BraMann50 sier: Det er lov å ta kontakt om du er slank kvinne under 53 og har lyst til å bli kjent med en snill mann fra Romerike :)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 11.07.2020 av Anonym.
Har dåpen i misjonsbefalingen noen gang blitt praktisert i Bibelen?
Jeg takker de som har skrevet kommentarer i mitt innlegg om vanndåpen, som jeg mener ikke gjelder for oss troende i dag, men har ennå ikke grunngitt dette ut fra Bibelen.

I dette innlegget stiller jeg et nytt spørsmål angående dåp, nemlig den vi finner i misjonsbefalingen.

Der sier Jesus:

" 19 Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, i det dere DØPER dem til Faderens, Sønnens og Den Hellige Ånds navn,

20 og lærer dem å holde alt jeg har befalt dere. Og se jeg er med dere alle dager til verdens ende."


Denne dåpen praktiseres jo i dag, men finner vi den praktisert i Bibelen?

(
Jeg kommer selv ikke til å kommentere på denne tråden)

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 11.07.2020 av Anonym
Helt riktig, det er ikke noe vits å lage noen argument for det heller. For Bibelen støtter ikke det synet.
Det magne kristene gjør er at de tar ut vers fra kontekst og lager sin doktrine fra det.

Du vil finne masse info om dåp fra det nye testamente der Johannes døper til ovendelse for synd. og Jesus sine disipler døpte med vann.
Anonym
#2. Postet 09.08.2020 av Anonym
"...DØPER dem til Faderens, Sønnens og Den Hellige Ånds navn,"

Denne dåpen praktiseres jo i dag, men finner vi den praktisert i Bibelen?

/quote]

Ennå ikke noen som har funnet svaret?
Anonym
#3. Postet 26.08.2020 av Anonym
Pussig at det ikke har kommet noe svar på dette innlegget....meget pussig, siden dette er misjonsbefalingen de fleste kristne mener gjelder også i dag...gjorde ikke apostlene jobben sin slik Jesus påla dem da han ga dem misjonsbefalingen?
Anonym
#4. Postet 27.08.2020 av Anonym
Dette spørsmålet har blitt diskutert her tidligere...og de kirkelige hadde sine argumenter her. Bare å søke i debatten...Men det var ikke stort hold i dem.
Anonym
#5. Postet 27.08.2020 av Anonym
Dette spørsmålet har blitt diskutert her tidligere...og de kirkelige hadde sine argumenter her. Bare å søke i debatten...Men det var ikke stort hold i dem.
Finner ikke noe annet innlegg om dette her på forum...men mitt innlegg ble opprettet 11.07.2020. I tilfelle "de kirkelige hadde sine argumenter...Men det kom ikke stort ut av det"...så er det ikke det jeg spør om. Jeg stiller et HELT KONKRET spørsmål som du ikke kan finne svar på andre steder enn i Bibelen, har denne dåpen blitt praktisert i Bibelen, så vil det stå skrevet der. Jeg spør ikke om hva du MENER om det.
Anonym
#6. Postet 27.08.2020 av Anonym
Finner ikke noe annet innlegg om dette her på forum...men mitt innlegg ble opprettet 11.07.2020. I tilfelle "de kirkelige hadde sine argumenter...Men det kom ikke stort ut av det"...så er det ikke det jeg spør om. Jeg stiller et HELT KONKRET spørsmål som du ikke kan finne svar på andre steder enn i Bibelen, har denne dåpen blitt praktisert i Bibelen, så vil det stå skrevet der. Jeg spør ikke om hva du MENER om det.

Ja,det var det som ble diskutert i det inlegger vi hadde her tidligere også. Hva står i bibelen om det. Når man tror og blir overbevist om det som står i bibelen er rett, så blir det og vår mening om det. Jeg vet hva som står i bibelen om det og har min tro,og min overbevisning. Det har sikkert du også. Og målet ditt med denne tråden er vel å misjonere litt om det?eller hur? For jeg tror ikke du er USIKKER på hva som står. Du vil bare belære andre om hva som egentlig står etter din mening,og lage ett foredrag/tale om det,dra inn noen bibelvers og preike om det, gjerne drive med litt personangrep om det passer seg slik,eller ta en krangel innimellom om de stiller vanskelige spørsmål som berører deg personlig.Jepp,jepp....lykke til!:)
Anonym
#7. Postet 28.08.2020 av Anonym
Ja.
Den etiopiske hoffmannen ble døpt ganske umiddelbart.
Tror det var av Fillip. Apg 8.
Anonym
#8. Postet 12.10.2020 av Anonym
Innlegget mitt spør om dåpen i misjonsbefalingen i Bibelen ("i det dere døper dem til Faderens, Sønnens og Den Hellige Ånds navn") noen gang ble praktisert. Ennå har ingen som har kommentert kunnet svare på det. Grunnen til det er enkel, det står ingen steder i Bibelen at en slik dåp foregikk, verken på pinsedag eller tiden etterpå. Den dåpen som da foregikk har en helt annen ordlyd.

Hvorfor praktiserer da mange dåpen i vår tid med misjonsbefalingens ordlyd, når den ikke er praktisert i Bibelen en gang? Vil ikke det være ubibelsk, eller feil?
Anonym
#9. Postet 12.10.2020 av Anonym
(Jeg kommer selv ikke til å kommentere på denne tråden)
Det nesten sånn at jeg får lyst å tro på det du skriver og ikke det du gjør.

2 kommentarer i tråd der du selv har gitt deg munnkurv.
Det er 2 kommentarer for mye
Tangen
#10. Postet 12.10.2020 av Tangen
Innlegget mitt spør om dåpen i misjonsbefalingen i Bibelen ("i det dere døper dem til Faderens, Sønnens og Den Hellige Ånds navn") noen gang ble praktisert. Ennå har ingen som har kommentert kunnet svare på det. Grunnen til det er enkel, det står ingen steder i Bibelen at en slik dåp foregikk, verken på pinsedag eller tiden etterpå. Den dåpen som da foregikk har en helt annen ordlyd.

Hvorfor praktiserer da mange dåpen i vår tid med denne ordlyden, når den ikke er praktisert i Bibelen en gang? Vil ikke det være ubibelsk, eller feil?
Interessant spørsmål som jeg aldri har tenkt over. Men det passer jo inn i mitt bibelsyn angående den falske og ubibelske treenighetslæren. De første kristne som var jøder og andre som kom til trodde ikke på dette. Det er helt naturlig at de da heller ikke lot dem døpe ihht. ordlyden i misjonsbefalingen som du er inne på.
BraMann50 sier: Det er lov å ta kontakt om du er slank kvinne under 53 og har lyst til å bli kjent med en snill mann fra Romerike :)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16