Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Fritid > Debatt

Anonym
Opprettet 23.05.2023 av Anonym.
kjøkkentråden
Hei

Har du, ja du ja nokon gode kake oppskrifter, eller andre gjærbakst og bakevare oppskrifter
som du har lyst til å dele med oss. Ja kanskje du har ei anna oppskrift av noko du lager som
du likar.

Eg likar meg til tider på kjøkkenet, men ingen kokk så må nok ha *boka* mi
med oppskriftene å følge den slavisk. Men blir no godt det også..

Men eg vil fylle oppskrift boka mi med deilige retter, kaker, brød,saft osv osv osv
så kom gjerne med tips og gode oppskrifter som du bruker.

Svar på innlegg

August afternoon
#1. Postet 23.05.2023 av August afternoon
Hei

Har du, ja du ja nokon gode kake oppskrifter, eller andre gjærbakst og bakevare oppskrifter
som du har lyst til å dele med oss. Ja kanskje du har ei anna oppskrift av noko du lager som
du likar.

Eg likar meg til tider på kjøkkenet, men ingen kokk så må nok ha *boka* mi
med oppskriftene å følge den slavisk. Men blir no godt det også..

Men eg vil fylle oppskrift boka mi med deilige retter, kaker, brød,saft osv osv osv
så kom gjerne med tips og gode oppskrifter som du bruker.
God kveld Bygdekar:-).

helt konkret oppskrift har jeg ikke men noen forslag.
1.stek først noen pannekaker og når det er gjort så ha passelig mengde med plukkfisk som man ruller rundt og
legg noe hvitost over og gratinere det hele en stund til det er passelig smeltet.

2.er man lei av brus eller "kommunevann" så kan man f.eks fylle en 2 liter med vann og ha en
ca 6-7 tabletter med C-vitamin i og få en frisk smak i.

3.grøtrester pleier det å bli til tider og det beste man kan gjøre er å ha i vaffelrøra eller i pannekakerøra.
kort fortalt så kan man ha det meste i de.
det går forresten fint ann å blande i rømmegrøt i vanlig grøt og omvendt.

4.har du f.eks rester av pinnekjøtt og kraft i fra den så går det fint ann å blande den i suppe og lapskauspose
som du får kjøpt i butikken.

5.har du prøvd å spise hjemmelaget riskrem med f.eks krumkaker ved siden av...?
det annbefales:-).

6.man har en middagsrett som heter småsteik som annbefales.
først steker man kjøttet i passelige småbiter avkjøles så deretter og fjern da fettlaget da det ikke er så sunt
når det kommer i fra sauen. så
deretter kok det i brunsaus og servere det med kokte poteter,ertestuing og grønnsaker.

7.hvis det ennå er å få tak i så vil jeg annbefale noe som heter Mandelkjernepuddig og
der kan man gjerne ha oppi mere f.eks mandler ved slutten av koketiden.

8.når det gjelder de brustabletter så er det nokså stor prisforskjeller men gjerne ta kontakt for å høre
om det.

det var dette jeg kom på i farten det er en risikosport å fabulere om mat på denne tiden av døgnet:-).

For de som lurer på hva plukkfisk er;
lag først hvitsaus og deretter ha oppi rester av f.eks kokt torsk og småkok i noen minutter.
dette kan også serveres alene med kokte poteter,gulrøtter og kan krydres litt med karri.

når man koker gulrøtter/grønnsaker så ikke kast vannet da det inneholder mye næring og
kan også avkjøles for det smaker også godt:-).
Anonym
#2. Postet 25.05.2023 av Anonym
Takk for gode forslag.. Skal defentlig prøve ut nokon av forslaga dine..
Men var nok konkrete oppskrifter eg var ute etter..! Kan få ein liten oppskrift av meg

Om du er glad i sjokoladekake tildømes og har lyst på "eit stykke" men gidder ikkje bake ei heile
kake. så er denne oppskriften for deg... eg kaller den KOPPkake (sjokoladekoppkake)
og som namnet til seie så lages denne i en kopp. Og denne er rask og lage alt under 10min

4ss Mjøl
2ss Kakao
2ss Sukker
1/4ts Bakepulver
1 ts Salt (klype )
5ss Melk (eg bruker lett melk)
2ss Smelta smør

Rør godt sammen og dypp/begrav
1ss Nugatti / sjokolade pålegg

Sett i microbølgovnen på full effekt i 2min

ta ut og dryss melis på og tada no kan du nyte en nydelig god kopp sjokoladekake. :D
Anonym
#3. Postet 25.05.2023 av Anonym
SOLBÆRSAFT

1 stor kopp solbær ( litt meir enn 2,4dl )
1l vaten
1/2kg sukker

- Fyll bæra i 1L beholder med lokk
- Kok opp sukker og vaten
- Tøm over til bæra og skru godt til
- Bæra silast i frå og safta blandes med vaten etter behov.

En god å sunn saft :)
August afternoon
#4. Postet 25.05.2023 av August afternoon
Takk for gode forslag.. Skal defentlig prøve ut nokon av forslaga dine..
Men var nok konkrete oppskrifter eg var ute etter..! Kan få ein liten oppskrift av meg

Om du er glad i sjokoladekake tildømes og har lyst på "eit stykke" men gidder ikkje bake ei heile
kake. så er denne oppskriften for deg... eg kaller den KOPPkake (sjokoladekoppkake)
og som namnet til seie så lages denne i en kopp. Og denne er rask og lage alt under 10min

4ss Mjøl
2ss Kakao
2ss Sukker
1/4ts Bakepulver
1 ts Salt (klype )
5ss Melk (eg bruker lett melk)
2ss Smelta smør

Rør godt sammen og dypp/begrav
1ss Nugatti / sjokolade pålegg

Sett i microbølgovnen på full effekt i 2min

ta ut og dryss melis på og tada no kan du nyte en nydelig god kopp sjokoladekake. :D
Hei og mange takk for oppskriftene du har lagt ut:-).

gleder meg å høre at det falt i smak noe av det jeg skrevet opp.
sjokoladekake er noe av det som er vanskelig å si nei takk til så jeg blir sikkert å prøve ut denne her:-).
fri
#5. Postet 25.05.2023 av fri
Om du ønsker og lage god mat så lær deg definitivt hvordan man lager kjøttkraft av bein, dette er sundt, det er veldig godt og det er lite kalorier... så egentlig noe alle burde kunne...

søk feks "Gordon ramsey chicken stock", om du kan lage kyllingkraft så er egentlig prinsippet det samme med alt annet, bortsett fra at bein fra store dyr som elg og storfe må småkokes over natten da dem er mye kraftigere... man skal visst nok også smøre inn ben av storfe med litt tomatpurre og steke dem i ovnen ca 45min før man begynner og lage kraft... dette karamelliserer og bygger smak
Anonym
#6. Postet 25.05.2023 av Anonym
Himmelsk lapskaus:

Man tager 1 stk lettsalta svineknoke og legger i en stor panne fylt med vann, kok opp og la småkoke i 3-4 timer. Ta opp knoken og la den kjølne, dra av skinn og alt kjøtt og flesk (svingodt!), klipp eller skjær opp i biter. Ta 1 eller 2 poser med lapskausblanding i grytevannet/krafta og kok opp, bruk gjerne flere andre grønnsaker, løk, purreløk, kålrabibiter, oppskåret kål m.fl, legg kjøtt-og fleskebitene opp i og bruk krydder etter smak (salt, pepper, timian, orgeano m.fl.). Vil en ha litt tykkere kraft tilsett litt meljevning....og VIPS! så har du en himmelsk lapskaus og middag i flere dager. Jeg setter gryta i kjøleskap når den har blitt avkjølt, så varmer jeg det jeg trenger i en mindre panne, da slipper du at maten blir varmet opp flere ganger. Holder seg minst en uke til 10 dager i kjøleskap. Eller frys ned i porsjoner så slipper du å spise lapskaus hver dag i en uke

Gjør det samme med med høne. Jeg bruker å kjøpe 1 stk Gullhøne, koker opp på samme måte og så lenge at alle bein slipper lett med en gang, og ta av skinn og alt kjøtt. Ellers på samme måte som ovenfor. Legg gjerne av noen store kjøttbiter som du kan fryse ned og bruke til risretter med karri. "Fly me to the moon"!

Men hvor blir kvinnfolka av?? Søker en etter kjente kokker på internett og youtube, kommer det opp bare mannlige kokker! Likestilling?????????

Søk etter oppskrifter, nettopp varmet opp frosne kanelsnurrer med vaniljefyll i steikeovnen, har laget dem selv og lagt i frysen. Se på YouTube! Deilig til kaffien!

Svele er da enkelt og lettvindt å lage! Husk å steike dem på tørr panne, blir mye finere bare du finner rette varmen du skal bruke på panna, brenner seg ikke fast! Godt til kaffien!

ÅHHHHH...jeg ble så mett!!!....så får kvinnfolka ta oppvasken da ...hva?...er her kvinnfolk??
Anonym
#7. Postet 04.06.2023 av Anonym
En herlig søndag med blå himmel og sol... og eg fikk det for meg og bake litt.. Eg lagde meg hamburgerbrød
så eg kan bruke neste gang eg skal grille. (hamburger av hjort har eg laga tidligere. )

Hamburgerbrød 9 stk ( kan sikkert få meir ut av deigen )

2 1/2 dl melk
1 dl vaten
1 ss Sukker
3/4 ts salt ( ca )
25gr fersk gjær eller halve pakken tørr gjær
500gr kveitemjøl
50gr smør i terninger.

pluss vaten og sesamfrø til pensling og dekor

Ha i alle ingrediensene i gjærdeigen minus smøret. Elt med kjøkkenmaskin i ca 10 min
i sakte til middels fart.

Tilsett smør og elt til kantene slipper i bollen og alt smøret er elta inn i deigen

Dekk bakebollen til og la deigen heve til dobbel størrelse i ca 60min

Trill ut emne og trykk flate la dei etter heve i ca 30-45min, pensle med vaten og sesamfrø.

FORVARM til 225 grade.
Steik i midterste rille i ca 10-15min

Avkjøl brøda på rist.

Velbekomme
Anonym
#8. Postet 04.06.2023 av Anonym
Hei. Har oppskrift på en nydelig dessert. Mulig du kjenner til den, men har inntrykk av at denne var mer vanlig før i tida. I min barndom ble den mye brukt, og desserten er både rask å lage og billig. Kok opp 2 dl. konsentrert rød saft og 4 dl. vann. Bland i 1 dl. semulegryn og 1 spiseskje sukker. La det koke ca et kvarter. Lurt å røre av og til. Ta gryta av plata og visp grøten med mixer i 10 min. til den er kald og får en lett, luftig konsistens. Server med fløtemelk eller vaniljesaus. Personlig liker jeg best fløtemelk og litt sukker oppå. På svensk heter den klappgrøt, men vi har alltid sagt russedessert. Forholdet mellom vann og saft kan varieres litt, alt etter smak og behag.
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16