Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Tilbakemeldinger > Debatt

Reflektert
Opprettet 04.04.2023 av Reflektert, dame, 59 år, Vestfold.
Dropp Handymann, skriv heller handyperson eller bare handy.
Det er vel på tide å oppdater kategorien Handyman til en mer kjønnsnøytral kategori. Enten bør det stå "Handymann/Handykvinne" eller "Handyperson" eller rett og slett bare "Handy". Vi kvinner er også flinke! Hjemme hos oss er det meg og datteren som har stått for det meste av oppussingen.

Svar på innlegg

Family Man
#1. Postet 04.04.2023 av Family Man
Nå er det i tidsånden at alt skal være nøytralt.
Er du himmelvendt så følger du ikke tidsånden.
August afternoon
#2. Postet 04.04.2023 av August afternoon
Det er vel på tide å oppdater kategorien Handyman til en mer kjønnsnøytral kategori. Enten bør det stå "Handymann/Handykvinne" eller "Handyperson" eller rett og slett bare "Handy". Vi kvinner er også flinke! Hjemme hos oss er det meg og datteren som har stått for det meste av oppussingen.
Hva med å oppdatere begrepet "Handyman" til et opprinnelig norsk begrep som lyder "altmuligmann"..?
det går selvsagt ann å også bruke ordet "altmuligdame".
når du er inne på kjønnsnøytral begrep så kan man bruke et synonym og
da kommer ordet "tusenkunstner" opp som et eksempel.

Bra å høre hvor flinke dere har vært med å pusse opp.
Inia
#3. Postet 04.04.2023 av Inia
Syntes ikke det har noe og si, blir hverken provosert eller føler alle titler må endres som et ledd i kvinnefrigjøringen og tidsånden. Mange av oss damene har blitt flinke og gjøre ting selv fordi det mangler en mann i huset og resultatet kan bli like bra fra en kvinne som mann sånn sett.
Sikkert huset ditt er blitt veldig fint, vi damer har ofte nedlagt dette i oss og se detaljer, farger og sammensetninger. Så når mannen en dag kommer kan en i fellesskap glede seg i et harmonisk hjem fikset i arbeidsomhet og kjærlighet fra en kvinne som har lært og stå på egne ben.
I fellesskapet føler jeg oppgavene kan være mere mannsrettet og kvinnerettet, dvs. jeg f.eks vil selv ta ansvar for blomstene, pyntingen, vaske klær og fikse gardiner og slikt. Så ville jeg trukket meg tilbake for å fremme hans egenskaper i ting og tang. Ja jeg ville blitt ganske forferdet om han begynte ordne med pynt og gardiner, men dette må jo single menn gjøre selv som singel. Men, tenker mere i et fellesskap.
Tangen
#4. Postet 05.04.2023 av Tangen
Jeg synes utviklingen bare er trist og at den språklige arven forflates. Nå er ikke "handyman" engang et norsk uttrykk selvsagt, og enig med AA at det er bedre å si "altmuligmann" f.eks. Eller "hendig" som bruker det samme ordet i norsk språkdrakt.

Det er også det å si at "man" i denne sammenhengen egentlig ikke betyr "mann", men "menneske". Mao. betyr det et "hendig menneske". Norsk hadde opprinnelig også denne tvetydigheten av ordet "mann", og det finnes fortsatt i ord som "rådmann, sysselmann" osv., selv om de fleste ikke tenker på det på den måten i dag.
Inia
#5. Postet 05.04.2023 av Inia
Jeg syntes også med all den byttingen alt blir så nøytralt.
Og at alt skal være så likestilt at det t.o.m går løs ordene i språket vårt som ikke har vært noe problem før.


Anonym
#6. Postet 05.04.2023 av Anonym
Praktisk anlagt eller nevenyttig er to fine norske begrep som kan brukes. Eller å bare skrive rett ut uansett hvilket kjønn man er at man liker å snekre og pusse opp. Evt hva man har pusset opp sjøl også.
Family Man
#7. Postet 05.04.2023 av Family Man
Det er vel på tide å oppdater kategorien Handyman til en mer kjønnsnøytral kategori. Enten bør det stå "Handymann/Handykvinne" eller "Handyperson" eller rett og slett bare "Handy". Vi kvinner er også flinke! Hjemme hos oss er det meg og datteren som har stått for det meste av oppussingen.
Vi har hatt en bølge av kvinnefrigjøring som ikke bare har vært av det gode. Kvinner som før var hjemmeværende, fikk seg jobb og ble dobbelt arbeidene. For noen ble belastningene for store, og resulterte i nye livstilssykdommer.

Kvinner har kanskje andre områder de er sterke på enn mannen. Hvorfor skal vi være like når vi fra naturens side ikke er det?

Har hatt med meg kvinner i skogen, de fikk opplæring og hver sin motorsag. Jeg hadde bestemt meg for å ikke bruke motorsag, men heller bære ut tømmeret. Jeg tok den tyngste jobben, fordi jeg klarer å bære mer.

Hvem er det som sier at kvinner ikke er flinke.....hvem er det??
Så hvis kvinnene er flinke, så er det kanskje greit at mennene kan få være handymann alikevell?
(lukter konkuranse her)

Kvinnen får ikke sin verdi av å være flink, det samme gjelder for mannen.
Anonym
#8. Postet 08.04.2023 av Anonym
Nå er du WOKE....eller føler du deg KRENKET i dag? Populære uttrykk i dag! Men "Handyman" er et av utallige fremmedord som har blitt snikinnført i det norske språket. Alt for mange engelske ord som benyttes, synes jeg.
Men tilbake til poenget; "praktisk anlagt" er, som andre også påpeker, mye bedre å skrive.
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16