Bamse22 sier: Kaffe, latter, god mat og klining til helgen? ;)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
Anonym
Opprettet 13.09.2021 av Anonym.
Polygamy
Hva tenker dere om det?

Her er en link om hvordan det er del av Gudsplan
https://biblicalgenderroles.com/is-polygamy-a-sin-in-the-bible/

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 13.09.2021 av Anonym
Hva tenker dere om det?

Her er en link om hvordan det er del av Gudsplan
https://biblicalgenderroles.com/is-polygamy-a-sin-in-the-bible/
eg kan hvertfall si en ting sikkert og de er at slik som verden er idag så er en heldig om en i de hele tatt får EI god kone å vice versa for damene
Anonym
#2. Postet 13.09.2021 av Anonym
Ja takk begge deler. Det er veldig bibelsk og ingen synd.
Vil anbefale Straitway Truth minestry.
Men Gud setter krav til oss menn!
Medhustru eller en konkubine skal ha Mat,klær,husrom og seksuelle rettigheter.

David en mektig kriger og en mann etter Guds hjerte hadde 17. Og lista er lang med koner til de Hellige.
Anonym
#3. Postet 13.09.2021 av Anonym
En er mer enn nok for meg, må bare finne hun først

https://noreapastoren.no/article/article/1415301
Tangen
#4. Postet 13.09.2021 av Tangen
Nå har ikke jeg lest lenken ennå, men her er mine tanker. Flerkoneri er i utgangspunktet ikke Guds forordning for ekteskapet. Det ser vi pga. Guds ordre til Adam og Eva, og ikke minst det at det fødes omtrent like mange menn som kvinner. Hvis flerkoneri skulle bli normen ville mange menn ikke få seg kone. Det ville føre til uutholdelige spenninger i et samfunn.

Men likevel kan man finne mange eksempler på det i Bibelen og at Gud tilsynelatende godtok det. Jeg tror grunnen var praktisk fordi det i perioder døde mengder av menn på slagmarken. Alle som har lest en del i GT eller historie for den saks skyld vet at i strider kunne det dø titusenvis og noen ganger til og med hundretusenvis av menn i slike slag.

Dette var såpass vanlig at israelittene hadde en lov som sa at en nygift mann var fritatt for militærtjeneste det første året av ekteskapet. Dette for at man skulle rekke å avle fram minst et barn før man risikerte livet i strid. Her snakker vi altså om en veldig praktisk lov.

Flerkoneri var også en praktisk sak. Med mange færre menn enn kvinner ville det bli umulig for mange kvinner å få seg en mann uten. Det hadde dessuten en annen samfunnsmessig side, nemlig barnefødsler og folketall. En mann kan i teorien få hundrevis eller tusenvis av barn, mens ei kvinne er begrenset av sin livmor. Hvis alle disse kvinnene som ikke fikk seg mann ble uten barn ville folketallet gå ned, og det ville igjen svekke folket og på sikt føre til dets undergang.

Flerkoneri er ikke noe vi trenger i Norge i dag, men vi trenger ekteskap og flere barn. Det finnes eksempler i moderne tid på at det skjer pga. krig og mange drepte menn, f.eks i Iran etter krigen mot Irak. I Tyskland etter krigen så man en annen variant der det var vanlig at yngre kvinner fant seg en langt eldre mann fordi det rett og slett var for få unge menn, jeg antar det skjedde i f.eks Sovjetunionen også. På den måten ble antall barnefødsler raskt normalisert.

Bibelen forteller oss derimot at det kommer en tid (riktignok kort) hvor flerkoneri igjen vil skje. Jesaja 4,1 sier:
"Den dagen skal sju kvinner ta fatt i èn og samme mann og si: Vi skal fø oss og kle oss selv bare vi får bære ditt navn. Ta vår vanære bort!"

Les gjerne kapitlet før for å få sammenhengen. Mot slutten av denne tidsalderen vil det dø milliarder av mennesker sier Bibelen, og vi må forvente at mange samfunnsmessige normer vil endres også av praktiske grunner.
Anonym
#5. Postet 13.09.2021 av Anonym
Så....det er ingen synd med flere koner. End of story
Anonym
#6. Postet 13.09.2021 av Anonym
Jeg tenker dette er hensysløst, egoistisk, mannssjåvinistisk og uBibelsk. Men det er jo greit å finne ut hva som bor i noen folks hjerter. Change my mind... Good luck.

Jeg lo høyt av lovevibes sin kommentar - kjempeartig! Lol!

Veldig bra artikkel fra Karmøy. Og den sto helt i stil med innlegget fra Tangen - som også var enda mer utfyllende. At dere har tålmodighet til å svare seriøst på så koko greier... Honnør.
Anonym
#7. Postet 13.09.2021 av Anonym
Så du kaller Gud faderen kokko? Han som har gitt flerkoneri i instruksjoner.

Da må jo du kalle nesten alle karakter i Bibelen kokko..
Si det til David, Salami,Samuel, Hisekaya, Jocob, Abraham og lista fortsette.

JESUS ER GUD KOMMET I KJØD. Min Gud er ikke kokko. :) men ALLE Hans lover og bud er sanne og perfekt! :)
Anonym
#8. Postet 13.09.2021 av Anonym
Så du kaller Gud faderen kokko? Han som har gitt flerkoneri i instruksjoner.

Da må jo du kalle nesten alle karakter i Bibelen kokko..
Si det til David, Salami,Samuel, Hisekaya, Jocob, Abraham og lista fortsette.

JESUS ER GUD KOMMET I KJØD. Min Gud er ikke kokko. :) men ALLE Hans lover og bud er sanne og perfekt! :)
Nei. Jeg kaller ikke en gang deg koko - selv om det kan være fristende - men fokuset, temaet, egoismen deres. "Seksuelle rettigheter"? Noe så skrudd. Jeg mener romantisk...

Ellers lurer jeg på om du har lest både Bibelen og resten av svarene i denne tråden - fra Karmøy og Tangen.

Vis meg den sammnhengen i Bibelen hvor Gud anbefaler flerkokori...host...flerkoneri.
Anonym
#9. Postet 13.09.2021 av Anonym
5 Mosebok 21. Og 5 Mosebok 17. Og i 2 mosebok, husker ikke kapittel, men rundt 21 22 23.

Jo du kaller loven det. Og du kaller Lovens giver koko.
Anonym
#10. Postet 13.09.2021 av Anonym
2 Mosebok 21. Vers 9-11
Bamse22 sier: Kaffe, latter, god mat og klining til helgen? ;)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16