Angela sier: En mann som vil drikke kaffe ute med meg ? Sandnes / Stavanger
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Diverse saker > Debatt

Anonym
Opprettet 26.02.2023 av Anonym.
Bruk av skjønn og generell sosial intelligens.
Eg ville berre lufte nokre tankar her angåande korleis ein omtalar folk som skuffar ein, eller avviser ein her inne på denne sida eller på andre datingforum.
Eg noterer meg at ein brukar skriv "Ble blokka av ei møkkakjerring akkurat nå, uten grunn :)" i megafonen. Og så tenker eg kva andre damer tenker om å eventuelt date ein mann som velger å omtale nokon etter ein avvisning med slike ordval?

Det same gjeld også for menn. Korleis tenker de at det er ok å omtale ein som avviser deg, kva skal ein seie/skrive offentleg, og kva skal ein kunne seie til vedkommande andlet til andlet eller i private meldingar? Kor går grensa for kva som er akseptabelt, og kor sterke ord og uttrykk kan ein nytte om ein blir avvist/blokkert eller ignorert til dømes? Kva ville Jesus gjort?

Jesus kalla mellom anna fariesearane "ormeyngel" etter at dei hadde anklaga Han for å stå i ledtog med be'elsebul (noko som blir tolka som at dei beint fram spotta Den heilage Ande). Men sa han ellers eit vont ord om dei som avviste Han, eller forlot Han?

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 26.02.2023 av Anonym
Generelt vil jeg si at hvorledes man takler å bli avvist sier like mye om den som blir avvist, som den som avviser. Det er en generell tendens, fra hva jeg forstår, at menn eksempelvis skriver til ex-er, hvor de i irritasjon påpeker at ex-en ikke forstår hvor heldig hun var - det er ikke mulig å finne en bedre mann enn ham - og hvor mye hun taper på å ha forlatt forholdet. Det sier seg selv at denne adferden virker mot sin hensikt. (Fullt mulig at kvinner har samme handlingsmønster, men alle hittidige eksempler jeg har hørt er menn.)

Min erfaring på datingsider gjennom de årene jeg har benyttet disse er at man over tid herdes. Å ta en avvisning personlig er bortkastet tid; it is part of the game. Man kunne sågar snu til at en avvisning sparer begge parter unødvendige krefter og tid, da kommunikasjonen kuttes nu heller enn siden.

Basert på at dette en kristelig datingsside, så ville det imidlertid være naturlig å forvente en høyere standard for oppførsel enn på ikke-kristne sider. Frelseren sier tross alt at man ikke blir besudlet av det som går inn, men det som går ut av munnen (Matt 15,11). Paulus sier at vi ikke bør “La et eneste råttent ord komme over leppene. Si bare det som er godt, og som bygger opp der det trengs, så det kan bli til velsignelse for dem som hører på” (Ef 4,29). Jakob bruker mange vers på å skildre hvor vanskelig det å kontrollere tungen, sågar brukende ganske poetiske vendinger (f.eks. “Men tungen makter ikke noe menneske å temme, skiftende og ond som den er, full av dødbringende gift” (3,8)).

Generelt bør vår oppførsel, også mot dem som blokkerer oss, være det dobbelte kjærlighetsbud (en nærlesing av 1 Joh kan gi et innblikk i hva dette innebærer). Å fordømme medmennesker bringer intet godt. Vi faller alle i fristelser, for å sitere prekenen i dag, men det er vi som avgjør hvorvidt vi handler når fristelsen inntreffer.

Men for å besvare spørsmålet svært kort:
Den vanligste formen for avvisning er stillhet, fra begge kjønn. Hvis det ikke er noen kjemi vil samtalen som regel høre opp uten at man behøver å gjøre noe nevneverdig. Stundom får man høflige avslag - som det kalles så fint på denne siden -, hvortil jeg svarer like høflig.
Angela sier: En mann som vil drikke kaffe ute med meg ? Sandnes / Stavanger
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16