Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 19.07.2021 av Anonym.
Kristne i forhold til motstand, sykdom, djevelen etc
Nå skal jeg stille et spørsmål som jeg oppriktig undrer meg over: Hvorfor møter/hører jeg av enkelte kristne at som kristne får vi større motstand fra djevelen, og senest en kommentar her på forumet, at vi kristne får mer sykdom enn ikke-kristne? Det må jo være noe riv ruskende galt med den grunnleggende bekjennelsen og forståelsen av hva Jesus har gjort for oss? Bibelen sier klart og tydelig at vi ER satt fri fra djevelens makt. Jesus HAR satt oss fri. Vi er satt fri fra fordømmelse. Det skyldbrevet som var skrevet imot oss ved bud (loven), det naglet Jesus fast til korset.. Vi er også satt fri fra sykdom osv. Hvorfor i all verden er det kristne som da sier og bekjenner (og forventer) at vi har daglig kamp og må kjempe mot djevelen, når Bibelen sier at vi er satt fri og har fått del i alle Guds løfter ved Jesus Kristus? At vi skal stå fast i den friheten som Kristus har kjøpt oss fri til - som først og fremst handler om å stå fast i evangeliet, frelse av nåde ved tro på Jesus Kristus. Er det så dårlig stelt med oss i forhold til kunnskap om hva Jesus har satt oss fri til, at vi til og med bekjenner at det er normalt for oss kristne å ha mer sykdom og mer motstand fra djevelen, enn ikke-kristne mennesker? Jeg vet at det er mange som ikke bekjenner sånn som dette, men jeg undrer meg over hvorfor jeg møter dette så ofte. Men som Paulus også sa: Det kom mennesker inn i menigheten for å lure på vår frihet, for å føre oss inn i trelldom. Jeg pleier ikke å skrive så "brutalt" som dette, for det setter nok litt av hvert av krefter i sving. Det er godt ment. Men det er absolutt verdt å tenke over, for Bibelen sier: Stå fast i den frihet som Kristus har kjøpt oss fri til, og la dere ikke tvinge under trelldommens åk. Er da problemet at man ikke kan stå fast i friheten, fordi man ikke ser og tror på friheten i Kristus? Bibelen sier også: Hold fast på bekjennelsen, og da spørs det jo da, hvilken bekjennelse?

Det jeg skriver er ikke vondt ment, men jeg lurer.

(Denne tråden kommer ikke til å ligge her alt for lenge, ut fra at jeg snart sletter mitt medlemskap her :) )

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 19.07.2021 av Anonym
Nå skal jeg stille et spørsmål som jeg oppriktig undrer meg over: Hvorfor møter/hører jeg av enkelte kristne at som kristne får vi større motstand fra djevelen, og senest en kommentar her på forumet, at vi kristne får mer sykdom enn ikke-kristne? Det må jo være noe riv ruskende galt med den grunnleggende bekjennelsen og forståelsen av hva Jesus har gjort for oss? Bibelen sier klart og tydelig at vi ER satt fri fra djevelens makt...... Er det så dårlig stelt med oss i forhold til kunnskap om hva Jesus har satt oss fri til, at vi til og med bekjenner at det er normalt for oss kristne å ha mer sykdom og mer motstand fra djevelen, enn ikke-kristne mennesker?

(Denne tråden kommer ikke til å ligge her alt for lenge, ut fra at jeg snart sletter mitt medlemskap her :) )
Regner med at personen du nevner i innlegget ditt her er meg, i tråden "Hva er det greit å be om og hva er det ikke greit å be om" av Lars321123, hvor jeg i mitt svar#6 skriver følgende:

" Og selvsagt blir kristne like mye syke som andre, ja, kanskje mer, kan de se ut for, spesielt i sin alderdom."

Er det meg du sikter til, kan jeg OVER HODET IKKE SE Å HA SKREVET AT DETTE HAR NOE SOM HELST MED MOTSTAND FRA DJEVELEN Å GJØRE! Du bør i alle fall da sitere meg RETT og ikke ilegge meg noe jeg aldri har skrevet! Det får da være grenser!

Mener du å ha så stor kunnskap i Bibelen at da Jesus sa at han har satt "dere"/jødene fri, er ensbetydende med at en ikke får sykdom, så vis oss hvor det står i Bibelen.
Å bli satt fri er nok noe helt annet.

At folk blir syke har INGEN TING med motstand fra djevelen å gjøre! Hvor har du det fra?

Er det ikke meg du mener i innlegget ditt, beklager jeg noe av denne kommentaren. Forventer svar.

Og innlegget ditt forsvinner ikke selv om du sletter din profil. Da må du i tilfelle selv slette innlegget, da slettes alle kommenraene også. Dette gjør du rett under feltet du skriver i, hvor det står "Huk av for å slette dette svaret", men da må du først gå inn på "Endre" (tror jeg).
Anonym
#2. Postet 19.07.2021 av Anonym
Det er mange steder i Bibelen som viser at sykdom er fra djevelen. Blandt annet at Jesus gikk rundt og helbredet mennesker som var underkuet og bundet av djevelen. Det står også at djevelen kommer for å stjele, myrde og ødelegge, og at Jesus er kommet for å gi liv og overflod av liv. Og viser ikke Jesus da Han vandret på jorden hva som var Guds vilje for menneskene? Jesus forkynte evangeliet og at Guds rike er kommet nær, og det inkluderte både tilgivelse og helbredelse. Selv om jeg refererte til en kommentar, så var ikke det inkl det med djevelen, som er et mer generelt grunnlag, noe jeg møter og har møtt over mange år. Problemet med den bekjennelsen er at man åpner for kamp mot djevelen, i stedet for å stå fast i troen på Jesus og hva Han har gjort for oss - og på den måten stå djevelen imot, faste i troen (på Jesus) og djevelen skal fly fra dere. Det er egentlig det samme med synd. Jo mer man fokuserer på synd, og jo mer man kjemper mot synd, jo mer sliter man med synd. Hvorfor? Fordi vi klarer ikke å leve uten synd i egen kraft. Jo mer vi prøver, jo verre blir det. Derfor er løsningen i alle ting å overgi seg til Jesus og det Han har gjort, og Han vil sette oss fri. Men det er ikke alltid så lett, fordi det betyr at man må legge fra seg alle sine egne forsøk og overgi seg i tro til Jesus.

Den friheten fra loven gjelder også i høyeste grad oss hedningenr som har tatt imot Jesus. For loven som ble gitt til Guds folk, hadde som hensikt å vise oss mennesker at vi ikke klarer å leve fullkomment rent og hellig etter bud, enten om man er jøde eller hedninger. Dette for å legge grunnlaget for å se at løsningen er å overgi seg til Jesus og frelse av nåde. For på den måten korsfester man kjødet og synden i oss, og Guds kraft reiser oss opp til et helt nytt og guddommelig liv, hvor Gud virker i oss til å leve etter Hans gode vilje, hvor kjærligheten er en sentral del. Da kjærligheten oppfyller loven :)

Ønsker deg alt godt.
Anonym
#3. Postet 19.07.2021 av Anonym
Det var Paulus som snakket om å stå fast i den frihet som Kristus har kjøpt oss fri til, da i forhold til loven. Så ser du også at han skriver: Gjør Gud kraftige gjerninger iblant dere ved loven, eller ved å høre troen. Når Paulus snakker om "troen" snakker han om det som kom ved Jesus. Han skrev "før troen kom" strevde dere under loven, men nå er dere satt fri. Noe i den retningen. Er på tur og har ikke bibelen her akkurat nå ;) Paulus gikk også rundt og forkynte evangeliet, og Gud virket med ham og apostlenes hender, og gjorde kraftige gjerninger, som å helbrede, for å stadfeste evangeliet og sitt ord.

Personlig tror jeg Gud nettopp i disse tider jobber med å tydeliggjøre evangeliet for de kristne, for den siste tids store innhøstning. Og jeg tror at vi nettopp som en del av det kommer til å se en økning av helbredelser. For som Paulus også skrev: Korset er Guds kraft til frelse for hver den som tror. Og han sa også at han var nidkjær på å forkynne evangeliet m frelse av nåde, alene ved troen på Jesus Kristus, for at korset ikke skulle miste sin kraft. Og det er vel kanskje nettopp her som har vært noe av problemet, at vi ikke har sett og forkynt evangeliet klart og tydelig nok. For de gikk rundt og forkynte evangeliet, og Gud fulgte med dem og vitnet om sitt ord med kraftige tegn og mirakler.
Anonym
#4. Postet 19.07.2021 av Anonym
Så ser man også om lovens forbannelser i GT, hvor det står at sykdom er en del av forbannelsene. Om man fulgte loven, ville man få del i lovens velsignelser, som var: Jeg vil holde sykdom borte fra deg. Så har Kristus nå kjøpt oss fri fra lovens forbannelser, og alle Guds løfter har fått sitt ja og amen i Ham.
Anonym
#5. Postet 19.07.2021 av Anonym
"Slik har Satan arbeidet helt fra Adams dager til i dag, og han har hatt stort hell med seg. Han frister menneskene til å tvile på Guds kjærlighet og visdom. Han er stadig ute etter å vekke en lyst til respektløs nyfikenhet, en rastløs trang til å trenge helt til bunns i hemmelighetene ved Guds visdom og makt. Mange mennesker er så ivrige etter å finne ut det som Gud har funnet best å holde hemmelig, at de helt overser de sannheter han virkelig har åpenbart, og som er vesentlige for frelsen.

Satan frister menneskene til ulydighet ved å innbille dem at de får del i et vidunderlig kunnskapsområde. Men dette et bare et bedrag. Stolte over sine tanker om fremskritt tramper de på Guds hellige krav og begir seg inn på en sti som fører til nedverdigelse og død.

Satan fremstilte det slik for Adam og Eva at de ville ha fordel av å bryte Guds lov. Er det ikke et lignende resonnement vi hører i dag? Mange taler om trangsyn hos dem som lyder Guds bud. Selv gjør de krav på å være mer vidsynte og ha større frihet. Hva annet er dette enn et ekko av stemmen fra Edens hage: "På den dag dere eter av det" - og dermed ringeakter Guds krav skal dere "bli likesom Gud".

Satan hevdet at han hadde hatt fordel av å spise av den forbudte frukten. Men han lot det ikke skinne igjennom at han ved sin overtredelse var blitt støtt ut av himmelen. Selv om han hadde funnet ut at synd resulterer i et uendelig tap, skjulte han sin egen ulykke for å bringe andre ned i samme uføre.

På lignende vis prøver overtredere i dag å skjule sin sanne karakter. Han kan endog påstå at han er ulastelig. Men hans opphøyde bekjennelse gjør ham bare til en desto farligere bedrager. Egentlig står han helt på Satans side. For han tramper på Guds lov og forfører andre til å gjøre det samme, til deres evige ødeleggelse."

- I Historiens Morgen.
I historiens morgen (w3.no)
Anonym
#6. Postet 19.07.2021 av Anonym
Sykdom er ikke fra Herren. Han legger ikke på en sykdom. Men den sleipe slanger gjør det...han setter mennesker i lenker, så de ikke fult ut kan tjene Herren.Han legger onde planer for å bryte en ned. Han kommer for å myrde,stjele,den gode helsen som var tiltenkt.Og kanselerevelsignelsen somlå klar. Jeg tror ikke kristne er mere utsatt for sykdom enn andre, men vi blir attakert og bombadert med vanskeligheter,for å distrahere,å skyve en ut av Guds vilje.Og sette kjepper i hjulene,så man kanskje ikke får tak i den velsignelsen som man skulle hatt i livet. Men så har jo Herren tatt all sykdom og synd på korset. Han tok mange piskeslag for en hvær sykdomsgruppe vi har, han tok det på seg.Ved hans sår har vi fått legedom! Så hvorfor blir da ikke mennesker som er troende,brennende frelste, ikke helbredet? Det er en stor gåte!Og jeg tror ikke vi kan finne noe svar på det før vi blir tatt opp til himmelen og kan få spørre han selv. Jeg tror at det kan være en sammensatt grunn....delevis feil i noe i mennesket,og troen.Jeg mener at der kan være noe som er til hinder for at mennesket skal få sin helbredelse. Men det kan være vanskelig å forstå hva det kan være. Det kan være utilgivelighet,det kan være lenker som må brytes av avhenglighet, eller at herren ser etter tro. For han sier oftest at det skal bli som du tror...noen er og fornøyde med å være syke,det er en del av dem,og dem har akseptert det. Og de har fast nav-intekt og de vil ikke endre på noe. De vil ikke bli friske når det kommer til stykket. Men en tar gjerne litt forbønn.
Det er veldig enklet å si at man skal stå fast på at man er kjøpt fri fra sykdom...ja,om man gjør det...i 1 år, 5 år, 10 år...tiden går og man er forsett syk. Hva da? Man tror,og man vet at man er kjøpt fri,man ber,går til forbønn,man arbeider med troen,tar imot helbredelse,takker...og sørger for at man ikke står fast i noe synd,utilgivelse eller hva det måtte være. Fremdeles ingen helbredelse. Man er tolmodig og venter...Mange har det slik. Så tar man kanskje likevel den operasjonen, og det går bra. Men man fikk aldri noe helbredelse. Og det blir liggende en skuffelse der, hvorfor? Nei,det er jammen ikke godt å si. Men en ting er ivertfall sikkert og det er at veldgi mange blir helbredet i afrika, og mange skal bli friske i den siste tiden, uten å gjøre noenting...pluttselig skjer det! Helbredelse manifesterer også Guds ord og kraft i møtesammenheng. Kanskje mange helbredelser er tidsfestet også,for å bringe den siste høsten inn.
Anonym
#7. Postet 19.07.2021 av Anonym
Mange taler om trangsyn hos dem som lyder Guds bud. Selv gjør de krav på å være mer vidsynte og ha større frihet.

"Så skal da Herrens ord bli dem bud på bud, regel på regel, litt her, litt der, så skal de gå og falle baklengs og bli knust og fanget." Jes. 28, 13
Anonym
#8. Postet 19.07.2021 av Anonym
Da Jesus helbredet en mann som var født blind, spurte hans disispler ham: "Rabbi, hvem har syndet, han eller
hans foreldre? Jesus svarte: Verken han eller hans foreldre. Men det er skjedd for at Guds gjerninger skulle åpenbares på ham. Jeg må gjøre hans gjerninger mens det er dag." Joh. 9, 1-3.
Anonym
#9. Postet 19.07.2021 av Anonym
"Så skal da Herrens ord bli dem bud på bud, regel på regel, litt her, litt der, så skal de gå og falle baklengs og bli knust og fanget." Jes. 28, 13
"Hvis dere elsker Meg, så hold Mine bud." - Joh 14:15

"Hvis dere holder Mine bud, blir dere i Min kjærlighet, på samme måte som Jeg har holdt Min Fars bud og blir i Hans kjærlighet." - John 15:10

"Og dragen ble rasende på kvinnen, og han gikk for å føre krig mot de andre av hennes slekt, dem som holder Guds bud og har Jesu Kristi vitnesbyrd." - Johannes Åpenbaring 12:17

"For dette er Guds kjærlighet, at vi holder Hans bud. Og Hans bud er ikke tunge å bære." 1. John 5:3

"Her er de helliges tålmodighet. Her er de som holder fast på Guds bud og troen på Jesus."
- Johannes Åpenbaring 14:12

"Den som har Mine bud og holder dem, han er den som elsker Meg. Og den som elsker Meg, skal bli elsket av Min Far, og Jeg skal elske ham og åpenbare Meg for ham." - John 14:21

"Omskjærelse er ingenting, og mangel på omskjærelse er ingenting. Men det som betyr noe,
er å holde Guds bud."- 1. Korinterne 7:19

"Den som sier: «Jeg har lært Ham å kjenne,» og ikke holder Hans bud, er en løgner,
og sannheten er ikke i ham." - 1. Johannes 2:4

"Hver den som lever i synd, gjør også lov-brudd, og synd er lovbrudd." 1. Johannes 3:4

"La oss høre avslutningen på hele dette budskapet: Frykt Gud og hold Hans bud, dette gjelder alle mennesker." - Forkynneren 12:13

"På dette vet vi at vi har lært Ham å kjenne, om vi holder Hans bud" -1. Johannes 2:3

"La det da stå fast at loven er hellig, og budet er hellig og rettferdig og godt." - Romerbrevet 7:12

"Min tunge skal gi gjensvar til Ditt Ord, for alle Dine bud er rettferdighet." - Salmene 119:172

Det er flere her : What Does the Bible Say About Keep The Commandments? (openbible.info)
Anonym
#10. Postet 20.07.2021 av Anonym
Guds bud ja. Her må man skille rett, fordi Jesus sa: ETT nytt bud gir jeg dere, dere skal elske hverandre slik som jeg har elsket dere. Dette er hemmeligheten til det nye livet, og det er å leve i den kjærlighet som vi får utøst i våre hjerter ved troen på Jesus Kristus. Når vi tar imot denne kjærligheten, og da blir fylt av denne kjærligheten, så flyter den over og vi begynner å leve i kjærlighet til Gud og hverandre. Vi elsker fordi Han har elsket oss først. Og kjærligheten oppfyller loven. For en fantastisk Gud vi har! Alt vi trenger for å leve det nye livet får vi av Gud selv! Helt nydelig! :)
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen