Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 08.11.2019 av Anonym.
HADDE ELLEN WHITE EPILEPSIANFALL - ELLER VAR DET ÅNDELIGE ÅPENBARINGER?
På skolen, ni år gammel, ble Ellen truffet av en stein i hodet, kastet av en medelev. Dette førte til at hun ble liggende i koma noen uker. Fagfolk da og seinere mente hun fikk varige men.

Øyenvitneforklarninger på hvordan hun oppførte seg da hun fikk de påståtte åpenbarningene, kan tyde på at hun hadde epileptiske anfall, skal vi tro fagfolk da og seinere. Dette kan vi lese på internett i følgende artikkel:

"Visions or Epileptic Seizures (anfall) - Ellen G White Estate - Was Ellen White The victim (offer) of Epilepsy?"

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 08.11.2019 av Anonym
En link hvor vi kan lese det samme:

ministrymagazine.org/archive/1984-08/was-ellen-g-white-an epileptic
Anonym
#2. Postet 09.11.2019 av Anonym
På skolen, ni år gammel, ble Ellen truffet av en stein i hodet, kastet av en medelev. Dette førte til at hun ble liggende i koma noen uker. Fagfolk da og seinere mente hun fikk varige men.

Øyenvitneforklarninger på hvordan hun oppførte seg da hun fikk de påståtte åpenbarningene, kan tyde på at hun hadde epileptiske anfall, skal vi tro fagfolk da og seinere. Dette kan vi lese på internett i følgende artikkel:

"Visions or Epileptic Seizures (anfall) - Ellen G White Estate - Was Ellen White The victim (offer) of Epilepsy?"
Epileptiske anfall under påståtte apenbaringer???

Beklager, men klarer ikke å forstå dette. Får du et epileptisk anfall så er du ikke til stede, du faller sammen i maksimal frykt og har ikke en gang mulighet til å snakke. Forstår ikke helt det du kommer med her siden jeg selv har vært igjennom det samme med epilepsi og vet hvordan det er, det er et anfall der du er borte, og det kan skumme væske ut av din munn samtidig.

Linkene virker heller ikke, Kom kun til "404 not found".
August afternoon
#3. Postet 10.11.2019 av August afternoon
Anonym
#4. Postet 10.11.2019 av Anonym
Anonym
#5. Postet 10.11.2019 av Anonym
Epileptiske anfall under påståtte apenbaringer???

Beklager, men klarer ikke å forstå dette. Får du et epileptisk anfall så er du ikke til stede, du faller sammen i maksimal frykt og har ikke en gang mulighet til å snakke. Forstår ikke helt det du kommer med her siden jeg selv har vært igjennom det samme med epilepsi og vet hvordan det er, det er et anfall der du er borte, og det kan skumme væske ut av din munn samtidig.

Linkene virker heller ikke, Kom kun til "404 not found".
Forstår godt din skepsis! Selv blir jeg ikke overbevist av artiklene jeg har vist til, men jeg er ikke fagmann.

Epilepsi kan ramme hele hjernen, da kan det få slike symtom du beskriver.
Det kan også ramme bare deler (fokale) deler av hjernen, eller bare en liten del. Da kan symtomene være svært vanskelig å oppdage, og det tar bare noen sekunder, og man er helt bevisst hele tiden. Det finnes altså flere former for epilepsi. Om noen har såkalte "visjoner" eller "syner" har jeg ikke sett dokumentert. Men jeg er ikke fagmann.
Anonym
#6. Postet 10.11.2019 av Anonym
.

Linkene virker heller ikke, Kom kun til "404 not found".
Beklager det! Selv får jeg ofte "404 not found" på mange linker her inne.

Da bruker jeg søkeord, f.eks.: "was ellen g white an epileptic"....bruker da ord fra linken, da kommer det som regel opp flere artikler som tar opp det emnet.

Andre søkeord:
- ellen white the victim of epilepsy
- visions or epileptic seizures - elle g white
- ellen white a false prophet
- ellen white a true prophet og god?
- ellen white and the critics
- ellen whites writings
- ellen white.....
Anonym
#7. Postet 10.11.2019 av Anonym
Selv mener jeg alle feilene som kommer frem i Ellen White's forkynning i forhold til Bibelen er det sikreste tegnet eller beviset på at hun er en falsk profet, og ikke at hun eventuelt skulle være en epileptiker, til det er vel ikke jherneforskningen kommet langt nok i dag til å påstå, tror jeg. Ved å lese om henne på internett som "a flase prophet" kan man lese om dette.

Ellers trenger man ikke være universitetslærer eller professor i tekstforståelse for å se at mye av det hun skriver ikke er i tråd med Bibelen. Så kan man jo spekulere i hva grunnen til det kan være, om det er en "diagnose" man kan finne. Den sikreste "diagnosen" finner vi i Guds eget ord, mener da jeg.
Anonym
#8. Postet 10.11.2019 av Anonym
Epilepsi er jo mangel på elektriske signaler i hjernen, slik jeg har forstått det.
Nå ser det i alle fall ut til at min laptop har fått epilepsi...hver gang jeg skal skrive noe på forum her, så blacker maskinen ut og faller ut av internett...den har rett og slett fått "fallesyken", et annet ord for epilepsi. Dette har bare tiltatt mer og mer etter som jeg har vært her inne på KD, men i begynnelsen hadde jeg ingen problemer!

Laptoppen er noen år. og jeg trodde det var noe galt i "hjernen", det vil si i nettverkskortet i maskinen, dette mente også fagfolk på dataforretninger. Ellers faller snart hele laptoppen fra hverandre, så kjøpte like godt en ny, nettopp fått den. Men symptome er de samme...hver gang jeg prøver å skrive på forum her, så faller jeg ut av internett...og må prøve igjen, og igjen, og igjen....og til slutt lykkes jeg omsider, etter mange forsøk. Slik er det altså på den nye maskinen min også...men BARE her på KristenDate...BARE her! Da forstår jeg at i alle fall ikke den nye maskinen min har epilepsi, eller det er noe galt med nettverkskortet! Selv om symptomene er de sammen når prøver å skrive på forum. Men i dag er jo alt mulig innen datateknikken, så ikke noe forundrer meg...ikke noe.

På et par tråder jeg kommenterer her inne, så skjer også det underlige ting med kommentarene, har jo lurt på om det kan ha med epilepsi å gjøre, men tror ikke det egentlig.

Men jeg har god tid...og gjør gjerne mange forsøk før jeg får skrevet et innlegg eller en kommentar.

Ellen White har vel dominert forum her i svært lang tid, etter som jeg har forstått...da kan det jo være greit å bli litt kjent med henne og se hvem hun er, spør du meg....selv om jeg personlig ikke har noe som helst forhold til henne, og aldri kommer til å få det heller...har levd uten dame i mange år, har ingen panikk....så skal jeg få interesse for en dame, så blir det i alle fall ikke Ellen White!
Anonym
#9. Postet 10.11.2019 av Anonym
Jeg har mistet helt interessen å skrive på forumet etter at Exodus79 dro inn Ellen White og hennes vranglære.
Tidligere så ble JV prometert som rett lære, men her stod vi mer sammen mot læren og innleggene.
Enten er det åndsmaktene bak Ellen White som får slippe til her på forumet, eller så er det en manns vilje, det er iallefall ikke Kristi Ånd eller Hans sinnelag.

Så jeg er takknemlig for denne tråden og for de som tar oppgjør med vranglære

Onkel Blå
Anonym
#10. Postet 10.11.2019 av Anonym
Selv mener jeg alle feilene som kommer frem i Ellen White's forkynning i forhold til Bibelen er det sikreste tegnet eller beviset på at hun er en falsk profet, og ikke at hun eventuelt skulle være en epileptiker, til det er vel ikke jherneforskningen kommet langt nok i dag til å påstå, tror jeg. Ved å lese om henne på internett som "a flase prophet" kan man lese om dette.

Ellers trenger man ikke være universitetslærer eller professor i tekstforståelse for å se at mye av det hun skriver ikke er i tråd med Bibelen. Så kan man jo spekulere i hva grunnen til det kan være, om det er en "diagnose" man kan finne. Den sikreste "diagnosen" finner vi i Guds eget ord, mener da jeg.
Helt enig! Om hun hadde en eller annen lidelse er bare spekulasjoner og irrelevant.
Det er bare en måte å teste den som kaller seg profet på, i følge Guds ord.
Hvis en eneste profeti vedkommende kommer med ikke slår inn så er det ikke fra Gud.
Det er mange påstander som hun kom med som aldri slo til.
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16