Forum > Diverse saker > Debatt

Tangen
Opprettet 11.09.2021 av Tangen, mann, 55 år, Telemark.
Kommende strømregninger
Av ulike grunner er strømprisen, eller mer nøyaktig sagt, kraftprisen i spotmarkedet rekordhøy for årstida for øyeblikket. Våre strømregninger er delt i tre; en kraftpris basert på spotprisen i markedet + et påslag til selger, nettleie(r) og avgifter til Staten. Disse gjør at prisen vi betaler per kwh (kilowattime) nå er på over 2 kr., og det er priser vi vanligvis bare ser på kontinentet.

Siden vi nordmenn bruker mye strøm til oppvarming i motsetning til i de fleste andre land vil dette få ganske store følger for privatøkonomien til mange i den kommende kalde årstida. I Norge er ca. 80% av romoppvarmingen strømbasert, det er ingen andre land som er i nærheten av dette. Det er sikkert mange som spør seg hva man kan gjøre for å begrense strømregningen. Min tanke er at i denne tråden kan man komme med noen tips og råd til strømsparing, alt fra de enkleste til mer kompliserte løsninger, kortsiktige som langsiktige.

"Slukke lyset" er vel kanskje det man kommer på først. Høye priser "virker", det har jeg sett nå nylig. Jeg har i flere år forundret meg over en verkstedhall i bygda som er opplyst døgnet rundt innvendig. Nå, for første gang, er lysa slukket om kvelden og natta

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 11.09.2021 av Anonym
Takk for at du startet denne tråden, håper det kommer mange gode tips

jeg bor heldigvis i en liten leilighet av nyere dato, så jeg skal alltids klare meg.

men hjertet mitt blør for minstepensjonister som gjerne bor i et eldre hus, barnefamilier, de på arbeidsavklaringspenger osv. Synes det er direkte frekt av de ansvarlige å sette oss i denne situasjonen med så høye utgifter.
August afternoon
#2. Postet 11.09.2021 av August afternoon
En høyst aktuell tråd.

Noen tips(som sikkert mange vet om):
1.Har man vedovn med lokket på toppen så kan man koke kaffe og lage mat på den.
2.Har man vedovn så sparer man mye på strømmen.
3.Hvis Tv`en står på og ingen ser på slå den av og spar strøm.
4.Rom som ingen bruker slå av lyset og lukk at døra.
5.Kle på deg en ekstra genser istendenfor å skru opp tempen.
6.Lad smartmobilen og elbilen på jobb hvis mulighet.
7.Hvis mulig bruk mindre varmt vann..bruker ca 1.5kw når den slår inn.
8.For de som er kokk e.l så sparer man en del på å spise på jobben.
9.Hvis man ikke trenger å ha f.eks +25C men kan nøye seg med f.eks +22C så sparer man
en god del på de 3 graderne.
Tangen
#3. Postet 11.09.2021 av Tangen
August, afternoon, et par av disse tipsene er jo en smule snyltende etter min mening da...

Men siden du er inne på varmtvann kan jeg i første omgang komme med et bra tips som jeg tror de færreste har tenkt over. Seinere et annet tips som også går på varmtvannsberedere (forkortet vv.ber.) og varmeovner, bl.annet.

I de aller fleste husholdninger er varmtvann den nest største forbrukeren av strøm, etter oppvarming. Det betyr at det finnes potensiale for en god del sparte kwh, og da tenker jeg ikke på å dusje mindre/kortere tid osv. Denne løsningen er av teknisk art, men samtidig veldig enkel å gjennomføre for alle som kan ta i en skrutrekker. Alle vv.ber. har en varmekolbe som går inn i tanken og varmer vannet direkte. Det er mao. en kjempestor vannkoker kan man si. På moderne tanker er varmekolben på litt under 2 kw (altså 2000 watt), og det uansett størrelse. I tillegg er det en termostat som på alle nyere vv.ber. er fabrikkinnstilt til 75 grader. Varmekolben og termostaten sitter ved siden av hverandre langt nede på tanken og bak et lokk skrudd med 4 vanlige skruer.

Tankens størrelse avgjør hvor mye energi i form av varmtvann som kan lagres på tanken, men ikke bare! Jo høyere temperatur, desto mer energi lagres på tanken. Her ligger potensiale til å spare en god del strøm, kanskje opp mot 20%. Saken er at jo høyere temperatur varmekolben må varme opp vannet til og holde konstant, desto mer energi går med. Strømforbruket øker overeksponensielt for hver grad oppover. Derfor lønner det seg å prøve ut å skru ned termostaten til f.eks 70 eller 65 grader. Det er veldig enkelt. Når du har skrudd av det utvendige lokket ser du kjapt termostaten som har en gradeskive montert på seg, og med en skrue i midten hvor du kan justere pila til ønsket grader.

Her må det bemerkes et par ting. For det første bør du ikke skru under 65 grader. Legionella-bakterien dør ved 60 grader, og da er du trygg. Man vil heller ikke ha groing.

Dernest, hvorvidt dette er fornuftig for deg/dere eller ikke avhenger helt av hvor stor tank dere har, hvor mange dere er i husholdningen, om dere har en tendens til å dusje etter hverandre osv. Hvis dere har 200 liters tank og er 4 som deler den vil dere høyst sannsynlig uten problemer kunne skru ned til 70 grader, kanskje til og med 65 om dere har et moderat og spredt forbruk. Her gjelder det rett og slett bare å prøve seg fram.

På det vannet som kommer ut av tanken vil dere ikke merke noe som helst. På toppen sitter en kombinert blande- og sikkerhetsventil som blander varmtvannet med kaldtvann slik at det holder 55 grader maks før det kommer til deg i dusjen, springen osv. Har dere spørsmål, så spør. Løp og skru!
Anonym
#4. Postet 11.09.2021 av Anonym
Tips! Finn en mann med villt hår, snerten rumpe og masse penger - og overlat regningen til han!
Tangen
#5. Postet 11.09.2021 av Tangen
Tips! Finn en mann med villt hår, snerten rumpe og masse penger - og overlat regningen til han!
Haha, du er deg selv uten tvil

Men dette kan jo også fort havne i kategorien "snylting". Da bør kvinna i det minste gi noen motytelser, kanskje det er slik det egentlig fungerer irl? Forsåvidt, om man får seg en sengevarmer kan man antakelig senke temperaturen på soverommet et par grader. Alle monner drar!

Men uansett, det ville håret og den snertne rumpa er irrelevante her, det får eventuelt bare være en bonus. Det er kun pæningen som teller...
Anonym
#6. Postet 11.09.2021 av Anonym
Haha, du er deg selv uten tvil

Men dette kan jo også fort havne i kategorien "snylting". Da bør kvinna i det minste gi noen motytelser, kanskje det er slik det egentlig fungerer irl? Forsåvidt, om man får seg en sengevarmer kan man antakelig senke temperaturen på soverommet et par grader. Alle monner drar!

Men uansett, det ville håret og den snertne rumpa er irrelevante her, det får eventuelt bare være en bonus. Det er kun pæningen som teller...
"Snylting"? Verken August eller jeg skjønner hva du mener! Vil bare ha sagt at vilt hår og snerten rumpe IKKE er irrelevant, uansett hva vi egentlig snakket om her!
August afternoon
#7. Postet 11.09.2021 av August afternoon
Til Tangen:

Mange takk for gode tips om varmvannstanken...alle monner dra.
annonseRadio 3:16