omtenksom sier: Hei. I dag er det 200 år siden Hans Nielsen Hauge døde, En bauta i Norge som desverre ikke fikk leve til å bli gammel.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
Anonym
Opprettet 05.08.2019 av Anonym.
Er kristen kjæreste et krav eller et ønske?


Leste noen artikler i avisen Dagen om single kristne. Der var det flere som sa at det var uaktuelt med en kjæreste og livsledsager som ikke er kristen. Det kan jeg godt forstå, men....

...det betyr at 20% av alle kristne single må finne kjærligheten utenfor Norges grenser. Det er rett og slett ikke en kristen norsk mann til hver kristne norske kvinne.

Så hva gjør man da? Noen norske kristne menn finner kjærligheten i Asia, Latin-Amerika, Afrika eller Øst-Europa, noen finner kjærligheten i andre skandinaviske naboland. Hva gjør single kristne kvinner? Velger de å forbli single dersom de ikke finner norsk kjærlighet?

Det kan jo være positivt at KD nå jobber med å få koblet den svenske og norske siden sammen. Da kan vi kontakte svenske single kristne og de kan kontakte oss. Det øker jo mulighetene for alle :)

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 05.08.2019 av Anonym
Jeg må jo svare for min egen del at etter mange år på leting etter rette mann så har jeg landet på at kristen kjæreste er ett krav. Jeg var vel mere åpen før for at han og kunne være ikke troende. Men jeg har sett hvor viktig det er at man starter livet sammen med samme utgangspunkt med tanke på tro, man blir mere sammensveiset. Og oddsen for at man blir sammen resten av livet er større, jeg tror at det blir mere gnissninger med en som er ikke troende på ting og tang som ivertfall for meg,har blitt viktigere,etter som årene har gått. Og om jeg ikke finne en Norsk mann som passer, så er det ikke så dumt med svensk kjæreste heller. Jeg hadde aldri valgt mann fra Asia o.l, som flere menn mener er løsningen på singeltilværelsen. Da hadde jeg heller forblitt singel. For Asiatiske damer er veldig medgjørlige og greie den første tiden, så blir dem som damer flest. Ingen forskjell der. De tenker også forholdet som en investering, og en trygghet for familiens fremtid.
Anonym
#2. Postet 05.08.2019 av Anonym
Å gifte seg med en person som ikke er kristen står for meg som helt utenkelig. Det er jo nettopp dette å kunne stå sammen i tro, bønn og tjeneste som er mye av hensikten og gleden med ekteskapet.

Det viktigste, hva sier bibelen om dette:
Iflg 2.Kor 6,14 bør ikke kristne gifte seg med ikke kristne.
Det bør avgjøre saken veldig enkelt for alle som ønsker å følge Jesus kristus!
Det betyr igjen at dersom 2. Kor. 6,14 er kjent, og en person sier han vil følge Jesus, og gifter deg med en som ikke er kristen, da lyver vedkommende, i tillegg til at det da selvsagt handler overveid direkte mot Guds ord.
Harde ord, ja, men...vi leker ikke kristne.

Den som gifter deg med et "barn av djevelen" kommer til å få problemer med svigerfar!

Statisikkk bør vi overlate til Gud..)
Anonym
#3. Postet 05.08.2019 av Anonym
Jeg må jo svare for min egen del at etter mange år på leting etter rette mann så har jeg landet på at kristen kjæreste er ett krav. Jeg var vel mere åpen før for at han og kunne være ikke troende. Men jeg har sett hvor viktig det er at man starter livet sammen med samme utgangspunkt med tanke på tro, man blir mere sammensveiset. Og oddsen for at man blir sammen resten av livet er større, jeg tror at det blir mere gnissninger med en som er ikke troende på ting og tang som ivertfall for meg,har blitt viktigere,etter som årene har gått. Og om jeg ikke finne en Norsk mann som passer, så er det ikke så dumt med svensk kjæreste heller. Jeg hadde aldri valgt mann fra Asia o.l, som flere menn mener er løsningen på singeltilværelsen. Da hadde jeg heller forblitt singel. For Asiatiske damer er veldig medgjørlige og greie den første tiden, så blir dem som damer flest. Ingen forskjell der. De tenker også forholdet som en investering, og en trygghet for familiens fremtid.
Jeg har vært samboer OG gift med ei som ikke er troende. Kan skrive under på at det nok er best med ei som deler tro og verdier. Nå er det nok enklere for norske menn å finne kjærligheten i andre verdensdeler. Mange kvinner i Øst-Europa, Latin-Amerika, Asia og Afrika søker ikke bare europeiske menn fordi det er en billett til et bedre liv, men også fordi mange menn der har alkoholproblemer, er late og behandler damene dårlig.

Selv håper jeg at jeg finner ei her i Norge, men jeg har ikke funnet henne enda. Finner gjerne ei i Sverige, Danmark eller Island - og hun trenger ikke være etnisk skandinavisk. Hun bør ha en raus og romslig kristen tro, hvor Jesus og nåden er viktigst. Trives best med mennesker som er jordnære og som ikke er "åndelig svevende".
Anonym
#4. Postet 06.08.2019 av Anonym
"39 Men et annet bud er like stort: Du skal elske din neste som deg selv. På disse to bud hviler hele loven og profetene." Matt.22.

Ikke så lett, kanskje? Kanskje man først vil vurdere om min neste er bra nok å elske?

" 9 For dersom dere gjør forskjell på folk, da gjør dere synd, og loven anklager dere som lovbrytere. 10 For den som holder hele loven, men snubler i ett bud, han er blitt skyldig i dem alle." Jakobs brev 2.

Noe som ikke stemmer her? Eller...?
Jeg bare spør....
Anonym
#5. Postet 06.08.2019 av Anonym
Hei pensjon,du skriver om er kristen kjæreste ett krav eller ett ønske,det er vel ikke ett krav,men ska eg ha en kjæreste så vil eg ha en kristen kjæreste, for en en kristen mann og en ikje kristen dame går ikke sammen så godt,det e bedre at begge to er kristne,for da blir det kansje en som ikke går på møtene og som mobber den som er kristen,det har vi sett mye av.Den ene drar på fest,den som ikke e frelst og den andre sitter heime.Hva slags liv får de da?Det er jo selvfølgelig mennesker som er gifte med folk som ikke er kristne,og de kan ha det godt.Men er nok det beste og ha en kristen livsledsager.
Anonym
#6. Postet 06.08.2019 av Anonym
"39 Men et annet bud er like stort: Du skal elske din neste som deg selv. På disse to bud hviler hele loven og profetene." Matt.22.
Jeg tror ikke du skal blande sammen den type kjærlighet som gjelder ektefeller (både "eros" og "agape") med den vi generelt sett skal ha mot vår neste. Om noe så sier vel Bibelen at vi skal sette ektefellen foran oss selv, det gjelder vel særlig for menn som om nødvendig bør være villig til å ofre seg for kvinna og om aktuelt også barna

Ellers kan ikke jeg se at det er noen absolutte krav i Bibelen at ektefellen må være kristen, troende eller hva man velger å kalle det. I GT som stort sett handler om Israel ble det på den ene siden advart mot utenlandske ektefeller fordi det lett kunne føre til avgudsdyrkelse slik vi så med Kong Salomo. På den andre siden ble Aron og Miriam, Moses bror og søster hardt straffet av Gud da de fordømte Moses for å ha tatt seg ei kone som var "kushittisk", dvs. i moderne tid enten fra området rundt Afrikas horn eller India med omegn. Mao. temmelig mørk. Moralen i GT virker å være at "like barn leker best" og at det kan være en fare å ta seg en ektefelle som tilhører en fremmed religion og kultur.

I NT står det ikke så veldig mye direkte om dette såvidt jeg kan se (hvis jeg tar feil er jeg åpen for å revurdere det). Det står mye om at ektefeller skal elske hverandre osv. Paulus sier noen interessante ting i 1. Kor. 7:

"Dersom en kristen bror har en kone som ikke er troende, og hun gjerne vil bli hos ham, skal han ikke skille seg fra henne. 13 Og dersom en kvinne har en mann som ikke er troende, og han gjerne vil bli hos henne, skal hun ikke skille seg fra mannen. 14 For den ikke-troende mann blir helliget gjennom sin kone, og den ikke-troende kone blir helliget gjennom den kristne bror. Ellers ville barna deres være urene, men nå er de hellige. 15 Men hvis den ikke-troende part vil skilles, så la ham gjøre det. I slike tilfeller er ikke en kristen mann eller kvinne bundet. Gud har kalt oss til fred".

Kapitlet handler mest om skilsmisse sammenlignet med ugift stand, men Paulus mener altså i det minste at den ikke-troende blir helliget gjennom den troende. Så kan man sikkert argumentere med at kanskje den ene ble troende mens de allerede var gift, og at dette ikke vil gjelde for ugifte troende som i stedet heller bør velge seg en troende ektefelle.

Sjøl tror jeg ikke det er noe absolutt bibelsk krav at ektefellen du velger må være troende selv om du allerede er det før du møter vedkommende. I beste fall tror jeg man kan argumentere for at Bibelen mener det er det mest fornuftige, det er hva jeg har landet på i hvert fall foreløpig.

På den annen side er det jo ingenting i veien med å ha det som krav i likhet med en hel mengde andre krav (eller kriterier) som man mer eller mindre bevisst setter til en ektefelle.
Anonym
#7. Postet 06.08.2019 av Anonym
Så har vi 2. Kor. 6, 14 "Gå ikke under fremmed åk sammen med slike som ikke tror!. For hva har rettferd med urett å gjøre, og hva har lyset felles med mørket"

Hva er det som er uklart?????
Anonym
#8. Postet 06.08.2019 av Anonym
Det ser ikke ut til at noen så langt har tatt mitt poeng med min første kommentar her.

Nytt forsøk:

" 2 Dere kjenner de jo de påbud vi gav dere ved den Herren Jesus. 3 For dette er Guds vilje, deres helliggjørelse: Hold dere borte fra hor. 4 Hver av dere må vite å vinne seg en ektefelle i hellighet og ære, 5 ikke i lidenskapelig begjær slik som hedningene, de som ikke kjenner Gud." (6 Ingen må bedra eller utnytte sin bror i det han har med ham å gjøre. For Herren hevner seg over alt slikt. (har noen gjort det? da skal det bli straff!!))
1. Tess. 4.

Brevet er skrevet år 50-51. For den som har følgt med i debatter her på VD vil jeg minne om at dette er samme tidsperiode som Paulus virker som apostel for "jøde først, så greker." Kanskje det da går opp et lys?

Les vers 4 og 5 en gang til...noen som har fulgt dette? Hvis ja, hvorfor er det da så mye skilsmisse blant troende også?
Hvis ja, hvorfor ser det da ut til at så mange troende ikke finner hverandre her på KD, skulle da være nok av kristne?

Jeg bare spør...
Anonym
#9. Postet 06.08.2019 av Anonym
Selv håper jeg at jeg finner ei... hvor Jesus og nåden er viktigst.
En god kommentar fra trådstarter her!
Anonym
#10. Postet 06.08.2019 av Anonym
pensjon
Jeg tror svaret ganske enkelt er at kristne har samme tilnærming til dette som du ikke troende, og da blir resultatet det samme også.
omtenksom sier: Hei. I dag er det 200 år siden Hans Nielsen Hauge døde, En bauta i Norge som desverre ikke fikk leve til å bli gammel.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16