbarer seg med ild, og ilden skal prøve hvordan den enkeltes verk er. Om det byggverket noen har reist, blir stående, skal han få sin lønn. Dersom det brenner opp, må han lide tapet. Selv skal han bli frelst, men bare som gjennom ild." (1 Kor 3:13)

Så alle må nok gjennom Guds ild. Derfor er det lurt å holdes seg ren frem til den dagen.

1 Joh 3:3 "Enhver som har dette håp til ham, renser seg, slik Kristus er ren."

PS: Dette er noe vi kontinuerlig holder på med i kirken, akkurat som jødene i sin tid gjorde det. Men i følge Jesus, gjorde ikke jødene det på en tilfredstillende måte og var derfor i hans og Guds øyne urene.
Anonym
#5. Postet 14.02.2024 av Anonym
Du Synnøve, jeg hadde et møte med Gud selv, og det var akkurat slik som Heb 12:29 sier "Gud er en fortærende ild" All urenhet bare forsvant. Og jeg er ikke det spor forundret over Paulus sine ord: "Herrens dag skal gjøre det klart, for den åpenbarer seg med ild, og ilden skal prøve hvordan den enkeltes verk er. Om det byggverket noen har reist, blir stående, skal han få sin lønn. Dersom det brenner opp, må han lide tapet. Selv skal han bli frelst, men bare som gjennom ild." (1 Kor 3:13)

Så alle må nok gjennom Guds ild. Derfor er det lurt å holdes seg ren frem til den dagen.

1 Joh 3:3 "Enhver som har dette håp til ham, renser seg, slik Kristus er ren."

PS: Dette er noe vi kontinuerlig holder på med i kirken, akkurat som jødene i sin tid gjorde det. Men i følge Jesus, gjorde ikke jødene det på en tilfredstillende måte og var i hans og Guds øyne urene.
AndersW.

Selvfølgelig må vi holde oss rene, men det går også utomatisk når vi holder oss nærme Jesus.
Det er Guds Ord som lutrer og renser oss.

Det er ikke det som det er snakk om her.

Men hvis "fyren og flammen" for Jesus er sluknet, så kaller Jesus de "kristne" for lunkne som han heller vil spy ut av sin munn. Åp.3:15-16.
AndersW
#6. Postet 14.02.2024 av AndersW
AndersW.

Selvfølgelig må holde oss rene, men det går også utomatisk når vi holder oss nærme Jesus.

Det er ikke det som det er snakk om her.

Men hvis "fyren og flammen" for Jesus er sluknet, så kaller Jesus de "kristne" for lunkne som han heller vil spy ut av sin munn. Åp.3:15-16.
Nei, hensikten med ilddåpen er akkurat den samme som med vanndåpen og åndsdåpen. Og det er overhode ikke å bli i fyr og flamme over noe som helst.

Åp.3:15-16 sier "Jeg vet om dine gjerninger – du er verken kald eller varm. Om du bare var kald eller varm! Men du er lunken, ikke varm og ikke kald. Derfor skal jeg spytte deg ut av min munn."

Det handler altså om utilfredstilende gjerninger hos menighetsledere, ikke noe annet.

Det du heller burde ha lagt merke til akkurat der, er: Åp 3:18 "renset i ild"

Hensikten med vanndåpen, åndsdåpen og ilddåpen er renselse/fornyelse.
Anonym
#7. Postet 14.02.2024 av Anonym
Nei, hensikten med ilddåpen er akkurat den samme som med vanndåpen og åndsdåpen. Og det er overhode ikke å bli i fyr og flamme over noe som helst.

Åp.3:15-16 sier "Jeg vet om dine gjerninger – du er verken kald eller varm. Om du bare var kald eller varm! Men du er lunken, ikke varm og ikke kald. Derfor skal jeg spytte deg ut av min munn."

Det handler altså om utilfredstilende gjerninger hos menighetsledere, ikke noe annet.

Det du heller burde ha lagt merke til akkurat der, er: Åp 3:18 "renset i ild"

Hensikten med vanndåpen, åndsdåpen og ilddåpen er renselse/fornyelse.
AndersW.

Hele hensikten med åndsdåpen/ilddåpen var, og er fremdeles ment for å utruste troende med kraft til å gjøre Jesu gjerninger.
Den er ikke ment til å være en "egotrip", men for å betjene andre mennesker.
Forkynne evangeliet, helbrede de syke i hans Navn, drive ut demoner osv.

Dette var det oppdraget Jesus gav videre til disiplene, og det skulle vedvare til han kommer igjen.
Jesus er enda ikke kommet igjen som alle vet, og det er heldigvis mange troende over hele verden som praktiserer denne befalingen fremdeles.
AndersW
#8. Postet 14.02.2024 av AndersW
AndersW.

Hele hensikten med åndsdåpen/ilddåpen var, og er fremdeles ment for å utruste troende med kraft til å gjøre Jesu gjerninger.
Den er ikke ment til å være en "egotrip", men for å betjene andre mennesker.
Forkynne evangeliet, helbrede de syke i hans Navn, drive ut demoner osv.

Dette var det oppdraget Jesus gav videre til disiplene, og det skulle vedvare til han kommer igjen.
Jesus er enda ikke kommet igjen som alle vet, og det er heldigvis mange troende over hele verden som praktiserer denne befalingen fremdeles.
Nei, hensikten med vanndåpen og åndsdåpen er som Jesus sier å gjøre deg skikket til å komme inn i Guds rike, hvor vår Gud som er en fortærende ild er.

Joh 3:5 "Den som ikke blir født av vann og Ånd, kan ikke komme inn i Guds rike."

Matt 3:11 "Jeg døper dere med vann til omvendelse. Men han som kommer etter meg, er sterkere enn jeg, og jeg er ikke verdig til å ta av ham sandalene. Han skal døpe dere med Den hellige ånd og ild. Han har kasteskovlen i hånden og skal rense kornet på treskeplassen."

Jesus og hans rike er her forlengst i form av hans fysiske kropp i himmelen på jorden. Han er ikke som du tror er usynlig ånd.
Anonym
#9. Postet 14.02.2024 av Anonym
Nei, hensikten med vanndåpen og åndsdåpen er som Jesus sier å gjøre deg skikket til å komme inn i Guds rike, hvor vår Gud som er en fortærende ild er.

Joh 3:5 "Den som ikke blir født av vann og Ånd, kan ikke komme inn i Guds rike."

Matt 3:11 "Jeg døper dere med vann til omvendelse. Men han som kommer etter meg, er sterkere enn jeg, og jeg er ikke verdig til å ta av ham sandalene. Han skal døpe dere med Den hellige ånd og ild. Han har kasteskovlen i hånden og skal rense kornet på treskeplassen."

Jesus og hans rike er her forlengst i form av hans fysiske kropp i himmelen på jorden. Han er ikke som du tror er usynlig ånd.
AndersW.

På pinsedag ble alle apostlene døpt i Ånd og Ild, også 3000 andre og hedningene fikk del i den samme Ånd, som vi leser om.

Jesus sa at de skulle vente på at de fikk kraft til å være hans vitner.

Den samme dåpen i Ånd og Ild, blir mennesker verden rundt døpt med den dag i dag, nettopp av samme grunn.
Den samme misjonsbefalingen gjelder enda. og praktiseres over hele verden.

Jesus sa "gå derfor ut", og ikke "gå derfor inn" i deres kirker å hold alt for dere selv.
AndersW
#10. Postet 14.02.2024 av AndersW
AndersW.

På pinsedag ble alle apostlene døpt i Ånd og Ild, også 3000 andre og hedningene fikk del i den samme Ånd, som vi leser om.

Jesus sa at de skulle vente på at de fikk kraft til å være hans vitner.

Den samme dåpen i Ånd og Ild, blir mennesker verden rundt døpt med den dag i dag, nettopp av samme grunn.
Den samme misjonsbefalingen gjelder enda. og praktiseres over hele verden.

Jesus sa "gå derfor ut", og ikke "gå derfor inn" i deres kirker å hold alt for dere selv.
Hverken i den siste norske oversettelsen eller i den greske grunnteksten står det "gå derfor ut" Synnøve

Matt 28:19 "Gå derfor og gjør alle folkeslag til disipler: Døp dem til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn"

https://bibel.no/nettbibelen//les/nb-2011/MAT/MAT.28

https://biblehub.com/interlinear/matthew/28-19.htm

Det er i kirken alle folkeslag har blitt døpt "til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn" de siste to tusen år.
annonseRadio 3:16