Kom heller med måter å hjelpe han enn å rakke ned på andre her Pensjon.
Erlend90 er det noen menighet/prest i nærheten du kan kontakte?
Om jeg personlig har hjelpt ham, eller kommer til å hjelpe ham, opplyser jeg i alle fall ikke her, "den venstre hånden din skal ikke vite hva den høyre gjør", sier Jesus...det er altså noe vi skal holde for oss selv, ikke fortelle og heller ikke skryte av egne gjerninger. Bare de som ikke visste de hadde hjelpt "en eneste en av disse små", kom inn i Guds rike, sa Jesus.
Og Paulus formaner oss til å ha særlig omsorg for våre egne, ikke bare innenfor de 4 veggene i menighetslokalet, og så er det slutt, til neste møte kommer.
Erlend har gitt opp sitt telefonnummer. Jeg kjenner hans historie fra internett, jeg har full medlidenhet med ham.
Derimot er ditt forslag det beste jeg har sett til nå, det vil jeg gi ros for. Men sannsynligvis leser ikke Erlend disse forslagene, da han ikke har tilgang til internett, men kanskje.
I forbindelse med ditt forslag, ville jeg generelt sett som du, bedt ham ta kontakt med en prest, gjerne i DnK for den del, og pekt på Ef. 1, 19; hvor Paulus ligger på kne i bønn for menigheten i Efesus og sier:
"og hvor OVERVELDENE STOR HANS KRAFT ER FOR OSS SOM TROR, etter virksomheten av hans VELDIGE KRAFT."
Paulus ber oss også være "vedvarende i bønnen."
Forutsetningen må være at Erlend selv tror på nådeevangeliet, Ef. 2,8-10.
Jeg ville derfor som du forslår, tatt kontakt med en prest, bedt Erlend lagt fram disse ordene for presten og bedt om at folk fra menigheten kunne være sammen med ham i denne bønnen...og at han selv og de andre privat fortsette med denne bønnen...og være "vedvarende i bønnen". Og være tålmodig...Herren gir ikke alltid svar når en venter det, og han gir heller ikke alltid de svar vi venter. Men at Herren kan helbrede er jeg HELT sikker på. Jeg har selv erfart litt av dette, mener jeg, men enda mer hørt andre vitnet om dette.
Men at vi mennesker i dag kan helbrede, slik som i urmenigheten, det har tatt slutt. Men noen påstår at disse nådegavene er i virksomhet ennå...da svært rart for meg at de ikke tilbyr å sende en helbreder til Erlend, eller må han først komme innom de 4 veggene i deres menighetslokaler? Gikk ikke Jesus og apostlene ute blant folk og helbredet, og reiste når de ble tilkalt?
Jeg kommer til å skrive et innlegg om at nådegavene ikke er virksomme lenger, ut fra Peters tale i Apg. 2, 14 ff og Joels profeti, som han siterer der. Så får den som leser det velge å tro eller ikke tro det jeg skriver der, jeg er nok dessverre overbevist om at mange ikke vil tro det, men selv tror jeg ikke på slike.
Så kan nå den som vil vende seg i bønn og tro til Herren om at Erlend må få slippe fri, og se hva som skjer, noe ut over det kan ikke jeg forslå. Herrens veier er uranskelige. Dette er et generelt forlag jeg vil komme med.